عوامل بازدارنده ازدواج کدامند؟ (تشریح ۷ مورد از رایج‌ترین دلایل)

ازدواج کردن می‌تواند موجب آرامش، رضایت از زندگی و مدیریت استرس در افراد باشد. با این حال تشکیل زندگی مشترک و اقدام به ازدواج خود به تنهایی فشار روانی زیادی برای زوجین به همراه داشته و ممکن است آن‌ها را دچار اضطراب کند؛ به طوری که بسیاری از افراد انگیزه کافی برای ازدواج‌شان را از دست بدهند. در همین راستا، در این مقاله ۷ مورد از رایج‌ترین عوامل بازدارنده ازدواج را تشریح می‌کنیم.   ۷ مورد از عوامل بازدارنده ازدواج ۱. مشکلات مالی اضطراب، تنش و بحث در مورد مشکلات مالی یکی از متداول‌ترین مشکلات ازدواج است که زوجین با…

عوامل بازدارنده ازدواج

ازدواج کردن می‌تواند موجب آرامش، رضایت از زندگی و مدیریت استرس در افراد باشد. با این حال تشکیل زندگی مشترک و اقدام به ازدواج خود به تنهایی فشار روانی زیادی برای زوجین به همراه داشته و ممکن است آن‌ها را دچار اضطراب کند؛ به طوری که بسیاری از افراد انگیزه کافی برای ازدواج‌شان را از دست بدهند. در همین راستا، در این مقاله ۷ مورد از رایج‌ترین عوامل بازدارنده ازدواج را تشریح می‌کنیم.

 

۷ مورد از عوامل بازدارنده ازدواج

۱. مشکلات مالی

اضطراب، تنش و بحث در مورد مشکلات مالی یکی از متداول‌ترین مشکلات ازدواج است که زوجین با آن روبرو هستند. به طور کلی، بحث بر سر مشکلات مالی می‌تواند دلیلی بر سایر اختلافات زوجین مانند قدرت در روابط، ارزش‌ها، نیازها یا سایر موضوعاتی با مرکزیت مسائل مالی مابین آنان باشد.

با وجود این، در شرایط سخت اقتصادی، استرس ناشی از مشکلات مالی می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های دیگر حتی موارد غیر مرتبط با مسائل اقتصادی شود. به عبارت دیگر، مشکلات اقتصادی می‌توانند منجر به بروز تنش مابین زوجین در مواردی غیر مرتبط با مسائل مالی شده و به اضطراب آنان دامن بزنند. برای مثال، یکی از زوجین ممکن است به دلیل مواجهه با مشکلات مالی، بدون اطلاع از دلایل طرف مقابل شروع به بحث و دعوا با او کرده و موجب ایجاد تنش در روابط طرفین گردد.

مشکلات مالی از عوامل بازدارنده ازدواج

۲. مشکلات مربوط به فرزندان

یکی دیگر از عوامل بازدارنده ازدواج مشکلات مربوط به فرزندان زوجین هستند. گرچه فرزندان به عنوان نعمت و هدیه‌ای از جانب خداوند برای والدین به شمار می‌آیند؛‌ اما حضور آنان برای تشکیل زندگی مشترک جدید، می‌تواند موجب ایجاد اضطراب در زوجین شده و به عنوان عامل بازدارنده ازدواج آنان تلقی شود.

در واقع، زوجین در هنگام تشکیل زندگی مشترک، به دلیل سرپرستی فرزندان، مسئولیت نگهداری از آنان و در عین حال لزوم تغییر نقش‌هایشان به عنوان همسر فردی دیگر، یکسری استرس و اضطراب‌هایی را متحمل می‌شوند. از سوی دیگر هر یک از زوجین می‌دانند که در صورت ازدواج، زمان کمتری برای همسران خود خواهند داشت که این موضوع یکی از اساسی‌ترین عوامل بازدارنده ازدواج در میان افراد دارای فرزند به شمار می‌آید.

۳. استرس‌های روزانه

هر یک از افراد در طول روز با عوامل استرس‌زای مختلفی روبه‌رو می‌شوند. هر یک از این استرس‌ها و تنش‌ها به نوعی می‌توانند عامل ایجاد تنش در روابط مابین زوجین باشند. در واقع، هنگامی که فرد در بیرون از خانه یا محل کار استرس زیادی متحمل می‌شود، در هنگام بازگشت به خانه توانایی کافی برای برقراری ارتباط عاطفی مثبتی با همسر خود ندارد. به علاوه، چنین فردی ممکن است نتواند با خوش‌خلقی با طرف مقابل خود صحبت کند.

بنابراین اگر زوجین هر دو روز سختی را پشت سر گذاشته باشند، ممکن است حتی به دلیل مسائل کم‌اهمیتی تنش مابین آنان تشدید شود. البته با کمی صبر و خوش‌بینی می‌توان از ایجاد تنش‌ها و بحث‌ها جلوگیری کرده و روابط متقابل را به شیوه بهتری مدیریت نمود.

استرس‌های روزانه از عوامل بازدارنده ازدواج

۴. مشغله کاری زیاد افراد

برنامه‌های کاری بسیار سنگین و شلوغ افراد می‌توانند از دیگر عوامل بازدارنده ازدواج باشند. به عبارتی، افرادی که برنامه‌های کاری شلوغی دارند، معمولاً تحت تأثیر تنش‌ها، استرس و فشار کاری قرار دارند. همچنین این افراد زمان کمتری به مراقبت از سلامتی، خواب و تغذیه خود اختصاص می‌دهند. در چنین شرایطی، این افراد تمایلی به تشکیل زندگی مشترک در خودشان احساس نمی‌کنند!

به علاوه، چنین افرادی به دلیل برنامه‌های کاری سنگین امکان ملاقات با فرد مورد نظر خود ندارند. به همین دلیل زوجین معمولاً نمی‌توانند همدیگر را ملاقات کرده و وقت کمتری برای گذراندن زمان با هم دارند. بنابراین اگر هر یک از دو طرف نتوانند برنامه‌ای دقیق و مناسب برای پیشبرد کارها، تقسیم مسئولیت‌های روابط متقابل و قدم برداشتن در راستای هدف خود تنظیم کنند، روابط مابین آن‌ها دچار آسیب شده و به نتیجه‌ای نمی‌رسد! در حالت کلی می‌توان گفت که برنامه‌های کاری شلوغ به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در چالش‌های پیش روی زوجین بوده و در برخی از موارد ممکن است به عنوان عامل بازدارنده ازدواج آنان ظاهر شود.

۵. روابط ضعیف

شاید بتوان گفت که یکی از بزرگ‌ترین عوامل بازدارنده ازدواج توانایی‌های ضعیف یکی از زوجین یا هر دو در برقراری ارتباط با همدیگر است. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباطات منفی در هنگام برقراری روابط با فرد مقابل به قدری مهم است که بسیاری از افراد بر اساس برداشت‌های خود از همان ابتدای رابطه تصمیم به ادامه ارتباطشان با طرف مقابل یا قطع روابط می‌گیرند! در حالت کلی می‌توان گفت که با برخورداری از ارتباطات متقابل سالم می‌توان در بسیاری از موارد مشکلات به وجود آمده مابین دو طرف را رفع کرد. حال آن که برقراری ارتباطی منفی با طرف مقابل یکی از مشکلات عمده پیش روی بسیاری از ازدواج‌ها به شمار می‌آید.

روابط ضعیف از عوامل بازدارنده ازدواج

۶. عادت‌های بد

برخی از افراد یکسری نقاط ضعف یا عادت‌های بدی دارند که به عنوان یکی دیگر از موانع ازدواج برای زوجین به شمار می‌آیند. این در حالی است که بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه تمایلی به صحبت کردن در مورد عادات بد طرف مقابل ندارند. به همین دلیل، هیچ یک از دو طرف تلاشی برای برپایی ارتباطی بر مبنای رضایت هر دو طرف یا بهبود روابطشان با یکدیگر نمی‌کنند. در چنین شرایطی، به جای تلاش برای بهبود روابط متقابل گرفتار اضطراب و تنش شده و ارتباط مابین زوجین دچار آسیب‌های جدی می‌شود. با این حال، اگر هر دو طرف چنین مسائلی را به یکدیگر متذکر شده و در جهت رفع آن گام بردارند، می‌توانند از چالش‌های بازدارنده ازدواج‌شان عبور کرده و رابطه‌ای سالم با یکدیگر داشته باشند.

۷. اعتقاد به برخورداری از زندگی آزاد

از جمله دیگر عوامل بازدارنده ازدواج یکسری افکار و تصورات غلط افراد در مورد تشکیل زندگی مشترک است. به عبارت دیگر، برخی از افراد گمان می‌کنند که با ازدواج کردن دیگر نمی‌توانند مانند گذشته زندگی آزاد و راحتی داشته باشند. این در حالی است که ازدواج به نوعی محدود کردن زندگی به روشی آگاهانه است که در آن ضمن دستیابی به امتیازات بیشتر، مسیری برای شروع زندگی جدیدتر پیش روی افراد قرار می‌گیرد. برای مثال، فردی که قبل از ازدواج زمان و سرمایه خود را صرف موارد بی‌نتیجه یا دوستان خود می‌کرد، پس از ازدواج برای پیش‌برد زندگی، ساخت آینده خانواده و فرزندان خود تلاش می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله عوامل بازدارنده ازدواج را تشریح کرده و گفتیم که تحت چه شرایطی زوجین نمی‌توانند ازدواجی موفق داشته باشند. نظر شما در مورد سایر موانع و عوامل بازدارنده ازدواج چیست؟ شما با چه موانعی در مسیر تشکیل زندگی مشترک خودتان مواجه بوده‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در پایان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انگیزه‌های ازدواج و آگاهی از سایر انگیزه‌های غلط برای تشکیل زندگی مشترک، می‌توانید به ترتیب به مطالب «انگیزه برای ازدواج؛ کدام انگیزه‌ها درست و کدام نادرست است؟» و «۲۰ نمونه از انگیزه‌های غلط برای ازدواج» مراجعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید