۱۵ راهکار برای افزایش میزان رضایت از زندگی

همه ما گاهی اوقات به این فکر افتاده‌ایم که آیا اصلاً این زندگی ارزشی دارد؟ بسیاری از افراد ارزش زندگی را در رفاه و آسودگی کامل می‌بینند و اگر از لحاظ مادی، روحی و… تأمین نباشند، نه تنها ارزشی برای زندگی قائل نیستند، بلکه هیچگونه رضایتی از آن ندارند. اغلب فراموش می‌کنیم که دلیل اصلی راضیت از زندگی، باید همین زنده بودن باشد. در واقع وقتی صحبت از رضایت از زندگی به میان می‌آید، به این معنا نیست که همه چیز باید کامل باشد. در ادامه راهکارهایی ساده را برای افزایش میزان رضایت‌مندی از زندگی معرفی می‌کنیم. با ما همراه…

رضایت از زندگی

همه ما گاهی اوقات به این فکر افتاده‌ایم که آیا اصلاً این زندگی ارزشی دارد؟ بسیاری از افراد ارزش زندگی را در رفاه و آسودگی کامل می‌بینند و اگر از لحاظ مادی، روحی و… تأمین نباشند، نه تنها ارزشی برای زندگی قائل نیستند، بلکه هیچگونه رضایتی از آن ندارند. اغلب فراموش می‌کنیم که دلیل اصلی راضیت از زندگی، باید همین زنده بودن باشد. در واقع وقتی صحبت از رضایت از زندگی به میان می‌آید، به این معنا نیست که همه چیز باید کامل باشد. در ادامه راهکارهایی ساده را برای افزایش میزان رضایت‌مندی از زندگی معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

روش‌های کسب رضایت از زندگی

باید پذیرفت که چیزهایی در زندگی هست که نمی‌توان به دست آورد. چیزهایی که داشتن آن‌ها احتمالاً لبخندی بزرگ بر لبان‌مان می‌نشاند، اما نباید ملاکی برای خوشحال یا ناراحت شدن به حساب آیند. با این وجود، اگر هنوز احساس ناخوشایندی دارید، باید تغییراتی در زندگی خود به وجود بیاورید.

کسب رضایت از زندگی
کسب رضایت از زندگی

۱. منتظر معجزه نباشید

اگر منتظر کسی هستید تا تغییری در زندگی شما به وجود آورد و موجب بهبود شرایط‌تان شود، بدانید که چنین فردی وجود ندارد و این اتفاق هرگز نخواهد افتاد! خودتان باید این تغییر را ایجاد کنید. عاقلانه بیندیشید و مسیری برای زندگی پیدا کنید. به جای انتظار برای وقوع معجزه‌ای از جانب دیگران، خودتان دست به کار شوید.

۲. افکار منفی را دور بریزید

افکار منفی تنها باعث ایجاد احساسات بد هستند و نتیجه‌ای جز ناراحتی ندارند. برای رفع ناراحتی و احساسات بد، شکرگزاری را تمرین کنید و نسبت به داشته‌های خود قدردان باشید. برای این کار سعی کنید به جای حسادت و احساس کمبود دائمی، شکرگزاری و قناعت پیشه کنید. این امر می‌تواند باعث ایجاد رضایت از زندگی شود.

اپرا وینفری، تهیه کننده و مجری آمریکایی، در این رابطه می‌گوید: «اگر به داشته‌های خود چشم داشته باشید، همواره خوشحال و قانع خواهید بود، اما اگر چشم به کمبودهای‌تان داشته باشید، هرگز از زندگی راضی نخواهید شد و همواره طمع آزارتان خواهد داد.»

توصیه می‌کنیم لیستی از دارایی‌ها و موجبات شادی‌تان تهیه کنید و آن را در جایی قابل مشاهده نصب کنید. جایی که هر روز این لیست را ببینید و هرازگاهی چیزی جدید به آن اضافه کنید. به این صورت خواهید دید که زندگی پر از خوبی و دل‌خوشی است.

۳. گذشته را فراموش کنید

اتفاقاتی مانند اخراج از شغل،‌ شکست در روابط عاطفی، شکست در کنکور و… ممکن است برای هر کدام از ما افتاده باشد. شاید فکر کنید همه چشم به گذشته شما دارند و بابت آن تحقیر خواهید شد، اما بدانید که کسی به گذشته اهمیتی نمی‌دهد. آنچه در حال حاضر هستید، مهم‌تر است. به علاوه، میلیون‌ها نفر در این دنیا وجود دارند که حتی نمی‌دانند گذشته شما چه بوده است.

اگر گذشته مانعی برای شادی و پیشرفت شماست، سعی کنید از آن رها شوید. سعی کنید گذشته را فراموش کنید، اما اگر به تنهایی قادر به انجام آن نیستید، می‌توانید به کمک مشاور یا روان‌شناس، به راحتی از شر آن خلاص شوید.

زمان را تلف نکنید
زمان را تلف نکنید

۴. زمان را تلف نکنید

چند ساعت در هفته وقت خود را صرف مسائل بیهوده می‌کنید؟ به یاد داشته باشید که زمان ارزشمندترین دارایی ماست و به هیچ وجه نباید به بطالت بگذرد. اگر وقت خود را بیهوده می‌گذرانید، برنامه‌ای برای روزهای خود تنظیم کنید تا در مدیریت زمان کمی یاری‌تان کند. برای اینکار می‌توانید با هدف‌گذاری عاقلانه، کارهای روزانه خود را بنویسید و سعی کنید طبق آن برنامه پیش بروید.

همچنین تمام کارهایی که در روز انجام می‌دهید را یادداشت کنید. این کار علاوه بر تشویق برای رعایت کامل برنامه نوشته شده، باعث می‌شود زمانی که به بطالت می‌گذرد نیز کاملاً روشن شود. در نتیجه می‌توان راه‌کاری برای کم‌تر کردن آن اندیشید. پس سعی کنید هر روز برای فردای خود و کارهایی که باید انجام شوند، برنامه‌ای بنویسید.

۵. لذت‌های لحظه‌ای را فراموش کنید

رضایت از زندگی با لذت‌های لحظه‌ای فراهم نمی‌شود. شاید آن‌ها احساس لحظه‌ای خوبی به دنبال داشته باشند، اما مطمئن باشید که در درازمدت تأثیرشان از بین می‌رود. تصمیماتی بگیرید که برای آینده‌تان هم مفید باشند. در حقیقت باید تصمیماتی بگیرید که در راستای آینده مطلوب‌تان باشند.

به عنوان مثال اگر یکی از آرزوهای شما داشتن سفری یک ساله و دیدن دنیاست، باید بتوانید مدتی صرفه‌جویی کرده و هزینه‌های سفر را تأمین کنید. در این میان اگر وسوسه شدید که گوشی یا ماشین جدید خریداری کنید، باید لذت‌های لحظه‌ای را کنار گذاشته و به هدف مهم‌تر خود فکر کنید و با وسوسه‌ها مقابله کنید.

۶. خود را محدود به هنجارهای جامعه نکنید

هنجارهای جامعه می‌گوید در حالت عادی شما باید از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار کنید و در ۶۲ سالگی بازنشست شوید. اگر علاقه‌ای به این سبک زندگی ندارید، مجبور نیستید حتماً از آن پیروی کنید. می‌توانید از افرادی که مسیر زندگی را به دلخواه خود انتخاب کرده و موفق هم بوده‌اند، کمک گرفته و در این مسیر از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

۷. اهداف بلند مدت داشته باشید

اهداف بلند مدت ممکن است به دلیل زمان زیادی که نیاز دارند، فراموش شوند. شاید هم بعضاً از پرداختن به اهدافی بزرگ و چندین ساله می‌ترسیم و ترجیح می‌دهیم سراغ آن‌ها نرویم، اما بهتر است هر کسی حداقل یک هدف ۱۰ ساله در زندگی داشته باشد. هدف گذاری و هدف‌مند بودن، موجب ایجاد انگیزه و در نتیجه رضایت از زندگی است. پس، از همین امروز شروع کنید و برای هدفی که ۱۰ سال بعد به آن خواهید رسید، تلاش کنید.

از افراد منفی نگر دوری کنید
از افراد منفی نگر دوری کنید

۸. از افراد منفی‌نگر دوری کنید

افراد مسموم و منفی‌نگر می‌توانند امید و انرژی مثبت شما را به راحتی از بین ببرند. همانطور که جیم رون، کارآفرین مشهور، می‌گوید: «هر کسی بیشترین زمان خود را به طور متوسط با ۵ نفر می‌گذراند.» حال اگر آن‌ها افرادی منفی‌نگر باشند، زندگی شما رو به نابودی خواهد رفت. اگر نمی‌خواهید چنین اتفاقی بی‌افتد و به دنبال رضایت بیشتر از زندگی هستید، توصیه می‌کنیم با افرادی که اهدافی مشابه اهداف شما داشته باشند و یا دید مثبت به زندگی داشته و پر از انرژی هستند، ارتباط بگیرید. بنابراین در رابطه با افرادی که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارید فکر کنید، آیا این افراد به اندازه کافی مثبت و الهام‌بخش هستند؟ اگر چنین نیست، روابطی جدید برقرار کنید.

۹. بیش از حد سخت‌گیر نباشید

اگر برای شروع کاری جدید منتظر تسلط کامل بر تمام جزئیات آن هستید، بدانید که این امر ممکن نیست. در واقع اگر انتظار دارید برنامه‌ای کامل برای انجام آن کار داشته و سپس شروع کنید، هرگز قادر به شروع آن نخواهید بود.

پس سعی کنید سخت‌گیری، وسواس بیش از حد و کمال‌گرایی بیهوده را کنار بگذارید و پس از کسب اطلاعات کافی، پروژه جدید خود را شروع کنید. اطلاعات بیشتر را در حین کار می‌توانید به دست آورید. بنابراین اولین گام بسیار مهم است. اگر نتوانید اولین گام را بردارید، پروژه شما هرگز شروع نخواهد شد.

۱۰. دیگران را مقصر ندانید

تنها نتیجه خشمگین شدن برای کسی که مرتکب اشتباهی شده است، آسیب رساندن به خود است. پس سعی کنید زمان ارزشمندتان را صرف مقصر دانستن دیگران در شرایط فعلی خود، نکنید. کنترل خشم در برابر چنین افرادی بهترین گزینه است و تنها کسی که مقصر اتفاقات زندگی شماست، خودتان هستید.

البته این بدان معنا نیست که باید در مقابل افرادی که مرتکب اشتباه می‌شوند، خوشحال بود! فقط نباید اجازه داد اشتباه آن‌ها آسیبی به ما بزند و سال‌ها آزارمان دهد. پس سعی کنید بر اهداف و آینده مثبت خود تمرکز داشته باشید.

۱۱. بیش از حد زیاده‌خواه نباشید

رضایت از زندگی با داشتن پول و امکانات بیشتر فراهم نمی‌شود. تحقیقات ثابت کرده است که پول و امکانات بیشتر، فقط تا حدی می‌توانند موجب رضایت باشند. چیزهایی که خشنودی واقعی به همراه دارند امنیت، خوراک کافی، ارتباط با دیگران، شغل مناسب و احساس مهم و مثبت بودن است. در واقع داشتن چیزهایی بیش از این موارد، فقط موجب شادی بیشتر هستند. پس اگر همسایه ما بیش از این‌ها را دارد، نباید هیچ اهمیتی داشته باشد. سعی کنید خود را از زیاده‌خواهی آزاد کنید و به آنچه دارید عشق بورزید.

تردید را کنار بگذارید
تردید را کنار بگذارید

۱۲. تردید را کنار بگذارید

همه ما ممکن است هنگام شروع به ایجاد تغییری در زندگی، دائماً فکر کنیم، اگر این کار را انجام دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ علت این رفتار، تردید و ترس از عواقب آن است، اما باید به یاد داشته باشید که آینده کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است. مقابله با تردید در تصمیم‌گیری‌ها و قبول برخی ریسک‌ها در جهت رسیدن به اهداف، می‌تواند موجب افزایش رضایت و خشنودی شود.

بنابراین آروزهای بزرگ خود را دنبال کنید و اگر «اما و اگرها» به سراغ‌تان آمد، آن‌ها را با «من می‌توانم و انرژی مثبتی که منجر به تحقق رویاهای‌تان می‌شود»، جایگزین کنید. به طور مثال اگر برای شروع کسب و کاری جدید قدم برمی‌دارید، بلافاصه به این فکر نکنید که «اگر شکست بخورم چه اتفاقی خواهد افتاد؟» در عوض به این فکر کنید که «اگر موفق شوم چه اتفاقی می‌افتد؟» و اجازه دهید مغزتان در جهت مثبت بیاندیشد.

۱۳. همه چیز را یکباره تغییر ندهید

در صورت عدم رضایت از زندگی می‌توان آن را تغییر داد، اما تغییر همه چیز در یک زمان، امکان‌پذیر نیست. می‌توانید یک عادت بد را انتخاب کرده و به مدت یک هفته یا حتی بیشتر بر رفع آن تمرکز کنید. سپس عادات دیگر را یک به یک امتحان کنید. در ابتدا توصیه می‌کنیم از ایجاد عادت ورزش کردن شروع کنید. ورزش علاوه بر به چالش کشیدن بدن، موجب ایجاد شخصیتی قوی‌تر و احساسات بهتر خواهد شد. در واقع همانطور که با به چالش کشیدن بدن، سلامتی بیشتر خود را تضمین می‌کنیم، احساس قدرت و توانایی برای تغییر سایر عادات بد را هم در خود پرورش می‌دهیم.

از همین امروز شروع کنید و یکی از عادات بد خود را انتخاب کنید. در طول یک هفته سعی کنید اقداماتی در راستای ترک آن انجام دهید. به طور مثال اگر می‌خواهید عادات تغذیه خود را بهبود بخشید، سعی کنید غذاهای خانگی و سالم‌تر را جایگزین فست فودها و غذاهای آماده کنید.

۱۴. منتظر دیگران نباشید

اگر چیزهایی در زندگی‌تان وجود دارد که می‌خواهید تغییر دهید و کسانی نیز هستند که هدفی مانند شما دارند، بهترین فرصت برای شروع تغییر است، اما بهتر است خودتان این پروژه را شروع کنید و منتظر سایرین نباشید. به طور مثال اگر شما از سطح سلامتی‌تان راضی نیستید، غذاهای سالم‌تر تهیه و مصرف کنید. یا به ورزش صبح‌گاهی بپردازید و سلامت خود را بازیابید. بنابراین نیازی نیست صبر کنید تا دیگران شما را همراهی کنند، خودتان شروع کنید.

کمک به یکدیگر
کمک به یکدیگر

۱۵. دوستانی برای کمک به خود انتخاب کنید

زمانی که تصمیم به ایجاد تغییراتی در زندگی گرفته‌اید، دوستی امین و مسئولیت‌پذیر برای همراهی خود انتخاب کنید. این فرد می‌تواند یکی از اعضای خانواده، یکی از دوستان، اطرافیان و… باشد. داشتن کسی که در زمان ناامیدی و دلسردی، شما را تشویق می‌کنند و الهام بخش هستند، بسیار مهم است. چنین فردی می‌تواند زمانی که شما خسته و منزوی شدید، به عنوان تکیه‌گاهی مناسب، دوباره شما را به مسیر اهداف‌تان بازگرداند.

 

جمع بندی

رضایت از زندگی زمانی حاصل می‌شود که به توانایی‌های خود اعتماد کنید، تلاش کنید هر روز را به بهترین روز خود تبدیل کنید، دنیای مورد علاقه خود را کشف کنید، بیش از حد به خود سخت نگیرید، معایب و نقص‌های خود را بپذیرید، به دنبال تصدیق دیگران نباشید و روابط خود را با اطرافیان و عزیزان‌تان بهبود بخشید. تمامی این موارد تلاشی طولانی مدت می‌طلبد. سعی کنید با صبوری و استقامت در این مسیر قدم برداشته و در راستای بهترین بودن در مسیر اهداف، تلاش کنید. برای این منظور توصیه می‌کنیم مطلب ۱۱ راهکار کلیدی برای بهترین بودن را نیز مطالعه کنید.

بدانید که هیچ انسانی کامل نیست و همه ما معایبی داریم. سعی کنید در عین درک مشکلات و معایب خود، در جهت رسیدن به اهداف‌تان گام بردارید. در پایان فراموش نکنید اگر پیشنهاد یا انتقادی در رابطه با روش‌های گفته شده دارید، لطفا آن با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید