روش های رسیدن به احساس امنیت در رابطه

احساس امنیت در رابطه همواره موضوعی بسیار مهم و چالش برانگیز بوده است. به خصوص در روابط امروزی که شاهد امنیت کمتری هستیم. عدم وجود احساس اطمینان و امنیت می‌تواند منجر به رفتاری اشتباه و آزار و اذیت هر دو طرف شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم نشانه‌های یک رابطه امن و روش‌های ایجاد امنیت در رابطه را به طور کامل شرح دهیم.   نشانه‌های وجود امنیت در رابطه ۱. اضطراب بسیار کمی دارید شاید روابطی که در اطراف خود و در دنیا می‌بینید، تا حدودی مضطرب‌تان کنند، اما احتمالاً رابطه خود را در جایگاه خوبی می‌بینید و نسبت به…

احساس امنیت در رابطه

احساس امنیت در رابطه همواره موضوعی بسیار مهم و چالش برانگیز بوده است. به خصوص در روابط امروزی که شاهد امنیت کمتری هستیم. عدم وجود احساس اطمینان و امنیت می‌تواند منجر به رفتاری اشتباه و آزار و اذیت هر دو طرف شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم نشانه‌های یک رابطه امن و روش‌های ایجاد امنیت در رابطه را به طور کامل شرح دهیم.

 

نشانه‌های وجود امنیت در رابطه

۱. اضطراب بسیار کمی دارید

شاید روابطی که در اطراف خود و در دنیا می‌بینید، تا حدودی مضطرب‌تان کنند، اما احتمالاً رابطه خود را در جایگاه خوبی می‌بینید و نسبت به آن حس اضطراب زیادی ندارید. می‌دانیم که تقریباً تمام مراحل آشنایی اضطراب‌آور است. هر کدام از مراحل روزهای اول آشنایی، فهمیدن زمان و چگونگی محدود کردن رابطه و حتی تصمیم‌گیری به ازدواج به اندازه خود استرس‌زا هستند، اما زمانی که رابطه شما با شناخت کامل از یکدیگر و گذراندن تمام این مراحل، به رابطه روتین و عادی تبدیل شود، به طور کلی احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

متخصصان در رابطه با امنیت در رابطه معتقدند: «ارتباطی آزاد و صادقانه، در سایه اعتماد و درک متقابل امکان‌پذیر است». اگر در رابطه خود احساس ثبات، پشتیبانی، امنیت، شادی و خوشحالی می‌کنید، بدین معنی است که رابطه عاری از اضطراب و استرسی دارید.

نشانه های وجود امنیت در رابطه - داشتن حریم خصوصی
نشانه های وجود امنیت در رابطه – داشتن حریم خصوصی

۲. هر کدام خلوت شخصی خود را دارید

اگر رابطه‌ای مستحکم داشته باشید، نیازی نخواهید داشت که تمام روز را با یکدیگر بگذرانید. هر کدام می‌توانید کارهای شخصی خود را انجام دهید. به طور مثال یک روز را با دوستان‌تان باشید یا حتی یک شب را به تنهایی و در خلوت خود بگذرانید، بدون ترس از این که چنین کاری ممکن است به رابطه آسیب بزند. میزان رضایت از زندگی مشترک، وابستگی زیادی به میزان حفظ حریم شخصی یکدیگر دارد.

در صورتی‌که احساس ناامنی یا حسادت داشته باشید،‌ طرف مقابل به سختی می‌تواند درباره روابط خود با دوستانش، با شما صحبت کند. در بدترین حالت ممکن است برای چنین کاری، بحث و دلخوری ایجاد کنید که در طولانی مدت می‌تواند احساس امنیت در رابطه کاملاً از بین ببرد.

متخصصان می‌گویند:‌ «در رابطه‌ای امن، باید تلاش بر ایجاد پیوندی مستحکم‌تر باشد، نه تمرکز روی یافتن معایب یکدیگر.» این پیوند مستحکم موجب اعتماد و امنیت در خود شما و همچنین در رابطه خواهد شد. بنابراین اگر رابطه‌ای دارید که در عین احساس اطمینان و امنیت، می‌توانید حریم شخصی و خلوت خود را داشته باشید، نشانه بسیار خوبی است و رابطه شما در مستحکم‌ترین و امن‌ترین حالت ممکن است.

۳. رابطه شما با دوستان‌تان قطع نشده است

طبیعی است که در اوایل آشنایی، دوست داشته باشید تمام وقت خود را یکدیگر بگذرانید، اما اگر تمام انرژی خود را برای رابطه بگذارید، ممکن است روابط شما با دوستان، خانواده، اطرافیان و… آسیب جدی ببیند. در حالی‌که رابطه‌ای مستحکم و مطمئن نیازی به تمام تمرکز طرفین ندارد. همانطور که کارشناسان می‌گویند: «در رابطه امن و آرام، زمانی برای بودن با یکدیگر و همچنین بودن با دوستان، خانواده و… وجود دارد.» در صورتی که تمرکز بیش از حد روی رابطه، شما را از توجه به روابط دوستانه‌تان باز داشته و منجر به آسیب آن شده است، سعی کنید توجه و زمان بیشتری به دوستان اختصاص دهید.

از طرفی تقریباً همه این تصور را دارند که رابطه آن‌ها بسیار افسانه‌ای و متفاوت است و آن‌ها هیچ احتیاجی به سایر روابط ندارند. این تفکرات بسیار طبیعی است! اما لازم است که به دیگران نیز اهمیت دهید. هر رابطه‌ای چه دوستانه و چه غیردوستانه، باید در جای خود و به اندازه خود مهم شمرده شوند.

 

روش‌های ایجاد احساس امنیت در رابطه

۱. مقایسه نکنید

از مقایسه خود با سایر زوج‌ها دست بردارید. برای همه ما پیش آمده است که گاهی در مورد سایر زوج‌ها احساس حسادت داشته باشیم، اما این کار بسیار اشتباه و نابه‌جاست. حتی اگر تا حدودی احساس بهتری بدهد‌. در حقیقت صرف زمان برای واکاوی روابط دیگران، نتیجه‌ای غیر از ناراحت کردن و آسیب زدن به خودتان ندارد. البته خوب است که در مورد برخی مسائل به شیوه‌ای صحیح‌تر، اطلاعات کسب کرد، اما نباید وسواس‌گونه برخورد کرد و بیش از حد حسادت و بدبینی به خرج داد.

۲. فضای مجازی را ملاک قرار ندهید

رابطه خود را با عکس‌ها و اخباری که در فضای مجازی می‌بینید، مقایسه نکنید. این کار دقیقاً مشابه مورد قبل، یعنی مقایسه با سایر زوج‌ها و حتی بدتر است. زیرا شما خود را با نسخه فیلترشده و رویایی‌تر آن‌ها مقایسه می‌کنید، با این کار طبیعی است که احساس ناخوشایندی داشته باشید. توجه کنید که آنچه در فضای مجازی می‌بینید همیشه واقعیت ندارد.

جالب است بدانید تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد زوج‌هایی که عکس‌های بیشتری از خود در فضای مجازی منتشر می‌کنند، احساس ناامنی و عدم آرامش بیشتری نسبت به رابطه‌شان دارند.

۳. مسائل بیهوده را رها کنید

اگر کسی ناراحت‌تان می‌کند، نیازی نیست برای همیشه آن‌ها به خاطر بسپاریم و دائماً ناراحت باشید. باید توانایی مقابله با کسانی که ناراحت‌مان می‌کنند را داشته باشیم. یکی از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس این است که قادر به مقابله با مسائلی که ناراحت‌تان کرده را ندارید و نتوانید چنین چیزهای بیهوده‌ای را فراموش کنید و اجازه داد هر چیزی به سادگی آزارتان دهند. باید پذیرفت هیچ کس کامل نیست و همه ما معایبی داریم و مرتکب اشتباهاتی می‌شویم. پس سعی کنید چنین چیزهای کوچکی را فراموش کرده، خود را آزار ندهید تا امنیت رابطه بیشتر شود.

البته این بدان معنا نیست که به طرف مقابل اجازه دهید هر نوع رفتاری داشته باشد، اما ا‌گر اشتباهات او کوچک هستند سعی کنید آن‌ها را فراموش نمایید. در این صورت و بدون داشتن دلخوری‌های کوچک همیشگی در گوشه‌ای از ذهن خود، احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهید کرد.

۴. نگاهی مثبت داشته باشید

اگر رابطه‌ای خوب و شگفت‌انگیز داشته باشید، اتفاقات هیجان‌انگیز و مثبت بسیاری را تجربه خواهید کرد. این دلیل بسیار خوبی است که شما را در آن رابطه نگه‌دارد. در واقع داشتن احساس آرامش در کنار کسی و دریافت انرژی مثبت از او،‌ مهم‌ترین هدف رابطه است و اگر این نیازها تأمین شوند، رابطه‌ای پایدار و پر از انرژی مثبت خواهید داشت. بنابراین اگر عوامل مثبتی مانند عشق، نزدیکی، صمیمیت، دوستی و… در رابطه دارید،‌ احساس امنیت در رابطه را نیز تجربه خواهید کرد.

روش های ایجاد احساس امنیت در رابطه - حرف زدن با یکدیگر
روش های ایجاد احساس امنیت در رابطه – حرف زدن با یکدیگر

۵. با یکدیگر حرف بزنید

به محض نیاز، با هم صحبت کنید. نگفتن اختلافات و نگرانی‌ها نه تنها اشتباه‌ترین کار ممکن است، بلکه بسیار هم سمی هست. این مسائل به آرامی سمی‌تر شده و مشکلات متعددی به دنبال خواهند آورد. پس هر موقع احساس ترس، خشم، ناامیدی یا هر احساس دیگری داشتید،‌ آن را بگویید. در صورتی که به محض وقوع هر گونه اتفاق ناخوشایندی آن را با همسر خود در میان بگذاید و با یکدیگر به مقابله و رفع آن بپردازید، قطعاً رابطه‌ای مستحکم خواهید داشت.

۶. بپذیرید که نصایح دیگران همیشه درست نیست

گاهی اوقات دوستان نظرات و انتقادهایی دارند که بسیار سازنده، حقیقت و البته تلخ هستند و شاید شنیدن‌شان چندان ساده نباشد. اما این نظرات همیشه هم واقعی، مفید و قابل اعتماد نیستند. در واقع مردم بعضاً در مورد مسائلی نظر می‌دهند که شاید هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد یا حتی خیلی بیهوده و احمقانه است. به طور مثال احتمال دارد بگویند همسر تو درآمد کافی ندارد، در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده است، اصلاً برازنده یکدیگر نیستید و نظرات بی‌ٰربط دیگر که نباید به آن‌ها توجهی داشته باشید.

شما باید بدانید که چه نصایحی را گوش داده و اهمیت دهید و کدام‌ یک از آن‌ها را نشنیده بگیرید. اگر نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید، در طولانی مدت احساس ناامنی خواهید کرد.

۷. تماس جسمی را فراموش نکنید

قدرت تماس جسمی را دست کم نگیرید. تحقیقات ثابت کرده است ۹۰ درصد زوج‌ها معتقدند این موضوع تأثیر شگفت‌انگیزی در ایجاد صمیمیت داشته است. تماس جسمی علاوه بر خواص بسیاری که بر سلامتی دارد،‌ موجب برقراری روابط عاطفی عمیق و در نتیجه احساس امنیت در رابطه می‌شود.

 

روش‌های ایجاد احساس امنیت در همسر

۱. به او اطمینان خاطر دهید

شاید همسر شما دچار نوعی اختلال دمدمی مزاجی بوده و در برقراری دلبستگی دوطرفه کمی مشکل داشته باشد، اما باید بدانید که این انتخاب یا ترجیح او نبوده و کاملاً غیر ارادی است. بنابراین می‌توانید با برقراری ارتباط‌های مکرر با همسر، از سرگردانی افکار او در تفکراتی مانند «چرا تماس نمی‌گیرد؟» یا «حتماً دیگر دوستم ندارد» و امثال این‌ها پیش‌گیری کنید.

پس سعی کنید با پیامک یا تماس‌هایی در طول روز این اطمینان را در او به وجود آورید. همچنین در مواقعی که بحث یا مشاجره‌ای به وجود می‌آید، به نحوی به همسر خود اطمینان دهید که این مشاجره هیچ تأثیری در عشق‌ و زندگی مشترک‌تان ندارد. این موضوع در آرام شدن سریع‌تر او کمک بسیاری خواهد کرد.

۲. انتظار برای پاسخ را خیلی طولانی نکنید

برخی افراد از نظر احساسی ضعیف بوده و به همین دلیل رفتاری دمدمی و متغیر دارند. دیر پاسخ دادن به پیام‌ها و تماس‌های چنین همسری، می‌تواند به او این احساس را منتقل کند که مورد احترام یا در اولویت نیست. بنابراین زمانی که برنامه‌تان تغییر کرد، حتماً به همسر خود اطلاع دهید. در این صورت علاوه بر ایجاد احساس امنیت، حسن نیت‌تان را درک کرده و متقابلاً همان حسن نیت را نسبت به شما خواهند داشت.

چنین افرادی از تنها ماندن و یا رها شدن وحشت دارند. به همین دلیل دیر کردن، دیر پاسخ دادن و یا در حالت کلی عدم حضور شما می‌تواند این ترس‌ها را تشدید کند.

روش های ایجاد احساس امنیت در همسر - رفتار متناقض نداشته باشید
روش های ایجاد احساس امنیت در همسر – رفتار متناقض نداشته باشید

۳. رفتار متناض نداشته باشید

همسری که از لحاظ احساسی ضعیف است،‌ نیاز به احساس ارزشمند بودن، شنیده شدن، ‌امنیت داشتن و درک شدن فراوانی دارد. برای تأمین نیازهای او نباید رفتاری متناقض داشته باشید. عشق و محبتی ماندگار می‌تواند چنین نیازهای او را رفع کند. اگر یک هفته به او عشق بورزید و هفته بعد این کار را نکنید،‌ ترس‌های او تشدید می‌شوند.

چنین رفتاری از بدترین کابوس‌های این افراد است. چیزی که شاید از نظر شما یا هر فرد عادی دیگری، هیچ اهمیتی نداشته باشد، ممکن است برای آن‌ها یک فاجعه بوده  و کنار آمدن با غم و اندوه آن برای‌شان بسیار دشوار باشد. پس سعی کنید اطمینان و احساس امنیت در رابطه را به خوبی مدیریت کنید.

۴. نیازهای او را نادرست ندانید

تلاش برای انکار و احمقانه جلوه دادن احساسات افراد، تنها به احساس بی‌ارزشی آن‌ها دامن می‌زند و اعتماد به نفس‌شان را از بین می‌برد. همسر شما نیز چنین آسیبی خواهد دید اگر سعی کنید از نقطه ضعف او استفاده کنید و نیازهایش را بی‌ارزش جلوه دهید. در عوض می‌توانید به همسر خود برای التیام و بازسازی احساسات‌اش کمک کرده و احساس امنیت بیشتری در او به وجود آورید.

۵. از مشاوره کمک بگیرید

سعی کنید برای درک بیشتر مسائل و نیازهای عاطفی همسر، از مشاوره یا حتی منابع آنلاین کمک بگیرید. این کار برای کمک به التیام صدمات روحی، درک هر چه بیشتر و برقراری روابط صمیمانه‌تر با او گام بسیار بزرگی است. توجه کنید که مشکلات چنین افرادی جدی است و ریشه در کودکی‌شان دارد.

 

سخن پایانی

یکی از اهداف همه برای ازدواج، رسیدن به آرامش است. احساس امنیتی که از این آرامش ناشی می‌شود والاترین هدف هر رابطه‌‌ای است. برای ایجاد احساس امنیت در رابطه هر دو طرف باید تلاش کنند و پابه‌پای یکدیگر با رابطه‌ای دوستانه و صمیمی، امنیت و آرامش را برای زندگی خود به ارمغان آورند. در این راستا پیشنهاد می‌کنیم مقاله رابطه دوستانه بین زوجین را هم مطالعه فرمایید. می‌توانید نظرات و چالش‌هایی که در رابطه خود تجربه کرده‌اید را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید تا به این ترتیب به دیگران نیز کمک کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید