آیا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ قمر در عقرب است؟

آیا امروز پنجشنبه سی ام روز از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ قمر در عقرب است؟

قمر در عقرب از آن روزهایی است که از دیرباز به نحس بودن آن تاکید شده است. اما به نظر شما امروز در آخرین روزهای فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ماه به برج و صورت فلکی عقرب ورود کرده است؟

این روزها از دیدگاه دینی بی‌تاثیر در زندگی ما نخواهند بود بنابراین باید بدانیم که روزهای قمر در عقرب در ایام مختلف سال چه روزهایی هستند؟

امروز ماه در کدام برج فلکی است؟

برج فلکی ماه امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 
ورود ماه به برج سنبله ساعت ۱۷:۴۲ 
(امروز قمر در عقرب نیست)

در انگیزه بخوانید: روزهای قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳ + روش محاسبه روزهای قمر در عقرب

دانستن اوقات قمر در عقرب از آن جهت اهمیت دارد که در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است :

مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى

هر کــه به هنگام قمـر در عقرب، سفر یا ازدواج کند روى نیکى نبیند.

الکافی ج۸ ص۲۷۵

قمر در عقرب چیست؟

عقرب یکی از بروج دوازدگانه آسمان است که بر منطقه البروج قرار دارد . منطقه البروج نواریست که خورشید، ماه وسیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند. و دایره میانی آن (دایره البروج) سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.

در حدود قرن پنجم قبل از میلاد، اخترگویان بابلی و شاید یونانی، منطقه البروج را به ۱۲ قسمت برابر که هر کدام ۳۰ درجه اند، تقسیم و هر یک را یک برج نامیدند. و چون در هر برج عده‏ اى از ستارگان گرد آمده‏ اند که از هیئت اجتماع آنها صورت جانورانى قابل تصور می باشد، آن برج را به نام صورت آن جانور نامیدند. مانند برج حمل، ثور، جوزا و …
عقرب هشتمین برج از بین این بروج است. و قمر در عقرب یعنی زمانی که ماه در برج یا صورت عقرب قرار دارد.

قمر در عقرب برج عقرب است یا صورت فلکی عقرب؟

در حدود ۳۰۰۰ سال پیش مفهوم برج فلکی و صورت فلکی تقریبا یکسان بود یعنی هر برجی بنام صورت فلکی که در مجاورت آن قرار داشت نامگذاری شده بود. اما امروزه بعلت حرکت تقدیمی زمین و جابجایی نقطه اعتدال بهاری در طی قرون متمادی، هر یک از برجها به اندازه تقریبا یک برج به عقب جابجا شده اند و دیگر نام برج فلکی با نام صورت فلکی درون آن مطابقت ندارد. از این رو بین علما اختلاف نظر است که آیا مراد از قمر در عقرب که منجمین گذشته بکار می بردند همان برج عقرب یعنی هشتمین برج بعد از نقطه اعتدال بهاری است یا منظور صورت فلکی عقرب است که ستارگان آن در آسمان پیداست؟

در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که نظر موثق تر در این مورد صورت فلکی است و دلائلی برای آن ذکر می کنند. (رجوع کنید به کتاب ایشان با نام دروس فی المعرفه الوقت و القبله، درس ۲۵)

اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم برج و هم صورت فلکی از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند و می گویند ترک این احتیاط شایسته نیست.

نکته: به دلیل اختلاف زمانی بین سیستم تروپیکال و سایدریال که در کشورهای مختلف هم کمی متفاوت است، اعلام تاریخ قمر در عقرب در سیستم های مختلف متفاوت است برای همین است که شما در سایت های مختلف با تاریخ های متفاوت روبه رو می شوید توصیه می شود محدوده قمر در عقرب را مد نظر بگیرید و دو روز قبل یا بعد از اعلام تاریخ های قمر در عقرب در هر سیستمی که اعلام می شود جانب احتیاط را رعایت بفرمایید.

جدول قمر در عقرب (صورت فلکی عقرب) ۱۴۰۳

جدول قمر در عقرب (برج عقرب) ۱۴۰۳

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید