انگیزه های اشتباه برای ازدواج (۱۰ دلیل نادرست برای ازدواج کردن)

تصمیم گرفتن برای تشکیل زندگی مشترک مسئله مهمی است که تمام زندگی آینده شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه، بسیاری از زوجین از اهمیت این موضوع آگاهی کافی نداشته و تصمیمات اشتباهی برای آغاز زندگی مشترکشان می‌گیرند. در همین راستا،‌ در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ مورد از انگیزه های اشتباه برای ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم.   ۱۰ مورد از رایج‌ترین انگیزه های اشتباه برای ازدواج ۱. داشتن رابطه‌ای طولانی مدت برخی از افراد رابطه‌ای طولانی مدت با یکدیگر داشته‌اند و گمان می‌کنند که حداقل برای حفظ ارزش زمانی که صرف رابطه خود کرده‌اند، باید آن…

انگیزه های اشتباه برای ازدواج

تصمیم گرفتن برای تشکیل زندگی مشترک مسئله مهمی است که تمام زندگی آینده شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه، بسیاری از زوجین از اهمیت این موضوع آگاهی کافی نداشته و تصمیمات اشتباهی برای آغاز زندگی مشترکشان می‌گیرند. در همین راستا،‌ در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ مورد از انگیزه های اشتباه برای ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم.

 

۱۰ مورد از رایج‌ترین انگیزه های اشتباه برای ازدواج

۱. داشتن رابطه‌ای طولانی مدت

برخی از افراد رابطه‌ای طولانی مدت با یکدیگر داشته‌اند و گمان می‌کنند که حداقل برای حفظ ارزش زمانی که صرف رابطه خود کرده‌اند، باید آن را به نتیجه برسانند و با طرف مقابل ازدواج کنند. به علاوه، در چنین شرایطی افراد فکر می‌کنند که زمانی طولانی با فرد مورد علاقه خود رابطه داشته‌اند و اکنون بسیار منطقی به نظر می‌رسد که با همدیگر ازدواج کنند. در حالی که داشتن رابطه‌ای طولانی مدت لزوماً به این معنی نیست که باید با هم زندگی مشترکی آغاز کرده و تا آخر عمر در کنار هم باشید! به عبارت بهتر، طول عمر یک رابطه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت آمیز بودن آن پس از ازدواج باشد.

۲. انتخابی مناسب به نظر رسیدن!

تشکیل زندگی مشترک با فردی که همه او را فردی مناسب برایتان می‌دانند، یکی دیگر از انگیزه های اشتباه برای ازدواج به شمار می‌آید. به عبارتی، برخی افراد با فردی رابطه برقرار می‌کنند که به نظر تمام ویژگی‌های یک «همسر خوب» را دارا است. این در حالی است که به احتمال زیاد علاقه‌ای قلبی به طرف مقابل ندارند و صرفاً به دلیل مورد تأیید بودن او از جانب دوستان یا والدینشان تصمیم به ازدواج می‌گیرند! در واقع، چنین فردی ممکن است از همه نظر برای شما مناسب باشد و همه اطرافیانتان رد کردن او را دیوانگی محض بدانند، اما اگر علاقه‌ای متقابل به همدیگر نداشته باشید، در دراز مدت زندگی مشترکتان دچار مشکل می‌شود.

انتخابی مناسب برای هم به نظر رسیدن؛ انگیزه ای اشتباه برای ازدواج

۳. طبق برنامه‌ریزی شخصی عمل کردن!

بدیهی است که بسیاری از ما برنامه‌ای برای زندگی و آینده خود داشته باشیم. برای مثال، برخی از ما ممکن است قصد داشته باشیم که حداکثر تا پایان ۳۰ سالگی با فرد خاصی آشنا شده و ازدواج کنیم. در حالی که به احتمال زیاد زندگی طبق برنامه ما پیش نرفته و نتوانیم به اهدافی برسیم که برای خودمان تعیین کرده‌ایم. در چنین شرایطی، برخی از افراد برای عملی کردن برنامه خود در تشکیل زندگی مشترک عجله می‌کنند و ممکن است با فردی نامناسب ازدواج کنند!

در واقع، اصرار برای ازدواج کردن تنها به دلیل رسیدن به سنی مشخصی و تلاش برای عمل کردن مطابق با برنامه‌ریزی شخصی یکی دیگر از انگیزه های اشتباه برای ازدواج محسوب می‌شود. در حالی که انتظار برای رسیدن به فردی مناسب که بتوانید باقی عمر خود را با خوشبختی در کنار هم سپری کنید، ارزش صبر کردن دارد.

 ۴. ازدواج کردن با هدف حل مشکلات رابطه

اکثر زوجین فکر می‌کنند که مشکلات رابطه آنان بعد از ازدواج از بین می‌روند و طرفین احساس مسئولیت و تعهد بیشتری از خود نشان می‌دهند. با این حال متأسفانه واقعیت این است که هرگونه مشکل و مسئله موجود در روابط، پس از ازدواج حتی بیشتر هم می‌شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید که با ازدواج کردن می‌توانید مشکلات رابطه‌تان را از بین ببرید، سخت در اشتباه هستید. پس ابتدا مشکل بین خود و فرد مورد نظرتان را حل کنید و سپس به این فکر کنید که آیا آمادگی ازدواج با او را دارید یا خیر.

۵. عدم توانایی برای جواب رد دادن

برخی از افراد گمان می‌کنند که با جواب رد دادن به خواستگاری شخصی او را از دست می‌دهند یا از جانب خانواده خود سرزنش می‌شوند. در حالی که قبول کردن ازدواج با یک شخص تنها به دلیل ترس از آزردن او یا خانواده خودتان یکی از اشتباه‌ترین دلایل ازدواج محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که عدم رضایت از زندگی مشترک در آینده و علاقه نداشتن به همسرتان بیشتر از شنیدن جواب منفی او را آزار خواهد داد! پس مهارت نه گفتن را یاد بگیرید!

عدم توانایی برای جواب رد دادن؛ انگیزه ای اشتباه برای ازدواج

۶. نیاز داشتن به فردی حمایت‌گر

همه والدین دوست دارند تا فرزندانشان با فردی دارای وضعیت مالی پایدار ازدواج کنند. گر چه این موضوع یکی از نقاط مثبت تشکیل زندگی مشترک به حساب می‌آید، اما به این معنی نیست که تنها به خاطر شرایط مالی، موفقیت یا موقعیت اجتماعی خوب یک شخص باید تصمیم به ازدواج با او بگیرید.

در حقیقت، یکی دیگر از انگیزه های اشتباه برای ازدواج در افراد این است که احساس نیاز به فردی ثروتمندتر یا با تجربه‌تر از خودشان در زندگی مشترک دارند تا به طور کامل از آنان حمایت کرده، مسئولیت زندگی مشترکشان را بر عهده بگیرد، ثبات مالی داشته باشد و بتواند خانه، ماشین و سایر ملزومات زندگی را برایشان فراهم کند.

نیاز به حمایت؛ انگیزه ای اشتباه برای ازدواج

۷. ترس از تنهایی

برخی افراد به دنبال ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک هستند، زیرا ترس از تنهایی دارند یا نوعی خلأ بزرگ در زندگی‌شان احساس می‌کنند. در حالی که احساس آرامش و خوشبختی از درون هر فردی سرچشمه می‌گیرد. به عبارتی، اگر شما با خودتان در صلح و آرامش نباشید، هیچ کس نمی‌تواند زندگی شادی برایتان فراهم کند. شما نمی‌توانید از کسی انتظار داشته باشید که نیازهای عاطفی‌تان را فراهم کرده یا از تنهایی نجاتتان دهد. پس به یاد داشته باشید که اگر خودتان برای شاد بودن، خوشبختی و تبدیل شدن به فردی کامل تلاش نکنید، هیچ کسی نمی‌تواند شما را کامل کند!

ترس از تنهایی؛ انگیزه اشتباه برای ازدواج

۸. اعتقاد داشتن به تغییر همسر پس از ازدواج

یکی دیگر از تصورات نادرستی که برخی از افراد با باور داشتن به آن، تن به ازدواج با فردی نامناسب می‌دهند، اعتقاد به قابلیت تغییر همسرشان است! در حالی که ازدواج کردن به هیچ وجه یک روش درمانی برای خلاص شدن از عادت‌های بد شریک زندگی، مشکلات و مسائل دوران پیش از ازدواج نیست. پس نباید انتظار داشته باشید که با تشکیل زندگی مشترک بتوانید همسرتان را به دلخواه خودتان تغییر داده و به فردی مطابق خواسته‌هایتان تبدیل کنید. بنابراین پیش از اقدام به ازدواج در مورد خصوصیات، عادت‌های اخلاقی و رفتار همسر آینده خود فکر کنید و ببینید که آیا پس از ازدواج توانایی سازگاری و ایجاد یک زندگی شاد با همدیگر را دارید یا خیر.

تغییر همسر پس از ازدواج؛ انگیزه اشتباه ازدواج

۹. تلاش برای استقلال از خانواده

برخی افراد ممکن است در خانواده‌ای سختگیر بزرگ شده و به همین دلیل ازدواج را راهی برای خروج از شرایط دشوارشان بدانند. چنین افرادی معمولاً دوست دارند تا هر چه زودتر خانواده مستقل خود را داشته باشند که هیچ شباهتی به خانواده سختگیر قبلی آنان نداشته باشد!

اگر چه تلاش برای شکستن الگوهای سخت‌گیرانه یا نادرست خانواده‌ها برای تربیت فرزندانشان موضوعی پراهمیت است، اما به هیچ عنوان نباید موجب فرار از خانواده و تن دادن به ازدواجی نادرست شود. به یاد داشته باشید که اگر تنها دلیلتان برای ازدواج، فرار از خانواده و رهایی از شرایط سخت‌گیرانه والدینتان است، اشتباهی بزرگ مرتکب می‌شوید. علاوه بر این ازدواج کردن تنها به چنین دلیلی به نوعی بی‌عدالتی در حق همسر آینده و حتی فرزندانتان به شمار می‌آید!

۱۰. نگرانی نسبت به پیدا نکردن همسری مناسب‌تر

فردی که در حال حاضر نظرتان را به خود جلب کرده است، ممکن است که یکی از بهترین افرادی به نظر برسد که تاکنون با آن‌ها آشنا شده‌اید. در این شرایط،‌ به احتمال زیاد برای صرف نظر کردن از ازدواج با چنین فردی احساس ترس داشته باشید و نگران این باشید که در آینده با شخصی بهتر از او آشنا نشوید. با وجود این، توجه داشته باشید که اگر او را از صمیم قلب دوست ندارید، احساس احترام متقابل به همدیگر ندارید، ارزش‌های مشترکی ندارید و … نباید به چنین ازدواج اشتباهی رضایت بدهید!

پیدا نکردن همسری مناسب؛ انگیزه ای اشتباه برای ازدواج

جمع‌بندی

در این مقاله ۱۰ مورد از رایج‌ترین انگیزه های اشتباه برای ازدواج را بیان کرده و گفتیم که تحت چه شرایطی باید از اقدام به ازدواج با فرد مورد نظر خود صرف نظر کنید. نظر شما در مورد سایر دلایل نادرست تشکیل زندگی مشترک چیست؟ چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟ پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در پایان، برای آشنایی با دیگر دلایل اشتباه ازدواج می‌توانید به مطالبی مانند «انگیزه برای ازدواج؛ کدام انگیزه‌ها درست و کدام نادرست است؟» یا «ازدواج باهدف‌های اشتباه؛ چگونه تن به ازدواج اشتباه ندهیم؟» مراجعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید