ویژگی‌ها و نشانه‌ های یک شخصیت قوی

به شما گفته شده که شخصیتی قوی دارید و شما به درست بودن آن آگاهید؟ ممکن است برخی از مردم فرض کنند که چنین برچسب شخصیتی، تنها یک روش مؤدبانه است که نشان می‌دهد فردی پرسرو­صدا، نفرت­‌انگیز، سلطه­‌گر یا از خودراضی هستید؛ اما یک تفاوت واقعا بزرگ میان این برداشت و قدرت کلی‌­تر یک شخصیت قوی وجود دارد. شاید شما ویژگی­‌هایی دارید که برای دیگران کاملا بیگانه و حتی ترسناک است؛ اما خودتان می­‌دانید که همین ویژگی‌ها هستند که شخصیت شما را شکل داده اند. آن‌ها هستند که باعث می­‌شوند میان مردم بدرخشید و به چشم بیایید. این مقاله شخصیت…

نشانه های شخصیت قوی

به شما گفته شده که شخصیتی قوی دارید و شما به درست بودن آن آگاهید؟ ممکن است برخی از مردم فرض کنند که چنین برچسب شخصیتی، تنها یک روش مؤدبانه است که نشان می‌دهد فردی پرسرو­صدا، نفرت­‌انگیز، سلطه­‌گر یا از خودراضی هستید؛ اما یک تفاوت واقعا بزرگ میان این برداشت و قدرت کلی‌­تر یک شخصیت قوی وجود دارد.

شاید شما ویژگی­‌هایی دارید که برای دیگران کاملا بیگانه و حتی ترسناک است؛ اما خودتان می­‌دانید که همین ویژگی‌ها هستند که شخصیت شما را شکل داده اند. آن‌ها هستند که باعث می­‌شوند میان مردم بدرخشید و به چشم بیایید. این مقاله شخصیت قدرتمند شما را تحسین می‌کند و تلاش می‌کند نشان دهد که چنین شخصیت‌هایی باید از زوایای دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

 

نشانه‌های داشتن یک شخصیت قوی

۱. خودرأی و متقاعدکننده‌اید، اما متکبر نیستید

شما بر طرز تفکر خود آگاهید و به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار نمی­‌گیرید. از بحث کردن با مردم در مورد موضوعات مهم لذت می‌­برید و در مناظره موضوع مورد نظر خود مهارت دارید. علی‌رغم این، شما از گوش دادن به نکات مورد نظر دیگران نیز خوشحال شده و آن‌ها را کوچک نمی‌شمارید یا به هیچ وجه متکبرانه با آنان برخورد نمی­‌کنید.

در حالی که طی گفت­گو، غالبا با طرز تفکر منسجم و خوبتان، بر مردم تأثیر می­‌گذارید، اما از اینکه نتوانسته­‌اید شخصی را مجاب کنید، به هیچ وجه ناراحت نمی­‌شوید. شما کسانی را که مخالف­ شما فکر و احساس می­‌کنند محترم می­‌شمارید.

افراد متقاعد کننده

۲. قاطعیت دارید

بله، شما موضوعات را به دقت می­‌سنجید، اما آنقدر درگیر جزئیات نمی­‌شوید که ناتوانی حاصل از تجزیه و تحلیل آزارتان دهد. شما به خرد خودتان اطمینان دارید و مطمئنید که با سرشت‌­تان بهترین تصمیم را می‌­گیرید و اینکه مردم عمدا وقتشان را تلف کنند، مأیوس کننده می‌یابید.

شما اهل عمل و شجاعت هستید و منتظر دیگران نمی‌مانید تا برایتان تصمیم بگیرند.

۳. دلیل و منطق بیش از احساسات شما را هدایت می­‌کند

ممکن است شما از غریزه­‌تان برای راهنمایی در زندگی استفاده کنید، اما در واقع قدردان حل مسائل با یک رویکرد منطقی هستید. اگر چه به احساساتتان اجازه می­‌دهید تا درباره چگونگی انجام کارها حرف بزنند، اما بیشتر قدرت در دست بخش منطقی و اطلاعاتی مغز شماست.

شما از آن نوع افرادی هستید که بیانیه تعهدات تمامی نامزدها را طی انتخابات مطالعه می­‌کنید و کسی را انتخاب می­‌کنید که ایمان دارید بهترین برآیند را برای شما و بقیه افراد جامعه پیشنهاد می‌­کند. شما تحت تأثیر مکر و حیله، اغراق‌ها و وعده‌­هایی که نمی‌­توانند عملی شوند قرار نمی­‌گیرید و این نشان دهنده شخصیت قوی شماست.

منطقی بودن از نشانه های شخصیت قوی

۴. به معیارهای اخلاقی خود پایبندید

شما می­‌دانید طرفدار چه چیزی هستید و در راه عمل طبق باورهایتان غیورانه ثابت قدم می‌مانید. کسی نمی­‌تواند شما را به انجام چیزی که فکر می­‌کنید درست نیست مجاب کند، زیرا شما روش‌‌های داشتن شخصیت قوی را بلدید.

این معیارهای اخلاقی شماست که به شما فرمان می­‌دهند چه کارهایی انجام دهید و فرمان دیگران قابل قبول نمی­‌دانید. شما از گفتن اینکه دیگران نباید پایشان را از حدشان فراتر بگذارند، نمی­‌هراسید.

۵. بیش از حد به راضی نگه‌داشتن دیگران فکر نمی­‌کنید

به جای اینکه تلاش کنید تا دیگران را از خود راضی نگه دارید، از رنجش و مخالفت دیگران به خاطر اینکه خود واقعی­تان هستید، هراسی ندارید. شما همه­ جانبه به خودتان ایمان دارید و هرگز احساس نیاز نمی­‌کنید تا به خاطر راضی نگه داشتن دیگران از اصول خودتان خارج شوید.

با اطرافیانتان با احترام رفتار می­‌کنید، اما به خاطر پیشرفت­­تان حس خودخواهی دیگران را ارضا نمی­‌کنید. می­‌خواهید با نشان دادن شخصیت واقعی خودتان به موفقیت برسید و اگر دیگران از این موضوع بترسند، این مشکل خود آن‌ها و نه شما خواهد بود.

به همین خاطر، نسبت به انتخاب کسانی که اجازه ورود به حریم شما را دارند، کاملا سخت­‌گیرید. شما زمان و انرژی­تان را برای کسانی تلف نمی­‌کنید که می­‌خواهند همیشه موافق آن‌ها باشید.

یک شخصیت قوی از همان سنین آغاز جوانی، به مسیری که در آن قدم گذاشته‌­ به طور قدرتمندی آگاه است. همان­طور که بزرگ‌تر می­‌شود، این بینش واضح را که در زندگی به چه چیزی می­‌خواهد برسد حفظ می‌­کند و با وجود موانع سر راهش، دچارتردید نمی‌گردد.

۶. هدف­گرا هستید

از آنجایی‌که اهدافتان را بر اساس رسیدن به موفقیت­‌های به خصوصی در زندگی تنظیم کرده‌­اید، مایلید تا از طریق تعیین اهدافی موقت در مسیرتان، سریع‌تر پیشرفت کنید.

حرکت شما کند و سست نیست و امید واهی ندارید که یک روز رویاهایتان به واقعیت بدل شود! شما می­‌دانید نیازمند برداشتن کدام قدم هستید و به منظور رسیدن به خواسته‌هایتان، هدف گذاری کرده و بر دستیابی به اهداف کوچک‌تر و دقیق­‌تر تمرکز می­­‌کنید. این از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد با شخصیت قوی است.

هدف گرا بودن

۷. درگیر گذشته نیستید

برای شما آن چیزی که رفته و گذشته، دیگر رفته و گذشته است و صرف زمان زیاد برای فکر کردن به آن، به نظرتان بی­‌معنی است. بیشتر علاقه­‌مند به چیزی هستید که درست در زمان حال برایتان اتفاق می‌­افتد و اینکه چطور آن چیز بر آینده‌­تان تأثیر می‌­گذارد.

اهداف آینده آن­ چیزی هستند که در زمان حال به شما انگیزه می­‌دهند. شما ترجیح می‌­دهید انرژی­تان را به جای گذشته، به زمان حال هدایت کنید.

۸. از اشتباهاتتان می­‌آموزید

با وجود اینکه دوست ندارید به آنچه قبلا اتفاق افتاده نگاهی بیاندازید، اما این بدین معنا نیست که شما از آن درس نمی­‌گیرید. شما کاملا قادرید تشخیص ­دهید که کجای کارتان به خطا رفته و قادرید تا با تغییر عملکردتان از بروز دوباره مشکل جلوگیری کنید.

برای شما درک افرادی که دور خودشان می­‌چرخند و همان رفتارهای ناخواسته را بارها و بارها تکرار می­‌کنند سخت است، هرچند که هربار قسم می­‌خورند که آخرین بارشان خواهد بود!

۹. می‌­توانید خطایتان را بپذیرید

شما آنقدر هم کله­ شق نیستید که فکر کنید همیشه حق با شماست؛ مسلما اگر قبول نکنید که خطاکارید، به سختی می‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید. زمانی که دیگران را ناراحت می­‌کنید، سریعا آن را تشخیص داده و سعی می­‌کنید تا جبران کنید.

۱۰. به حال خودتان تأسف نمی‌­خورید

در زندگی کارها همیشه همان‌طور که شما می­‌خواهید پیش نمی­‌روند؛ شما به حقیقت این موضوع آگاهید. بنابراین روی این موارد درنگ نکرده و به خاطرشان تأسف بیهوده نمی­‌خورید. در ­عوض از این موقعیت­‌ها، به عنوان فرصت­‌هایی برای رشد و یادگیری بهره می­‌برید. شما می‌توانید به جای غرق شدن در امور منفی، رو به جلو حرکت کنید زیرا یک شخصیت قوی دارید.

بعید است عباراتی مانند “چرا من” یا “من خیلی بدشانسم” از زبانتان خارج شود. حتی زمانی که می‌شنوید دیگران در مورد وضعیت زندگی خود ناله می­‌کنند خشمگین می‌شوید.

تاسف خوردن

۱۱. مشتاقید تا مسائل را درک کنید

اگرچه آزادانه می­‌پذیرید که توانایی دانستن همه چیزی را ندارید، اما همیشه دوست دارید یک مسئله را از تمام جوانب ممکن آن درک کنید. هرگز عقایدی را که بر اساس تبلیغات واهی و بیانیه­‌های غیرواقع‌­اند پخش نمی­‌کنید.

شما بر اساس درک صحیحی از استدلال­‌های طرف مقابل دیدگاه­تان را بیان می­‌کنید. از همه مهم‌تر، شما تحمل کسانی را ندارید که بدون اینکه در پی دانستن، تحقیق و تفکر درباره چیزی باشند در مورد آن قضاوت کرده و با حالتی غرض‌­ورزانه سخن می­‌گویند.

۱۲. بی­‌باک هستید

به واقع این عنوان تا حدودی نادرست است. آنچه که حقیقتا باید گفته شود این است که با اینکه شما تر‌‌س‌­هایی دارید، اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهید مانع‌تان شوند یا بر زندگیتان حکمرانی کنند.

شما تمایل دارید با ترس‌­هایتان روبرو شوید تا بر آن‌ها غلبه کنید و می‌­دانید اگر خلاف این عمل کنید برای زندگی­تان و فرصت­ تجربه‌های جدید محدودیت­‌ ایجاد کرده‌اید.

بی باک بودن

سخن پایانی

یک شخصیت قوی شخصیتی است که به خودباوری رسیده و به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار نمی‌گیرد. او اهداف خود را می‌شناسد و برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی می‌کند. با این حال شخصیت‌های قوی اشتباهات خود را می‌پذیرند و نظرات و حرف‌های دیگران را نیز گوش می‌کنند. آن‌ها همیشه مشتاق درک مسائل جدید هستند و در جا نمی‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم درباره ویژگی‌های رهبری کاریزماتیک نیز بخوانید.

آیا شما این ویژگی‌ها را در خود سراغ دارید و خود را یک شخصیت قوی می‌دانید؟ یا اینکه با خواندن این مقاله تصمیم گرفتید این روحیات را در خود تقویت کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را از طریق ارسال پیام با ما و مخاطبین انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید