۲۰ رمز و راز جالب برای متقاعد کردن دیگران

همه ما معمولاً تمایل زیادی به متقاعد کردن دیگران و پذیرش سخنان خود از جانب اطرافیان داریم. برای این منظور، در درجه اول نیاز است تا به سخنان خود اعتقاد داشته باشیم. در چنین شرایطی، حتی اگر سایرین با نظراتمان موافق نباشند، باز هم نسبت به پذیرش آن‌ها تمایل خواهند داشت! به طور کلی، روش‌های روان‌شناختی بسیاری برای متقاعد کردن مخاطبین وجود دارد. در این مقاله، ۲۰ روش کاربردی به منظور نفوذپذیری بر افراد و متقاعد کردن سایرین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.   ۱. در بیان سخنان خود شفاف باشید به طور کلی، برای انتقال مفهوم سخنان خود باید…

متقاعد کردن

همه ما معمولاً تمایل زیادی به متقاعد کردن دیگران و پذیرش سخنان خود از جانب اطرافیان داریم. برای این منظور، در درجه اول نیاز است تا به سخنان خود اعتقاد داشته باشیم. در چنین شرایطی، حتی اگر سایرین با نظراتمان موافق نباشند، باز هم نسبت به پذیرش آن‌ها تمایل خواهند داشت! به طور کلی، روش‌های روان‌شناختی بسیاری برای متقاعد کردن مخاطبین وجود دارد. در این مقاله، ۲۰ روش کاربردی به منظور نفوذپذیری بر افراد و متقاعد کردن سایرین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۱. در بیان سخنان خود شفاف باشید

به طور کلی، برای انتقال مفهوم سخنان خود باید شفاف و واضح سخن بگویید. همچنین برای تأثیرپذیری بیانات و بهبود توانایی متقاعد کردن مخاطبین نیاز است تا از مبهم‌گویی و در لفافه حرف زدن اجتناب کنید. در واقع، بیان سخنان به روشی محکم، قاطع و شفاف موجب می‌شود تا مخاطب از آن‌ها تأثیر گرفته و نظراتتان را بپذیرد. فراموش نکنید که فن بیان اهمیت بسیار بالایی برای این موضوع دارد.

به علاوه، توجه داشته باشید که از بیان سخنانی نادرست دوری کنید. چرا که مخاطبان به راحتی می‌توانند متوجه نادرست بودن نظرات غیرواقعی شوند. در چنین شرایطی، به سختی می‌توانید اعتبار اولیه خود را بازیافته و توانایی سخن گفتن در جمع اطرافیان را داشته باشید!

متقاعد کردن

۲. به استدلال‌های طرف مقابل خود فکر کنید

پیش از شروع بحث، استدلال‌های احتمالی مخاطبین برای رد کردن سخنانتان را متصور شوید. در چنین شرایطی، می‌توانید روش‌هایی به منظور نفوذ بر مخالفین یافته و تلاش کنید تا در مقابل استدلال‌های آن‌ها حرفی برای گفتن داشته باشید.

در واقع، تصویرسازی از استدلال‌های احتمالی مخاطبین موجب می‌شود تا در صورت مواجهه با چنین شرایطی کنترل خود از دست نداده، تسلط بیشتری بر جلسه داشته و تأثیرگذاری لازم را بر حاضرین داشته باشید.

۳. شوخ‌طبع باشید

به طور کلی، با بیان سخنان خود در قالب شوخی‌هایی مؤدبانه به راحتی می‌توانید تأثیر نظرات خود را افزایش دهید. در واقع، هنگامی که موجب لبخند و خنده دیگران می‌شوید، راحت‌تر می‌توانید توافق آن‌ها را به دست آورید. بنابراین همواره به خاطر داشته باشید که روشی مؤثر برای متقاعد کردن و جلب نظر اطرافیان استفاده از خصوصیت شوخ‌طبعی است.

متقاعد کردن

۴. بیانات خود را تکرار کنید

برای افزایش تأثیر سخنان خود و متقاعد کردن مخاطبین می‌توانید از روش تکرار استفاده کنید. در واقع، تکرار برخی کلمات، عبارات و تصاویر به منظور تأکید روی موضوع اصلی به احتمال زیاد تأثیرپذیری سخنان را افزایش می‌دهد. البته میزان تکرار برخی کلمات یا نظرات به خود گوینده بستگی دارد اما نباید به گونه‌ای باشد که منجر به خستگی مخاطبین یا کسالت‌آور بودن جلسه گردد.

۵. بدترین حالت ممکن را متصور شوید

به منظور افزایش تأثیرپذیری سخنان خود می‌توانید با مطرح کردن بدترین حالات ممکن دیگران را به پذیرش موضوع مد نظر تشویق کنید. در واقع، مخاطبین اگر بدانند که در صورت نپذیرفتن چیزی چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهند، به احتمال زیاد مخالفتی با موضوع مطرح‌شده نخواهند داشت.

متقاعد کردن

۶. از واژه‌های قدرتمند استفاده کنید

برای متقاعد کردن دیگران می‌توانید از تأثیر واژه‌ها و عبارات قدرتمند در بیان نظرات خود استفاده کنید. در واقع، به‌کارگیری کلمات و عباراتی همچون «برای اینکه»، «فقط»، «به این دلیل که»، «هنوز» یا «آمارها نشان داده‌اند که …» تأثیری فوق‌العاده بر دیگران داشته و به نوعی به نظراتتان اعتبار می‌بخشند. بنابراین اگر سعی کنید تا با مهارت‌های لازم از قدرت کلمات استفاده کنید، می‌توانید روی روند تصمیم‌گیری مخاطبین تأثیری مثبت داشته باشید.

۷. اعتماد اطرافیان را جلب کنید

به طور ناخودآگاه مخاطبین در برابر کسانی که سعی دارند تا نظراتشان را تغییر دهند، محتاطانه رفتار می‌کنند. از همین رو، یکی از مهم‌ترین گام‌های متقاعد کردن دیگران جلب اعتماد آنان است. در واقع، به منظور افزایش نفوذپذیری سخنانتان روی دیگران نیاز است تا صادق و بی‌ریا بودن خود را به ایشان ثابت کرده و نظراتی مثبت بیان کنید. همچنین به منظور تأثیرپذیری هر چه بیشتر نظراتتان سعی کنید تا تسلط کافی روی سخنان خود داشته باشید.

۸. رفتاری صمیمانه داشته باشید

به منظور افزایش تأثیرگذاری کلام و متقاعد کردن دیگران سعی کنید تا از لحن بیانی صمیمانه و خوشایند استفاده کنید. در واقع، چنین کاری موجب می‌شود تا حس اطمینان لازم به منظور پذیرش سخنانتان را به مخاطب منتقل کنید. به طور کلی، همه افراد در صورتی که حس خوشایندی در خودشان ببینند، تمایل بیشتری به پذیرش سخنان گوینده خواهند داشت.

۹. مخاطبتان را تمجید کنید

بدیهی است که همه افراد تأثیری مثبت از تمجید و تعریف می‌گیرند. همچنین به افرادی اعتماد می‌کنند که حس بهتری نسبت به ایشان دارند. بنابراین به منظور افزایش تأثیر نظرات خود تعریف از مخاطبین را امتحان کنید. به طور خاص، در زمینه‌هایی از مخاطب خود تمجید کنید که کمتر کسی متوجه نقاط قوتشان می‌شود.

۱۰. به دنبال نقاطی مشترک با مخاطبین خود باشید

از جمله دیگر نکات کاربردی به منظور متقاعد کردن دیگران، بیان نقطه نظرات و ایده‌هایی مشابه با آن‌ها است. در واقع، به منظور تأثیرگذاری سخنان خود می‌توانید افکار و ایده‌هایی همسان با نظرات مخاطبین را بیان کنید و به آن‌ها نشان دهید که نگرانی‌هایشان را درک کرده و با ایشان همدردی می‌کنید.

۱۱. اعتمادبه‌نفس داشته باشید

به طور کلی، هیچ خصوصیتی همانند داشتن اعتمادبه‌نفس نمی‌تواند قدرت نفوذپذیری نظرات افراد را افزایش دهد. از همین رو، دقت داشته باشید تا با اعتمادبه‌نفس و تسلطی کافی نظرات و ایده‌های خود را بیان کنید. به علاوه، سعی کنید تا مباحثی را مطرح کنید که در درجه اول خودتان به چنین موضوعاتی اعتقاد و باور داشته باشید. در چنین شرایطی، اعتمادبه‌نفس کافی برای متقاعد کردن مخاطبان خواهید داشت.

۱۲. در رفتار خود سیاست به خرج بدهید!

با مخاطبین خود به گونه‌ای رفتار کنید که دوست دارید تا با شما چنین رفتاری داشته باشند. برای مثال، از لحن مناسب در گفتگو استفاده کنید، هرگز سر کسی فریاد نکشید یا کاری نکنید که دیگران احساس نادانی داشته باشند. همچنین در گفتگوهای خود به خاطر داشته باشید که هدفتان متقاعد کردن مخاطبین بوده و نباید با آن‌ها مشاجره کنید. بنابراین سعی کنید تا به مخاطب خود احترام بگذارید.

۱۳. از کلمات تأکیدی استفاده کنید

استفاده از جملات، عبارات و پرسش‌های تأکیدی و مطرح کردن نظرات خود در قالب پرسش‌هایی که پاسخشان را می‌دانید، از جمله دیگر روش‌های متقاعد کردن مخاطبین است. در حقیقت، استفاده از چنین روشی و پرسیدن سؤالاتی با پاسخ‌های مشخص موجب می‌شود تا روی نظرات مربوطه تأکید بیشتری داشته باشید و به این طریق احتمال پذیرش آن‌ها را از جانب مخاطبین افزایش می‌دهید.

۱۴. فروتنانه رفتار کنید

همان‌طور که می‌دانید، کمتر کسی تمایلی به شنیدن و پذیرفتن سخنان افراد خودخواه، مغرور و متکبر دارد؛ بنابراین به منظور افزایش تأثیرگذاری افکار و نظرات خود رفتاری فروتنانه داشته باشید. به علاوه، حتی در صورتی که کاملاً از درستی نظرات خود مطمئن باشید، آن را به مخاطبین تحمیل نکنید؛ بلکه رفتاری متواضعانه داشته و واقع‌بین باشید تا به روش مناسب‌تری سخنان خود را به منظور پذیرش از جانب مخاطبین بیان کنید.

۱۵. انتظارات مخاطبین را برآورده کنید

به طور کلی، متقاعد کردن دیگران نیازمند مدیریت و برآورده کردن انتظارات مخاطبین و جلب اعتماد آنان است. به عبارت بهتر، ترغیب مخاطبین برای پذیرش و تأیید ایده‌ها و نظرات گوینده با برآوردن انتظارات آنان امکان‌پذیر خواهد بود.

برای مثال، مدیری که قول افزایش ۵ درصدی حقوق کارکنان را داده و در پایان ماه حقوق آنان را به میزان ۷ یا ۸ درصد افزایش می‌دهد، نزد مخاطبین از اعتماد بیشتری برخوردار بوده و به راحتی می‌تواند آن‌ها را متقاعد کند. حال آن که مدیرانی که به سخنان خود متعهد نیستند، از اعتباری نزد کارکنان برخوردار نبوده و کمتر کسی می‌تواند به سخنانشان اعتماد کند.

متقاعد کردن

۱۶. زمینه‌سازی کنید

یکی از اصول ضروری به منظور متقاعد کردن مخاطبین این است که پیش از شروع بحث زمینه لازم برای پذیرش سخنان و نظرات خود را ایجاد کنید. در واقع، با فراهم کردن استانداردی نسبی برای تأیید سخنان خود می‌توانید احتمال پذیرش نظراتتان را از جانب شنوندگان افزایش دهید.

۱۷. در مخاطبین خود ضرورت ایجاد کنید

از جمله دیگر نکات مؤثر به منظور پذیرش سخنان گوینده القای حس نیاز و ضرورت برای مخاطبین است. در واقع، ایجاد انگیزه برای احساس نیاز به چیزی در مخاطبین موجب می‌شود تا به راحتی توانایی متقاعد کردن آن‌ها را داشته و تأثیرگذاری سخنان خود را افزایش دهید.

۱۸. از قدرت پیش‌بینی استفاده کنید

گاهی اوقات می‌توان برای متقاعد کردن دیگران چندین واقعیت کوچک را بیان کرده و نتایجی قابل پیش‌بینی از آن‌ها گرفت. به عبارت بهتر، بیان اتفاقاتی که قابل پیش‌بینی هستند موجب می‌شود تا مخاطبین به گوینده اعتماد بیشتری داشته و نسبت به سخنان وی باور داشته باشند. همچنین اطمینان از امکان وقوع برخی موضوعات موجب می‌شود تا مخاطبین نسبت به پذیرش نظرات و موضوعات مطرح‌شده تشویق شوند.

۱۹. به صورت هدفمند عصبانی شوید!

برخی مواقع ایجاد شرایط تنش‌زا موجب می‌شود تا مخاطبین از مواضع خود کنار کشیده و تمایلی به شنیدن سخنان گوینده نداشته باشند. بنابراین دقت داشته باشید تا از این روش به صورت هوشمندانه و هدفمند استفاده کنید. در واقع، اعمال فشاری هوشمندانه روی مخاطب و عصبانیت در برخی شرایط خاص موجب تأکید روی نظرات شده و احتمال پذیرش سخنان و ایده‌های مطرح‌شده را افزایش می‌دهد.

۲۰. سعی کنید تا اولین پیشنهاد را ارائه دهید

به طور معمول، اولین پیشنهاد ارائه‌شده تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به نظرات، ایده‌ها و پیشنهادات بعدی دارد. به عبارت دیگر، چنانچه مخاطبین نسبت به تأکید روی موضوعی خاص ترغیب شوند، سایر نظرات و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها نیز بر اساس مقایسه موارد مطرح‌شده با موضوع اول صورت می‌پذیرد. بنابراین به منظور افزایش احتمال تأیید سخنان خود سعی کنید تا نظرات و ایده‌های خود را در همان ابتدای کار بیان کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله، راه‌کارهایی به منظور داشتن مهارت متقاعد کردن دیگران را برشمرده و گفتیم که به چه طریقی می‌توان از قدرت نفوذپذیری لازم برای بیان نظرات، ایده‌ها و افکار خود در میان مخاطبین برخوردار بود. بنابراین با به‌کارگیری چنین روش‌هایی می‌توانید از اعتبار و همچنین اعتمادبه‌نفس لازم برای بیان نظرات و متقاعد کردن سایرین برخوردار شوید. در پایان، از شما دعوت می‌کنیم تا دیدگاه‌ها و تجربیاتتان را در رابطه با راه‌کارهایی که برای افزایش تأثیرگذاری نظرات خود به کار می‌گیرید، با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید