۱۰ راه‌کار مفید برای برخورداری از انضباط شخصی

آیا می‌دانید که میزان رضایت از زندگی ارتباطی مستقیم با برخورداری از انضباط شخصی دارد؟ در حقیقت، افراد دارای انضباط شخصی به برنامه کاری، برنامه‌های شخصی، غذایی و سایر جنبه‌های زندگی خود اهمیت داده و توانایی اتخاذ تصمیماتی مثبت در جهت تحقق اهداف خود دارند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ راه ‌کاربردی و مؤثر به منظور برخورداری از مهارت انضباط شخصی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین چند توصیه مفید از برایان تریسی کارآفرین نام‌آشنای حوزه مدیریت و کسب‌وکار در ارتباط با لزوم حفظ انضباط شخصی تشریح خواهیم کرد.   ۱۰ راه‌کار مفید برای رعایت انضباط…

انضباط شخصی

آیا می‌دانید که میزان رضایت از زندگی ارتباطی مستقیم با برخورداری از انضباط شخصی دارد؟ در حقیقت، افراد دارای انضباط شخصی به برنامه کاری، برنامه‌های شخصی، غذایی و سایر جنبه‌های زندگی خود اهمیت داده و توانایی اتخاذ تصمیماتی مثبت در جهت تحقق اهداف خود دارند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ راه ‌کاربردی و مؤثر به منظور برخورداری از مهارت انضباط شخصی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین چند توصیه مفید از برایان تریسی کارآفرین نام‌آشنای حوزه مدیریت و کسب‌وکار در ارتباط با لزوم حفظ انضباط شخصی تشریح خواهیم کرد.

 

۱۰ راه‌کار مفید برای رعایت انضباط شخصی

۱. نقاط ضعف خود را مشخص کنید

به طور کلی، همه افراد نقاط ضعف مربوط به خود دارند؛ بنابراین سعی کنید تا نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید. به طور معمول، همه ما سعی داریم تا نواقص و نقاط ضعف خود را پنهان کنیم؛ اما این در حالی است که برای دست‌یابی به موفقیت و نیز مهارت نظم و انضباط شخصی نیاز است تا ایرادات خود را پذیرفته و برای بهبود آن‌ها تلاش کنیم. به علاوه، برایان تریسی در رابطه با شناسایی نقاط ضعف و تمرکز روی نقاط قوت شخصیتی معتقد است:

هشتاد درصد از نتایجی که کسب می‌کنید، حاصل بیست درصد از کارهایی است که انجام می‌دهید. پس این بیست درصد را شناسایی کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید.

۲. اجازه ورود افکار وسوسه کننده را به ذهن خود ندهید!

برای دست‌یابی به انضباط شخصی، نیاز است تا از افکار وسوسه کننده‌ای که موجب اجتناب از رعایت برخی قوانین و برنامه‌ریزی شخصی می‌شوند، دوری کنید. در حقیقت، می‌توان گفت که جمله «از ذهن برود، هر آن چه از دیده برفت» در چنین مواقعی صادق است! به عبارت بهتر، برای دوری از چنین موقعیت‌هایی سعی کنید تا محیط اطراف خود را از افکار و شرایط متناقض با اهداف خود پاک کنید.

برای مثال، برای رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانید از تهیه غذای نامناسب خودداری کنید. همچنین اگر قصد دارید تا با تمام پتانسیل و تمرکز به کارتان بپردازید، می‌توانید تمامی نوتیفیکیشن‌های سیستم و تلفن همراه خود را خاموش کنید. در حقیقت، هر چه میزان حواس‌پرتی خود را با حذف عوامل منفی کاهش دهید، با تمرکز بیشتری می‌توانید برای تحقق اهدافتان تلاش کنید.

انضباط شخصی

برایان تریسی به منظور اجتناب از اختصاص زمان به انجام کارهای بیهوده می‌گوید:

شما همه کارها را در طول روز نمی‌توانید انجام بدهید. پس لازم است که یکسری محدودیت‌هایی برای خودتان در نظر بگیرید؛ کارهای خودتان را به دو دسته واجب و غیر واجب تقسیم کنید.

۳. اهداف مشخصی برای خودتان تعریف کنید

از جمله نکات مهم برای دست‌یابی به انضباط شخصی این است که هدف گذاری کرده و دیدگاهی روشن در مورد جایگاه آینده خود داشته باشید. در حقیقت، تعیین اهدافی مشخص و برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به آن‌ها موجب می‌شود تا نظم و انضباط بیشتری در کارهای روزمره و شخص خود به کار بگیرید.

از سوی دیگر، داشتن هدفی مشخص و برنامه‌ریزی دقیق برای دست‌یابی به آن موجب می‌شود تا گام‌های خود را با دقت و اطمینان بیشتر برداشته و به صورت ناخودآگاه انضباط شخصی را در تمام جنبه‌های زندگی به کار به بگیرید. بنابراین در جهت تعیین هدف، تنظیم برنامه‌ای مشخص برای دست‌یابی به آن و رعایت انضباط شخصی سعی کنید تا در ابتدا خود را شناخته و با تمرکز بیشتری نسبت به انجام کارها اقدام کنید.

انضباط شخصی

۴. رفتارهایی بر اساس انضباط شخصی را تمرین کنید

همان‌طور که می‌دانید، انسان‌ها در هنگام تولد از مهارت‌های انضباط شخصی برخوردار نیستند! در حقیقت، مجموعه رفتارهای مبتنی بر انضباط شخصی قابل یادگیری اند؛ بنابراین برای یادگیری چنین رفتارهایی نیاز به صرف زمان، تکرار و تمرین دارید.

به علاوه، نکته قابل‌توجه این است که رعایت انضباط شخصی نسبتی عکس با اندازه هدف و تصمیمات اتخاذشده دارد. به بیان دیگر، هر چه تصمیم بزرگ‌تری بگیرید یا اهداف بزرگ‌تری برای دست‌یابی داشته باشید، رعایت انضباط شخصی و پایبندی به قوانین مربوطه سخت‌تر خواهد بود. بنابراین نیاز است تا مهارت‌های لازم و کافی برای رعایت نظم را یاد گرفته و آن‌ها را تکرار کنید تا از توانایی کافی برای پایبندی به قوانین مربوطه در شرایط وسوسه کننده و دشوار برخوردار شوید.

۵. برخی عادات ساده و جدید در خودتان ایجاد کنید

همان‌طور که اشاره شد، تلاش برای رعایت برخی قوانین مشخص در جهت حفظ انضباط شخصی، ایجاد عادات جدید در رفتار و اعمال تغییر در زندگی ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. به همین دلیل، سعی کنید تا رفتارهای مبتنی بر انضباط شخصی را با تمرین و تکرار برخی عادت‌های رفتاری ساده شروع کنید.

در همین راستا، ابتدا اهداف خود را به چندین هدف کوچک‌تر شکسته و آن‌ها را به چند گام قابل دست‌یابی مبدل کنید. همچنین توجه داشته باشید که به جای تلاش برای انجام تمامی کارها سعی کنید تا روی انجام هر چه بهتر یک کار تمرکز کرده و قوانین تعیین‌شده را در این مورد به نحو احسن پیاده کنید.

عادات و رفتارهای مبتنی بر انضباط شخصی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در طول روز تمرین کنید. برای مثال، به منظور ایجاد عادات مناسب برای خوابتان می‌توانید هر شب ۱۵ دقیقه زودتر از زمان معمول به تخت خواب بروید. به عنوان یک مثال دیگر، برای دست‌یابی به عادت رژیم غذایی مناسب می‌توانید در هنگام شب وعده غذایی ناهار را آماده کرده و روز بعد آن را به محل کارتان ببرید.

انضباط شخصی

همچنین برایان تریسی در رابطه با لزوم موفقیت در کارهای ساده اعتقاد دارد:

این اصل مهم را هرگز فراموش نکنید که هر چه در انجام کارهای ساده منظم و مقرراتی باشید، به همان نسبت می‌توانید در انجام کارهای مهم‌تر و بزرگ‌تر، طبیعی و حرفه‌ای برخورد کنید.

۶. به زمان وعده‌های غذایی خود اهمیت دهید

تحقیقات نشان داده‌اند که میزان گرسنگی هر یک از افراد تأثیر به سزایی در اراده و انگیزه آنان در جهت پیشروی به سمت اهدافشان دارد! از سوی دیگر، گرسنگی و عدم اهمیت به زمان وعده‌های غذایی موجب کاهش قند خون، کاهش توانایی تفکر و تصمیم‌گیری در آنان می‌گردد.

بنابراین به منظور جلوگیری از کاهش تمرکز و بهبود عملکرد مغزتان سعی کنید تا در زمانی مشخص نسبت به تهیه و صرف غذا اقدام کرده، میان وعده‌های مقوی استفاده کنید و گرسنه نمانید. در چنین شرایطی، قدرت و مهارت بیشتری برای پایبندی نسبت به قوانین انضباط شخصی، رژیم، ورزش و مواردی از این دست خواهید داشت. به علاوه، برایان تریسی در ارتباط با لزوم اهمیت دادن به سلامتی می‌گوید:

خستگی و بیماری زمان زیادی از شما تلف می‌کند. پس به شدت مراقبت خودتان باشید.

۷. برای بهبود نیروی اراده خود تلاش کنید

به طور کلی، مطالعات حاکی از آن هستند که میزان اعتقادات و باورهای شخصی افراد تأثیر مستقیمی روی نیروی اراده آنان دارد. به عبارت دیگر، اگر باور داشته باشید که اراده ضعیفی دارید، به احتمال زیاد نمی‌توانید تصمیماتی جدی برای دست‌یابی به اهداف مد نظرتان اتخاذ کنید. به علاوه، اگر در رعایت برخی قوانین شخصی و عادات خود ثابت‌قدم نباشید، پیش از دست‌یابی به اهدافتان انگیزه خود را از دست داده و خسته می‌شوید.

بنابراین می‌توان گفت که تصورات، اعتقادات و باورهای درونی ما نقش به سزایی در میزان پایبندی به قوانین و عادات شخصی‌مان دارند. در همین راستا، باید تلاش کنید تا موانع ناخودآگاه درونی را رفع کرده، به خودباوری لازم رسیده و بدین طریق انگیزه کافی برای تحقق اهدافتان داشته باشید.

۸. برنامه‌ای برای وقایع تصادفی و غیر قابل‌پیش‌بینی داشته باشید

روانشناسان معمولاً تکنیک برنامه اجرایی را به منظور افزایش و تقویت نیروی اراده افراد به کار می‌گیرند. در حقیقت، این تکنیک به منظور پیاده‌سازی برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده در مواجهه با اتفاقات دشواری مورد استفاده قرار می‌گیرند که به احتمال زیاد در آینده اتفاق خواهند افتاد.

به عبارت بهتر، در این روش هر یک از افراد برنامه‌ای برای خود تنظیم می‌کنند تا بتوانند در صورت مواجهه با یکسری مسائل متناقض با قوانین انضباط شخصی و عادات رایج خود، نیروی اراده کافی برای پایبندی به قوانین مد نظر را داشته باشند.

برای مثال، فرض کنید که رژیم غذایی مناسبی برای خود در نظر گرفته‌اید و در این میان به مهمانی دوستتان دعوت می‌شوید. در چنین شرایطی، برنامه‌ریزی برای اجتناب از پرخوری و پایبندی به رژیم موجب می‌شود تا اراده و توانایی کافی به منظور اجتناب از خوردن غذای اضافی را داشته باشید.

از سوی دیگر، تعیین برنامه‌های از پیش تعریف‌شده موجب می‌شوند تا انرژی خود را برای تصمیم‌گیری در شرایط ناگهانی و تصادفی هدر نداده و بدین طریق توانایی مدیریت احساسات خود را داشته باشید. در حقیقت، تلاش برای تعیین یکسری برنامه‌های اجرایی موجب می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌های روزمره پایداری هیجانی بیشتری داشته باشید.

انضباط شخصی

۹. به خودتان پاداش دهید

برای افزایش انگیزه، بهبود اراده و پایبندی به عادات انضباط شخصی‌تان می‌توانید در هنگام موفقیت و دست‌یابی به اهداف مد نظر هدیه‌ای برای خودتان تهیه کنید. در چنین شرایطی، هنگام دست‌یابی به اهدافتان نسبت به تعیین اهداف جدید و تلاش برای موفقیت در آن‌ها تمایل بیشتری خواهید داشت.

انضباط شخصی

۱۰. خودتان را ببخشید و مأیوس نشوید

برای اجتناب از ناامیدی، داشتن انگیزه کافی در شرایط دشوار و غلبه بر ترس از شکست باید به خاطر داشته باشید که حتی با وجود اهدافی عالی و برنامه‌ریزی مناسب برای دست‌یابی به آن‌ها ممکن است گاهی شکست بخورید. در حقیقت، زندگی روزمره فراز و نشیب‌های بسیاری دارد به طوری که در این میان ممکن است بارها موفقیت‌های بزرگی کسب کرده و در عین حال ناکامی‌های ناگواری هم داشته باشید. در همین راستا، نیاز است تا با راه کارهای نحوه صحیح مواجهه با مشکلات آشنا باشید.

در حالی که نکته مهم حفظ انگیزه، عدم ناامیدی و تلاش برای بهبود اوضاع است. در چنین شرایطی، در صورت بروز مشکلات به دلایل آن فکر کرده و برای برطرف کردن مسائل احتمالی اقدام می‌کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که در صورت شکست نیاز نیست خود را سرزنش کرده، عصبی یا ناراحت شوید. چرا که چنین مواردی صرفاً مانع از پیشرفتتان شده و هیچ سودی به دنبال ندارند. در نتیجه، نیاز تا اشتباهات خود  را ببخشید، از آن‌ها بیاموزید و برای موفقیت تلاش کنید.

انضباط شخصی

جمع‌بندی

در این مقاله به تشریح ۱۰ راه‌کار مؤثر برای دست‌یابی به انضباط شخصی و پایبندی نسبت به عادات رفتاری خود پرداختیم. همچنین برخی توصیه‌های برایان تریسی را در جهت افزایش نظم و حفظ انضباط شخصی عنوان کردیم. بنابراین با به‌کارگیری هر یک از راه‌کارهای مطرح‌شده می‌توانید کنترل بیشتری روی زمان، اراده و عادات مناسب روزمره خود داشته و بدین طریق احتمال موفقیت و رضایت از زندگی را در خودتان افزایش دهید. در پایان، اگر عادات رفتاری مشخص و قوانینی منحصربه‌فرد در جهت دست‌یابی به اهداف مد نظر خود دارید، آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید