تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

انگیزه – سلامت – هنگام استرس، تعادل هورمون‌ها به‌هم‌خورده و موجب نامنظم شدن و عقب افتادن عادت ماهیانه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی را بررسی کنیم. احساس خوبی است زمانی که همه‌چیز در زندگی متعادل، سازمان‌یافته و تحت کنترل است؛ اما برای اکثر افراد، این احساس خوب طولانی‌مدت نیست. امروزه خانم‌ها در میان خانواده، در محیط کار، بین دوستان و آشنایان و در اجتماع از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. خانم‌هایی که چرخه قاعدگی خود را نمودار می‌کنند، می‌دانند که استرس چه از نوع عاطفی و چه از نوع روانی می‌تواند عوارض…

تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

انگیزه – سلامت – هنگام استرس، تعادل هورمون‌ها به‌هم‌خورده و موجب نامنظم شدن و عقب افتادن عادت ماهیانه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی را بررسی کنیم.

احساس خوبی است زمانی که همه‌چیز در زندگی متعادل، سازمان‌یافته و تحت کنترل است؛ اما برای اکثر افراد، این احساس خوب طولانی‌مدت نیست. امروزه خانم‌ها در میان خانواده، در محیط کار، بین دوستان و آشنایان و در اجتماع از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. خانم‌هایی که چرخه قاعدگی خود را نمودار می‌کنند، می‌دانند که استرس چه از نوع عاطفی و چه از نوع روانی می‌تواند عوارض فیزیکی در پی داشته باشد و این عوارض اغلب در چرخه قاعدگی ظاهر می‌شوند. اما سؤال اینجاست، چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

کوتاه‌ترین پاسخی که می‌توان برای این سؤال در نظر گرفت این است که بدن زن، هر ماه از طریق تغییرات هورمون‌های مختلف تغییر می‌کند و استرس می‌تواند این تغییرات هورمونی را تحت تأثیر قرار دهد.

تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

پاسخ فنی این است که در آغاز چرخه معمولی، پیامی از هیپوتالاموس به غده هیپوفیز می‌رسد که شروع به انتشار هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH) می‌کند. فولیکول تا زمانی که یک تخمک بالغ آزاد شود توسعه پیدا می‌کند. هم‌زمان با این عمل، سطح استروژن افزایش‌یافته و هورمون لوتئینه کننده (LH) رها می‌شود که باعث می‌شود تخمک بالغ از تخمدان خارج‌شده و وارد لوله فالوپ شود. این فرآیند هماهنگ شده، تخمک‌گذاری نامیده می‌شود.

“استرس” می‌تواند از هرگونه تداخل در این تغییرات هورمونی ناشی شود؛ محیط کار شلوغ، تحول عاطفی در یک رابطه، سفر طولانی‌مدت، ورزش بیش‌ازحد، تغذیه بد یا تغییرات دارویی. در چنین وضعیتی، هورمون‌ها خارج‌شده و موجب ایجاد چرخه‌های غیرطبیعی می‌شوند. در ادامه، مواردی را در خصوص تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی بررسی می‌کنیم.

 

تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

۱. تاخیر در تخمک‌گذاری

هنگام رخ دادن استرس در مرحله فولیکولار که مرحله پیش از تخمک‌گذاری است، بدن ممکن است هورمون‌ها را در زمان مناسب آزاد نکند که نتیجه آن تاخیر در تخمک‌گذاری خواهد بود.

۲. چرخه قاعدگی طولانی‌تر

اثر ثانویه تاخیر در تخمک‌گذاری، داشتن چرخه‌های طولانی‌تر است.

۳. نداشتن تخمک‌گذاری

استرس می‌تواند منجر به قطع کامل تخمک‌گذاری شود، به‌طوری‌که یک زن چرخه  anovulatory را تجربه می‌کند، چرخه‌ای که در آن هیچ تخمدانی تخمکی را آزاد نمی‌کند؛ اما زن همچنان مانند دوران پریودی خونریزی دارد.

۴. مرحله لوتئال کوتاه‌تر

طول مرحله پس از تخمک‌گذاری یا مرحله لوتئال، معمولاً سازگارتر از مرحله فولیکولار است. وقتی استرس بعد از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، مرحله لوتئال را (که معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ روز است) کوتاه‌تر می‌کند و باعث می‌شود دوران قاعدگی زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده آغاز شود.

۵. پریودهای نامنظم

تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

در موارد شدیدتر، استرس باعث می‌شود زن، یک یا چند مورد از چرخه‌های قاعدگی‌اش را از دست بدهد. زنی که سه‌چرخه از قاعدگی‌اش از دست‌ رفته باشد، ممکن است دچار آمنوره هیپوتالاموس باشد؛ آمنوره به معنای توقف قاعدگی است. به‌طور خلاصه، هنگامی‌که بدن تحت تأثیر استرس قرار دارد هورمون‌هایی را که برای تولیدمثل موردنیاز هستند آزاد نمی‌کند.


بیشتر بخوانید: تسکین درد قاعدگی با روش های خانگی و دارویی


راه های کاهش تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی

در دامه شما را با ۳ راهکار که مانع از تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی و موجب داشتن پریودهای منظم می‌شود، آشنا خواهیم کرد.

۱. حمام آرامش‌بخش

استرس می‌تواند غیرقابل‌اجتناب باشد، اما نحوه پاسخ شما به آن در دستانتان است. یکی از راه‌های جلوگیری از استرس این است که هفته‌ای ۳ بار حمام آرامش‌بخشی را که با نمک‌های اپسوم و روغن‌های ضروری همراه است تجربه کنید. این کار می‌تواند به اندازه مطالعه یک کتاب داستان خوب قبل از خواب لذت‌بخش باشد. این امر می‌تواند به معنای خلاقیت باشد، همانند برگزار کردن کلاس نقاشی یا رنگ‌آمیزی در خانه. شما می‌توانید از چرخه قاعدگی‌تان برای همگام‌سازی برنامه‌های خود با الگوهای هورمونی استفاده کنید؛ همه‌چیز را آسان تصور کنید و کمتر با سختی‌ها مبارزه کنید. استفاده از چنین حمامی همچنین موجب می‌شود لذت‌های شما در زندگی افزایش یابد.

۲. تنظیم و متعادل کردن رژیم غذایی

بسیار مهم است که در کل ماه رژیم متعادل و سالمی داشته باشید. برخی از غذاها مانع از کاهش تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی می‌شوند؛ غذاهایی مانند:

آناناس و پاپایا: آناناس و پاپایا میوه‌های شناخته‌شده‌ای برای پریودهای نامنظم هستند. بروملین موجود در آناناس و پاپایا باعث ریزش دیواره رحم می‌شود که می‌تواند مشکلات انسداد پریودی را حل کند.

دارچین: همچنین مصرف نصف قاشق چای‌خوری دارچین (مخلوط شده در آب‌لیموی گرم همراه با عسل یا یک لیوان شیر) اثر مشابهی را بر جای می‌گذارد. مطالعات متعدد نشان داده که دارچین به تنظیم میزان انسولین کمک کرده که این امر به‌ نوبه خود می‌تواند باعث کاهش استرس، تنظیم تخمک‌گذاری و داشتن عادت‌های ماهیانه منظم شود.

مراقبت از خود: استرس از رایج‌ترین دلایل عادت ماهیانه نامنظم است. به‌طور طبیعی، درمان عادت‌های ماهیانه نامنظم اغلب می‌تواند دوری از عوامل استرس‌زا باشد.

سایر راهکارهایی که می‌تواند به شما کمک کننده باشد، عبارتند از:

  • حمام داغ بگیرید یا یک بطری آب گرم یا کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار داده و فعالیت آرامی داشته باشید. کتاب یا مجله‌ای را مطالعه کنید، به پادکستی گوش‌داده یا فیلم موردعلاقه خود را تماشا کنید.

استرس چه تاثیری بر پریود می‌گذارد؟

  • لپ تاب و گوشی خود را خاموش کرده و آرام باشید و از خودتان مراقبت کنید (حتی اگر این امر نیم ساعت طول بکشد). اگر ساعت‌های کاری طولانی داشته باشید و یا تمام روز را مطالعه کنید، حتی ۵ یا ده دقیقه استراحت به‌دوراز محیط‌های تنش‌زا، به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید.
  • این مورد را همیشه به خاطر داشته باشید: هنگامی‌که شما اطلاعات صحیحی در مورد نحوه عملکرد بدن خود در اختیار داشته باشید، می‌توانید انتخاب‌های سالمی داشته باشید که به نفع شما کار کنند! اطلاعات بدن شما در اختیار شماست.

نتیجه‌گیری

هنگامی‌که بدن شما در معرض استرس قرار می‌گیرد، هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند که افزایش این هورمون‌ها سبب می‌شود مغز در مورد فعالیت‌های ضروری و غیرضروری تصمیم گرفته تا بتواند عوامل استرس‌زا را از بین ببرد؛ بنابراین عملکرد بعضی از قسمت‌های بدن ازجمله دستگاه تناسلی ضعیف شده یا حتی ممکن است متوقف شود. تأخیر در چرخه تناسلی، عادت ماهیانه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برگرفته از: naturalwomanhood.org

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید