ورزش در آب برای لاغری؛ یک روش مدرن و مفرح برای کاهش وزن

امروزه افراد زیادی به دنبال انواع رژیم مانند رژیم جنرال موتورز و یا روش‌هایی مانند ورزش در آب برای لاغری هستند. ورزش کردن درون آب، به خصوص در دریا و استخر، برای بیشتر افراد در گروه‌های سنی متفاوت، از کودکان گرفته تا سالمندان، بسیار سودمند و مفرح است. از طرفی ورزش کردن در آب برای لاغری و درمان تعداد زیادی از بیماری‌های مفاصل، استخوان‌ها و عضلات تأثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم به صورت خاص به مزایای ورزش در آب برای لاغری و مسائل مربوط به آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.   ورزش در آب برای لاغری…

ورزش در آب برای لاغری

امروزه افراد زیادی به دنبال انواع رژیم مانند رژیم جنرال موتورز و یا روش‌هایی مانند ورزش در آب برای لاغری هستند. ورزش کردن درون آب، به خصوص در دریا و استخر، برای بیشتر افراد در گروه‌های سنی متفاوت، از کودکان گرفته تا سالمندان، بسیار سودمند و مفرح است. از طرفی ورزش کردن در آب برای لاغری و درمان تعداد زیادی از بیماری‌های مفاصل، استخوان‌ها و عضلات تأثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم به صورت خاص به مزایای ورزش در آب برای لاغری و مسائل مربوط به آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

ورزش در آب برای لاغری

ورزش در آب برای لاغری و تناسب اندام مفید است. اما تنظیم جریان خون، سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، تنظیم ترکیب خون و میزان ترشح غدد و هورمون‌های آن نیز از دیگر فواید ورزش کردن در آب است. نهایتا، مجموعه‌ای از این تأثیرات روی روان فرد تأثیرات مفیدی خواهد گذاشت و فرد را از لحاظ ذهنی نیز آماده و سرحال نگه می‌دارد. جالب است بدانید، با توجه به شدت تمرین و وزن‌تان، با انجام تمرینات آبی و استفاده از روش‌های آب درمانی، به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به صورت روزانه، می‌توانید چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد کالری در روز بسوزانید.

ورزش در آب برای لاغری

چگونگی لاغری با انجام حرکات ورزشی در آب

  • مقاومت آب در برابر انجام حرکات

همان‌طور که گفتیم انجام تمرینات ورزشی اصولی در آب به کم کردن وزن و لاغری در زمان کم، کمک زیادی می‌کند. در زمان انجام ورزش در آب، به دلیل مقاومتی که آب در برابر حرکات ورزشی شما نشان می‌دهد، تمرینات ورزشی قدرتی و تمرینات هوازی به‌طور همزمان با یکدیگر ترکیب می‌شوند، وجود این عامل سبب می‌شود تا شما یک تمرین ورزشی اصولی کامل و تأثیرگذار داشته باشید و انرژی و نیروی بیشتری را مصرف کنید و نیز کالری بیشتری را بسوزانید.

همان‌طور که می‌دانید آب یک سیال است؛ بنابراین آب همواره جریان دارد و همواره در حال تغییر دادن مسیر خود است، این عامل سبب می‌شود تا آب در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری از خود داشته باشد. به همین علت است که پیمودن صد متر با شنا کردن، بسیار بیشتر از طی کردن صد متر به وسیله راه رفتن در خشکی طول می‌کشد و بر طبق همین قاعده انرژی بیشتری مصرف می‌شود و کالری بیشتری سوزانده می‌شود. از این رو لاغری و کاهش وزن بیشتری برای شما حاصل خواهد شد.

  • درگیر شدن عضلات بیشتر

زمانی که در آب به ورزش کردن مشغول هستید، به اندازه بسیار زیاد و البته مفیدی از عضلات‌ خود را درگیر می‌کنید، چون بدن شما در جنگ و تکاپوی خاصی با مقاومتِ آب قرار دارد. این امر سبب می‌شود تا ضمن کاهش وزن و لاغری اصولی، عضلاتتان به میزان زیادی پرورش یابند و قدرت بیشتری پیدا کنند. از طرفی انعطاف‌پذیری و چابکی بدن شما نیز افزایش پیدا ‌می‌کند.

  • افزایش متابولیسم

سوخت و ساز بدن در تناسب اندام بسیار تأثیرگذار است. ورزش در آب، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از طرفی با تأثیر مستقیم بر دستگاه گوارش و افزایش دادن حرکات روده‌ها و پیشگیری از یبوست، به طور مستقیم به رسیدن به وزن مناسب و لاغری کمک شایان ذکری انجام می‌دهد.

  • سوختن چربی‌های قهوه‌ای

بدن ما دارای چربی‌های قهوه‌ای زیادی است که این چربی‌های قهوه‌ای وظیفه پررنگی در مقابله با سرما بر عهده دارند. در صورت انجام حرکات ورزشی در آب سرد، این سردی دمای آب باعث سوختن چربی‌های قهوه‌ای موجود در بدن و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می‌شود. همچنین بدن گلوکزهای موجود را برای تأمین انرژی، می‌سوزانند.

آب درمانی و لاغری

مزایای ورزش در آب برای لاغری

  • همه افراد با هر سنی که از اضافه وزن رنج می‌برند، می‌توانند ورزش در آب را امتحان کنند. حتی خانم‌های باردار و افرادی که به آسیب‌های عضلانی، تاندونی و استخوانی مبتلا هستند نیز می‌توانند از تمرینات آب درمانی استفاده کرده و به وزن مورد علاقه و متناسب خود که در نظر دارند برسند.
  • انجام انواع حرکت‌های شنا و تمرینات ورزشی در آب، سبب می‌شوند گردش خون در تمامی اجزای داخلی بدن مناسب‌تر و با نظم بیشتری انجام بپذیرد؛ در نتیجه انجام این حرکات، فشارخون را نیز به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا می‌دهد. همچنین در بلند مدت ضربان قلب در حالت استراحت و بدون فعالیت کاهش می‌یابد که هر دو عامل برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند.
  • انجام تمرینات ورزشی در آب به‌منظور افزایش دادن استقامت و دوام در ورزش‌های هوازی که در خشکی و بیرون از آب انجام می‌شود نیز بسیار مفید است و بدن را برای انجام دیگر حرکت‌های ورزشی آماده می‌سازد.

درجه حرارت آب و تاثیر آن روی بدن

  1. آب با دمایی پایین‌تر از دمای بدن یعنی ۳۷ درجه، اثر برانگیزنده، خنک کننده و محرک دارد.
  2. آب با دمای بیشتر از بدن، تقویت کننده، نیروبخش و قدرت آفرین است.
  3. آبی که داغ است آرامش به وجود می‌آورد و دردها را برطرف می‌سازد، اما باعث ایجاد خستگی مفرط می‌شود.
  4. آبی که دمای آن اندکی از درجه حرارت بدن پایین‌تر است، یعنی آب ولرم با دمای ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتیگراد، یا آب نه سرد و نه گرم با دمای ۳۲ تا ۳۵ درجه، همیشه سودمند است.

ورزش در آب برای لاغری

موارد احتیاطی

  • آب‌های خنک‌تر را برای زمان کوتاه‌تری باید بکار گرفت.
  • در انواع بیماری‌های کم‌خونی، درجه حرارت پایین، سیانوز و در خلال عادات ماهانه در افراد حساس، ورزش در آب هرگز توصیه نمی‌شود.
  • آب گرم را نباید در افراد ناتوان که احساس کوفتگی در عضلات می‌کنند، یا افرادی که مستعد غش و ضعف هستند، یا آن دسته از افرادی که مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند و یا در سکته به مصارف داخلی و خارجی بدن رساند.
  • آب ولرم یعنی آبی که نه سرد است و نه گرم و این آب در درمان بیشتر بیماری‌ها تأثیرگذار است، به شرط اینکه توسط پزشکی ماهر در زمینه‌  آب درمانی تجویز شده باشد.
  • آب دارای مواد معدنی اولیه و ناخالصی یا آغشته به مواد رادیوم و دیگر ناخالصی‌ها را نباید برای مصارف نوشیدنی استفاده کرد.

 

سخن آخر

لازم به ذکر است که رژیم آب درمانی با انجام حرکات ورزشی در آب تفاوت دارد و راه حل دیگری برای لاغر شدن محسوب می‌شود؛ البته این روش از نظر بسیاری از متخصصان تائید نشده است و فقط برای دوره‌های معین و محدود به عنوان یک راه حل درمانی توسط تعداد کمی از پزشکان تجویز می‌شود. از طرفی همه ما مطلع هستیم که نوشیدن میزان مناسبی آب در طول روز از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و به سلامت و تناسب بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید با رژیم آب درمانی نیز در انگیزه آشنا شوید.

شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید