۲۱ مورد از بارزترین خصوصیات افراد منفی نگر

آیا می‌دانید که به طور مستقیم تحت تأثیر اطرافیان و نزدیکان خود قرار دارید؟ به همین دلیل نیز معاشرت با افراد مثبت در پیشرفت، سلامتی و سایر جنبه‌های زندگی بسیار حائز اهمیت است. با این حال شناسایی و تشخیص افراد مثبت اندیش از منفی نگر تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. در این مقاله سعی داریم برخی از بارزترین نشانه‌ها و خصوصیات افراد منفی نگر را بیان کنیم.   ویژگی افراد منفی نگر ۱. دوستان و اطرافیان منفی نگر برای شما وقت نمی‌گذارند به طور معمول، در میان اعضای خانواده یا دوستان خود افرادی را دارید که در صورت نیاز…

خصوصیات افراد منفی نگر

آیا می‌دانید که به طور مستقیم تحت تأثیر اطرافیان و نزدیکان خود قرار دارید؟ به همین دلیل نیز معاشرت با افراد مثبت در پیشرفت، سلامتی و سایر جنبه‌های زندگی بسیار حائز اهمیت است. با این حال شناسایی و تشخیص افراد مثبت اندیش از منفی نگر تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. در این مقاله سعی داریم برخی از بارزترین نشانه‌ها و خصوصیات افراد منفی نگر را بیان کنیم.

 

ویژگی افراد منفی نگر

۱. دوستان و اطرافیان منفی نگر برای شما وقت نمی‌گذارند

به طور معمول، در میان اعضای خانواده یا دوستان خود افرادی را دارید که در صورت نیاز می‌توانند حداقل ۱۰ دقیقه از زمان خود را پای صحبت‌هایتان بنشینند. چنین دوستانی برخی مواقع نیز با اتومبیل شخصی خود به دنبالتان آمده و شما را به گردشی چند دقیقه‌ای دعوت می‌کنند. از سوی دیگر، ممکن است دوستانی داشته باشید که تحت هیچ شرایطی زمانی برای گذران وقت با شما ندارند. به طور کلی، دوستانتان باید بتوانند زمانی را برای شما کنار بگذارند، مخصوصاً اگر شما برای آنها اهمیت زیادی قائل هستید.

خصوصیات افراد منفی نگر؛ وقت نگذاشتن برای دوستان

۲. افراد منفی نگر رویای شما را دست‌نیافتنی می‌دانند

برخی از دوستان اصطلاحاً روحیه جاه‌طلبی شما را تضعیف کرده و را از دنبال کردن رویاها دلسردتان می‌کنند. در واقع، دوستان واقعی کسانی هستند که به ما اعتماد داشته و در موفقیت‌ها کنارمان هستند. به علاوه، دوستان واقعی ما را در مشکلات و ناکامی‌ها تشویق می‌کنند؛ در حالی که دوستان منفی نگر چنین کاری را انجام نمی‌دهند.

۳. شما نمی‌توانید به دوستان منفی نگر خود اعتماد کنید

از دیگر نشانه‌های افراد منفی نگر این است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید. دوستان واقعی معمولاً در صورتی که دروغی به شما بگویند، احساس عذاب وجدان داشته و به اشتباه خود اعتراف می‌کنند. با این حال افراد منفی نگر همواره چنین کاری را بدون ناراحتی تکرار می‌کنند. در واقع، افرادی که به دوستان خود دروغ می‌گویند، برایشان احترامی قائل نیستند و در نتیجه نمی‌توان رابطه‌ای بر پایه احترام با چنین افرادی برقرار کرد؛ بنابراین نیاز است تا از دوستانی دوری کنید که همواره به شما دروغ می‌گویند.

۴. افراد منفی نگر همواره ادعای قربانی بودن دارند

برخی از دوستان همواره از اطرافیان خود انتظار دارند تا زمانی را برای نشستن پای دردودل‌هایشان اختصاص دهند. این گروه از افراد همیشه از اطرافیان، شرایط زندگی و سرنوشت خود شاکی بوده و از دوستان خود انتظار همدردی و آرام کردنشان دارند. با این حال خودشان به هیچ عنوان زمانی را برای دوستان و اطرافیان خود در نظر نمی‌گیرند. در واقع، دوستان منفی نگر بر خلاف شما در شرایط بحرانی و زمانی که به آنها نیاز دارید، در کنارتان نیستند.

خصوصیات افراد منفی نگر؛ توهم قربانی بودن

۵. افراد منفی نگر همواره به دنبال عذرخواهی هستند

از جمله سایر خصوصیات افراد منفی نگر می‌توان به بهانه‌جویی‌های مداوم برای کوتاهی‌هایشان اشاره کرد. در واقع، هیچ کوتاهی، فراموشی یا درگیری در میان نیست؛ بلکه این گروه از افراد علاقه‌ای به حل مشکلات دوستانشان نداشته و زمانی را برای این کار اختصاص نمی‌دهند. با این حال دوستان واقعی صادقانه در کنار اطرافیان خود بوده و به دنبال بهبود شرایط و حل مشکلاتشان هستند.

۶. دوستان منفی نگر توجهی به شما نمی‌کنند

به طور معمول، افراد منفی نگر تنها زمانی به دوستان خود توجه می‌کنند که در کنارشان هستند؛ بنابراین همواره به خاطر داشته باشید که از دیگر خصوصیات افراد منفی نگر می‌توان به بی توجهی این گروه از افراد اشاره کرد. به عبارت دیگر، دوستان منفی نگر زمانی که در کنار دوستان و اطرافیان خود یا سایر افرادی هستند که نیاز به جلب‌توجهشان دارند، به شما و خواسته‌هایتان توجهی نمی‌کنند. به عنوان مثال، معمولاً به ایمیل‌ها یا پیام‌هایتان پاسخی نمی‌دهند.

خصوصیات افراد منفی نگر؛ عدم توجه به دوستان

۷. دوستان منفی نگر از شما سوءاستفاده می‌کنند

به طور کلی، افراد تمایل دارند تا در هنگام مشکلات و سختی‌ها در کنار دوستانشان بوده و به آن‌ها کمک کنند. متأسفانه دوستان منفی نگر از چنین شرایطی سوءاستفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر، افراد منفی نگر معمولاً زمانی که قصد درخواست چیزی از شما دارند، رفتار خوبی از خود نشان می‌دهند. برای مثال در شرایطی که نیاز به پول، ماشین یا گذران وقت با شما دارند، به سراغتان آمده و تظاهر به دوستی می‌کنند. به خاطر داشته باشید که روابط دوستی با اطرافیانتان نباید رابطه‌ای یک‌طرفه باشد!

۸. دوستان منفی نگر نسبت به شما حسود هستند

حسادت برای برخی افراد تا حدودی طبیعی است. در چنین مواردی می‌توانید به بهبود شرایط وی کمک کنید. با این حال، دوستان منفی نگر نسبت به تمام شرایط، کارها و دستاوردهایتان احساس حسادت داشته و سعی می‌کنند تا با شایعه‌پراکنی یا به روش‌هایی دیگر به شما صدمه بزنند؛ بنابراین توجه داشته باشید تا در صورت تشخیص چنین افرادی، روابط خود را با آن‌ها محدود کنید.

۹. دوستان منفی نگر سعی دارند تا شما را تغییر دهند

دوستان واقعی اطرافیان خود را همان‌طور که هستند، قبول دارند. در واقع، دوستان منفی نگر سعی می‌کنند تا ظاهر، رفتار یا شخصیت شما را تغییر دهند. با این حال توجه داشته باشید که آنچه شخصیت شما را می‌سازد، رفتار، گفتار و مجموعه خصوصیاتتان بوده و هرگز آن را مطابق خواسته‌ها و سلایق دیگران تغییر ندهید.

۱۰. دوستان منفی نگر گذشته شما را قضاوت می‌کنند

دوستانی که مدت زیادی با هم رابطه دوستی دارند، معمولاً همدیگر را به خوبی می‌شناسند و بالطبع از گذشته یکدیگر نیز اطلاع دارند. در چنین شرایطی، افراد ممکن است اشتباهاتی در گذشته داشته، از آن‌ها درس گرفته و فراموششان کرده‌اند. با این حال، برخی افراد منفی نگر اشتباهات گذشته دوستان خود را فراموش نکرده و از آن‌ها برای صدمه زدن به ایشان استفاده می‌کنند؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که چنانچه دوستانی دارید که همواره اشتباهات گذشته را به رختان می‌کشند، نیاز است تا در روابط دوستی خود تجدید نظر کنید.

۱۱. دوستان منفی نگر پشت سرتان صحبت می‌کنند

دوستان واقعی هرگز در مورد اطرافیان خود شایعه‌پراکنی یا سخن‌چینی نمی‌کنند. در واقع، افرادی که دوستان واقعی شما هستند، مشکلات و مسائل را به طور مستقیم با خودتان در میان گذاشته و سعی می‌کنند تا مسائل به وجود آمده را رفع کنند؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که نباید به افرادی اعتماد کنید که پشت سر دیگران سخن می‌گویند. همچنین روابط دوستی خود را با این گروه از افراد محدود کنید.

خصوصیات افراد منفی نگر؛ بدگویی پشت سر دیگران

۱۲. افراد منفی نگر تمایلی به پیگیری امورات ندارند

به طور معمول، افراد منفی نگر کارهای خود را با انرژی بالایی آغاز می‌کنند اما این در حالی است که در اواسط کار دچار تنبلی شده و آن را رها می‌کنند. در واقع، این گروه از افراد با مواجهه با شرایط سخت، مشکلات یا در صورت نیاز به تلاش بیشتر از ادامه کار منصرف می‌شوند. به بیان دیگر، افکار منفی موجب می‌شوند تا افراد منفی نگر بیش از هر چیزی به جنبه‌های منفی کار خود فکر کنند. بدین ترتیب انصراف از ادامه پروژه مربوطه را به شرایط لذت‌بخش موفقیت در آن ترجیح می‌دهند. در همین راستا، نیاز است تا به خاطر داشته باشیم که موفقیت به سادگی به دست نمی‌آید و دستیابی به پیروزی نیازمند تلاش، استقامت و تحمل سختی‌هاست.

۱۳. افراد منفی نگر گمان می‌کنند که برای انجام هر کاری پیر هستند

بدیهی است که برخی افراد در سن ۴۵ سالگی توانایی لازم برای انجام کارهای یک فرد ۲۵ ساله را ندارند. با این حال، از جمله خصوصیات افراد منفی نگر این است که همواره گمان می‌کنند که برای انجام هر کاری پیر هستند. در واقع، چنین افرادی ممکن است بسیاری از فرصت‌های خوب زندگی خود را به بهانه فرصت نداشتن از دست بدهند؛ بنابراین سعی کنید تا به دنبال رویای خود رفته و برای دستیابی به اهداف خود در زندگی بهانه‌های مختلف نتراشید!

خصوصیات افراد منفی نگر

۱۴. افراد منفی نگر همواره تحت تأثیر اتفاقات گذشته هستند

به طور کلی، خصوصیات افراد منفی نگر بدین صورت است که همواره ذهن خود را محدود به اتفاقات گذشته کرده و به خود حق انتخاب از شرایط آینده را نمی‌دهند؛ به عبارت دیگر، افراد منفی نگر همواره در گذشته زندگی می‌کنند و تلاشی برای ساختن آینده، بهبود شرایط و حرکت در راستای اهداف خود ندارند. در واقع، افراد بسته به شخصیت خود همواره گمان می‌کنند که چنانچه رفتار یا گفتار متفاوتی در گذشته داشتند، در حال حاضر از شرایطی به مراتب متفاوت‌تر از موقعیت کنونی خود برخوردار بودند. بنابراین نیاز است تا در حال حاضر زندگی کرده و تلاش کنیم تا شرایط کنونی خود را مطابق با هدف و خواسته خود بهبود بخشیم.

خصوصیات افراد منفی نگر؛ ماندن در گذشته

۱۵. افراد منفی نگر همواره به جنبه‌های منفی هر اتفاقی می‌اندیشند

از جمله دیگر خصوصیات افراد منفی نگر نحوه برخورد آن‌ها با اتفاقات مثبت است. در واقع، چنین افرادی همواره به دنبال یافتن وجوه منفی هر گونه رویدادی هستند. برای مثال، این گروه از افراد در صورت ترفیع رتبه در محل کار خود نگران سختی‌های ناشی از انجام کارهای زیاد هستند. شاید تعجب کنید اما این افراد در صورت آشنایی با دوستان جدید نگران نحوه پیشروی روابط دوستانه خود با آن‌ها هستند! به علاوه، افراد منفی نگر در صورت مواجهه با شرایط مثبت، ترس از دست دادن آن‌ها را داشته و گمان می‌کنند که چنین شرایطی موقتی است. به طور کلی، تفکر منفی در چنین شرایطی آسیب‌های جدی برای افراد به دنبال دارد چرا که مانع از لذت بردن از اتفاقات مثبت خواهد شد.

۱۶. این افراد تمایل زیادی به کلماتی مانند «هرگز» و «همیشه» دارند

نگاه صفر و یکی به جهان و اتفاقات پیرامون آن از جمله دیگر عادات و خصوصیات افراد منفی نگر است. برای مثال، افراد منفی نگر در مواجهه با اشتباه دوستان خود، اعتقاد دارند که «او همیشه همین‌طور است.» در صورتی که فردی با تفکرات منفی در مصاحبه‌ای شغلی رد شود، گمان می‌کند که «هرگز در انجام مصاحبه‌های شغلی خود موفق نمی‌شود.» در واقع، چنین خصوصیاتی از جمله ویژگی‌های افراد کمال‌گرا و منفی نگر بوده و مانع موفقیت آنها در جهت دستیابی به اهداف خواهد شد.

خصوصیات افراد منفی نگر

۱۷. این افراد تمایلی به تلاش برای دستیابی به موفقیت ندارند

به طور معمول، افراد منفی نگر تمایلی به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود ندارند. در واقع، افراد آنها هرگز چیز جدیدی را در زندگی خود امتحان نمی‌کنند و به اصطلاح علاقه‌ای برای ترک منطقه امن خود ندارند! با این حال، نیاز است تا تمام تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت و اهداف خود به کار بگیریم. در چنین شرایطی، حتی در صورت عدم موفقیت نیز می‌توانیم بگوییم که تمام تلاش خود را به کار گرفته اما موفق نشده‌ایم. با این حال از شکست خود نیز تجربیات ارزشمندی به دست آورده‌ایم.

۱۸. افراد منفی نگر از شرایط کاری خود راضی نیستند

افراد منفی نگر معمولاً صرف‌نظر از نوع کار خود همواره دلایلی برای نارضایتی از شغل حرفه‌ای خود داشته و کارشان را برای خود مناسب نمی‌بینند. به طور مثال، چنین افرادی در پایان روز کاری به جای رضایت از کارآمدی خود در شرکت از نوع رفتار مدیر، همکار یا وظایف روزانه خود شکایت می‌کنند. در واقع، افراد منفی نگر نسبت به وظایف محول شده یا تغییرات اعمال‌شده در محل کار واکنشی منفی دارند.

خصوصیات افراد منفی نگر ؛ نارضایتی از شغل

۱۹. این افراد خود را در کارهای روتین روزانه غرق می‌کنند

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، افراد منفی نگر در برابر تغییرات مقاوم بوده و تمایلی به تغییر دادن شرایط فعلی خود ندارند. چرا که گمان می‌کنند تغییر شرایط و خارج شدن از شرایط روتین روزانه به ضررشان بوده و دارای وجوهی منفی است. لذا برای کسب تجربه‌های بیشتر، بهبود شرایط زندگی و تغییر الگوهای ذهنی قدیمی خود نیاز داریم تا از چارچوب‌های ثابت ذهنی خارج شده و کارهای روتین روزانه را کنار بگذاریم. برای مثال، می‌توانیم مسیر رفت‌وآمد به محل کار خود را تغییر دهیم!

خصوصیات افراد منفی نگر ؛ غرق شدن در کارهای روتین روزانه

۲۰. رفتار دوستان خود را بدون آگاهی از دلیل آن تفسیر می‌کنند

به طور کلی، افراد منفی نگر در هر اتفاقی به دنبال علل منفی آن هستند. برای مثال، وقتی اطرافیانشان به هر دلیلی موفق نشده اند تا در قراری از پیش تعیین‌شده حضور یابند، گمان می‌کنند که از او متنفر بوده و تمایلی به ادامه روابط دوستانه خود با او ندارند. فرد منفی نگر در صورتی که دوستانش به تماس‌های وی پاسخ ندهند، گمان می‌کند که آن‌ها علاقه‌ای به صحبت کردن با او ندارند. همچنین سایر رفتارهای ناخواسته دوستان خود را به نادرستی به مواردی همچون عدم توان خود برای ملاقات با آن‌ها ربط می‌دهند. به بیان دیگر، رفتار دوستان دلایل مبهمی دارد و نمی‌توان به طور قطع در مورد آن‌ها اظهارنظر کرد. با این حال، خصوصیات افراد منفی نگر به گونه‌ای است که به نادرستی آن‌ها را تفسیر کرده و معمولاً به رفتارهای به ظاهر نادرست خود مرتبط می‌دانند.

۲۱. این گروه از افراد علاقه‌ای به گفتگو ندارند

به طور کلی، توانایی گفتگوی مناسب، چه به صورت رودررو و چه به صورت تلفنی نیاز به عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس بالا داشته و فرد باید توان مقابله با شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی را داشته باشد. به همین دلیل افراد منفی نگر تمایل کمتری به گفتگو با سایرین دارند چرا که تمام مسائل پیرامون خود را صفر یا یک می‌بینند. آن‌ها به راحتی می‌توانند در رابطه با درست یا اشتباه بودن چیزی نظری مطلق داشته و آن را تأیید یا به طور کامل رد کنند. در واقع، پذیرش مسائلی برای آنها دشوار است که به نظر اطرافیان درست بوده و می‌توان با گفتگو به نتیجه‌ای مناسب دست یافت.

خصوصیات افراد منفی نگر

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی برخی از بارزترین خصوصیات افراد منفی نگر پرداختیم. در واقع، با بررسی چنین خصوصیاتی می‌توانیم برخی رفتارهای منفی در خود یا اطرافیانمان را شناسایی کرده و در جهت بهبود آن‌ها اقدام کنیم. البته در مورد اطرافیان خود می‌توانیم با تشخیص برخی خصوصیات منفی، رفتار و عکس‌العملی مناسب نشان داده و یا در صورت امکان از ادامه روابط خود با چنین افرادی اجتناب کنیم. آیا شما نیز در روابط خود با دوستان، اطرافیان یا همکاران، تفکری منفی داشته یا با افرادی منفی نگر مواجه شده‌اید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید