درمان بیماری زونا در طب سنتی

بیماری زونا یا هرپس زوستر نوعی بیماری ویروسی است که در اثر دوباره فعال شدن ویروس آبله‌مرغان در سنین بزرگسالی ایجاد می‌شود.  با ما همراه باشید تا با راه‌های درمان بیماری زونا در طب سنتی ، علائم و علل ایجاد آن و همچنین مواد غذایی و خوردنی‌های مناسب برای این بیماری بیشتر آشنا شویم.   چگونگی ایجاد بیماری اولین مواجهه افراد با این ویروس، بیماری آبله مرغان است. در واقع پس از درمان آبله‌مرغان این ویروس از بین نمی‌رود و همچنان در سلول‌های عصبی بدن فرد نهفته می‌ماند، از این رو امکان دارد بعدها دوباره شروع به فعالیت کند و…

درمان بیماری زونا

بیماری زونا یا هرپس زوستر نوعی بیماری ویروسی است که در اثر دوباره فعال شدن ویروس آبله‌مرغان در سنین بزرگسالی ایجاد می‌شود.  با ما همراه باشید تا با راه‌های درمان بیماری زونا در طب سنتی ، علائم و علل ایجاد آن و همچنین مواد غذایی و خوردنی‌های مناسب برای این بیماری بیشتر آشنا شویم.

 

چگونگی ایجاد بیماری

اولین مواجهه افراد با این ویروس، بیماری آبله مرغان است. در واقع پس از درمان آبله‌مرغان این ویروس از بین نمی‌رود و همچنان در سلول‌های عصبی بدن فرد نهفته می‌ماند، از این رو امکان دارد بعدها دوباره شروع به فعالیت کند و باعث بروز بیماری زونا در فرد شود.

 

علل ایجاد بیماری زونا

از علل ایجاد بیماری پوستی زونا که بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف و ناتوانی بدن با توجه به افت عملکرد سیستم ایمنی
  • داشتن زندگی پر از اضطراب و استرس
  • مبتلا شدن به بیماری آبله مرغان در دوران کودکی
  • ابتلا به افسردگی
  • تابش اشعه به ناحیه نخاع
  • استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد سرطان و داروهای ضد بیماری‌های ایمنی مانند ایدز و کورتیکوستروئیدها
  • لوسمی یا لنفوم
  • بالا رفتن سن (افزایش سن با احتمال ابتلا به این بیماری ارتباط دارد به طوری که با بالا رفتن سن، فرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری است و احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بالای شصت سال حدود ده برابر بیشتر از بقیه خواهد بود)
  • بیماری هوجکین
  • ابتلا به بیماری‌ که مقاومت بدن را کم کند
  • انجام جراحی

 

علائم و نشانه‌های ابتلا به بیماری زونا

ابتلا به این بیماری همراه با نمایان شدن نشانه‌ها و علائم زیر است:

  • ظاهر شدن زخم‌های دردناک روی پوست که به شکل تاول‌های قرمز هستند
  • دچار تب و لرز خفیف شدن
  • احساس درد و سوزش در امتداد رشته‌های عصبی بدن
  • احساس بی حالی و کسالت
  • درصورتی که ویروس عامل این بیماری به چشم حمله کند، به قرنیه چشم صدمه و آسیب وارد می‌کند و حتی ممکن است منجر به صدمه همیشگی چشم و نابینایی شود.
  • بروز حالت تهوع، دل‌پیچه یا اسهال خفیف
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه و صورت

درمان بیماری زونا

روش‌های درمان بیماری زونا در طب سنتی

لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از داروهای شیمیایی ضد ویروسی که پزشک تجویز می‌کند برای معالجه و درمان بیماری خود استفاده کنید؛ اما در کنار این درمان اصلی می‌توانید از درمان‌های گیاهی و خانگی مطابق با طب سنتی به تکمیل فرایند درمان کمک کنید. در ادامه سری روش‌های درمانی منطبق بر طب سنتی بیان شده است:

۱. حجامت

در میان روش‌های درمان بیماری زونا در طب سنتی، انجام حجامت مؤثرترین و سریع‌ترین روش درمان بوده و فاصله زمانی مناسب برای انجام آن یک تا دو هفته است. حجامت موضعی در ناحیه زخم ها را فراموش نکنید زیرا زخم‌ها هرچه ظریف‌تر باشند (حتی با وجود تعداد بالا) بهتر است. در واقع با توجه به شرایط فرد مبتلا به این بیماری، می‌توان حجامت را با فاصله زمانی یک هفته‌ای یا کمتر(یکی دو بار) تا زمانی که نشانه‌های بیماری زونا برطرف شوند، انجام داد. خوشبختانه اغلب با انجام یک مرتبه حجامت بهبود در این بیماری مشاهده می‌شود.

درمان بیماری زونا

۲. سبزیجات و میوه‌ها 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر خواص و فواید فراوانی که برای سلامت کلی بدن دارند، برای بهبود بیماری زونا نیز مفید هستند. بدین منظور مصرف میوه‌های تازه، عصاره سبزیجات و آب هویج را افزایش دهید تا به مقابله با ویروس عامل این بیماری کمک کنید.

درمان بیماری زونا

۳. مصرف دوسین

دوسین در واقع ترکیب یک واحد سیاه‌دانه نیم کوب شده با سه واحد عسل است و خوردن آن به بهبود بیماری زونا کمک می‌کند.

درمان بیماری زونا

۴. زالو درمانی در طب سنتی

برای بهبود این بیماری می‌توانید حدود ۵ تا ۷ زالو را روی اطراف نواحی تاول زده و زخم‌های ایجاد شده بیندازید.

درمان بیماری زونا

۵. استعمال خارجی اسانس گیاه مورد

بدین منظور و برای کمک به بهبود بیماری زونا می‌توانید اسانس گیاه مورد را به نواحی تاول زده و زخم‌ها بمالید.

درمان بیماری زونا

۶. استعمال خارجی ضماد گیاه خرفه یا گشنیز

می‌توانید با استفاده از مالیدن ضماد تهیه شده از گیاه خرفه یا گشنیز به عنوان یک روش معالجه موضعی، درد و خارش ایجاد شده در اثر بیماری زونا را کاهش دهید.

درمان بیماری زونا

۷. حمام جوی دوسر

به منظور آرام کردن خارش می‌توانید از حمام جوی دوسر کلوئیدی یا پودری که یک مرهم قدیمی و کهن است، استفاده کنید.

درمان بیماری زونا

۸. استفاده از عنبر نسارا

برای کاهش و تسکین درد و خارش ایجاد شده در اثر بیماری زونا می‌توانید از دود دادن عنبر نسارا به عنوان یک روش درمان خانگی بهره ببرید.

نکات مهم

همه این موارد ذکر شده در بالا، راه‌هایی برای کمک به درمان و معالجه بیماری زونا در طب سنتی بودند. در ادامه یک سری توصیه بیان شده که رعایت کردن آن‌ها برای مبتلایان به بیماری زونا کمک کننده است.

  • قرار دادن لیف سرد و مرطوب در زمان استحمام بر روی زخم‌ها و تاول‌ها، سرعت خشک شدن تاول‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود زودتر خشک شوند.
  • درصورتی که بعد از بهبود یافتن تاول‌ها بازهم احساس درد دارید، از کمپرس یخ استفاده کنید و آن را روی پوست خود مالش دهید.
  • داشتن فعالیت بدنی مناسب و ورزش کردن به آرام شدن ذهن شما کمک می‌کند و سبب تقویت قدرت مبارزه با بیماری در شما می‌شود.

 

خوراکی‌های نامناسب 

قبل از اینکه مواد غذایی و خوراکی‌های مناسب برای بیماران مبتلا به زونا را بیان کنیم، به موادی که بهتر است در زمان ابتلا به بیماری زونا مصرف نشوند اشاره می‌کنیم. از جمله این مواد می‌توان لبنیات، ترشیجات، مرغ صنعتی، ماهی، گوشت گاو و گوساله، ساندویچ‌ها، شکر، مواد بسته بندی شده و تنقلات و غذاهای بسیار گرم نام برد.

 

خوراکی‌های مناسب

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد بهتر است مبتلایان به بیماری زونا مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهند. علاوه بر این مصرف یک سری از خوراکی‌ها توصیه شده است:

  • به منظور درمان سریع یبوست در زمان ابتلا به بیماری زونا، نوشیدن شربت سکنجبین عسلی، دم‌نوش مخلوط ختمی، پنیرک، بنفشه و گلسرخ و در نهایت خوردن سبزی استفاده را فراموش نکنید
  • مصرف عرق‌های ترکیبی مانند اسطوخدوس، گل‌ گاو زبان، بادرنجبویه به شما کمک شایانی خواهند کرد
  • مصرف داروهایی که خاصیت خنک کنندگی و ضد خارش دارند (مثل کاسنی، شاه‌تره، همیشه بهار، ختمی، نیلوفر، بید مشک، بید، بنفشه، پنیرک، عناب، اسفرزه به صورت دم‌کرده و…) به کاهش التهاب بدن شما در زمان ابتلا کمک کننده خواهند بود.

 

نتیجه گیری

در این مطلب با بیماری زونا، راه‌های درمان آن در طب سنتی، علائم و علل ایجاد آن و همچنین بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای مربوط به بیماری زونا آشنا شدیم. همچنان که با هم بررسی کردیم پس از ابتلا به این بیماری و برای درمان بیماری زونا ابتدا بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا مشاوره‌های پزشکی متناسب با وضعیت بیماری‌تان را دریافت کنید و سپس برای کنترل بیماری و کاهش عوارض آن، روش‌های خانگی که در بالا اشاره کردیم را مورد استفاده قرار دهید. تجربه شما از بیماری زنا چیست؟ سوالات و دیدگاه‌هایتان را می‌توانید از طریق بخش ارسال نظر با مخاطبان انگیزه درمیان بگذارید. همچنین به منظور تشخیص دقیق‌تر بیماری زنا، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “علائم زونا” را از دست ندهید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید