احساس تنهایی و ۱۳ روش برای غلبه بر آن

انگیزه – آیا احساس تنهایی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید تنهاترین فرد روی زمین هستید و کسی را همراه خود ندارید تا در مراحل سخت زندگی‌ در کنارتان باشد؟ این احساس گاهی از اوقات به سراغ افراد می‌آید و آن‌ها را آزار می‌دهد. در این مطلب قصد داریم در ابتدا به بررسی این احساس بپردازم و در ادامه روش‌هایی را برای غلبه بر آن به شما ارائه دهیم.   احساس تنهایی پژوهش‌های اخیر دانشگاه بریگهام یانگ آمریکا حاکی از آن است که احساس تنهایی و انزوا در فرد به اندازه چاقی، می‌تواند سلامت فرد را تهدید ‌کند. پژوهش‌ها و مطالعات اخیر،…

احساس تنهایی

انگیزه – آیا احساس تنهایی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید تنهاترین فرد روی زمین هستید و کسی را همراه خود ندارید تا در مراحل سخت زندگی‌ در کنارتان باشد؟ این احساس گاهی از اوقات به سراغ افراد می‌آید و آن‌ها را آزار می‌دهد. در این مطلب قصد داریم در ابتدا به بررسی این احساس بپردازم و در ادامه روش‌هایی را برای غلبه بر آن به شما ارائه دهیم.

 

احساس تنهایی

پژوهش‌های اخیر دانشگاه بریگهام یانگ آمریکا حاکی از آن است که احساس تنهایی و انزوا در فرد به اندازه چاقی، می‌تواند سلامت فرد را تهدید ‌کند. پژوهش‌ها و مطالعات اخیر، خطر مرگ‌ و میر حاصل از احساس تنهایی و انزوا در شخص را با خطر اعتیاد به الکل و یا کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز یکسان می‌داند. همچنین انزوای اجتماعی و تنها بودن ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بالا رفتن سطح اضطراب و پایین‌ آمدن اعتماد به نفس در شخص دارد.

در صورتی که احساسی در شما ایجاد شد که متوجه شدید تا حدودی از دنیا و مردم کناره گرفته‌اید، پیداکردن علت آن به ازبین بردن این مشکل کمک شایانی خواهد کرد. پزشک متخصص می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کرده و اگر لازم باشد درمان دارویی و یا مراجعه به یک روانشناس را برای شما تجویز کند. ممکن است لازم باشد که شما برای رفع مشکلتان به یک روان‌درمان‌گر مراجعه کنید تا مشکل تنهایی و انزوای خود را به کمک افراد متخصص برطرف کنید.

روش‌های مؤثر برای غلبه بر احساس تنهایی

برای کمک به از بین بردن احساس تنهایی خود و برقراری ارتباط دوباره با جهان و مردم می‌توانید آنچه در ادامه شرح می‌دهیم را به کار بگیرید.

۱- با دوستان قدیمی خود، دوباره ارتباط برقرار کنید

اخیراً با پیشرفت روز افزون رسانه‌های اجتماعی، برقراری ارتباط نزدیک و رفت‌وآمد با دوستان و آشنایان کم‌تر از گذشته شده است. برای مدتی به این فکر کنید که چه افراد دوست‌داشتنی و صمیمی در زندگی شما وجود دارند و چه مدت است که اخیراً با آن‌ها هیچ ارتباط و تماسی نداشته‌اید، سپس نام تک‌تک این دوستانتان را یادداشت کنید. اگر جزو آنها دوستان قدیمی‌تان هستند که خیلی وقت است هیچ خبری از آن‌ها ندارید یک پیام به آن‌ها بفرستید و ترتیب یک ملاقات دوستانه و صمیمی را با آن‌ها بدهید. این روزها پیداکردن رد دوستانی که در گذشته داشتید، اصلاً کار سختی نیست؛ حتی اگر هیچ نشانی و شماره‌ای از دوستان قدیمی خود ندارید کافی است از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

با دوستان قدیمتان ارتباط برقرار کنید


۲- با خودتان مهربان باشید

از سخت‌گیری و اذیت خود دست بردارید. برخی از ما انسان‌ها، به‌اندازه‌ای از خودمان طلبکار هستیم و زندگی را به خودمان سخت می‌گیریم که گویا با موجود پلیدی رو به رو هستیم که جز با درد و عذاب، سر  به راه نمی‌شود! از این رو، کمی خودتان را رها کنید و دست از آزار و اذیت خودتان بردارید.

با خودتان مهربان باشید


۳- شرایط کنونی شما، انتخاب خودتان است

با توجه به این موضوع که به ذات، به عنوان یک انسان موجودی اجتماعی خلق شده‌اید ولی احساس تنهایی و انزوا دارید، باور داشته باشید که انتخاب شخصی خودتان و سبک زندگی‌تان است. باید به این نکته دقت داشته باشید که کارهای تکراری و ملال‌آور روزانه، یکجا نشینی و دوری از نشست و برخاست با دیگران، مهم‌ترین عوامل تنهایی شما هستند. چرا انسان خسته کننده‌ای هستید؟ سعی کنید جواب این سؤال را صادقانه پیدا کنید.

انتخاب خودتان است


۴- اثری خلق کنید

انسان همواره پس از خلق یا ساخت چیزی، احساس خوبی به دست می‌آورد؛ این آثار می‌تواند شعر یا نقاشی باشد. خلق و ایجاد چیزی می‌تواند به از بین بردن احساس تنهایی و استرس ناشی از آن کمک فراوانی کند. تردر-ولف در مصاحبه‌ای، این موضوع را گوشزد کرد که: «چالش انگیزه‌ترین جنبه تنهایی فرد می‌تواند حس تهی بودن و عدم برقراری ارتباط با دیگران برای زمان طولانی باشد، ولی بعضی از این مشکلات می‌تواند با ایجاد چیزی از درون ما، حل شده و از بین برود.»

این روانشناس درباره ایده‌های سرشار از خلاقیت توصیه کرد که: «هر عمل خلاقانه می‌تواند برای حل این مشکل مفید باشد. کارهای هنری نظیر نویسندگی، نقاشی، سفالگری، مجسمه سازی، شعر سرایی و خوانندگی و زمانی که چیزی را خلق می‌کنیم، از یک فضای خالی شروع می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که چطور آن فضای خالی را پر کنیم و جستجو می‌کنیم که این تصمیم و انتخاب، ما را کجا ببرد.»

هنگامی که اثری را خلق می‌کنید، ضمیر درون خود را لمس می‌کنید. تردر-ولف در ادامه گفته است: «یادگیری بیان کردن زندگی درونی‌مان، بسیار مفید است. از آنجایی که تبحر بیشتری به طور عملی به دست می‌آوریم، از این رو این کار نوعی تقویت منیت است و خلاقیت، حاصل تعامل زیاد با مغز و عاطفی ماست.»


۵- از همکاران قدیمی باخبر شوید

یادی از دوران خوش کاری خود بکنید و از هر روشی که می‌دانید با همکاران قدیمی و خاص خود مجدداً ارتباط برقرار کنید. به لطف اینترنت و رسانه‌های اجتماعی این روزها پیداکردن دوستان قدیمی به راحتی آب‌ خوردن است. یک حساب کاربری در یکی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و یا هر شبکه محبوب دیگری ایجاد کنید و دوستان و همکاران قدیمی خود را از این طریق پیدا کنید.


۶- خودتان را افشا کنید

از این تیتر نباید اشتباه برداشت کنید. منظور این نیست که اسرار شخصی خود را برای دیگران بیان کنید. تمامی ما انسان‌ها در درونمان، برای خودمان رازهایی داریم که بهترین کار، حفظ آن در قلبمان است؛ ولی از علایق و دوست داشتنی‌هایتان برای دوستانتان سخن بگویید. خودافشایی، یکی از تضمین شده‌ترین روش‌ها برای شروع یک ارتباط مفید و مؤثر با دیگران است.


۷- گذشته را فراموش کنید

پرداختن به خاطرات گذشته و گریه کردن برای چیزی که از دست رفته است و دیگر امیدی به بازگشتش نیست، کار عاقلانه‌ای نیست. حوادث گذشته، فقط در یک صورت برای شما کارایی دارد که از آن درس بگیرید و اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.


۸- با آشنایان راه دور خود ارتباط تصویری برقرار کنید

این روزها بیشتر افراد دوست یا آشنایی در شهر یا کشوری دیگر دارند. از دلایل ساخت رسانه‌های تصویری همچون اسکایپ یا ایمو همین می‌تواند باشد که با ایجاد حساب کاربری در این رسانه‌ها می‌توانید از این راه با دوست یا آشنایان خود که در شهر یا کشور دیگر هستند ارتباط برقرار کنید. هفته‌ای یک‌بار یا حداقل دو هفته یک‌بار با دوستان و اقوام دور خود صحبت کنید و جویای احوال آن‌ها شوید.

با دوستان راه دورتان تماس تصویری بگیرید


۹- برای فعالیت در یک موسسه خیریه عضو شوید

عضو شدن در گروه‌های مختلف از جمله مؤسسات خیریه و فعالیت‌های اجتماعی در این گروه‌ها تأثیر شایانی بر کاهش احساس تنهایی و استرس ناشی از آن دارد. به عنوان مثال در یک موسسه خیریه داوطلب شوید و در فعالیت‌های خیرخواهانه این گروه مشارکت کنید. همین بودن در کنار اشخاص دیگر و همپای آن‌ها فعالیت کردن روحیه شما را بسیار بهتر از قبل می‌کند. شما نیز می‌توانید در گروه‌هایی که به صورت رایگان آموزش موسیقی یا خطاطی می‌دهند داوطلب شوید و با افراد ارتباط برقرار کنید. این کار می‌تواند برای طراوت احوالتان بسیار مؤثر باشد.

در مؤسسات خیریه عضو شوید


۱۰- در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام کنید

اجتماعی تلقی شدن فقط رفتن به مهمانی و دورهمی‌ها نیست. باشگاه ورزشی محله خودتان گزینه مناسبی برای ارتباط با افراد و پیداکردن دوستان جدید است. در صورتی که به طور دائم برای ورزش به باشگاه بروید دوستان جدیدی خواهید یافت. پس هرچه زودتر به نزدیک‌ترین باشگاه به محل زندگی‌تان بروید و نام‌نویسی کنید و وقت بیشتری را بیرون از خانه و با دوستانتان صرف کنید.

در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید


۱۱- یک کار نیمه‌وقت برای خود دست و پا کنید

یک کار نیمه‌وقت مناسب با روحیات خود بیابید تا علاوه بر کسب درآمدی هرچند کم، بهانه‌ای برای بیرون‌رفتن از خانه و برقراری ارتباط با دنیای بیرون و افراد داشته باشید. شغلی برای خود دست و پا کنید که بتوانید بیشتر با افراد رودررو معاشرت کنید مثلاً نگهبان شب یک ساختمان شدن به هیچ وجه گزینه مناسبی برای این هدف نیست! به عنوان مثال کارکردن در یک کافی‌شاپ می‌تواند موقعیت مناسبی برای ارتباط برقرار کردن و صحبت رودررو با افراد باشد و هر وقت هم از این کار خسته شدید می‌توانید از آن انصراف دهید.

کار نیمه وقت بیابید


۱۲- از دانشگاه یا مدرسه قدیمی خود سراغی بگیرید

اکنون که مدت زمان زیادی از آن روزها گذشته به مدرسه و یا دانشگاه قدیم خود بروید تا یادی از خاطرات و روزهای خوش گذشته کرده باشید. دیدن میز و نیمکت‌های مدرسه حس خوبی در شما ایجاد خواهد کرد. اگر برایتان میسر است در جلساتی که آخر هفته‌ها برای والدین و بزرگ‌سالان برگزار می‌شود شرکت کنید و یک سرگرمی جالب برای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید در کلاس‌های آموزش زبان خارجی شرکت کنید تا علاوه بر یادگیری زبان، دوستان جدیدی نیز پیدا کنید.


۱۳- خودتان را با داستان‌ها سرگرم کنید

یک روش مؤثر برای از بین بردن تنهایی، خواندن داستان یا گوش دادن به آن است. یک روانشناس توصیه می‌کند که برای غلبه بر احساس تنهایی می‌بایست به فایل های قصه‌ای گوش فرا دهید که مانند داستان‌های واقعی از زندگی افراد توسط افرادی دیگر بازگو می‌شوند. این روانشناس حتی گوش کردن به پادکست‌های استوری کورپس را توصیه کرد که بنگاهی برای جمع‌آوری داستان زندگی مردم است. برای مثال، داستان‌هایی نظیر خطر حشرات موزی و داستان Collider را برای مطالعه پیشنهاد کرده است که البته این دو داستان فقط دو نمونه از پادکست‌های خارق‌العاده‌ای است که برای مطالعه وجود دارد که تجارب انسانی را از چشم اندازهای دقیق نمایان می‌کند.

داستان بخوانید

اگر تجربه ای در زمینه احساس تنهایی و راه‌های غلبه بر آن دارید، آن را با ما و سایر خوانندگان مجله انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید