۶ روش کاربردی برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده است که از رفتار کسی ناراحت شده و تصمیم بگیرید با او قطع رابطه کنید؟ احتمالاً پاسخ مثبت است. برای همه ما بارها پیش آمده است که فردی با برخوردی ناپسند،‌ آزارمان دهد، ما را متهم به رفتار اشتباه کند و حتی خشمگین‌مان کند. اما آیا پناه بردن به بیزاری، انتقام، نفرت و… مناسب است؟ آیا موجب احساس بهتری خواهد شد؟ یا استرس و نفرت بیشتر؟ چگونه ناراحتی خود را از بین ببریم؟ چه روش‌هایی برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند وجود دارد؟ احساسات منفی مانند خشم،‌ بیزاری و بی‌عدالتی موجب…

مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده است که از رفتار کسی ناراحت شده و تصمیم بگیرید با او قطع رابطه کنید؟ احتمالاً پاسخ مثبت است. برای همه ما بارها پیش آمده است که فردی با برخوردی ناپسند،‌ آزارمان دهد، ما را متهم به رفتار اشتباه کند و حتی خشمگین‌مان کند. اما آیا پناه بردن به بیزاری، انتقام، نفرت و… مناسب است؟ آیا موجب احساس بهتری خواهد شد؟ یا استرس و نفرت بیشتر؟ چگونه ناراحتی خود را از بین ببریم؟ چه روش‌هایی برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند وجود دارد؟ احساسات منفی مانند خشم،‌ بیزاری و بی‌عدالتی موجب هدر دادن انرژی می‌شوند و آثار منفی خود را در تمام زندگی‌مان می‌گذارند، مانند یک کبریت که می‌تواند جنگلی را به آتش بکشد. در این مطلب روش‌هایی کاربردی برای کنترل خشم، حفظ آرامش و مقابله با چنین افرادی را آورده‌ایم.

 

روش‌های مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند

هنگام وقوع درگیری، احساساتی که در ما به وجود می‌آید، آثار متعددی در روح و روان‌مان باقی می‌گذارد. اغلب واقعه را بارها در ذهن خود تکرار می‌کنیم و با تمرکز بیش از اندازه روی رفتار خود، پس از مدتی این احساس به وجود می‌آید که شاید رفتار خودمان اشتباه بوده است. کم کم به این باور می‌رسیم که مقصر این اتفاق خودمان هستیم و احساس بدی نسبت به خود خواهیم داشت، اما می‌توان با روش‌هایی ساده، این احساسات منفی را تغییر داده، آرامش خود را حفظ کرد و برخورد بهتری با خود و طرف مقابل داشت.

مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند - حفظ آرامش
مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند – حفظ آرامش

۱. حال خوب و آرامش خود را حفظ کنید

آیا تا به حال دقت کرده‌اید زمانی که حالتان خوب است و آرامش کافی دارید، کسی نمی‌تواند موجب ناراحتی و خشم شما شود؟‌ حتی شاید آنقدر آرامش داشته باشید که برای انجام کاری ساعت‌ها با حوصله وقت صرف کنید، اما زمانی که حال و هوای بدی داشته باشید، صبر و تحمل کافی نداشته و هر چیزی می‌تواند خشم و ناراحتی شما را برانگیزد. بنابراین سعی کنید آرامش و رفتار خود را تحت کنترل داشته باشید و اجازه ندهید هر کسی به راحتی بتواند آرامش‌تان را به هم بریزد.

۲. اجازه ندهید کسی بتواند به شما آسیب بزند

باور این جمله سخت است، زیرا هیچ کس علاقه‌ای به آسیب دیدن ندارد. پس چرا باید اجازه دهد کسی به او صدمه بزند؟‌ اما این یک واقعیت است که ما خودمان اجازه می‌دهیم تحت آزار و اذیت دیگران قرار بگیریم. به عبارتی وقتی کسی می‌تواند ناراحت‌مان کند،‌ یعنی ما سهواً اجازه داده‌ایم که او بتواند احساسات ما در دست گرفته و هر گونه که بخواهد بازی‌اش دهد.

۳. به خود احترام بگذارید

یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند احترام به خود است. باید در مقابل چنین افرادی باور داشته باشیم که شخصیت و منزلت ما بیش از آن است که بخواهیم مانند آن‌ها رفتار کنیم. پاسخ دادن به توهین‌ها و حرف‌های ناپسند این افراد می‌تواند از علائم کمبود اعتماد به نفس باشد. پس سعی کنید به خود احترام گذاشته و با چنین افرادی هم‌صحبت نشوید.

۴. در نظر داشته باشید که هر دو طرف مقصر هستند

مطمئناً فقط یکی از طرفین در وقوع درگیری مقصر نیست. بلکه هر کدام به اندازه‌ای در آن نقش دارند. پس سعی کنید به این درک برسید که شما نیز مقصر هستید و کاری که انجام داده‌اید تا درگیری شکل بگیرد را پیدا کنید. البته اگر کاملاً طرف مقابل را محق می‌بینید، کمی هم احتمال دهید که دیدگاه شما اشتباه باشد.

مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند - مهربانی
مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند – مهربانی

۵. مهربان باشید

این جمله بدان معنا نیست که شما بی‌ارزش هستید و باید اجازه دهید دیگران هر رفتار ناشایستی در مقابل‌تان داشته باشند. بلکه تنها کاری که می‌کنید این است که اجازه دهید احساسات منفی زودتر از بین بروند و مهربانی و دلسوزی جای آن‌ها را بگیرند. همواره به یاد داشته باشید شما لیاقت بهترین بودن، داشتن آرامش و خوشحالی را دارید. مانند صدفی که رنج نگهداری از دانه شن آزاردهنده را تحمل می‌کند تا آن را تبدیل به مرواریدی ارزشمند کند.

۶. مدیتیشن را فراموش نکنید

مدیتیشن یا مراقبه، می‌تواند آتش درون‌تان را خاموش کند و حال بد را تا حدود زیادی از بین ببرد. سعی کنید با تکرار جملاتی مانند «تو ارزشمند هستی»، «تو لیاقت آرامش را داری»، «هیچکس نباید بتواند آرامش تو را از بین ببرد»، «همه چیز خوب است» و … آرامش خود را بازگردانید.

 

سخن پایانی

مقابله با افرادی که ناراحتمان می کنند چندان ساده نیست، به خصوص اگر روش درستی برای اینکار انتخاب نکنیم دیگران به سادگی می‌توانند اختیار آرامش و خشم‌مان را به دست گرفته و مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کنند. البته با روش‌هایی که گفته شد تا حدود زیادی می‌توان به خود مسلط بود و برخورد بهتری با آن‌ها داشت.

همواره باید به یاد داشت که شادی، آرامش و احساس خوب ما ارزشمندتر از آن است که به راحتی به دیگران اجازه دهیم آن را از بین ببرند. در عوض باید سعی کنیم شادی و نشاط را به زندگی خود بیاوریم. توصیه می‌کنیم در این راستا مطلب چگونه شاد باشیم را هم مطالعه فرمایید. شما چگونه با کسانی که ناراحت‌تان می‌کنند برخورد می‌کنید؟ چگونه خشم خود را کنترل می‌کنید؟ لطفاً نظرات ارزشمند خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید