علت استرس ازدواج چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

آیا استرس زیادی برای فرا رسیدن روز ازدواج خود دارید؟ آیا با فکر کردن به ازدواج دچار اضطراب و دلهره می‌شوید؟ باید گفت که استرس ازدواج در حد نرمال‌ آن امری عادی به شمار می‌آید. بنابراین می‌توانید با شناسایی دلایل اضطرابتان آن‌ها را رفع کرده و بدین ترتیب یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی‌تان را به مسئله‌ای وحشتناک برای خودتان مبدل نکنید! در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا علت‌های رایج استرس ازدواج و راه‌های مقابله با آن را بررسی کرده و ببینیم که ازدواج با فردی مضطرب و دودل درست به نظر می‌رسد یا خیر.   4 علت…

ماهیت استرس ازدواج

آیا استرس زیادی برای فرا رسیدن روز ازدواج خود دارید؟ آیا با فکر کردن به ازدواج دچار اضطراب و دلهره می‌شوید؟ باید گفت که استرس ازدواج در حد نرمال‌ آن امری عادی به شمار می‌آید. بنابراین می‌توانید با شناسایی دلایل اضطرابتان آن‌ها را رفع کرده و بدین ترتیب یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی‌تان را به مسئله‌ای وحشتناک برای خودتان مبدل نکنید!

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا علت‌های رایج استرس ازدواج و راه‌های مقابله با آن را بررسی کرده و ببینیم که ازدواج با فردی مضطرب و دودل درست به نظر می‌رسد یا خیر.

 

۴ علت رایج برای استرس ازدواج

۱. ترس از فرا رسیدن روز ازدواج!

یکی از چندین علت استرس ازدواج به خصوص برای خانم‌ها ترس از روز ازدواج است! به عبارتی، با وجود برنامه‌ریزی، انتظار برای ازدواج و اشتیاق بسیار برای رسیدن به فرد مورد علاقه‌تان ممکن است با نزدیک شدن به روز عروسی استرس فراوانی را تجربه کنید.

به عنوان مثال، یکی از دلایل استرس هنگام نزدیک شدن به روز عروسی می‌تواند کمال‌گرایی عروس یا داماد باشد. در واقع، صرف انرژی زیاد روی جزئیات نه چندان مهم مراسم عروسی، به جای تمرکز روی خود ازدواج و لذت بردن از آن، موجب می‌شود تا دچار استرس و اضطراب شوید. از سوی دیگر، برخی انتظارات بی‌جای اعضای خانواده دو طرف نیز می‌توانند به تشدید استرس‌ها منجر شوند.

استرس ازدواج

۲. ترس از تکرار اشتباهات احتمالی والدین

از جمله مهم‌ترین عوامل استرس ازدواج این است که عروس یا داماد از مرتکب شدن اشتباهات والدین خود در زندگی جدیدشان هراس دارند. در حقیقت، والدین تأثیر بسیار زیادی روی فرزندان‌شان در نحوه مواجهه با زندگی متأهلی و تشکیل زندگی جدید دارند.

به بیان دیگر، برخی از افراد ممکن است در دوران مجردی با مشکلات خانوادگی زیادی مانند خشونت در خانواده، بی‌توجهی همسران به یکدیگر، عصبانیت، بی‌مهری و … مواجه بوده‌اند. تمامی این مسائل می‌توانند منجر به وحشت طرفین از تشکیل زندگی مشترک گردند. بنابراین اگر پیش از ازدواج با ترس‌، دودلی و اضطراب مواجه شدید، باید به یاد داشته باشید که زندگی جدیدتان لزوماً با مشکلات زندگی پیشین همراه نخواهد بود. به عبارت دیگر، این خود شما هستید که هنجارهای خانواده جدیدتان را به وجود می‌آورید.

علت استرس ازدواج چیست

۳. عدم برنامه‌ریزی برای ازدواج

برخی از افراد ممکن است به دلیل برنامه‌ریزی نداشتن برای برگزاری مراسم ازدواج دچار استرس شوند. به عبارتی، عدم تصمیم‌گیری در مورد برخی نکات کلیدی مانند مکان زندگی مشترک، تأمین بودجه لازم برای مراسم، مشکلات مالی، مسائل شغلی، زمان برگزاری مراسم، نداشتن زمان برای دیدار با اقوام و غیره همگی جزو مسائلی هستند که می‌توانند در نهایت منجر به بروز استرس ازدواج در طرفین شوند. برای برطرف کردن چنین مشکلاتی و کاهش اضطراب‌تان می‌توانید در مورد مسائل پیش رو با والدین خود صحبت کنید و با کمک آن‌ها برای شروع زندگی مشترک آمادگی، آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

چرا استرس ازدواج می گیریم؟

۴. دودلی در انتخاب فرد مناسب!

بسیاری از افراد پیش از ازدواج تصورات نادرستی از تشکیل زندگی مشترک دارند یا بدون آگاهی‌های لازم یکسری انگیزه‌های غلط برای ازدواج دارند. برای مثال، زوجین ممکن است در مورد وظایفی مانند پذیرش مسئولیت زندگی، وفاداری به همسر، تعهد به زندگی مشترک و غیره تصورات اشتباهی داشته باشند. همین مسئله موجب می‌شود تا طرفین در آستانه تشکیل زندگی مشترک دچار دودلی و تردید برای ازدواج شوند.

در حقیقت، هر یک از طرفین پس از ازدواج دیدگاه‌شان به زندگی مشترک تغییر کرده، نقش همسری را بر عهده می‌گیرند و یکسری مسئولیت‌هایی خواهند داشت. بدیهی است که چنین مسائلی موجب ایجاد اضطراب و تنش نسبت به اطمینان از انتخاب فرد مناسب برای زندگی مشترک در زوج‌ها شوند.

عدم قطعیت در ازدواج

۶ راه مقابله با استرس ازدواج

شناسایی منشأ و دلیل استرس ازدواج در مقابله با اضطراب‌ها و رفع آن‌ها تا حد بسیار زیادی مؤثر است. در ادامه راهکارهای مقابله با این استرس را تشریح می‌کنیم.

۱. یادآوری دلیل انتخاب فرد مورد نظر

برای کاهش استرس، دودلی و اضطراب‌تان بهتر است تا به نکات مثبت و دلایلی فکر کنید که موجب انتخاب فرد مورد علاقه‌تان شده‌اند. به عبارتی،‌ یادآوری ویژگی‌های مثبت فرد، هدف‌تان از تشکیل زندگی مشترک و … موجب می‌شود تا حس بهتری نسبت به ازدواج داشته باشید. بنابراین سعی کنید تا به جای تمرکز روی مسائل منفی، به خوشبخت شدن در کنار فرد مورد علاقه‌تان فکر کنید.

رفع استرس ازدواج

۲. صحبت کردن با همسر

در مورد استرس و اضطراب‌تان با همسرتان صحبت کنید. همسر شما باید از احساس‌تان و مسائلی که به دوش می‌کشید، باخبر باشد. به عبارت دیگر، این موضوع می‌تواند یک فرصت بسیار مناسب برای درک همدیگر، شناختن ویژگی‌های شخصیتی، تلاش برای رفع مشکلات در کنار هم و حمایت از همدیگر باشد.

استرس ازدواج

۳. مراقبت کردن از خود

بسیاری از مواقع مراقبت نکردن از خود،‌ خواب کم، نخوردن غذای مناسب و … همگی منجر به تشدید اضطراب و استرس در فرد می‌شوند. بنابراین برای کاهش استرس در زمان ازدواج باید سعی کنید تا به خودتان برسید، ورزش کنید، غذای سالم بخورید و خواب کافی داشته باشید تا در کنار همسرتان دورانی کم استرس را تجربه کنید.

۴. گذراندن زمان با همسر

گذراندن زمان در کنار همسرتان به شرط صحبت نکردن در مورد ازدواج، مراسم ازدواج و روز عروسی می‌تواند موجب رسیدن به آرامش و کاهش استرس‌تان شود! برای مثال، می‌توانید با همسر خود به سینما بروید، پیاده‌روی کنید، در طبیعت استراحت کنید یا سایر کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید. در حقیقت، هدف از گذراندن زمان در کنار همسرتان این است که در آن لحظه مشکلات و مسائل پیش رو را فراموش کرده و به آرامش برسید.

روش دور کردن استرس ازدواج

۵. حذف عوامل ناراحت کننده

اگر موضوعی در مورد روز عروسی آزارتان می‌دهد، به سادگی می‌توانید آن را حذف کنید! در حقیقت، باید به یاد داشته باشید که روز عروسی یکی از بهترین روزهای زندگی‌تان است و نباید به نظر دیگران در این مورد اهمیت دهید. بنابراین هر چیزی که موجب ناراحتی یا تشدید استرس‌تان می‌شود را به راحتی حذف کنید.

غلبه بر استرس ازدواج

۶. کاهش حجم کارها

از جمله دیگر عواملی که به احتمال زیاد موجب تشدید استرس ازدواج می‌شوند، حجم کارهای مربوط به شغل حرفه‌ای زوجین است. بنابراین برای کاهش اضطراب‌تان بهتر است برای مدتی بار کاری خودتان را کاهش دهید. برای مثال، می‌توانید مدتی از محل کارتان مرخصی بگیرید. در این صورت زمان بیشتری برای رسیدگی به کارهای پیش از ازدواج دارید و به این ترتیب می‌توانید تمرکز و آرامش‌تان را حفظ کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی علت‌های استرس ازدواج پرداخته و راه‌های مقابله با آن را شرح دادیم. به طور کلی، استرس، دودلی و تردید در زمان پیش از ازدواج امری طبیعی به شمار می‌آید. با این حال اگر نتوان این مسئله را کنترل کرده و بر اضطراب خود غلبه کرد، باید برای حل مشکل خود از افراد دیگری نظیر روانشناسان کمک گرفت. همچنین اگر فرد مقابل در ازدواج خود دچار تردید و دودلی شود، بهتر است تا پیش از تشکیل زندگی مشترک کمی زمان به او داد تا بتواند در مورد تصمیم خود فکر کرده، مشکل را با روانشناسان در میان گذاشته و به احتمال زیاد برای ادامه راه با شریک زندگی خود مصمم‌تر گردد! در همین راستا، مطالعه مطلبی مانند «روش‌های رسیدن به احساس امنیت در رابطه»‌ در جهت بهبود روابط طرفین و کنار گذاشتن تردیدهای احتمالی مؤثر خواهد بود.

شما چه تجربیاتی در مورد استرس ازدواج دارید؟ چه راهکارهایی برای مقابله با آن در پیش گرفتید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر علت‌های استرس در هنگام ازدواج می‌توانید مطلب «علت ترس از ازدواج»‌ را مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید