۲۰ مورد از رایج‌ترین اشتباهات زبان بدن که احتمالاً از آن‌ها بی‌خبرید!

مهم‌ترین نکته در برقراری روابط صحیح،‌ توجه به تمام شیوه‌های ارتباطی است. استفاده درست از شیوه‌هایی مانند زبان بدن، تُن صدا و ترکیب آن‌ها،‌ می‌تواند منجر به ارتباطی مؤثر شود. آیا تا به حال این اتفاق برای‌تان پیش آمده است که در هنگام گوش دادن به کسی، جملات او با مفهومی که از آن‌ها دریافت می‌کنید کاملاً متفاوت باشند؟ علت این اتفاق زبان بدن است. گاهاً زبان بدن می‌تواند مفهومی کاملاً مغایر با جملات را به مخاطب ارسال کند. در واقع اشتباهات زبان بدن می‌تواند منظور اصلی صحبت‌های شما را تغییر دهد. در این مطلب رایج‌ترین این اشتباهات را معرفی…

اشتباهات زبان بدن

مهم‌ترین نکته در برقراری روابط صحیح،‌ توجه به تمام شیوه‌های ارتباطی است. استفاده درست از شیوه‌هایی مانند زبان بدن، تُن صدا و ترکیب آن‌ها،‌ می‌تواند منجر به ارتباطی مؤثر شود. آیا تا به حال این اتفاق برای‌تان پیش آمده است که در هنگام گوش دادن به کسی، جملات او با مفهومی که از آن‌ها دریافت می‌کنید کاملاً متفاوت باشند؟ علت این اتفاق زبان بدن است. گاهاً زبان بدن می‌تواند مفهومی کاملاً مغایر با جملات را به مخاطب ارسال کند. در واقع اشتباهات زبان بدن می‌تواند منظور اصلی صحبت‌های شما را تغییر دهد. در این مطلب رایج‌ترین این اشتباهات را معرفی می‌کنیم.

 

قدرت زبان بدن

فرض کنید قرار است یک سخنرانی داشته باشید. به احتمال زیاد مانند اغلب مواقع، همه تمرکز خود را بر متن سخنرانی و جملاتی که باید گفته شود، می‌گذارید. در حالی که تحقیات ثابت کرده است ۵۵ درصد سخنرانی تأثیر گذار مربوط به زبان بدن، ۳۸ درصد تُن صدا و فقط ۷ درصد کلمات است. این یعنی تقریباً همه ما تا کنون بخش بزرگی از ترفندهای جذابیت یک سخنرانی و همچنین گفتگو را نادیده گرفته‌ایم.

محققین ثابت کرده‌اند تمرین چند حرکت از حرکات زبان بدن تنها دو دقیقه قبل از شروع مکالمه یا سخنرانی، می‌تواند نگرش شما نسبت به خود و همچنین مخاطبان را تغییر دهد. به علاوه،‌ این تمرین‌ها قادرند سطح هورمون تستوسترون را افزایش و هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهند.

اشتباهات زبان بدن

اغلب اوقات متوجه پیامی که حرکات بدن به مخاطب ارسال می‌کند نیستید، مگر اینکه فردی این مورد را به شما متذکر شود. از این حرکات می‌توان تیک‌ عصبی را مثال زد، اغلب افراد دارای تیک‌های عصبی مختلفی هستند، تیک‌هایی مانند لمس موها، تنظیم مکرر عینک یا جواهرات، فشردن دست‌ها، دائماً جابجا شدن یا این پا و آن پا کردن و… که مخصوصاً در شرایط استرس‌زا بروز می‌کنند.

این حرکات می‌تواند همان تفکرات و احساسات درونی باشد، اما برخی دیگر معتقدند زبان بدن موجب تمام این واکنش‌ها است. خوشبختانه می‌توان به سادگی این حرکات را کنترل کرد. به همین دلیل باید مهم‌ترین اصول زبان بدن را آموخت و این بار به صورت آگاهانه نظر مخاطبین را به مثبت تغییر داد.

اشتباهات زبان بدن
دست به سینه ایستادن

۱. دست به سینه ایستادن

یکی از متدوال‌ترین سؤالات مردم این است که من با دستانم چه کنم؟! عموماً کاری که انجام می‌دهند، قفل کردن آن‌ها در هم و دست به سینه ایستادن است، اما باید گفت این حرکت نه تنها پیام تدافعی و غیردوستانه‌ای ارسال می‌کند، بلکه عدم اعتماد به نفس و عصبی بودن شما را نشان می‌دهد. به جای اینکار باید دست‌ها و بازوها را باز کنید،‌ صاف بایستید و سرتان را بالا نگه‌دارید.

اشتباهات زبان بدن
قرار دادن پاها روی هم

۲. قرار دادن پاها روی هم

قرار دادن پاها روی هم، شما را غیرحرفه‌ای و مضطرب نشان می‌دهد. بهتر است پاها را کنار هم جفت کرده و کاملاً ریلکس باشید.

اشتباهات زبان بدن
لمس صورت یا گردن

۳. لمس صورت یا گردن

لمس هر قسمت از صورت یا گردن نشان دهنده ضعف و اضطراب است و یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس محسوب می‌شود.

اشتباهات زبان بدن
بازی با انگشت‌ها

۴. بازی با انگشت‌ها

بازی با انگشت‌ها (به طوری که گویی در حال شستن دست‌ها هستید) نشانه ناراحتی و عدم آمادگی برای گفتگو است.

اشتباهات زبان بدن
قرار دادن دست‌ها در جیب

۵. قرار دادن دست‌ها در جیب

یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن قرار دادن دست‌ها در جیب است. این حالت یعنی فرد حالت تدافعی دارد یا ضعیف و خجالتی است.

اشتباهات زبان بدن
پشت کردن به دیگران

۶. ایستادن به پشت

پشت کردن به مخاطب یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای از دست دادن توجه آن‌هاست. در واقع با این حرکت به آن‌ها می‌گویید نه تنها نظر و توجه شما برای من هیچ اهمیتی ندارد، بلکه من بسیار هم بی‌ادب هستم!

اشتباهات زبان بدن
اجتناب از تماس چشمی

۷. اجتناب از تماس چشمی

تقریباً همه ما توجه بیشتری به کسی که در هنگام حرف زدن به چشمان‌مان نگاه می‌کند، داریم. چرا که در این حالت احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری می‌کنیم. از طرفی اجتناب از تماس چشمی احساس عدم اعتماد به نفس و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

اشتباهات زبان بدن
اشتباهات زبان بدن – خیره شدن

۸. خیره شدن

برخی افراد در هنگام سخنرانی سعی می‌کنند فقط به یک شخص یا یک نقطه نگاه کنند، اما مخاطب به سرعت متوجه می‌شود که او از این ترفند برای فرار از تماس چشمی استفاده می‌کند. در نتیجه ارتباط خوب و مؤثری برقرار نخواهد شد.

در عوض سعی کنید در هنگام سخنرانی به تمام مخاطبین نگاه کنید و چشم‌های خود را در تمام سالن بچرخانید. در این صورت مردم احساس مهم بودن می‌کنند و شما نیز پیام اعتماد به نفس خود را به آن‌ها ارسال می‌کنید.

اشتباهات زبان بدن
ایستادن و میخکوب شدن در یک نقطه

۹. ایستادن در یک نقطه

راه دیگر نشان دادن عدم اعتماد به نفس و ضعیف بودن، میخکوب شدن در یک نقطه در طول سخنرانی است. گویی دیوارهایی نامرئی مانع از قدم زدن و استفاده از فضای اختصاصی شما می‌شود. یکی از پرقدرت‌ترین قوانین زبان بدن این است که در هنگام سخنرانی از فضایی که متعلق به شماست استفاده کرده یک جا میخکوب نشوید.

این کار نه تنها توجه مخاطبین را جلب می‌کند، بلکه باعث می‌شود استرس‌ یا هر گونه محرک عصبی را بهتر کنترل کنید. فقط دقت کنید حتماً کفشی مناسب بپوشید تا از زمین خوردن‌تان جلوگیری کند.

اشتباهات زبان بدن
قدم زدن سریع و طولانی

۱۰. قدم زدن خیلی سریع یا خیلی طولانی

بدیهی است راه رفتن خیلی سریع یا خیلی طولانی هم یکی از اشتباهات زبان بدن محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد در طول سخنرانی قدم بزنید، اما اگر این قدم زدن خیلی سریع باشد یا بخواهید مسیری طولانی را بپیمایید، به تصور مخاطبان از خود آسیب خواهید زد.

اشتباهات زبان بدن
تکرار بیش از حد حرکات

۱۱. تکرار بیش از حد حرکات

هر کدام از حرکات زبان بدن، یک احساس مشخص را منتقل می‌کنند. بنابراین باید از یک ژست فقط برای یک منظور و توصیف یک چیز استفاده کنید. اما برخی افراد ناآگاهانه و بدون اینکه هدف خاصی داشته باشند، بارها و بارها یک حرکت را تکرار می‌کنند. این امر نه تنها پیام سخنران را منتقل نمی‌کند، بلکه مخاطبان را هم منحرف و گیج می‌کند.

بنابراین سعی کنید از قبل چند حرکت تمرین کنید تا منظور سخنان خود را بهتر انتقال دهید. همچنین این حرکات باید به صورت کنترل شده و طبیعی انجام شوند. پس از قبل تمرین کنید تا غیر طبیعی و اجباری به نظر نرسد.

اشتباهات زبان بدن
اشتباهات زبان بدن – خیره به لپ‌تاپ

۱۲. خیره شدن به لپ‌تاپ

در هنگام سخنرانی سعی کنید به یادداشت‌ها، صفحه لپ‌تاپ و مخاطبان به یک اندازه توجه کنید. برخی افراد فقط به نوشته‌ها یا لپ‌تاپ خود خیره شده و از برقرای ارتباط چشمی خودداری می‌کنند. در این صورت به سرعت علاقه مخاطبین را از دست خواهید داد و همچنین عدم اعتماد به نفس و ضعف خود را به نمایش می‌گذارید.اشتباهات زبان بدن

نامتعادل بودن

۱۳. نامتعادل بودن

پاها را به عرض لگن باز کنید و استوار بایستید. این استایل، اعتماد به نفس بالا و قدرت شما را نشان می‌دهد. این پا و آن پا کردن یا پاها را جفت کردن، نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است و شما را فردی ضعیف می‌شناساند.

اشتباهات زبان بدن
قفل کردن دست‌ها روی شکم

۱۴. قفل کردن دست‌ها روی شکم

قبلاً مشابه این حرکت را معرفی کرده‌ایم (مورد۴). در این حالت انگشت‌ها در هم قفل می‌شوند و شکم را می‌پوشانند. فرد با این حرکت حالت تدافعی گرفته و کمرویی و ناراحتی خود را نشان می‌دهد.

اشتباهات زبان بدن
داشتن حرکات ضعیف

۱۵. حرکات ضعیف

اگر از حرکات زبان بدن استفاده می‌کنید، سعی کنید به درستی، کنترل شده و نرم انجام دهید. اگر این حرکات را به صورت وحشیانه و احمقانه انجام دهید، نتیجه‌ای جز نشان دادن شما به عنوان فردی غیرقابل کنترل و اعتماد نخواهد داشت.

اشتباهات زبان بدن
بی‌قرار بودن

۱۶. بی‌قرار بودن

بی‌قرار بودن در حین صحبت یا سخنرانی یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن است. این حرکت شما را فردی عصبی و مضطرب نشان می‌دهد. برای حذف این حرکات یا تیک‌‌های عصبی، یک بار از خود فیلم بگیرید و سپس آن را تماشا کنید. شاید دیدن فیلم خود کمی ناخوشایند باشد، اما باید بدانید که این تنها راه شناسایی حرکات ناخوآگاه‌تان در مقابل مخاطبین است.

فراموش کردن لبخند
فراموش کردن لبخند 

۱۷. فراموش کردن لبخند

بهترین راه برای جذب مخاطب، لبخندی طبیعی است. در حالی‌که ما تقریباً همیشه این روش ساده، کارآمد و مؤثر را فراموش می‌کنیم.

اشتباهات زبان بدن
خم شدن روی لپ‌تاپ

۱۸. خم شدن بیش از حد

گاهی اوقات دیده‌ایم که برخی افراد هنگام ارائه از فرط استرس روی لپ‌تاپ خم می‌شوند تا چیزی را بخوانند، اما این حرکت در اصل برای خواندن نیست، بلکه برای فرار از استرسی است که در مقابل جمع گرفته‌اند. پس سعی کنید صاف و استوار بایستید و سرتان را بالا بگیرید.

اشتباهات زبان بدن
اشتباهات زبان بدن – حرکات رباتیک

۱۹. حرکات رباتیک

اگر نمی‌خواهید مخاطب فکر کند شما فردی غیرطبیعی و بی دست و پا هستید، از انجام حرکات رباتیک خودداری کنید. یکی از کلیدی‌ترین روش‌های انتقال مناسب پیام، هماهنگ بودن حرکات با گفتار است. پس سعی کنید حرکاتی نرم و طبیعی داشته باشید.

اشتباهات زبان بدن
استفاده از حرکات منفی

۲۰. استفاده از حرکات منفی

افرادی وجود دارند که به جای جلب اعتماد مخاطب، با حرکاتی منفی او را از خود می‌رانند. حرکاتی مانند چرخاندن چشم، تکان دادن سر، اشاره کردن با انگشت و… می‌تواند به سرعت علاقه مخاطب را از شما دور کند. از تمام این حرکات و هر کاری که احتمال می‌دهید بار منفی منتقل کند، پرهیز کنید.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، زبان بدن یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تأثیرگذاری بهتر و عمیق‌تر است. همچنین می‌توان از طریق شناخت بهتر زبان بدن اطرافیان، درک درست‌تری از رفتار آن‌ها داشت. آیا اطلاعی از اشتباهات زبان بدن خود دارید؟ می‌توانید زبان بدن و اشتباهات زبان بدن دیگران را متوجه شوید؟ ما در تیم انگیزه منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم. پس در پایین همین صفحه نظرات خود را بنویسید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید