روزهای قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳ + روش محاسبه روزهای قمر در عقرب

قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۱:۳۷ روز ۷ اردیبهشت آغاز و تا ساعت ۱۰:۱۰ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه ادامه دارد (صورت فلکی) بر اساس برج فلکی قمر در عقرب اردیبهشت از ساعت ۱۷:۰۶ روز ۴ اردیبهشت شروع و در ساعت ۰۶:۱۹ روز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ پایان می‌یابد

قمر در عقرب پدیده‌ای است نجومی که از منظر دینی نیز مورد اهمیت واقع شده است. اما ورود ماه به برج یا صورت فلکی عقرب به چه معناست؟ این ورود در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۳ در چه روزی است و خروج آن کی خواهد بود؟ برای دریافت پاسخ و آگاهی از روزهای قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳ همراه ما در انگیزه باشید.

قمر در عقرب یعنی چه؟

مراد از «قمر» یعنی کره ماه و مراد از عقرب یعنی «برج عقرب» یا «صورت عقرب»، و منظور این است که کره ماه در برج «عقرب» قرار گیرد یا کره ماه مقابل صورت فلکى «عقرب» قرار گرفته باشد.

روزهای قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳

قمر در عقرب اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۱:۳۷ روز ۷ اردیبهشت آغاز و تا ساعت ۱۰:۱۰ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه ادامه دارد (صورت فلکی) بر اساس برج فلکی قمر در عقرب اردیبهشت از ساعت ۱۷:۰۶ روز ۴ اردیبهشت شروع و در ساعت ۰۶:۱۹ روز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ پایان می‌یابد

  • بر اساس صورت فلکی عقرب 

از نظر علامه حسن زاده آملی دارای اعتبار بیشتری است

 

ورود: ساعت ۱۱:۳۱ روز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

خروج: ساعت ۱۰:۱۰ روز نهم اردیبهشت ۱۴۰۳

  • بر اساس برج عقرب 

 

ورود: ساعت ۱۷:۰۶ روز چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

خروج: ساعت ۶:۱۹ صبح روز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

در انگیزه بخوانید: ایام قمر در عقرب فروردین ۱۴۰۳: سفر کردن در این روزها ممنوع!

تفاوت برج عقرب و صورت فلکی عقرب در چیست؟

در حدود ۳۰۰۰ سال پیش مفهوم برج فلکی و صورت فلکی تقریبا یکسان بود یعنی هر برجی بنام صورت فلکی که در مجاورت آن قرار داشت نامگذاری شده بود. اما امروزه بعلت حرکت تقدیمی زمین و جابجایی نقطه اعتدال بهاری در طی قرون متمادی، هر یک از برجها به اندازه تقریبا یک برج به عقب جابجا شده اند و دیگر نام برج فلکی با نام صورت فلکی درون آن مطابقت ندارد. از این رو بین علما اختلاف نظر است که آیا مراد از قمر در عقرب که منجمین گذشته بکار می بردند همان برج عقرب یعنی هشتمین برج بعد از نقطه اعتدال بهاری است یا منظور صورت فلکی عقرب است که ستارگان آن در آسمان پیداست؟

در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که نظر موثق تر در این مورد صورت فلکی است و دلائلی برای آن ذکر می کنند. (رجوع کنید به کتاب ایشان با نام دروس فی المعرفه الوقت و القبله، درس ۲۵)

اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم برج و هم صورت فلکی از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند و می گویند ترک این احتیاط شایسته نیست.

روش محاسبه روزهای قمر در عقرب

منازل ماه (خانه‌ها) در برج‌های دوازده‌گانه (حمل، ثور، جوزا – سرطان، اسد، سنبله – میزان، عقرب، قوس – جدی، دلو و حوت) قرار دارند و تقسیم‌بندی مسیر یک دور گردش کره ماه بر دائرهالبروج می‌باشد. ماه در هر ماه قمری دو یا سه روز پشت سر هم در برج عقرب قرار می‌گیرد.

عقرب برج هشتم از دایره البروج است که خورشید سالی یکبار (آبان ماه) وارد آن می‌شود؛ ولی ماه هر ۲۷ روز یکبار از آن می‌گذرد و به مدت حدود ۲ روز در آن قرار دارد. طبق روایات نقل شده، برخی امور از قبیل مسافرت و ازدواج در هنگام قمر در عقرب مکروه می‌باشد. برای محاسبه زمان قمر در عقرب می‌توانید از فرمولی که در کتاب نجوم مقدماتی آورده شده‌استفاده کنید:

فرض کنید امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است.

۱. روزها را یک واحد اضافه کنید (روز شمسی برابر ۳ و روز قمری برابر ۱۶)

۲. روز قمری را در عدد ۱۲٫۲ ضرب کنید و حاصل را با روز شمسی جمع کنید.

۳. حاصل جمع را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید.

۴. حاصل تقسیم را با عدد برج شمسی (مهر=۷) جمع کنید.

۵. اگر عدد بدست آمده بیشتر از ۱۲ باشد منهای ۱۲ کنید.

عددی که نهایتاً بدست می‌آید تعیین‌کننده موضع ماه در برج‌های دوازده‌گانه است. اگر این عدد برابر ۸ باشد نشان دهنده زمان قمر در عقرب است.

روزهای قمر در عقرب در سال ۱۴۰۳

 

 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید