چگونه نگرش مثبت داشته باشیم؟ ۱۰ نکته کاربردی برای مثبت‌نگری

تفکر و نگرش مثبت مفهمومی عمومی است که تا حدودی هم کلیشه‌ای به نظر می‌رٰسد، اما مزایای ‌آن برای سلامت روح و جسم در تحقیقات متعددی به اثبات رسیده است. دید مثبت به زندگی می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس، بهبود روحیه و حتی رفع مشکلاتی مانند فشار خون بالا، افسردگی و استرس شود. با این که همه این‌ها عالی به نظر می‌رسد، اما سوال این است که چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ اگر می‌خواهید پاسخی مناسب برای این سؤال پیدا کنید، با ما همراه باشید.   روش‌های ایجاد نگرش مثبت تفکر مثبت یا مثبت‌نگری با تغییر عادات روزانه…

چگونه نگرش مثبت داشته باشیم؟

تفکر و نگرش مثبت مفهمومی عمومی است که تا حدودی هم کلیشه‌ای به نظر می‌رٰسد، اما مزایای ‌آن برای سلامت روح و جسم در تحقیقات متعددی به اثبات رسیده است. دید مثبت به زندگی می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس، بهبود روحیه و حتی رفع مشکلاتی مانند فشار خون بالا، افسردگی و استرس شود. با این که همه این‌ها عالی به نظر می‌رسد، اما سوال این است که چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ اگر می‌خواهید پاسخی مناسب برای این سؤال پیدا کنید، با ما همراه باشید.

 

روش‌های ایجاد نگرش مثبت

تفکر مثبت یا مثبت‌نگری با تغییر عادات روزانه شروع می شود. پس تغییر را باید از عادات روزانه شروع کرد. پس از آن خواهیم دید که نوع تفکر ما نیز تا حدودی زیادی تغییر کرده است.

۱. روز را با دید مثبت شروع کنید

چگونگی شروع صبح می‌تواند در کیفیت باقی روز هم تأثیر بسیاری بگذارد. به طور مثال شما هم حتماً تا به حال با وحشت کابوسی بد از خواب بیدار شده‌اید، اگر دقت کنید می‌بینید بقیه روز را هم حال بدی داشته‌اید و تقریباً چیزی نمی‌تواند حال‌تان را بهتر کند. دلیل آن نیز به احتمال زیاد،‌ انرژی منفی اول صبح است.

اما می‌توانید بر این انرژی منفی غلبه کرده و روز خود را بهتر ادامه دهید. هر روز صبح در آینه نگاه کنید و به خود بگویید «امروز روز خوبی خواهد بود» یا «من امروز عالی خواهم بود». حتی اگر این کار احساس احمقانه‌ای به شما بدهد، خواهید دید که انرژی مثبت فراوانی دریافت می‌کنید.

نگرش مثبت - نیکولاس جیمز وویچیچ
نگرش مثبت – نیکولاس جیمز وویچیچ

۲. از داشته‌های خود شاد باشید

سعی کنید داشته‌های خود را ببینید و نسبت به آن‌ها شکرگزار باشید. یکی از ویژگی‌های افراد منفی‌نگر این است که فکر می‌کنند هیچ چیزی ندارند یا داشته‌های‌شان بی‌ارزش و ناکافی است. حقیقت این نیست و همه ما چیزهایی داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای رشد و پیشرفت استفاده کنیم. آیا فردی به نام نیکولاس جیمز وویچیچ را می‌شناسید؟ او مردی استرالیایی است که دست، پا و بازو ندارد. با این حال تبدیل به یکی از معروف‌ترین سخنرانان انگیزشی شده است. او توانایی بسیاری در صحبت کردن دارد که از همین استعداد هم به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است. می‌توان او را یکی از بهترین نمونه‌های انرژی مثبت به شمار آورد.

بنابراین در مورد داشته‌های خود بار دیگر فکر کنید، نسبت به آن‌ها شکرگزار باشید و از نداشته‌ها شکایت نکنید. زیرا می‌توانید با توانایی‌های بی‌شمار خود آن‌ها را هم به دست آورید. بنابراین سعی کنید هموراه نگرش مثبت داشته، نقاط قوت خود را پیدا کنید به تقویت آن‌ها بپردازید. به یاد داشته باشید که هیچ مانعی نمی‌تواند سد راه انسانی با تفکر مثبت باشد.

۳. بر چیزهای خوب تمرکز کنید

روزی با نام روز ایده‌ال و بدون مشکل وجود ندارد و تقریباً هر روز با موانعی متعدد روبه‌رو خواهید شد. در چنین شرایطی باید روی اتفاقات مثبت (هر چند کوچک و بی‌اهمیت) تمرکز کنید. به طور مثال اگر درگیر ترافیکی سنگین شدید،‌ این مشکل را به عنوان فرصتی برای گوش دادن به پادکست موردعلاقه خود در نظر بگیرید. یا اگر در رستوران غذایی که دوست داشتید به اتمام رسیده است، به فرصتی که برای تجربه غذای جدید پیش آمده است، فکر کنید.

بنابراین حتی در بدترین شرایط به دنبال کوچک‌ترین شوخی‌ها باشید تا کمی انرژی منفی را از خود دور کنید. به خود یادآوری کنید این اتفاق حتماً یک اتفاق مثبت است و نتیجه آن را در آینده خواهم دید. به طور مثال فرض کنید اخراج شدید، سعی کنید مسخره‌ترین و خنده‌دارترین کار ممکن را انجام دهید، مثلاً می‌توانید مربی‌گری کانگورو یا مجسمه‌سازی با آدامس را امتحان کنید.

به عنوان مثالی دیگر در این رابطه، فرض کنید یک دانش‌آموز هستید و امتحان امروز را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. نتایج آزمون فردا اعلام خواهد شد. اما به احتمال قریب به یقین تا زمان مشاهده نتیجه دچار استرس خواهید شد. در این حالت کاری که باید بکنید این است، به خود ایمان داشته باشید و به جنبه مثبت قضیه نگاه کنید. به خود بگویید «من کارم را به بهترین شکل انجام داده‌ام. پس نتیجه آن نیز حتماً خوب خواهد بود.»

۴. شکست را به درس تبدیل کنید

همواره به خاطر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست. همه ما حتماً بارها در زمینه‌های مختلفی مانند شغل، روابط دوستانه، روابط عاطفی، زندگی شخصی و… اشتباه و شکست را تجربه کرده‌ایم، اما نباید در این شکست‌ها و اشتباهات گیر کرد. به جای تمرکز روی آن‌ها باید با نگرش مثبت و دیدگاهی اصلاح‌گر، به این فکر کنید که دفعه بعد چه کاری را باید بهتر و چه کاری را نباید انجام دهید.

نسبت به خود نگرش مثبت داشته باشید
نسبت به خود نگرش مثبت داشته باشید

۵. صداهای درونی منفی را به مثبت تبدیل کنید

صداهای درون یا حرف‌هایی که هرازگاهی با خودمان می‌زنیم، گاهاً به صورت ناخوآگاه و غیرقابل کنترل به ذهن ما هجوم می‌آورند و آزارمان می‌دهند. به طور مثال حتماً تا به حال برای شما هم پیش‌ آمده است که با خود بگویید «من خیلی احمقم، اصلاً چرا باید این کار را شروع می‌کردم.» اما باید بدانید که این افکار به سرعت به احساسات درونی و عقاید‌ شما تبدیل خواهند شد.

پس سعی کنید زمانی که آن‌ها در ذهن‌تان پرسه می‌زنند،‌ هوشیارتر شده و افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید. به عنوان مثال جمله «من احمقی هستم که هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهد» را به «اگر بیشتر تمرین و تمرکز کنم، حتماً موفق خواهم شد» تغییر دهید.

۶. بر حال تمرکز کنید

منظور از حال امروز یا این ساعت نیست، بلکه مقصود همین لحظه است. فرض کنید توسط رئیس‌ شرکت مورد توهین قرار گرفته‌اید، در آن لحظه مسئله آزاردهنده چیست؟ حرف‌های پنج دقیقه پیش یا پنج دقیقه بعد او را فراموش کنید و به آنچه در لحظه حال می‌گوید فکر کنید. خواهید دید که چندان هم آزاردهنده نیست. در واقع بیشتر افکار منفی از فکر کردن به وقایع اخیر یا تصوری اغراق‌آمیز از آینده ناشی می‌شوند. پس سعی کنید در لحظه و حال حضور داشته باشید.

۷. با افراد مثبت دوستی کنید

زمانی که اطرافیان‌تان مثبت‌نگر و مثبت‌اندیش باشند دید مثبت آن‌ها به زندگی، نظرات و انرژی مثبتی که دارند در شما نیز تأثیر بسیاری خواهد داشت. به این صورت که ابتدا افکار و سپس رفتار و کلمات شما تغییر بسیاری کرده و در نهایت هم‌رنگ آن‌ها خواهید شد.

هر چند پیدا کردن افراد مثبت دشوار است، اما باید افکار منفی را از بین ببرید، قبل از این که آن‌ها شما را از پای درآورند. پس از خودتان شروع کنید و تا جایی که در توان دارید با اطرافیان مثبت باشید تا انرژی مثبت آن‌ها نیز به خودتان بازگردد.

۸. کتاب بخوانید

خواندن روزانه کتاب می‌تواند اطلاعات و همچنین انگیزه برای تلاش را افزایش دهد. در همین راستا می‌توانید بیوگرافی افراد موفق را بخوانید و بفهمید که آن‌ها چگونه توانسته‌اند همواره نگرش مثبت داشته باشند. حتماً تا به حال در مورد جک ما، یکی از بنیان گذاران و مدیر اجرایی گروه شرکت چینی علی بابا، چیزهایی شنیده‌اید. او در جوانی تقریباً در تمام مصاحبه‌های شغلی رد شده بود، با این حال اکنون به یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین کارآفرینان جهان تبدیل شده است.

می‌توانید کتاب «زندگی‌نامه جک ما» را بخوانید و اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر مثبت‌اندیشی در موفقیت او کسب کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های کیمیاگر‌، قدرت فکر مثبت، بیندیشید و ثروتمند شوید، روانی سایبرنتیک، انسان اندیشه است و کتاب‌هایی مشابه را نیز مطالعه کنید. این کتاب‌ها می‌توانند تأثیر فراوانی بر مثبت‌نگری شما داشته باشند.

نقل قول‌های انگیزشی و مثبت‌اندیشی نیز می‌توانند در ایجاد انگیزه بسیار مؤثر باشند. برخی از بهترین نقل قول‌ها را بنویسید و در جایی بچسبانید که در طول روز چندین بار آن‌ها را ببینید. این کار باعث می‌شود انرژی مثبت آن‌ها در ناخودآگاه شما نفوذ کند و الگوی تفکرتان را تغییر ‌دهد.

لبخند بزنید
لبخند بزنید

۹. لبخند بزنید

لبخند زدن موجب ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن شده و انرژی مثبت را افزایش خواهد داد. البته منظور این نیست که مانند افراد مبتلا به اختلال روانی، همیشه و همه جا لبخند به لب داشته باشید! اما می‌توانید در هنگام صحبت کردن با اطرافیان،‌ لبخند بزنید و انرژی مثبت خود را به آن‌ها نیز منتقل کنید. در مقابل این انرژی مثبت می‌تواند دیگران را نیز به سمت شما جذب کند.

۱۰. تأثیر مدیتیشن در مثبت‌نگری

مدیتیشن عادتی قدرتمند است که می‌توانید از آن برای تسط بر ذهن و افکار خود استفاده کنید. تسلط بر ذهن می‌تواند در کنترل افکار منفی و جایگزینی آن‌ها با افکار مثبت کمک کند. بنابراین سعی کنید به طور روزانه زمانی را برای مدیتیشن در نظر بگیرید. روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد. از جمله مؤثرترین آن‌ها می‌توان به دو روش مدیتیشن آگاهی از تنفس و مدیتیشن ذهن آگاهی اشاره کرد.

این دو روش برای مبتدیان بسیار کارآمد است. با این وجود، در ابتدا ممکن است نتوانید نتیجه دلخواه را مشاهده کنید. اما با صبر و حوصله و به مرور خواهید دید که افکار منفی بسیار کم‌رنگ‌تر شده و انرژی مثبت خوبی دارید.

 

سخن پایانی

تقریباً هر کسی با هر شرایطی اگر بخواهد می‌تواند از این نکات برای بهبود نگرش مثبت خود استفاده کند. هر چند که تغییر چندین سال نگرش منفی، شخصیتی قوی می‌خواهد، اما برای داشتن زندگی بهتر و دلخواه، باید این مسیر را پیمود. می‌توانید از مطلب ویژگی‌های یک شخصیت قوی نیز در این راه کمک بگیرید. همانطور که مطالعه کردید، مثبت‌اندیشی نتایج فراوان و پیچیده‌ای دارد و هر چه بیشتر تمرین کنید مزیت‌های بیشتری را تجربه می‌کنید. لطفاً شما هم نظرات و تجربیات خود در رابطه با مزایای مثبت‌اندیشی و همچنین عواقب نگرش منفی را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید