علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد و زنان چیست؟

عقب افتادگی یک دوره پریود <Period period> همیشه به معنی بارداری نیست. سیستم ایمنی، متابولیک، گردش خون، هورمونی، سیستم نورواندوکرین باید در شرایط عالی برای چرخه قاعدگی دقیقا تا چهار هفته باشد؛ اما بدن شما ماشین نیست که همیشه درست و دقیق کار کند. در این مطلب قصد داریم دلایل محتملی که باعث علت عقب افتادن پریود می شوند را برایتان شرح دهیم. علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد ۱. منارک هنگامی که یک خانم برای اولین بار چرخه قاعدگی را شروع می کند، ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک الگوی منظم ایجاد کند. در ابتدا و…

علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد و زنان چیست؟

عقب افتادگی یک دوره پریود <Period period> همیشه به معنی بارداری نیست. سیستم ایمنی، متابولیک، گردش خون، هورمونی، سیستم نورواندوکرین باید در شرایط عالی برای چرخه قاعدگی دقیقا تا چهار هفته باشد؛ اما بدن شما ماشین نیست که همیشه درست و دقیق کار کند. در این مطلب قصد داریم دلایل محتملی که باعث علت عقب افتادن پریود می شوند را برایتان شرح دهیم.

علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد

۱. منارک

هنگامی که یک خانم برای اولین بار چرخه قاعدگی را شروع می کند، ممکن است چندین سال طول بکشد تا یک الگوی منظم ایجاد کند. در ابتدا و اولین تجربه، خونریزی ها نامنظم است و دوره‌ها ممکن است از ماه قبل سنگین‌تر یا سبک تر باشند که امری غیر عادی نیست. با گذشت زمان، هورمون ها تثبیت می شوند. بنابراین اگر ماه های اول تجربه قاعدگی هستید، نگران تاخیر و بی نظمی سیکل خود نباشید.

۲. استرس

تاثیر استرس بر چرخه قاعدگی بسیار مهم است؛ استرس می تواند در هیپوتالاموس تداخل ایجاد کند و سبب ایجاد تاثیرات در روند پریود شدن کند. پریشانی و مسایل روحی می تواند غده هیپوفیز را نیز تحت تاثیر قرار دهد و بر هورمون هایی که سبب تحریک تخمدان می شود، اثر بگذارد.

در نهایت استرس در هر شخص با دیگری فرق دارد و بستگی به میزان تحمل اشخاص و قدرت ذهنی آنها دارد. استرس می تواند سبب تاخیر یا جلو افتادن پریود شود.

۳.  اضافه وزن یا چاقی

این موارد نیز می تواند بر کیفیت سیکل قاعدگی شما تأثیر بگذارد. استروژن، یک هورمون اصلی برای تنظیم قاعدگی است که در چربی بدن یافت می شود. داشتن چربی بیش از حد نرمال در بدن میزان استروژن شما را افزایش می دهد که این می تواند بر چرخه قاعدگی موثر باشد. اختلالات قاعدگی که ناشی از افزایش وزن و چاقی باشد را می توان با حفظ کردن وزن در محدوده ی طبیعی، رفع نمود.

۴. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در طی چرخه ی قاعدگی هر تخمدان تقریبا ۵ فولیکون ایجاد می کند و آن ها را برای تبدیل شدن به تخمک بالغ جهت تخمک گذاری آزاد می کنند. زنانی که مبتلا به این سندرم هستند دارای فولیکول های اضافی هستند که سبب می شود تا روند طولانی تری را تجربه کنند. به عبارت ساده تر تا زمانی که تخمک آزاد نشود، پریود رخ نمی دهد.

سایر علائم این سندرم شامل افزایش وزن و افزایش سطح هورمون ها مانند تستوسترون است که سبب رشد موهای ضخیم در صورت و سینه ها می شود. البته این علائم در همه افراد رخ نمی دهد و در همه افرادی هم که ایجاد می شود نمی تواند دلیل صد در صد سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

علت عقب افتادن پریود در نوجوانان
علت عقب افتادن پریود در دختر مجرد

۵. ورزش های سنگین

علت عقب افتادن پریود در فعالیت های سنگین هم می تواند جستجو شود؛ خانم هایی که برای یک رشته خاص به شدت ورزش یا تمرین سخت می کنند نیز می توانند دچار تغییراتی در چرخه قاعدگی خود شوند. برخی از ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل شدت تمرین خود دوره های بسیار سبکی را تجربه می‌کنند و یا گاهی هیچ دوره‌ی خون ریزی در ماه ندارند.

۶. سوء تغذیه

از عواملی است که می تواند باعث شود که پریود شما نا منظم گردد و حتی گاهی ممکن است مانع از رخ دادن آن شود. افرادی که مبتلا به اختلالات خورد و خوراک هستند مانند بی اشتهایی عصبی که به شدت منجر به کاهش وزن می‌شود غالباً چرخه قاعدگی بسیار نامنظمی دارند.

۷. عفونت ها و بیماری ها

برخی بیماری های شایع مثل آنفولانزا، سینوزیت ،ورم لوزه می توانند چرخه قاعدگی را مختل کنند ، به خصوص اگر در حال مصرف دارو برای درمان آن ها هستید.

۸. تیروئید

غده تیروئید پرکار یا کم کار می تواند موجب عدم تعادل زیادی از جمله تاخیر عادت ماهانه شود ، باید معاینه کنید تا بفهمید چه نوع درمانی نیاز دارید ، از قبیل:دارو، مصرف ید، یا حتی برداشتن غده.

۹. دیابت و بیماری تیروئید

علت عقب افتادن پریود می تواند به قند خون نیز ربط داشته باشد؛ بیماری قند خون (دیابت) و تیروئید می توانند سبب تاخیر در قاعدگی شوند. بسیار از خانم ها گاه به دلایل مختلف ممکن است تخمک گذاری در بدن شان ایجاد نشود یا دچار پریود زودرس یا با تاخیر شوند. برای دریافت دلیل اصلی باید آزمایش های لازم و سابقه ی خانواده بررسی شود.

در آخر باید این نکته را مد نظر داشته باشید که خونریزی، عفونت یا هر مشکلی بعد از به تاخیر افتادن پریود ممکن است هیچ ارتباطی با چرخه ی قاعدگی شما نداشته باشد و نیاز به بررسی داشته باشد.

علت عقب افتادن پریود دخترانه
علت عقب افتادن پریودی

علت عقب افتادن پریود زنان چیست؟

تمامی موارد ذکر شده برای دختران مجرد، برای تاخیر در پریودی زنان متاهل نیز می تواند صادق باشد. علاوه بر آن دلایل زیر را نیز در نظر بگیرید.

۱.  تغییر هورمون ها در دوران خاص

چرخه قاعدگی نیز ممکن است در پاسخ به سایر تغییراتی که در زندگی یک فرد رخ می دهد، دستخوش تغییر شود. به عنوان مثال عوامل زیر همگی می‌توانند بر نظم سیکل های قاعدگی یک خانم تأثیر بگذارند.:

  • بارداری
  • تازه زایمان کردن
  • شیردهی به کودک

زنان پس از زایمان چند ماه طول می کشد تا پریود شوند. بدن باید پس از تغییرات هورمونی شدید در دوران بارداری و پس از زایمان طبیعی به حالت عادی برگردد برخی از مادران حتی یک سال یا بیشتر بعد از زایمان ، عادت ماهانه می شوند اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید با پزشک صحبت کنید.

۲. روش های جلوگیری از بارداری

شما شاید فکر کنید که مصرف داروهای ضد بارداری به شما کمک می کند تا پریود منظمی داشته باشید اما همیشه اینطور نیست، مصرف برخی از داروها مانند سیسونال Seasonale ، سیسونیک Seasonique یا کوارتت Quartette می توانند سبب شوند که زنان چرخه ی قاعدگی ۲۸ روزه را نداشته باشند و بین دوره ها تاخیر ایجاد شود.

یک متخصص باروری می گوید، زمانی که شما قرص های فعال را بیش از ۲۱ روز مصرف می کنید، لایه رحم پایدار باقی می ماند، زمانی که قرص غیرفعال را می خورید، هورمون ها کاهش می یابند و سبب فشار خون و خونریزی داخل رحمی می شوند. این پریود شدن معمول نیست و مانند روند طبیعی خود رخ نمی دهد.

انواع دیگر روش های پیشگیری از بارداری که از روش های کنترل هورمونی استفاده می کنند می توانند سبب تاخیر و نامنظم شدن در پریود شوند.

علت عقب انداختن پریود
علت عقب افتادن عادت ماهانه زنان چیست – علت عقب افتادن پریود

۳. پیراموپوز (مرحله قبل از ورود به یائسگی)

بیشتر خانم ها در اواخر دهه ی ۴۰ شروع به تاخیر در پریود شدن می کنند. آنها به جای چرخه های ۲۸ روزه، چرخه هایی ۳۶ یا حتی ۴۸ روزه را تجربه می کنند. اگر کسی زیر ۴۵ سال داشته باشد و پریود شدنش کامل متوقف شود ممکن است یائسگی زودرس و به عبارت دیگر همان پیراموپوز را تجربه کرده باشد یا دچار نارسایی زودرس تخمدان شده باشد.

۴. تومور هیپوفیز

اگرچه این مشکل تا حدی نادر و حتی بعید است اما گاهی اوقات پرو لاکتینوما، نوعی تومور هیپوفیز که مقادیر زیادی از پرولاکتین را ترشح می کند، هورمونی که نشانگر تولید شیر مادر است، می تواند در تاخیر دوره ی پریود موثر باشد. پزشکان می گویند زنانی که نوزاد شیر نمی دهند اما دچار سردرد، ترشحات سینه و تاری بینایی می شوند و در کنار این موارد دچار تاخیر پریود شده اند، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

 

بیشتر بدانید: آیا ارتباطی بین عفونت ادراری و تاخیر در پریود وجود دارد؟

 

دلیل عقب افتادن پریود بعد از سقط

سه ماه بعد از سقط  جنین، تاخیر یا نامنظم شدن عادت ماهانه امر طبیعی است. البته بیشتر از سه ماه باید دیگر پیگیری شود. همچنین توصیه می شود به مدت سه ماه بعد از سقط از بارداری جلوگیری شود و بعد از سه ماه مجدد زوجین برای بارداری اقدام کنند.

 

همچنین بخوانید: رایج‌ترین علائم بارداری در سه ماه اول حاملگی چیست؟

 

آزمایشاتی که ممکن است تجویز شود

  • آزمایش خون برای بررسی اختلالات موثر بر خونریزی، کمبود های غذایی و ویتامینی، عفونت‌ها، نشانه‌های التهاب و …
  • تست‌هایی برای بررسی سطح هورمون و عملکرد تیروئید شما
  • نمونه ادرار برای بررسی حاملگی، عفونت یا بیماریهای مزمن  STD
  • پاپ اسمیر برای آزمایش سرطان دهانه رحم
  • بیوپسی‌های دیگر بافتی برای جستجوی انواع دیگری از سرطان‌ها

پزشک شما همچنین ممکن است از تصویر برداری برای بررسی اندام تناسلی شما استفاده کند، مانند:

  • سونوگرافی های شکمی، لگنی و مخصوصا سونوگرافی واژینال (در خانم های غیر باکره)
  • سی تی اسکن یا MRI

 

سخن آخر

عقب افتادن عادت ماهانه واقعا در زنان استرس ایجاد می کند اما این مشکل در برخی از مراحل زندگی کاملا رایج است ؛ زمانی که عادت ماهانه دیر می شود اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که باردار هستید. با این حال، این تنها یک احتمال است. اما همیشه عقب افتادگی عادت ماهانه به این معنا نیست که حامله هستید. امیدواریم با استفاده از این مطلب توانسته باشید به علت عقب افتادن پریود خود پی برده باشید.

در آخر پیشنهاد می کنیم اگر در دوران قاعدگی متحمل درد زیادی می شوید، مطلب مفید تسکین درد قاعدگی با روش های خانگی و دارویی را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید