۱۵ راه‌کار ساده و کاربردی برای موفقیت در کنکور

به طور معمول، همه ما شرایط پراسترس برخی امتحان‌های حساس زندگی خود مانند کنکور را تجربه کرده‌ایم. در واقع، نکته مهم برای موفقیت در چنین آزمون‌هایی این است که بتوانیم با تمرکز کامل ساعات مطالعه مؤثر خود را افزایش داده و عادات مطالعه‌مان را بهبود دهیم. در این مقاله، چند راه‌کار کاربردی به منظور موفقیت در کنکور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.   راه‌کارهای ساده و کاربردی برای موفقیت در کنکور ۱.  خیلی زود از خواب بیدار نشوید به طور کلی، تنها زمانی می‌توانید صبح زود از خواب بیدار شده و به مطالعه بپردازید که شب قبل زودتر از روال…

موفقیت در کنکور

به طور معمول، همه ما شرایط پراسترس برخی امتحان‌های حساس زندگی خود مانند کنکور را تجربه کرده‌ایم. در واقع، نکته مهم برای موفقیت در چنین آزمون‌هایی این است که بتوانیم با تمرکز کامل ساعات مطالعه مؤثر خود را افزایش داده و عادات مطالعه‌مان را بهبود دهیم. در این مقاله، چند راه‌کار کاربردی به منظور موفقیت در کنکور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

راه‌کارهای ساده و کاربردی برای موفقیت در کنکور

۱.  خیلی زود از خواب بیدار نشوید

به طور کلی، تنها زمانی می‌توانید صبح زود از خواب بیدار شده و به مطالعه بپردازید که شب قبل زودتر از روال عادی به خواب رفته باشید. به عبارت دیگر، دیر خوابیدن و زود بیدار شدن اثرات منفی بسیاری روی حافظه و توانایی به خاطر سپاری مطالب داشته و همچنین دچار اختلال خواب و در نهایت اختلال در یادگیری می‌شوید. بنابراین اگر عادت به مطالعه در اوایل صبح دارید، سعی کنید تا زودتر خوابیده و انرژی کافی برای مطالعه در ساعات اولیه صبح داشته باشید.

موفقیت در کنکور

۲. استراحت منظم داشته باشید

استراحت‌های کوتاه و منظم تأثیر بسزایی روی روند یادگیری دارند. در واقع، استراحت‌های کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای مابین مطالعات طولانی‌مدت موجب می‌شوند تا مطالب خوانده‌شده به خوبی در ذهن جای گرفته و همچنین فرصتی تازه به مغر خود دهید تا مطالبی که دشوار به نظر می‌رسند را به راحتی حل کنید.

۳. با صدای بلند مطالعه کنید

به طور معمول، برخی افراد برای به خاطر سپردن برخی مطالب عادت دارند تا آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنند. در واقع، یادداشت مطالب و همچنین تکرار آن‌ها با صدای بلند از جمله راه‌کارهایی هستند که در درک، یادگیری و به خاطر سپردن آن‌ها مؤثر بوده و روند یادگیری را سرعت می‌بخشند.

موفقیت در کنکور

۴. روش‌های مطالعه مختص خود را شناسایی کنید

یکی از بهترین راه‌های موفقیت در کنکور این است که روش‌های مختص به خود را برای مطالعه و یادگیری مطالب پیدا کنید. برای مثال، می‌توانید نوع سؤالات مطرح‌شده در آزمون را پیش‌بینی کنید، تست‌های سال‌های پیشین را مطالعه کرده و بخش‌های مهم مطالب درسی را شناسایی کنید یا از برخی قسمت‌های مهم سؤالات تستی استخراج کنید.

در واقع، تلاش برای طراحی یک روش مطالعه صحیح و منحصربه‌فرد موجب می‌شود تا بسیاری از مطالب به ظاهر سخت و پیچیده را به سادگی درک کرده و یاد بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که یک سری قوانین کلی برای تعیین بهترین روش‌های مطالعه وجود دارند که به‌کارگیری آن‌ها به افراد کمک می‌کنند تا بدانند که چه مطالبی را باید یاد بگیرند. در نهایت، با انجام این کار مطالب آموخته را به خوبی به خاطر سپرده و احتمال موفقیت در کنکور خود را افزایش می‌دهید.

۵. صرفاً نکات کلاس‌های درسی را حفظ نکنید

یکی از متداول‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند این است که نکات مطرح‌شده در کلاس‌های درس یا کنکور را بارها و بارها حفظ می‌کنند. این روش کاملاً اشتباه بوده و تأثیری در میزان موفقیت در کنکور ندارد. برای این منظور نیاز است تا با روش‌های حفظ کردن مطالب آشنا بوده و یک بار نکات مطرح‌شده را بخوانید. سپس بار دوم سعی کنید تا بدون نگاه کردن به منبع مورد مطالعه آن را بازگو کرده یا حل کنید و در صورتی که به مشکل خوردید از منبع کمک بگیرید و سپس در بار سوم بدون تکیه بر منبع باید بتوانید به طور کامل نکات را بازگو کرده و یا برخی تست‌های مشابه به نکات مذکور را حل کنید. انجام چنین روشی در نهایت به افزایش مهارت‌های یادگیری شما کمک می‌کند.

۶. از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان استفاده کنید

برخی اپلیکیشن‌های مدیریت زمان مانند Forest به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید زمان خود را مدیریت کرده و بدین ترتیب ساعات مطالعه مفیدتری داشته باشید. بنابراین با این اپلیکیشن می‌توانید از تمام ابزارهای دیجیتالی خود مانند موبایل فاصله گرفته و با تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازید. همچنین برخی افراد به گوش کردن به موسیقی عادت داشته و معتقدند که درس خواندن با آهنگ نیز به افزایش تمرکز ایشان کمک می‌کند. این موضوع مورد تأیید نبوده اما می‌توانید به عنوان روشی برای افزایش تمرکز خود آن را امتحان کنید.

نحوه کار اپلیکیشن Forest بدین صورت است که زمانی که شروع به مطالعه می‌کنید، دانه‌ای میکارید که این دانه با افزایش ساعات مطالعه رشد کرده و به تدریج به درختی زیبا تبدیل می‌شود؛ اما اگر نتوانید در برابر وسوسه بازی یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی مقاومت کنید، درخت دوست‌داشتنی شما از بین می‌رود. همچنین با افرایش ساعات مطالعه می‌توانید جنگلی بزرگ برای خود بسازید. به خاطر داشته باشید که زمانی در حدود ۳۰ دقیقه مطالعه موجب رشد و تکمیل درختی بزرگ خواهد شد.

۷. با دوستان خود ملاقات کنید

به طور معمول، برقراری ارتباط با دوستان و همکلاسی‌ها موجب می‌شود تا انگیزه بیشتری برای مطالعه داشته و برخی مواقع اشکالات درسی خود را با کمک یکدیگر رفع کنید. بنابراین یکی دیگر از نکات موفقیت در کنکور این است که زمانی محدود و مشخص در طول هفته را به دوستان اختصاص داده و با یکدیگر بحث و گفتگو کنید. در چنین شرایطی، می‌توانید انگیزه و انرژی لازم برای ادامه راه را یافته و در صورت امکان مشکلات درسی خود را برطرف کنید.

موفقیت در کنکور

۸. محیط مطالعه خود را تغییر دهید

به طور قطع می‌توان گفت که داشتن اتاقی ثابت برای مطالعه در افزایش میزان تمرکز بسیار مؤثر بوده و در صورت قرار گرفتن در آن شرایط به راحتی می‌توانید بدون حواس‌پرتی بر روی مطالعه و یادگیری تمرکز کنید. با این حال، تحقیقات حاکی از آن است که تغییر شرایط روتین مطالعه موجب بهبود عملکرد افراد می‌شود، چرا که ذهن فرد نسبت به یادآوری موضوعات مختلفی که در مکان‌های گوناگون فراگرفته شده عادت می‌کند. به عبارتی، در جلسه کنکور یادآوری مطالبی که در یک مکان ثابت یادگرفته شده به مراتب سخت‌تر از یادآوری مطالبی است که فرد آنها را در مکان‌های گوناگون به خاطر سپرده. همچنین آگاهی از بهترین روش‌های یادگیری نیز خالی از لطف نبوده و تأثیر مثبتی در جهت موفقیت در کنکور دارند.

۹. در صورت خستگی موضوعات متنوعی را برای مطالعه امتحان کنید

یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در کنکور این است که در طول روز موضوعات مختلفی را مطالعه کنید. به بیان دیگر، پرداختن به یک موضوع واحد در روز ممکن است کمی خسته‌کننده باشد و همین امر منجر به افت سرعت مطالعه شما گردد. با این حال، چنانچه در شرایط خستگی مطلب دیگری را برای مطالعه انتخاب کنید، از میزان خستگی خود کاسته، مطالب دیگری را مطالعه کرده و از زمان خود به شکل مؤثرتری استفاده می‌کنید. در نهایت، تمام این شرایط موجب بهبود عملکردتان می‌شوند.

۱۰. برای درک بهتر مطالب آن‌ها را بنویسید

به طور معمول، برخی افراد عادت دارند تا برای درک بهتر و به خاطر سپاری خوب مطالب آن‌ها را بنویسند. در واقع، این روش تأثیر بسزایی در یادگیری مطالب دارد. بنابراین به جای چندین بار خواندن مطالب، بهتر است تا از روش نوشتن برای یادگیری بهتر استفاده کنید. با پیشرفت دستگاه‌های دیجیتال، افراد تمایل بیشتری به جایگزین کردن مداد، خودکار یا کاغذ با ابزارهای دیجیتالی داشته و مطالب مورد نظر خود را تایپ می‌کنند، اما این روش نسبت به یادداشت مطالب روی کاغذ تأثیر کمتری در درک و یادگیری دارد.

۱۱. از مدرسه فرار نکنید!

به طور کلی، نرفتن به مدرسه به بهانه داشتن زمان کافی برای مطالعه در جهت موفقیت در کنکور معایبی داراست. از آن جمله می‌توان به کاهش انگیزه مطالعه، دور شدن از فضای درسی و … اشاره کرد. بنابراین حتماً در کلاس‌های درسی شرکت کرده و از مربیان خود نیز برای دستیابی به موفقیت در کنکور کمک بخواهید.

موفقیت در کنکور

۱۲. از مطالب درسی آسان غافل نشوید

همان‌طور که می‌دانیم، بسیاری از ما مطالبی که به نظر ساده بودند را رد کرده و زمان خود را به مطالعه موضوعات دشوار اختصاص دادیم. حال آنکه به دلیل مرور نکردن همان مطالب ساده توانایی یادآوری آن‌ها را در جلسات امتحانی نداشتیم! در واقع، چنین کاری موجب می‌شود تا به راحتی در جلسه کنکور بی‌دقتی کرده و امتیاز سؤالی ساده را از دست بدهیم.

۱۳. مطالب سنگین را به بخش‌های ساده‌تر تقسیم کنید

اگر مشغول یادگیری موضوعاتی سنگین و دشوار هستید، می‌توانید از روش تقسیم کل به جزء استفاده کنید. به عبارت بهتر، این روش کمک می‌کند تا مسائل سخت را به مسائلی کوچک‌تر و ساده‌تر تقسیم کرده و با حل هر یک از آن‌ها در نهایت به جواب مسئله اصلی برسید. برای مثال، به منظور حفظ کردن یک مطلب دشوار می‌توانید بخش‌های کوچک‌تر آن را حفظ کرده و با خود تکرار کنید و در ادامه به حفظ کردن بخش‌های دیگر بپردازید تا در نهایت کل مطلب را به راحتی به خاطر بسپارید.

۱۴. مطالعات مستمر داشته باشید

برای موفقیت در کنکور باید مطالعات خود را به صورت مستمر ادامه دهید. به عبارت دیگر، اگر بخواهید تا مطالعاتی پراکنده یا به صورت یک روز در میان داشته باشید، مطالب خوانده‌شده از یاد رفته و نمی‌توانید به نتایج دلخواه خود برسید. در واقع، مطالعات مستمر به ما کمک می‌کنند تا آموخته‌های خود را مرور کرده، بخش‌هایی که در آن‌ها مشکل داریم را شناسایی کنیم و در جهت رفع هر یک اقدام نماییم.

۱۵. شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در کنکور این است که در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده و بدین ترتیب شرایط کنکور را برای خود شبیه‌سازی کنیم. در واقع، شرکت در کنکور موجب می‌شود که تا حدودی با نحوه سؤالات مطرح‌شده در کنکور آینده آشنا شده، شرایط پراسترس آزمون را تجربه کرده و خود را با چنین شرایطی وفق دهیم. به علاوه، شرکت در کنکورهای آزمایشی به شبیه‌سازی محدودیت‌های زمانی اعمال‌شده در جلسات کنکور نیز کمک بسیاری می‌کنند. بنابراین با شرکت در کنکورهای آزمایشی می‌توانید با تمامی شرایط آزمون کنکور آشنا شده و با دید واقع‌بینانه‌تری در جلسه کنکور حاضر شوید.

موفقیت در کنکور

جمع‌ بندی

در این مقاله، برخی راه‌کارهای کلیدی به منظور موفقیت در کنکور را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مواردی که منجر به بهبود عملکرد دانش آموزان به منظور یادگیری و درک بهتر مطالب می‌شوند را تشریح کردیم. به علاوه، گفتیم که شبیه‌سازی شرایط آزمون یکی از راه‌کارهای کلیدی به منظور دستیابی به دیدگاهی واقع‌بینانه برای شرکت در جلسه کنکور است. یکی از عوامل مهم در موفقیت دانش آموزان در آزمون سراسری، مدیریت اضطراب به شمار می‌آید. اگر شما نیز شرایط آزمون کنکور را تجربه کرده یا قصد دارید تا برای موفقیت در کنکور اقدام کنید، نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید