۹ راهکار برای انتخاب مسیر زندگی (علاقه و اشتیاق)

زمانی که علایق بسیاری دارید و هر کدام شما را به سوی خود می‌کشند، انتخاب مسیر زندگی می‌تواند سخت باشد. گاهی فکر می‌کنیم انتخاب یکی از علایق به عنوان فعالیت اصلی در مسیر زندگی، به معنی دست کشیدن از سایر علایق است، اما چنین نیست. می‌توانیم فعالیت خود را در تمام زمینه‌هایی که علاقه و اشتیاق داریم، دنبال کنیم و فقط یکی را به عنوان علاقه اصلی در نظر بگیریم. در این مقاله به ۹ راهکاری اشاره می‌کنیم که به ما در انتخاب درست مسیر زندگی برپایه علاقه‌مندی‌هایی که داریم، کمک می‌کنند.   ۹ راهکار برای انتخاب مسیر زندگی ۱-…

۹ راه برای انتخاب مسیر زندگی

زمانی که علایق بسیاری دارید و هر کدام شما را به سوی خود می‌کشند، انتخاب مسیر زندگی می‌تواند سخت باشد. گاهی فکر می‌کنیم انتخاب یکی از علایق به عنوان فعالیت اصلی در مسیر زندگی، به معنی دست کشیدن از سایر علایق است، اما چنین نیست. می‌توانیم فعالیت خود را در تمام زمینه‌هایی که علاقه و اشتیاق داریم، دنبال کنیم و فقط یکی را به عنوان علاقه اصلی در نظر بگیریم. در این مقاله به ۹ راهکاری اشاره می‌کنیم که به ما در انتخاب درست مسیر زندگی برپایه علاقه‌مندی‌هایی که داریم، کمک می‌کنند.

 

۹ راهکار برای انتخاب مسیر زندگی

۱- در مسیر زندگی روی علاقه اصلی خود تمرکز کنید

در مسیر زندگی به علایقی توجه داشته باشید که اغلب برای آن وقت می‌گذارید. برای مثال اگر شما به نقاشی و نواختن گیتار علاقه‌مند هستید اما بیشتر خود را در حالی می‌یابید که قلم مو در دست دارید، احتمالا علاقه واقعی و عمیق‌تر شما نقاشی است.

۲- تمام علایق خود را امتحان کنید

تنها راه واقعی برای شناختن علاقه‌ای که باید در مسیر زندگی دنبال کنید، امتحان کردن تمام علایق‌تان است. یکی را انتخاب و به سمت آن حرکت کنید و اگر از انجام آن لذت نبردید به سراغ بعدی بروید. اگر یکی از آن‌ها را به عنوان علاقه اصلی یافتید، می‌توانید موارد دیگر را به عنوان سرگرمی یا شغل دوم انجام دهید. در دنیای امروز فرصت‌های زیادی برای فعالیت‌های چندگانه وجود دارد.

۳- به صورت بلند مدت و ماهانه تجربه کنید

اگر شما از یادگیری موضوعات متنوع لذت می‌بریدً نیازی نیست که به دنبال یک اشتیاق و علاقه واقعی بگردید. البته اگر می‌خواهید که علایق خود را مورد کاوش قرار دهید، یک ماه تمرکز عمیق خود را روی یک موضوع قرار دهید، با افراد فعال یا شخصیت‌های شناخته شده در آن حوزه یا صنعت ملاقات کنید و کتاب‌ها یا اخبارهای مرتبط را بخوانید. پس از ۲۰ یا ۳۰ روز مطالعه سخت و مداوم، تصمیم بگیرید که تلاش خود در این حوزه افزایش دهید یا آن را رها کنید.

۴- در انتخاب مسیر زندگی صبور باشید

شور و اشتیاق شدید چیزی نیست که ما بتوانید یک شبه آن را بیاموزیم و اغلب به طور طبیعی زخ می‌دهد. اگر برای هیچ یک از علایق خود شور و اشتیاق ندارید، آنوقت باید در طول زمان در حالی که علایق جدید خود را کشف می‌کنید به یادگیری بیشتر در مورد خودتان بپردازید. صبر داشته باشید و اجازه دهید شور و اشتیاق شما را پیدا کند.

انتخاب کردن مسیر زندگی - پرسش از دیگران

انتخاب کردن مسیر زندگی – پرسش از دیگران

۵- از دیگران بپرسید

از دیگران بپرسید که فکر می‌کنند شما در چه زمینه‌ای عملکرد بهتری دارید؟ چه فعالیتی را به عنوان بزرگترین نقطه قوت شما می‌دانند؟ از کدام یک از علایق‌تان با اشتیاق بیشتری با آنها صحبت می‌کنید؟ این بازخوردها در زمانی که شما در انتخاب شور و اشتیاق اصلی خود مطمئن نیستید، می‌تواند ارزشمند باشد.

۶- هیچ کاری انجام ندهید

اگر از تمایل واقعی خود مطمئن نیستید، یک راه مطمئن برای پیدا کردن آن وجود دارد، زمان کمی را برای انجام ندادن هیچ کاری در نظر بگیرید. هر فعالیت یا علاقه‌ای که در این مدت زمان برای شما جذاب‌تر بود احتمالا همان فعالیتی است که شما نسبت به آن‌ها اشتیاق دارید. بنابراین هوشمندانه خواهد بود که آن را در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود دنبال کنید.

۷- در مسیر زندگی چابک باشید

اگر هنوز علاقه خاص خود را پیدا نکرده‌اید پس روی طیف وسیعی از علایق خود تمرکز کنید. با کشف چندین علاقه، شما تجربه بیشتری کسب خواهید نمود و احتمالا می‌توانید در طول این پروسه علاقه خود را پیدا کنید. اگر هم پیدا نشد دست کم طیف وسیعی از تجارب و موقعیت‌های بهتر را برای چابک ماندن تا زمانی که علاقه واقعی خود را بیابید، خواهید داشت.

انتخاب مسیر اصلی زندگی - تحقیق کنید

انتخاب مسیر اصلی زندگی – تحقیق کنید

۸- تحقیق کنید

اگر شما علایق زیادی در مسیر زندگی خود دارید، اما شور و اشتیاق مشخصی ندارید، شاید زمان آن است که در علایق خود کمی عمیق‌تر شیرجه بزنید. زمان خود را برای تحقیق و تجربه کردن طیف گسترده‌ای از علایق خود صرف کنید. در هر نقطه‌ای که با خود فکر کردید که من ترجیح می‌دهم این کار را انجام ندهم، پس احتمالا تمایل شما به آن زمینه نیست، اما اگر شما اطلاعات را جذاب و شگفت انگیز دانستید، روی آن فعالیت تمرکز کنید.

۹- به جای دیگری بنگرید

علایق عمومی را با شور و اشتیاق اشتباه نگیرید. اگر نمی‌توانید تمام زمان خود را روی یکی از علایق خود بگذارید. شاید اکنون زمان آن است که در مورد دیگر عناوین و موقعیت‌های خاص در مسیر یافتن فعالیتی که به آن اشتیاق دارید تحقیق کنید. شاید به زمان بیشتری برای یافتن شور و اشتیاق خود نباز دارید، پس خسته نشوید و جا نزنید!

 

سخن پایانی…

همیشه به خاطر داشته باشید که پشتکار و ثابت قدم بودن در زمینه‌هایی که با علاقه ما نیز همخوانی دارند، روش صحیحی برای انتخاب درست مسیر زندگی ما، چه در زمینه حرفه‌ای و چه زندگی شخصی‌مان خواهند بود. پس از انتخاب مسیر زندگی نوبت به هدف گذاری خواهید رسید، در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب ۱۷ روش کاربردی برای هدف گذاری در زندگی را مطالعه کنید. در پایان فراموش نکنید اگر پیشنهاد و توصیه‌ای به منظور انتخاب مسیر صحیح زندگی حرفه‌ای و شخصی دارید،لطفا آن را ما و دیگر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید