آیا ما قبلا زندگی کرده‌ایم؟ تناسخ و روایت‌هایی از بازگشت ارواح

یکی از رازهایی که ذهن انسان را از زمان پیدایش بشر گیج می کند، مفهوم «تناسخ» است. اما آیا واقعا تناسخ و زندگی مجدد وجود دارد؟

کنجکاوری درباره زندگی پس از مرگ و بازگشت روح همیشه در ادوار مختلف برای انسان سوال برانگیز بوده است. بسیاری معتقدند با مرگ جسم روح نمیمیرد. از اینرو از قرن‌ها پیش در هندوستان نظریه ای به نام “تناسخ” مطرح شد که از برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن می گفت که با گذشت زمان، رفته رفته توجه عده زیادی از مردم جهان را به خود جلب کرد تا جایی که به صورت یک عقیده راه خود را به محافل مختلف باز کرد.

اما معنای اصطلاحی تناسخ چیست؟

این کلمه از لاتین مشتق شده است و در لغت به معنای “دوباره گرفتن گوشت” است، به عبارت دیگر، “بدن گوشتی (فیزیکی) را به دست گرفتن. بحث در مورد این موضوع در سنت های فلسفی هند و یونان از حدود قرن ششم قبل از میلاد ظهور کرده است. تناسخ دقیقا چیست؟ این به سادگی به این معنی است که ما یک زندگی را ترک می کنیم و به زندگی دیگری می رویم. این موضوع تنها به منظور رشد روح و رشد معنوی است. روح ممکن است بسته به کیفیت اخلاقی اعمال زندگی قبلی به شکل انسان، حیوان یا گیاه باشد. این آموزه یک اصل اصلی ادیان هندی و یونانی است. با این حال، تناسخ دلالت بر این دارد که فرد(منظور روح) اساساً یکسان می ماند، در حالی که بدن جدیدی را اشغال می کند.

در اعتقاداتی مانند هندوئیسم، بوداییسم، سیکه و جینیسم، تناسخ به عنوان یک اصل اساسی در نگرش به زندگی و مرگ مطرح است. طبق این اعتقادات، روح یا جان یک فرد پس از مرگ، به بدن دیگری منتقل می‌شود و چرخه تناسخ‌ها تا زمانی که روح تحرر یابد و از چرخه تناسخ خارج شود، ادامه می‌یابد.

در انگیزه بخوانید: ملاقات ارواح با زندگان | افراد فوت شده چگونه به ملاقات افراد زنده می‌آیند؟

تئوری های زندگی قبلی 

۱. خواب دیدن: این تئوری تقریبا برای همه ما رخ داده است و با آن آشنایی زیادی داریم ، یعنی خواب دیدن. وقتی که خواب میبینیم در واقع داریم زندگی گذشته خود را مشاهده میکنیم و یا حتی دارد در مورد آینده به ما هشدار میدهد.

۲ . دژاوو یا آشنا پنداری: هرکدام از ما هر از چندگاهی صحنه هایی را میبینم که خیلی برای ما آشنا هستند و احساس میکنیم که آینده آن موقعیت را میدانیم ، در واقع این موضوع دارد نشان میدهد که در گذشته ما این صحنه هارا دیده ایم.

۳ . ترس ها : تئوری نویس ها معتقد هستند که وقتی کسی از یک مورد بخصوص میترسد ، این موضوع ریشه در گذشته دارد. یعنی آن فرد در زندگی قبلی خود با مشکلی رو به رو شده است که الان آنهارا به صورت ترس مشاهده میکند.

۴ .علاقه ها : علایق ما در زندگی قبلی بر زندگی حال حاضر ما تاثیر میگذارد و باعث میشود مواردی را دوست داشته باشیم که گذشته میخواستیم آنهارا داشته باشیم.

۵ .باهوش بودن : تئوری هایی وجود دارد که میگوید اگر در زندگی قبلی انسان باهوشی بوده باشید ، در زندگی بعدی نیز مقداری از این هوش را به میراث خواهید برد.

تئوری های گفته شده برخی از تئوری هایی هستند که در اینباره مطرح شده اند و نمیتوان به قطعیت یکی از انها را رد و دیگری را قبول کرد. تنها چیزی که میتوان گفت این است که، برای کشف حقیقت تناسخ نه نمونه عینی وجود داشته است نه روش تحقیقی خاصی که بتوان آن را به آزمایش گذاشت و بتوان راز تناسخ را کشف کرد.

تنها چیزی که میتوان گفت این است که، انسان‌ها با ذهن و هوش فعلی‌شان که برای درک چنین پدیده‌ای ماوراء الطبیعه بسیار محدود هستند، نمی‌توانند همه چیز را بشناسند.بنابراین به نظر می رسد که “حقیقت” خارج از دسترس ذهن است.شاید تنها راهی باشد که وقتی بمیریم بفهمیم تناسخ وجود دارد یا خیر.مرگ اجتناب ناپذیر است. بنابراین، همه ما دیر یا زود متوجه خواهیم شد!

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید