آموزش نصب ویندوز ۸ از روی فلش و سی دی (DVD)

ویندوز ۸ یکی از نسخه های سیستم عامل شرکت مایکروسافت است که در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار عرضه شد. در این مطلب قصد داریم مراحل نصب ویندوز ۸ از روی حافظه فلش و سی دی (DVD) را با هم مرور کنیم. لازم به ذکر است که این مراحل تا حدودی با نصب ویندوز ۸/۱ متفاوت خواهند بود. شما می‌توانید این نسخه را با بروزرسانی نسخه قدیمی‌تر ویندوز یعنی ویندوز ۷ نیز داشته باشید، اما برای اینکه با تداخل در سیستم عامل مواجه نشوید، بهتر است از روی سی دی یا فلش اقدام به نصب سیستم عامل ویندوز…

نصب ویندوز 8

ویندوز ۸ یکی از نسخه های سیستم عامل شرکت مایکروسافت است که در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار عرضه شد. در این مطلب قصد داریم مراحل نصب ویندوز ۸ از روی حافظه فلش و سی دی (DVD) را با هم مرور کنیم. لازم به ذکر است که این مراحل تا حدودی با نصب ویندوز ۸/۱ متفاوت خواهند بود. شما می‌توانید این نسخه را با بروزرسانی نسخه قدیمی‌تر ویندوز یعنی ویندوز ۷ نیز داشته باشید، اما برای اینکه با تداخل در سیستم عامل مواجه نشوید، بهتر است از روی سی دی یا فلش اقدام به نصب سیستم عامل ویندوز کنید.

پیش از اقدام به نصب این ورژن از ویندوز، مطمئن شوید که کامپیوتر شخصی شما، حداقل سخت افزار مورد نیاز را داشته باشد. حداقل سخت افزار مورد نیاز عبارت است از:

  • حداقل پردازنده: یک گیگاهرتز (GHz)
  • رم (یا حافظه اصلی): یک گیگابایت (نسخه ۳۲ بیت) و ۲ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیت)
  • فضای آزاد هارد دیسک: ۱۶ گیگابایت (نسخه ۳۲ بیت) و ۲۰ گیگابایت (نسخه ۶۴ بیت)
  • کارت گرافیک: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 driver
توجه داشته باشید که این مشخصات حداقل سیستم بوده و متفاوت از یک سیستم ایده آل خواهد بود.

نصب ویندوز ۸ از روی سی دی

نخستین کاری که در این بخش باید انجام دهید تنظیم بوت سیستم روی رسانه‌ای است که قصد دارید ویندوز را از روی آن نصب کنید. به این منظور در صورتی که سیستم روشن است، آن را باید ریستارت کنیم و قبل از شنیدن صدای بیپ و نمایش مشخصات BIOS کلید Delete را از روی صفحه کلید (کیبورد)‌ چند مرتبه فشار دهیم تا وارد صفحه تنظیمات بایوس (BIOS) شویم.

در برخی از سیستم‌ها و لپ تاپ‌ها به جای Delete باید کلید F2 یا F12 را فشار دهید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از صفحه تنظیمات بایوس نمایش داده شده است.

"<yoastmark

در صفحه تنظیمات بایوس (BIOS) از روی سربرگ (تب) گزینه Boot را انتخاب کنید، سپس همانطور که در تصویر نشان داده شده است، گزینه Boot Device Priority را انتخاب نمایید و دکمه Enter را کلیک کنید.

"آموزش

در صفحه بعدی گزینه ۱st Boot Device را به رسانه مورد نظری که فایل نصب ویندوز روی آن قرار دارد (در اینجا درایو CD/DVD سیستم) تغییر می‌دهیم.

آموزش نصب کردن ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
آموزش نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی سی دی

گزینه موردنظر ما بستگی به رسانه‌ای دارد که ویندوز روی آن موجود است و قصد داریم از طریق آن فرآیند نصب را انجام دهیم. رسانه می‌تواند دیسک درایو (درایو سی دی) یا حافظه فلش USB باشد.

برای نصب از طریق حافظه فلش USB باید مادربرد شما از این قابلیت پشتیبانی کند. همچنین باید حافظه فلش را پیش از ریستارت به دستگاه متصل کرده باشید.

اکنون باید جهت ادامه، تنظیمات بایوس (BIOS) را با فشردن کلید F10 ذخیره و سپس بسته به نوع بایوس YES یا OK را انتخاب کنیم و دکمه اینتر را فشار دهیم.

پس از ریستارت مجدد با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهیم شد. که در اینصورت باید یکی از کلیدهای Space یا Enter‌ را فشار دهیم.

"آموزش

در مرحله بعدی پس از طی شدن مدت زمان کوتاهی به منظور لود شدن فایل‌های نصب سیستم عامل با صفحه زیر مواجه می‌شویم. در این بخش زبان سیستم و صفحه کلید را انتخاب و روی Next کلیک کنید.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)

در صفحه بعدی باید گزینه Install Now را انتخاب کنیم.

"آموزش

در این مرحله کمی صبر می‌کنیم تا مقدمات نصب فرآهم و صفحه بعدی نمایش داده شود.

"<yoastmark

در صفحه بعد نیاز است که سریال یا همان Product Key مربوط به سیستم عامل ویندوز را وارد کنیم تا دکمه Next برای رفتن به مرحله بعدی نصب این سیستم عامل فعال شود.

"<yoastmark

در این بخش مجموعه قوانینی مربوط به استفاده از این نسخه سیستم عامل که توسط کمپانی مایکروسافت تنظیم شده است، نمایش داده می‌شود. پس از مطالعه شرایط گزینه I accept the license terms را انتخاب و روی دکمه Next کلیک می‌کنیم.

"<yoastmark

حال باید انتخاب کنید که می‌خواهید ویندوز فعلی سیستم شما به ویندوز ۸ بروزرسانی شود یا به طور کامل تمایل دارید از اول (یا به اصطلاح به شکل Clean-Install) این نسخه از ویندوز روی سیستم شما نصب شود. با انتخاب گزینه اول فایل‌ها و تنظیمات شما بعد از نصب این نسخه از ویندوز از بین نمی‌روند و در نسخه جدید نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما با انتخاب گزینه دوم یعنی Custom: Install Windows only advanced تعیین می‌کنیم که نیازی به فایل‌های فعلی نداریم و تنها می‌خواهیم ویندوز در یکی از پارتیشن‌ها یا درایوی که سیستم عامل فعلی روی آن نصب است، نصب شود.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی سی دی

بهتر است درایوی را که برای نصب ویندوز به صورت (Clean-Install) درنظر گرفته ایم را یک مرتبه حذف (Delete) کنیم. به این منظور ابتدا روی (Drive options advanced) کلیک کرده و سپس از میان گزینه‌های ظاهر شده Delete را انتخاب می‌کنیم.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی سی دی

پس از درخواست حذف پارتیشن پیامی مبنی بر اطمینان از حذف نمایش داده می‌شود. پیام نمایش داده شده جهت حذف پارتیشن را تایید کنید.

نصب ویندوز8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب ویندوز۸ از روی سی دی

فضای پارتیشن نشده را مجدد پارتیشن بندی کرده و به منظور نصب سیستم عامل انتخاب و در نهایت Next را کلیک می‌کنیم.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی حافظه فلش و سی دی

سپس صبر می‌کنیم تا فایل‌ها برای نصب ویندوز آماده شوند.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی سی دی و DVD

پس از طی شدن مدت زمانی به منظور آماده سازی فایل‌های نصب سیستم عامل سیستم به صورت خودکار ریستارت خواهد شد.

"<yoastmark

باید صبر کرد تا فرآیند نصب به صورت خودکار به اتمام برسد. پس از طی شدن مراحل نصب نوبت به شخصی سازی و تنظیمات پیکربندی می‌رسد.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
مراحل نصب کردن ویندوز ۸ از روی سی دی

در صفحه‌ای که به منظور ایجاد تغییرات و تنظیمات نمایش داده می‌شود، می‌توانید تنظیمات پیشنهادی (Use express settings) یا تنظیمات سفارشی Customize را انتخاب کنید.

"<yoastmark

در این مرحله می‌توانید آدرس ایمیل خود را به منظور ورود امن به محیط ویندوز وارد یا با کلیک روی Sign in without a Microsoft account به صورت محلی برای خود یک حساب کاربری در ویندوز ایجاد کنید.

نصب ویندوز 8 از روی حافظه فلش و سی دی (DVD)
نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی CD و DVD

در نهایت نیز باید تنظیمات Sky Drive که فضای ابری برای ذخیره سازی فایل ها است را تایید کنید.

"<yoastmark

نصب و راه اندازی ویندوز ۸ از روی حافظه فلش

نصب ویندوز ۸ از روی حافظه فلش مشابه روش نصب از روی سی دی است تنها با این تفاوت که پیش از وارد شدن به مراحل بوت و نصب باید یک نسخه از ویندوز ۸ را با قابلیت بوت شدن (Bootable) روی حافظه فلش خود کپی کنیم.

ساخت فلش Bootable از طریق Rufus
ساخت فلش Bootable از طریق Rufus

برای ساخت یک فلش Bootable به برنامه Rufus و یک نسخه از سیستم عامل ویندوز نیاز داریم.

برنامه Rufus ابزاری است که به فرمت کردن و ایجاد فلش درایوهای USB کمک می‌کند. از قابلیت‌های این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ایجاد درایوهای USB قابل بوت برای نصب سیستم عامل‌ها از طریق فایل ISO آن‌ها
  • عدم امکان کار روی سیستمی که سیستم عامل نصب شده است
  • امکان تغییر یا حذف بایوس یا هر سفت افزار دیگر

با وجود حجم کم، این برنامه شرایط مورد نیاز شما برای پیاده سازی سه مورد ذکر شده در بالا را برای شما فرآهم می‌کند.

برای ساخت فلش Bootable ویندوز ۸ در برنامه Rufus مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از بخش Device، فلش مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم.
  2. سپس در بخش Boot selection فایل ISO سیستم عامل ویندوز ۸ را انتخاب می‌کنیم.
  3. در نهایت روی دکمه Start به منظور ایجاد یک فلش Bootable کلیک می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا فرآیند تکمیل شود.

لازم به ذکر است که کار با این نرم افزار ساده بوده و هنگام کار با پیچیدگی خاصی مواجه نخواهید بود. پس از آنکه مراحل را انجام دادیدف مابقی مراحل نصب ویندوز مشابه نصب از روی سی دی است.

سخن آخر

تبریک می‌گوییم! شما اکنون چگونگی نصب و راه اندازی ویندور ۸ را از روی فلش و سی دی فراگرفته‌اید. آیا توضیحات و مراحل آموزش نصب کردن ویندوز ۸ برای شما آسان بود؟ در صورتی که سوالی برایتان پیش آمد یا پیشنهاد و انتقادی نسبت به این نوشته دارید می‌توانید از طریق بخش پیام بگذارید ما را در جریان نظر خود قرار دهید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید