با افراد توهین کننده چگونه برخورد کنیم؟

بهترین واکنش در مقابل توهین افراد چیست‌؟ یادگیری طرز مقابله با اهانت و یا طعنه‌ اطرافیان، این امکان را به شما می دهد تا زمانی که در چنین موقعیت‌های اجتماعی تاسف باری قرار می‌گیرید، بتوانید خود را کنترل کرده و بر اوضاع مسلط باشید. ارزیابی موقعیت، پاسخ صحیح دادن به طرف مقابل و صبور بودن به شما کمک خواهد کرد تا بر اهانت دیگران غلبه کنید. در این مطلب به بررسی نحوه برخورد با افراد توهین کننده می‌پردازیم.   نحوه برخورد با افراد توهین کننده توهین ها به دو دسته فیزیکی یا کلامی تقسیم می شوند. اعمالی مانند مشت زدن،…

افراد توهین کننده

بهترین واکنش در مقابل توهین افراد چیست‌؟ یادگیری طرز مقابله با اهانت و یا طعنه‌ اطرافیان، این امکان را به شما می دهد تا زمانی که در چنین موقعیت‌های اجتماعی تاسف باری قرار می‌گیرید، بتوانید خود را کنترل کرده و بر اوضاع مسلط باشید. ارزیابی موقعیت، پاسخ صحیح دادن به طرف مقابل و صبور بودن به شما کمک خواهد کرد تا بر اهانت دیگران غلبه کنید. در این مطلب به بررسی نحوه برخورد با افراد توهین کننده می‌پردازیم.

 

نحوه برخورد با افراد توهین کننده

توهین ها به دو دسته فیزیکی یا کلامی تقسیم می شوند. اعمالی مانند مشت زدن، سیلی زدن یا تف کردن از انواع توهین های فیزیکی هستند. توهین های کلامی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. حرف‌های طعنه آمیز، کنایه‌ها، خیره شدن های مداوم و سرد و… نمونه‌های از توهین‌های غیرکلامی هستند.

۱. حفظ آرامش

بدترین کاری که می توانید در برابر رفتارهای تحقیرآمیز انجام دهید عصبانی شدن است. بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید. عصبانیت نشان دهنده اهمیت دادن به شخص توهین کننده و  پذیرفتن توهین او است. واکنش نشان دادن با حالتی عصبانی و مانند فرد توهین کننده فقط باعث خواهد شد که آن ها احساس کنند افراد قدرتمندی هستند. مسلما عصبانیت هیچ کمکی به شما نمی کند. در حقیقت روشی است که شما را آسیب پذیر و ناراحت نشان می‌دهد، بنابراین آرام باشید.

۲. انتقاد یا توهین

وقتی کسی به ما توهین می کند باید  از خودمان بپرسیم، آیا حرفی که ما را ناراحت کرد توهین بود یا انتقاد؟ گاهی با فکرکردن به این سوال متوجه می‌شویم توهین طرف مقابل بیشتر یک انتقاد است و حتی بخشی یا حتی تمام آن درست و واقعی است. بنابراین فکر کردن به این نقد می‌تواند بسیار مفید باشد. از طرفی دیگر اگر فکر می‌کنید کسی که به شما توهین کرده است ارزش فکر کردن و توجه را ندارد، نباید خود را برنجانید و دلخور شوید، همانطور که از یک بچه سرکش یا سگی که پارس می‌کند دلخور نمی‌شوید.

نحوه برخورد با افراد توهین کننده - پاسخ دادن با توهین
نحوه برخورد با افراد توهین کننده – پاسخ دادن با توهین

۳. پاسخ دادن با توهین

زمانی که فردی به شما توهین می کند، قطعا در پاسخ به او جواب های بی شماری به ذهن شما خطور می‌کند. اگر چنین کاری را انجام دهید، در واقع سطح اخلاقیات خود را به اندازه طرف مقابل پایین آورده‌اید و این دقیقاً همان چیزی است که فرد توهین کننده انتظار دارد. آن‌ها می‌خواهند شما را عصبانی کنند تا برخورد شدیدی از خود نشان دهید. در حقیقت قصد دارند که شما احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید تا بیشتر به شما آسیب برسانند. در جمع دوستان در بعضی موارد می‌توانید پاسخ خود را با طعنه یا کنابه بدهید.

۴. شوخی

استفاده از سلاح خنده و شوخی موقع پاسخ دادن به توهین، یکی از  روش‌های موثر می‌باشد. شوخ طبعی می‌تواند یک وضعیت پرتنش را کنترل کند، فرد اهانت کننده را خلع سلاح کرده و حتی توهین طرف مقابل را تضعیف کند. به طور مثال مدت ها پیش  یکی از رقبای‌، کاتوی کوچک  (سیاست مدار و نویسنده اهل روم)  وقتی که او در  حال دفاع از پرونده خود بود‌، به سویش آب دهان پرتاب کرد، کاتو بعد از پاک کردن  لباس خود با خنده گفت: “فکر می‌کنم مردم اشتباه می‌کنند که می‌گویند تو نمی‌توانی از دهانت استفاده کنی.”

نحوه برخورد با افراد توهین کننده - نادیده گرفتن
نحوه برخورد با افراد توهین کننده – نادیده گرفتن

۵. نادیده گرفتن

نایده گرفتن یک نحوه برخورد با افراد توهین کننده محسوب می‌شود. بعضی مواقع بهترین پاسخ در مقابل توهین و تمسخر، بی اعتنایی و نادیده گرفتن فرد توهین کننده است. یک روز  یکی از افراد زورگو و راهزن در حمام عمومی شهر  به کاتو حمله کرد  و هنگامی که  متوجه شد او چه کسی است، شرمنده و پشیمان عذر خواهی کرد. کاتو به جای اینکه عصبانی بشود یا عذر خواهی او را قبول کند، گفت:” من یادم نمی‌آید اتفاقی افتاده باشد.” بی توجهی و نادیده گرفتن طرف مقابل به جای واکنش نشان دادن باعث خواهد شد که فرد نادان به شدت عصبانی شود. در نهایت این موضوع به ضرر او تمام خواهد شد.

 

سخن آخر…

افراد توهین کننده معمولا از ناراحتی‌های روحی رنج می‌برند و با اهانت سعی دارند شما را نیز مانند خود به فردی ناراحت و ناراضی تبدیل کنند. بنابراین نحوه برخورد با این افراد برای گرفتار نشدن در دام آنها بسیار مهم است. اهانت عمل بسیار ناشایستی است به طوری‌که حتی جرم تلقی می‌شود. شما چه شیوه‌ای را برای برخورد با افراد توهین کننده در پیش می‌گیرید؟ فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید