انتخاب همسر؛ ۱۲ نکته ضروری در انتخاب همسری مناسب

انتخاب فردی به عنوان شریک زندگی یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات هر شخصی در طول زندگی‌اش به شمار می‌آید. به همین دلیل، مد نظر قرار دادن نکات مهم و اساسی در انتخاب همسر مناسب می‌تواند به عنوان راهنمایی در رسیدن به شخص دلخواه‌تان عمل کند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۲ نکته ضروری در انتخاب همسر دلخواه‌تان را ارائه دهیم.   ۱۲ نکته مهم در انتخاب همسر ۱. انتخاب فردی که به شما احترام می‌گذارد بدیهی است که زندگی کردن با فردی که احترامی برای شما، شخصیت و آرزوهای‌تان قائل نیست، دشوار است. به همین دلیل، یکی…

روش صحیح انتخاب همسر

انتخاب فردی به عنوان شریک زندگی یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات هر شخصی در طول زندگی‌اش به شمار می‌آید. به همین دلیل، مد نظر قرار دادن نکات مهم و اساسی در انتخاب همسر مناسب می‌تواند به عنوان راهنمایی در رسیدن به شخص دلخواه‌تان عمل کند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۲ نکته ضروری در انتخاب همسر دلخواه‌تان را ارائه دهیم.

 

۱۲ نکته مهم در انتخاب همسر

۱. انتخاب فردی که به شما احترام می‌گذارد

بدیهی است که زندگی کردن با فردی که احترامی برای شما، شخصیت و آرزوهای‌تان قائل نیست، دشوار است. به همین دلیل، یکی از نکات ضروری در انتخاب همسر، تشکیل زندگی مشترک با فردی است که به تمامی جوانب زندگی‌تان احترام می‌گذارد. به عبارتی، می‌توان گفت که احترام متقابل یکی از ویژگی‌های تعیین کننده افراد به عنوان شریک زندگی محسوب می‌شود.

۲. انتخاب فردی با ارزش‌های مشترک

داشتن ارزش‌های مشترک در روابط موجب تقویت پایه و اساس آن رابطه می‌شود. در واقع، اتفاق نظر داشتن در مورد مسائل ساده‌ای مانند تعداد فرزندانی که می‌خواهید داشته باشید یا حتی وسایل مورد نیاز برای زندگی مشترک و سایر موارد پیچیده‌تر، محیطی مساعد برای پیشرفت و رشد رابطه‌‌تان ایجاد می‌کنند.

انتخاب همسری با ارزش‌های مشترک

۳. میزان تمایل متقابل به سرمایه‌گذاری در رابطه

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، رابطه بین افراد تنها در صورتی می‌تواند به نتیجه برسد که هر دو طرف برای پیشبرد آن تلاش کنند. به عبارتی، هر یک از طرفین باید به اندازه یکسان برای رشد رابطه‌شان تلاش کرده، زمان و انرژی یکسانی روی آن سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل، برای انتخاب همسر مناسب باید فردی را مد نظر قرار دهید که مانند شما روی رابطه‌تان زمان گذاشته، نگرانی‌ها و نیازهای‌تان را درک می‌کند و به همان اندازه نیز برای بهبود شرایط تلاش می‌کند.

۴. اهمیت صداقت داشتن در روابط

به طور قطع می‌توان گفت که برقراری روابطی بر مبنای عدم صداقت و اعتماد متقابل به شکست می‌انجامد. به همین دلیل، برای تشکیل زندگی مشترک سعی کنید تا فردی را انتخاب کنید که در رابطه خود صادق بوده و بتوانید به او اعتماد کنید.

انتخاب همسری صادق

۵. ضرورت علاقه‌مندی به روابط بلند مدت

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب همسر، تمایل فرد مقابل برای برقراری روابط بلندمدت با شما و سرمایه‌گذاری روی آینده است. در حقیقت، چنین افرادی معمولاً از رویاها و برنامه‌های آینده شما حمایت کرده، از اهداف آینده خود برای زندگی مشترک صحبت می‌کنند و همواره زندگی آینده خود را در کنار شما ترسیم می‌کنند. بنابراین باید سعی کنید تا فردی را انتخاب کنید که برای پیشبرد رابطه‌تان اشتیاق داشته، برنامه‌های احتمالی آینده شما را حمایت کرده و برای ادامه زندگی در کنارتان تمایل دارد.

۶. توانایی پذیرفتن خانواده همسر

همسر آینده شما باید توانایی پذیرفتن خانواده‌تان را داشته باشد و به آن‌ها احترام بگذارد. از طرف دیگر، در هنگام تشکیل زندگی مشترک، خانواده معمولاً نقشی کلیدی برای انتخاب همسر ایفا می‌کنند. به عبارتی، پدر و مادر شما غالباً می‌توانند مناسب بودن یا نبودن یک شخص به عنوان شریک زندگی‌تان را تشخیص دهند. پس اگر فردی نمی‌تواند با خانواده‌تان کنار آمده و با آن‌ها ارتباط برقرار کند،‌ به احتمال زیاد شخص مناسبی را برای تشکیل زندگی مشترک‌تان انتخاب نکرده‌اید!

انتخاب همسری سازگار با خانواده

۷. انتخاب فردی با طرز فکری مشابه

در انتخاب فردی به عنوان همسر باید طرز فکر او را مد نظر قرار دهید. برای مثال، اگر فردی پر هیجان، بیش از حد فعال، پرتلاش و مشتاق برای رسیدن به رویاهای‌تان هستید، باید فردی مشابه با ویژگی‌های شخصیتی خودتان برای تشکیل زندگی مشترک انتخاب کنید. در حالی که انتخاب فردی آرام که درست نقطه مقابل شما قرار دارد، می‌تواند زندگی مشترک‌تان را دچار چالش‌های بی‌شماری کند. در یک کلام می‌توان گفت که یکی از نکات مهم در انتخاب شریک زندگی، در نظر گرفتن فردی است که از منظری مشابه به همه چیز نگاه کند و طرز فکری نزدیک به شما داشته باشد.

۸. اهمیت برخورداری از روابط دوستانه قوی

داشتن رابطه‌ای دوستانه و عمیق با فرد مورد نظرتان، به این معنی است که هر دو طرف آماده برقراری روابط عاطفی با یکدیگر هستید. به عبارت دیگر، روابط دوستانه عمیق پایه و اساس آن چیزی است که برای روابط عاشقانه مورد نیاز است. در حقیقت، برقراری رابطه دوستانه عمیق با فرد نشان می‌دهد که برای تشکیل زندگی مشترک باید بر پایه ویژگی‌های مشترک بین دو طرف اقدام کرد؛ نه بر اساس یکسری نیازهای شخصی زودگذر.

بر همین اساس، مطالعه مطلب «آیا رابطه دوستی صمیمانه بین زن و شوهر لازم است؟» را برای تشکیل زندگی مشترکی پایدار به شما پیشنهاد می‌کنیم.

انتخاب همسری با رابطه‌ عمیق دوستانه

۹. ضرورت برخورداری از مهارت‌های کنترل خشم

همان‌طور که می‌دانید، یک رابطه از دو نفر با شخصیت‌هایی منحصر به فرد تشکیل شده است. از طرفی، تفاوت در ویژگی‌های شخصیتی افراد ممکن است منجر به بروز برخی استدلال‌های نادرست از نظر فرد دیگر شده یا واکنش منفی او را در پی داشته باشد. همچنین در روابط متقابل ممکن است ناخواسته حرفی بر خلاف میل فرد دیگر به زبان بیاورید که منجر به آزردگی خاطر او گردد. در چنین شرایطی، چگونگی واکنش همسر آینده شما بسیار مهم است. در واقع، اگر همسر آینده شما نتواند خشم خود را کنترل کرده و رفتار مناسبی از خود بروز دهد، در آینده و در زندگی مشترک‌تان هم به احتمال زیاد چنین رفتاری خواهد داشت! به طور کلی، توانایی کنترل و مدیریت خشم در زندگی زناشویی یکی از خصوصیات مهم در انتخاب همسر به شمار می‌آید.

۱۰. توانایی فرد برای بخشیدن و فراموش کردن

مشابه مهارت کنترل خشم، توانایی فرد برای بخشیدن و فراموش کردن نیز یکی از خصوصیات بسیار مهم افراد برای تشکیل زندگی مشترک است. در حقیقت، باید توجه داشته باشید که عشق و زندگی مشترک تنها در برقراری رابطه جنسی، محبت مداوم به همدیگر و … خلاصه نمی‌شود. بلکه شرایطی در زندگی پیش می‌آید که ممکن است با همسرتان اختلاف نظر داشته باشید، در روابط خود به مشکل بخورید یا با همدیگر بحث و دعوا داشته باشد. در چنین شرایطی، باید فردی را برای تشکیل زندگی مشترک انتخاب کنید که توانایی بخشیدن شما و فراموش کردن گذشته را داشته باشد. همچنین همسر مناسب شما باید فردی باشد که مشکلات و بحث‌های گذشته را در مسائل جدید پیش رو وارد نمی‌کند!

انتخاب همسری با قابلیت بخشیدن و فراموش کردن

۱۱. در نظر گرفتن شرایط کنونی برای انتخاب همسر

یکی از اشتباهاتی که افراد معمولاً در تشکیل زندگی انجام می‌دهند، انتخاب همسر بر اساس شرایط ایده‌آل یا آرزوهای‌شان است. در حالی که مناسب‌ترین شرایط جهت تشکیل زندگی مشترک انتخاب همسری بر اساس خواسته‌ها و موقعیت فعلی خودتان است. بر همین اساس، ابتدا شرایط و موقعیت فعلی خودتان را بسنجید، سپس فردی مطابق با موقعیت خودتان انتخاب کنید. همچنین به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید همسری متناسب با شرایط آرمانی و ایده‌آل مد نظر خودتان انتخاب کنید، باید در ابتدا موقعیتی ایده‌آل برای خود فراهم کنید!

۱۲. پرهیز از تصمیم‌گیری سریع

عجله کردن در تصمیم‌گیری برای ازدواج یکی از اشتباهات فاحش روابط عاشقانه محسوب می‌شود. در این شرایط معمولاً هر دو طرف بر اساس یکسری هیجانات و احساسات زودگذر گمان می‌کنند که انتخابی مناسب برای همدیگر بوده و باید هر چه سریع‌تر برای تشکیل زندگی مشترک اقدام کنند. در حالی که باید دقت داشته باشید، هر کار عجولانه‌ای معمولاً به شکست می‌انجامد! بنابراین اگر فکر می‌کنید تنها به دلیل داشتن احساساتی شدید و عمیق به یکدیگر، لزوماً زندگی مشترک موفقی خواهید داشت، باید گفت که سخت در اشتباه هستید!

 

جمع‌بندی

در این مقاله، در مورد نکات مهم و اساسی برای انتخاب همسر صحبت کردیم و گفتیم که چگونه با تکیه بر چنین نکاتی می‌توان به شریک زندگی ایده‌آل خود دست پیدا کرد. نظر شما در مورد نکات مهم انتخاب شریک زندگی مناسب چیست؟ شما چه ویژگی‌هایی برای همسر آینده دلخواه خودتان در نظر گرفته‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

در پایان،‌ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل مختلف تردید در اقدام به ازدواج می‌توانید به مطلب «علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می‌توان با عواقب آن‌ مقابله کرد؟» مراجعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید