۱۲ روش کاربردی برای غلبه بر ترس از تنهایی

اختلال ترس از تنهایی یکی از اختلالات روانشناختی است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. وقایع تلخ گذشته و عوامل ژنتیکی را می‌توان از این جمله عوامل دانست. اگر شما نیز به این اختلال مبتلا هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب، راهکارهای کاربردی غلبه بر ترس از تنهایی را بررسی کنیم.   12 راه‌کار کاربردی به منظور غلبه بر ترس از تنهایی ۱. قرار گرفتن در شرایطی که منجر به ایجاد ترس از تنهایی می‌شوند یکی از راه‌های درمان اختلال ترس از تنهایی این است که به تدریج خود را در معرض محرک‌هایی قرار دهید که…

اختلال ترس از تنهایی یکی از اختلالات روانشناختی است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. وقایع تلخ گذشته و عوامل ژنتیکی را می‌توان از این جمله عوامل دانست. اگر شما نیز به این اختلال مبتلا هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب، راهکارهای کاربردی غلبه بر ترس از تنهایی را بررسی کنیم.

 

۱۲ راه‌کار کاربردی به منظور غلبه بر ترس از تنهایی

۱. قرار گرفتن در شرایطی که منجر به ایجاد ترس از تنهایی می‌شوند

یکی از راه‌های درمان اختلال ترس از تنهایی این است که به تدریج خود را در معرض محرک‌هایی قرار دهید که منجر به ایجاد احساس ترس از تنهایی شده‌اند. برای مثال، می‌توانید شب‌ها تمام چراغ‌های خانه و تلویزیون را روشن کرده و تنها در خانه بمانید. در واقع، شنیدن صدای تلویزیون موجب می‌شود تا کمتر احساس تنهایی کنید. همچنین روشن کردن تمام چراغ‌های خانه موجب می‌شود تا محیط اطراف خود را تا حدودی امن بدانید.

در این روش می‌توانید به تدریج چراغ‌های روشن خانه را کمتر کرده و یا نیمی از آن‌ها را روشن نگه دارید. همچنین می‌توانید به تدریج صدای تلویزیون را کمتر کنید. در نهایت، به جایی خواهید رسید که بدون چراغ روشن و صدای تلویزیون به راحتی در خانه تنها می‌مانید چرا که به این شرایط عادت کرده‌اید.

ترس از تنهایی

۲. محیط اطراف خود را به خاطر بسپارید

یکی دیگر از روش‌های مؤثر به منظور رفع احساس ترس از تنهایی این است که به آرامی و با چشمان بسته در اطراف خانه خود قدم بزنید. می‌توانید این کار را در شب انجام دهید. در واقع، با این روش می‌توانید به کمک قدرت حسی و با تمرکز کامل هر یک از قدم‌های خود را به خاطر سپرده، به صداهای محیط گوش کرده و در نهایت به آن‌ها عادت کنید. به بیان دیگر، این سطح از تمرکز به شما کمک می‌کند تا با محیط اطراف خود و تاریکی آشنا شده و در نهایت یاد بگیرید که با آن‌ها احساس راحتی کنید.

۳. با ترس خود روبه‌رو شوید

به طور کلی، افراد مبتلا به اختلال ترس از تنهایی از شرایطی می‌ترسند که ممکن است در صورت تنها شدنشان اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی، بهترین راه درمان، روبه‌رو شدن با ترس‌ها است. در واقع، بدین روش می‌توان به خود ثابت کرد که هیچ گونه اتفاق وحشتناکی در صورت تنها ماندن اتفاق نمی‌افتد. برای مثال، می‌توانید شب را در تنها در خانه بمانید. سپس مشاهده خواهید کرد که تمام تصورات شما از تنها ماندن در خانه صرفاً یکسری اتفاقات خیالی و زاییده ذهنتان بوده و هیچ گونه وضعیت وحشتناکی رخ نمی‌دهد.

ترس از تنهایی

۴. ذهن خود را مشغول کنید

از دیگر روش‌های مقابله با ترس از تنهایی این است که ذهن خود را از فکر کردن به تنهایی و شرایط ترسناک دور کنید. برای این منظور می‌توانید هنگامی که در خانه تنها هستید به پادکست‌ها یا موسیقی‌های مختلف گوش کنید. همچنین می‌توانید کارهای عقب‌افتاده خود را انجام داده و به این روش ذهن خود را مشغول کنید.

ترس از تنهایی

۵. منشأ ترس‌های خود را شناسایی کنید

به طور معمول، افراد در دوران کودکی خود احساساتی همچون ترس، از دست دادن والدین، سوءاستفاده‌های مختلف، بی‌توجهی و سایر آسیب‌های روانی را تجربه می‌کنند. در واقع، چنین احساساتی در زمان بزرگ‌سالی نیز به همراه آن‌ها بوده و منجر به ایجاد اختلالات مختلفی همچون ترس از تنهایی در افراد می‌شوند.

در همین راستا، به منظور اجتناب از کودک‌آزاری ناخواسته فرزندان خود باید به آن‌ها توجه کنید، از ترس‌هایشان آگاه شوید، ارتباط کودک با اطرافیانش را بررسی کنید و به دنبال روشی مناسب برای مقابله با ترس‌های فرزندتان باشید.

بزرگ‌سالان نیز برای فرار از اختلال ترس از تنها ماندن و طرد شدن سعی می‌کنند تا وابستگی خود به دیگران را کاهش دهند. به همین دلیل معمولاً از اطرافیان و نزدیکان خود فاصله می‌گیرند. به علاوه، برخی بزرگ‌سالان نیز ممکن است به دلیل طرد شدن در دوران کودکی یا برخی تصورات نادرست از همان دوران در بزرگ‌سالی نیز دچار چنین اختلالی شوند. به طور کلی، اختلال ترس از تنهایی ریشه در گذشته افراد دارد. از همین روی برای بهبود و مقابله آن باید احساس امنیت نسبت به خود و اطرافیان را پرورش داده و روابط سالم‌تری با دیگران برقرار کنیم.

ترس از تنهایی

۶. با خودتان مهربان باشید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای مقابله با ترس از تنهایی به کار گرفت این است که نسبت به خودتان مهربان باشید. در واقع، مهربان بودن به معنای تقویت اعتمادبه‌نفس، عدم قضاوت خود و عدم ارزیابی مداوم است. در واقع، افرادی که با خودشان مهربان هستند، تمام کاستی‌ها و نقاط ضعف خود را پذیرفته و خودشان را دوست دارند. همچنین برای بهبود نقاط ضعف خود نیز تلاش می‌کنند.

در واقع، هنگامی که به اندازه کافی اعتمادبه‌نفس داشته و خود را بپذیرید، دیگر از احساس طرد شدن از سوی اطرافیان هراسی نخواهید داشت. به علاوه، پذیرفتن و مهربان بودن نسبت به خودتان موجب می‌شود تا کنترل بیشتری روی احساسات و افکارتان داشته باشید.

به بیان دیگر، افراد مبتلا به اختلال ترس از تنهایی معمولاً در مورد خودشان افکاری نادرست داشته و خود را دوست ندارند که این موضوع نیز منجر به تشدید احساس ترس از تنهایی در آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر چنین افکاری را در خود شناسایی کنید، می‌توانید کنترل بیشتری روی آن‌ها داشته و تا حدودی از میزان ترس خود بکاهید. همچنین به خاطر داشته باشید که هر یک از افراد مشکلات، نواقص و نقاط ضعف مختص خود را دارند. در واقع، با چنین رویکردی بیشتر خودتان را دوست داشته، اعتمادبه‌نفستان افزایش یافته و می‌توانید بر ترس از تنهایی غلبه کنید.

ترس از تنهایی

۷. با گذشته خود روبه‌رو شوید

هر چه بیشتر ریشه احساسات مرتبط با ترس از رها شدن را در گذشته خود شناسایی کنید، به همان میزان نیز می‌توانید از تجربیات دوران گذشته خود و بروز آن در زندگی روزمره جلوگیری کنید. البته ممکن است بررسی دردها، رنج‌ها و احساس طرد شدنی که در گذشته داشته‌اید و روبه‌رو شدن با آن‌ها کمی دشوار و غیرقابل‌کنترل به نظر برسند.

در حالی که روبه‌رو شدن با چنین احساساتی می‌تواند شما را از احساسات و دیدگاه‌هایی رها کنند که در گذشته داشته‌اید. بنابراین در چنین شرایطی می‌توانید تجربیات و احساسات ناگوار گذشته را رها کرده و به دنبال ساخت آینده‌ای روشن باشید. همچنین روابط دوستانه جدیدی با اطرافیان خود برقرار کنید که در آن‌ها احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهید داشت.

همچنین به خاطر داشته باشید که برای روبه‌رو شدن با گذشته ممکن است که به کمک افراد متخصص هم نیاز داشته باشید. در واقع، این افراد به شما کمک می‌کنند تا بهتر بتوانید تجربیات و اتفاقات دوران گذشته را بررسی کرده و با ترس‌های گذشته روبه‌رو شوید.

۸. ترس خود را تغیر دهید

همه افراد می‌توانند احساس ترس از رها شدن را به احساس اعتمادبه‌نفس تغییر دهند. برای این منظور باید یاد بگیرید تا جدایی‌های بین افراد مختلف را بپذیرید. در واقع، هر یک از ما در بعضی از مقاطع زندگی باید با تنهایی خود روبه‌رو شویم. به علاوه، پذیرفتن چنین چیزی به شما کمک می‌کند تا قدرت کافی به منظور عدم وابستگی به دیگران داشته و در روابط خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

همچنین با پذیرفتن این موضوع یاد می‌گیرید که مسئولیت‌های نیازهای عاطفی‌تان را خودتان بر عهده بگیرید. از سوی دیگر، در می‌یابید که تنها بودن در بعضی مواقع می‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی شخصی شما داشته باشد.

۹. از خودتان انتقاد نکنید

چند بار در طول روز از خودتان انتقاد می‌کنید؟ به طور کلی، عباراتی مانند من به اندازه کافی باهوش نیستم، من چاق هستم، من خیلی پیر هستم، من جذاب نیستم یا من همیشه اشتباه می‌کنم به منزله دوست نداشتن خودتان است. در واقع، اگر خودتان را دوست نداشته باشید، باور می‌کنید که شایسته بودن در کنار اطرافیان نیستید. در چنین شرایطی، دیگران نیز تمایلی به ماندن در کنارتان و گذران وقت با شما نخواهند داشت.

به بیان دیگر، افکار انسان به صورت مستقیم روی احساس و رفتار او با محیط پیرامون تأثیر می‌گذارند. بنابراین مثبت اندیشی، برخورداری از تفکر مثبت و اعتمادبه‌نفس کافی منجر بدین می‌شوند تا ارزش واقعی خود را دانسته و احساس ترس از تنهایی را در خودتان بکاهید. در واقع، احساسات منفی و منفی نگری موجب می‌شوند تا اطرافیان نیز نسبت به شما احساسی منفی داشته باشند. در همین راستا، به منظور افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش اختلالات ترس از تنهایی نیاز است تا روی ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید.

ترس از تنهایی

۱۰. به یاد داشته باشید که فردی ارزشمند هستید

همچنین برای بهبود احساس ترس از تنهایی خود می‌توانید به نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت خود فکر کنید. برای مثال، ویژگی‌هایی مانند سخت‌کوشی، خنده‌رویی، صداقت، خانواده‌دوست بودن و مواردی از این دست به عنوان نقاط قوت در افراد به شمار می‌روند.

در واقع، فکر کردن به نقاط قوت خود در برقراری روابط مختلف با دیگران موجب می‌شود تا از ارزش‌های خود آگاه بوده و کمتر احساس ترس از تنهایی و رها شدن داشته باشید. به علاوه، می‌توانید برای پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی مثبتتان زمانی را به خود اختصاص داده و به تنهایی در مورد نقاط قوتتان فکر کنید. در حقیقت، اختصاص چنین زمانی موجب می‌شود تا به علایق، استعدادها، احساسات، رؤیاها و ارزش‌های خود پی ببرید.

۱۱. احساس تنهایی را در خود تغییر دهید

به طور کلی، تنها ماندن در جامعه امروزی و ازدواج نکردن به عنوان یک نکته منفی و شکستی فردی محسوب می‌شود! حال آن که برخی افراد ممکن است فرد مناسب خود را نیافته یا ترجیح می‌دهند تا زمانشان را به خودشان اختصاص دهند. بنابراین برای افزایش اعتمادبه‌نفس به منظور غلبه بر احساس ترس از تنهایی رویای مد نظر خود را متصور شوید. در واقع، برخورداری از اعتمادبه‌نفس کافی به منظور غلبه بر دیدگاه سایرین نسب به تنهایی موجب می‌شود تا بر اختلال ترس از تنهایی غلبه کرده، رویای موفقیت‌های خود را متصور شوید و برای دستیابی به آن‌ها تلاش کنید.

ترس از تنهایی

۱۲. نسبت به روابط دیگران حسادت نکنید

در نهایت، برای بهبود احساس ترس از تنهایی خود باید احساس بدی نسبت به روابط مناسب دوستان و اطرافیان خود نداشته و به آن‌ها حسادت نکنید. به عبارت دیگر، برخورداری از احساسات و دیدگاهی مثبت نسبت به روابط سایرین موجب می‌شود تا احساس و نگرشی مثبت نسبت به خودتان داشته و در نتیجه روابطی مثبت و سازنده با دیگران برقرار کنید.

 

سخن آخر

بدون شک وجود چنین ترس‌هایی برای همه افراد آزار دهنده است. با این حال فراموش نکنید که قرار نیست همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم کنید. شما می‌توانید به کمک روش‌های ذکر شده در این مطلب و نیز درمان‌های تخصصی از این مشکل رهایی یابید. یکی از مهمترین عواملی که می‌توانید به کمک آن چنین ترس‌هایی را در خودتان کاهش دهید، افزایش عزت نفستان است. در پایان، مشتاق دریافت دیدگاه‌ها و تجربیات شما از این اختلال روانشناختی هستیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید