۱۴ گام اساسی برای فراموش کردن گذشته

انگیزه – بدون شک تمام افراد کم و بیش حوادث و ماجراهای ناخوشایندی را تجربه کرده‌اند. حوادثی که به مرور زمان به خاطراتی آزار دهنده مبدل شده‌اند و این خاطرات حتی یک لحظه نیز ما را رها نمی‌کنند. در بیشتر مواقع هر چه بیشتر تلاش می‌کنیم تا این خاطرات بد و آزار دهنده را فراموش کنیم، بیشتر در این خاطرات غرق می‌شویم و بیشتر آزار می‌بینیم. این حوادث ناخوشانید همراه ما خواهند بود مگر اینکه مسیر درست و کاربردی برای فراموش کردن گذشته را پیدا کنیم. در این مطلب تکنیک‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا با بکارگیری آن‌ها بتوانید…

تکنیک هایی برای فراموش کردن گذشته

انگیزه – بدون شک تمام افراد کم و بیش حوادث و ماجراهای ناخوشایندی را تجربه کرده‌اند. حوادثی که به مرور زمان به خاطراتی آزار دهنده مبدل شده‌اند و این خاطرات حتی یک لحظه نیز ما را رها نمی‌کنند. در بیشتر مواقع هر چه بیشتر تلاش می‌کنیم تا این خاطرات بد و آزار دهنده را فراموش کنیم، بیشتر در این خاطرات غرق می‌شویم و بیشتر آزار می‌بینیم. این حوادث ناخوشانید همراه ما خواهند بود مگر اینکه مسیر درست و کاربردی برای فراموش کردن گذشته را پیدا کنیم. در این مطلب تکنیک‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا با بکارگیری آن‌ها بتوانید اتفاقات ناخوشایند زندگی خود را فراموش کنید.

 

تکنیک‌هایی برای فراموش کردن گذشته

۱. همواره با خود یا دیگران، درد دل کنید

پیش از آن‌که بخواهید از خاطرات گذشته و افکار ناخوشایند و ناراحت کننده آن، رهایی پیدا کنید می‌بایست علت و منشأ اصلی این خاطرات را بیابید و آن را در ذهن خود تجسم کنید. لازم به ذکر است، سرکوب کردن و نادیده گرفتن یک اتفاق روش درستی برای فراموش کردن آن نیست. باید در مورد خاطره تلختان با یک فرد صحبت کنید. اگر این کار برایتان بسار دشوار است، یک دفتر خاطرات بخرید و همه خاطرات بدتان را در آن بنویسید. نوشتن برای شما بسیار مؤثر است. در واقع شما باید این اتفاقات ناخوشایند را از درون خود بیرون بریزید.

۲. دیگر وقت آن فرارسیده است که از غصه خوردن خسته شوید

با خودتان صادق باشید و به این سخن بیندیشید که فکر کردن در مورد گذشته در بلند مدت شما را از پا درخواهدآورد یا خیر؟ شما باید از وضعیت کنونی خود خسته شوید. خسته از غصه خوردن و خسته از حسرت خوردن برای گذشته. سپس تمام قدرتتان را برای مبارزه با این حس بد به کار بگیرید. فقط به این بیندیشید که هم اکنون دیگر نمی‌خواهید حسرت گذشته را بخورید و از داشتن حسی بد، به اندازه کافی خسته شده‌اید.

۳. در ارتباطاتتان به دنبال تعادل باشید

اگر می‌خواهید گذشته را فراموش کنید زمانی که با دوستانتان مراوده می‌کنید فقط از اتفاقات ناخوشایند گذشته خود صحبت نکنید. اجازه دهید دوستانتان نیز برای شما از زندگیشان صحبت کنند.

۴. نگرش خود را به زندگی تغییر دهید

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فراموش کردن گذشته، جایگزین کردن افکار مثبت به جای افکار منفی و ناخوشایند است. باید بدانید که زندگی شما در مسیری حرکت می‌کند که افکارتان آن را تعیین می‌کند. در عوض اینکه همه تمرکز و وقت خود را روی افکار منفی و اتفاقاتی که در گذشته افتاده است، بگذارید، راه بهتر این است که موقعیت جدیدی برای خود بسازید. تلاش کنید هر صبح، روزتان را با تکرار جملات مثبتی مانند «من می‌توانم فراموش کنم»، «گذشته‌ها گذشته»، «آینده‌ای روشن پیش روی من است» شروع کنید.

۵. برای خودتان زندگی کنید

باور کنید که لازم نیست برای هر تصمیمی که می‌گیرید از افراد اجازه بگیرید و نظر آن‌ها را نیز بخواهید. تلاش کنید مورد تائید قرار گرفتن از سوی دیگران را فراموش کنید و به خود حق زندگی کردن و تصمیم گرفتن بدهید. شما نمی‌توانید برای تمام تصمیماتتان همه مردم روی زمین را از خودتان راضی نگه‌دارید. این مهم نیست که شما به چه اندازه انسان درست و دوست داشتنی هستید، چون همواره افرادی در اطراف شما هستند که شما و پیشرفتتان را دوست ندارند و کارهایتان را نیز تائید نمی‌کنند. باید بپذیرید که این نیز بخشی از زندگی است.

چگونه گذشته را فراموش کنیم؟

۶. دیگران را ببخشید

کینه‌ها، حسادت‌ها و افکار مزاحم و منفی درباره دیگران مانند زباله‌ای متعفن زندگی ما را آلوده خواهد کرد و بخشش و گذشتن دیگران، این زباله‌ها را از صحنه زندگی ما پاک خواهد کرد. بهترین روش برای فراموش کردن گذشته، بخشیدن فردی است که اشتباه و ظلمی در حق شما انجام داده است. برای رشد زندگی خودتان روحیه نفرت را با روحیه دوست داشتن تعویض کنید. اولین فردی که از این عشق نفع می‌برد خود شما هستید.

۷. روابط اجتماعی خود را اصلاح کنید

اگر می‌خواهید گذشته را فراموش کنید و از افکار منفی خود رهایی پیدا کنید لازم است در قدم اول رابطه با دوستان منفی باف خود را قطع کنید. همواره در زندگی ما افرادی هستند که هیچ نقش مثبتی برای رشد روحی ما، ایفا نمی‌کنند و تنها سبب کند شدن جریان رشد در زندگی‌مان می‌شوند. باید همواره از این افراد دوری کنید. حتی اگر انجام این کار در ابتدا کمی دشوار باشد. باور کنید که این کار ارزشش را دارد.

۸. برای خودتان هدف تعیین کنید

داشتن تجربه‌های ناخوشایند گذشته به معنای رسیدن به ته خط نیست. شما پتانسیل کافی برای دست یافتن و فتح نقاط بزرگ در زندگی را دارید. همواره برای هدف‌ها و رؤیاهای مثبت خود ارزش قائل شوید و به فکر رشد و پرورش تمایلات مثبت خود باشید. لازم است که همیشه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید و برای رسیدن به این اهداف از برنامه‌ریزی‌های درست و مشورت افراد با تجربه یاری بگیرید.

۹. افکار خود را مدیریت کنید

برای فراموش کردن گذشته می‌بایست افکار خود را مدیریت کنید و به این وسیله عادت فکر کردن به گذشته را ترک کنید. شما باید هنگام فکر کردن به گذشته افکارتان را به زمان حال برگردانید.

۱۰. به گذشت زمان اعتماد داشته باشید

در صورتی که قصد فراموش کردن گذشته را دارید، شما بیشتر از هر چیز دیگری به گذشت زمان نیازمند هستید. به این جمله ایمان بیاورید که زمان حلال مشکلات است و کم کم با گذشت زمان زخم‌های گذشته بهبود پیدا می‌کنند و رد کم رنگی از آن باقی خواهد ماند.

۱۱. گذشته معلم شماست، پس از آن درس بگیرید

داشتن خاطرات بد از گذشته همیشه نیز بد نیست. در هر حادثه‌ای، درسی پنهان است. وقتی این درس را فهمیدید، در آن لحظه یک جمله قصار درباره آن بسازید و در دفترچه یادداشت خود بنویسید. همواره تلاش کنید این جمله را به خاطرتان بسپارید. این جمله باید شامل آن تجربه و درسی که از آن گرفته‌اید، باشد. مثلاً اگر خاطره شما از گذشته، درباره آزار و اذیت است، چنین بنویسید: «با خاطره آن آزار روحی، یاد گرفتم که قوی‌تر باشم و دیگر به هیچ کس اجازه نمی‌دهم که از من سوءاستفاده کند.» این جمله را مرتباً با خود تکرار کنید.

۱۲. برای فراموش کردن گذشته در زمان حال زندگی کنید

همواره در زمان حال و بدون اینکه از آینده بترسید، زندگی کنید. اتفاقات ناخوشایند را بشناسید و بدون اینکه از آن‌ها فرار کنید، خیال خود را از این حوادث پاک کنید. همه تمرکز خود را بر روی اتفاقات امروزتان بگذارید و از زمانی که در آن هستید، استفاده کنید. خود را در کنار رودی و ایستاده رو به سرچشمه تجسم کنید. گذشته مانند آبی است که پشت سرتان است و در حال دور شدن از شما است و هیچ‌وقت برنمی‌گردد. آینده مانند آبی پاک است که از سرچشمه به سمت شما در جریان است. اجازه دهید شرمساری ها، پشیمانی‌ها، ناخشنودی‌ها، اشتباهات، شکست‌ها، غم‌ها، کینه‌ها و هر چیزی که آزارتان می‌دهد با آب رود شسته شود و برود. به آب‌های تمیزی که در پیش رو دارید، نگاه کنید.

۱۳. ارتباطات جدید برقرار کنید و دوستان قابل اعتماد بیابید

جهت فراموش کردن گذشته، برای خود دوستان جدیدی بیابید. این دوستان را می‌توانید از میان همکاران و همسایه‌های خود پیدا کنید. شما می‌توانید برای کنار آمدن با گذشته خود درباره آن با دوستان خود صحبت کنید. ولی در این زمینه دقت داشته باشید که دوستان قابل اعتمادی را بیابید که راز شما را نزد کسی فاش نکنند.

۱۴. کارهای جدید و سرگرم کننده را تجربه کنید

برای فراموش کردن گذشته فعالیت های جدید را تجربه کنید برای مثال اقدام به یادگیری یک هنر جدید کنید و یا یک سرگرمی جدید برای خود پیدا کنید.

تمرین روانشناسی برای فراموش کردن گذشته

  • مکانی دنج و دل پسند را انتخاب کنید و در آنجا بنشینید. چشم‌هایتان را به آرامی ببندید و چند نفس عمیق بکشید. به تاریکی پشت پلک‌ خود توجه کنید و تلاش کنید فضای تاریک را در اندازه‌ای بزرگ‌تر تجسم کنید. آنقدر بزرگ که تاریکی تمام پیرامون شما را در بر بگیرد. اکنون یک تلویزیون را تصور کنید که در مقابلتان واقع شده است و تا جایی که ممکن است این تلویزیون را قدیمی در نظربگیرید. زیرا شما مشغول بازسازی حوادث گذشته‌ خود هستید. پس از انجام دادن این کار، اتفاقی که سبب دلخوری شما شده است را در صفحه تلویزیون قدیمی خلق کنید و با دقت آن را تماشا کنید. اتفاقات و افرادی که هنگام اتفاق افتادن آن حادثه تلخ در صحنه حاضر بوده‌اند را با جزئیات در ذهن خود تصویرسازی کنید.
  • در تمام این تصویر سازی تلاش کنید صداها را یا دکمه تلویزیون، کم و زیاد کنید. صداهایی که سبب رنجیدن شما شده است را کم کنید و صداهایی که حس خوبی به شما می‌دهد را زیاد کنید. می‌توانید رنگ صورت یا لباس شخصیت‌هایی که در این فیلم سینمایی به کارگردانی خودتان، باعث آزارتان شده است را کمرنگ تصویرسازی کنید. به‌تدریج شخصیت‌ها را محو کنید و حتی می‌توانید نوع جملات آن‌ را با سلیقه خود تغییر دهید.
  • پس از اینکه تصاویر کمرنگ و کمرنگ‌تر شدند، دست‌تان را روی دکمه خاموش تلویزیون فشار دهید و تمام صحنه مربوط به آن تجربه تلخ را برای همیشه نابود کنید.
  • این را فراموش نکنید که گذشته فقط و فقط یک خاطره است و این شما هستید که آن‌ها را زنده می‌کنید. با کمک تکنیک ریلکسیشن با آرامش هر چه تمام تر نفس بکشید. هنگامی که احساس آرامش کردید به یک مکان شاد یا چیزی که خیلی به آن علاقه مندید فکر کنید. در آخر برای به دست آوردن آرامش بیشتر می‌توانید به یک موسیقی زیبا گوش دهید.

انجام این تمرین در صورتی که برای چندین بار انجام دهید، می‌تواند کمک بسیاری به فراموشی حادثه تلخ گذشته‌تان کند.

  • نکته لازم به ذکر این است که اگر در زمان مرور و تصویرسازی یک اتفاق تلخ، خودتان را در صفحه تلویزیون نمی‌بینید، نشان دهنده این است که شما هنوز در احساسات ناشی از خاطرات گذشته‌ خود غرق هستید. در صورتی که در تجسم تجربه‌های تلخ گذشته‌ خود را هم تجسم کنید، این نشانه خوبی است؛ زیرا شما به‌عنوان یک تماشاچی به آن اتفاق نمینگرید و آن صحنه تلخ را از زمان و مکانی که اکنون هستید، نگاه می‌کنید.

 

نکاتی کاربردی درباره فراموش کردن خاطرات گذشته

  • برای فراموش کردن گذشته، به خاطراتی که از قبل دارید باید احترام بگذارید، این خاطرات را بنویسید، از آنها نقاشی بکشید و درموردشان صحبت کنید.
  • برای فراموش کردن گذشته باید احساسات و عواطف ناشی از خاطرات بدتان را دور بریزید و به دنبال آنها نباشید.
  • جهت فراموش کردن گذشته، با افرادی که در خاطرات گذشته با شما مشارکت داشتند، صحبت کنید.
  • احساسات واقعی که از حادثه بد گذشته خود دارید را پیش فردی صمیمی بازگو کنید.
  • به اشتباهات گذشته‌تان اقرار کنید و مسئولیت آنها را گردن بگیرید و با آنها کنار بیایید.
  • برای فراموش کردن گذشته خود، از افرادی که به آنها آسیب رسانده‌اید، عذر خواهی و طلب بخشش کنید.
  • اگر واقعا قصد فراموش کردن خاطرات گذشته را دارید و در آن احساس ناتوانی می‌کنید، باید از فردی متخصص برای حل این مشکل کمک بگیرید.

آیا شما تا بحال برای فراموش کردن گذشته خود تلاشی کرده‌اید؟ به نظر شما کدامیک از این گام‌ها موثرتر و مهمتر است؟ لطفا تجربه و دیدگاه خود را از طریق ارسال نظرات با ما و سایر مخاطبین انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید