۱۵ توصیه مهم برای مدیریت زمان و برنامه ریزی

آیا ته به حال درباره چگونگی مدیریت زمان اندیشیده‌اید؟ برای همه ما بارها پیش آمده است که از روال عادی و تکراری زندگی خود خسته شده باشیم؛ گاهی نیز آنقدر درگیر مسائل روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم باید راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کرده و زمان خود را مدیریت کنیم. از این‌رو در این مطلب تکنیک‌های موثری برای مدیریت زمان و برنامه ریزی آورده شده‌است؛ با ما همراه باشید.   15 روش برای مدیریت زمان و برنامه ریزی ۱. سحرخیزی معمولا ۱ الی ۲ ساعت بعد از بیدار شدن، به عنوان مهم‌ترین ساعت کاری شما محسوب می‌شود. شروع دیرهنگام و آشفته…

مدیریت زمان و برنامه ریزی

آیا ته به حال درباره چگونگی مدیریت زمان اندیشیده‌اید؟ برای همه ما بارها پیش آمده است که از روال عادی و تکراری زندگی خود خسته شده باشیم؛ گاهی نیز آنقدر درگیر مسائل روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم باید راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کرده و زمان خود را مدیریت کنیم. از این‌رو در این مطلب تکنیک‌های موثری برای مدیریت زمان و برنامه ریزی آورده شده‌است؛ با ما همراه باشید.

 

۱۵ روش برای مدیریت زمان و برنامه ریزی

۱. سحرخیزی

معمولا ۱ الی ۲ ساعت بعد از بیدار شدن، به عنوان مهم‌ترین ساعت کاری شما محسوب می‌شود. شروع دیرهنگام و آشفته یک روز می‌تواند باعث دو مشکل اصلی شود؛ زمان خود را در صبح از دست می‌دهید، دوم اینکه، می‌تواند تاثیر منفی بر سایر کارهایی داشته باشد که قرار است در طول روز انجام دهید.

۲. خواب کافی

ممکن است برای افرادی که در پست مدیریت هستند، این موضوع غیر قابل درک بنظر برسد؛ اما خواب مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر بهره‌وری شما داشته باشد و شما با انرژی بیشتری می‌توانید کارهای خود را انجام دهید. در واقع با داشتن خواب کافی، حافظه شما بهبود خواهد یافت، خلق و خو و همچنین تفکر مثبت شما افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، داشتن خواب کافی، اثرات طولانی مدت متعددی نظیر بهبود سلامت و کنترل وزن دارد.

۳. قورباغه را قورت دادن

این تکنیک توسط افراد موفقی که عملکرد بالایی در زندگی خود داشته‌اند، امتحان شده است. مفهوم استفاده از این تکنیک به این معناست که  اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهید، سخت‌ترین کار آن روز است. زیرا در بقیه روز آسوده خواهید بود که سخت‌ترین کار را پشت سر گذاشته‌اید.
قورباغه شما در واقع همان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری است که باید همان اول وقت انجام بدهید و درواقع می‌توان گفت انجام دادن آن کار، می‌تواند بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی شما داشته باشد.

۴. قدرت نه گفتن

اگر قرار باشد ما جایگاه شغلی با مسئولیت های زیادی را عهده دار شویم، در این موقعیت ممکن است برای ما دشوار باشد که بین قبول کردن یک سری وظایف و نه گفتن به آن‌ها تعادل ایجاد کنیم. ممکن است در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما ما باید کم کم نه گفتن را یاد بگیریم.

این کار باعث می‌شود تا به کارهای حاشیه‌ای نپرداخته و بر کار خود متمرکز شوید.

نه گفتن را یاد بگیرید

۵. سپردن کارها به شخص دیگر

زمان‌هایی وجود دارد که ما نیاز به یک شخصی داریم، تا با سپردن اندکی از کارها به او، امور را بهتر انجام دهیم. ممکن است افرادی وجود داشته باشند، که در اجرای کارها از خود ما بهتر عمل کنند.

۶. کنار گذاشتن عادت های بد

تکنیک‌های متعددی برای توقف و یا از بین بردن عادت‌های ناسالم وجود دارد. این کار به شما در مدیریت زمان کمک زیادی خواهد کرد و زمان بیشتری را نسبت به قبل برای صرف کارها خواهید داشت.

۷. حذف کردن چند مورد از وظایف 

انجام دادن چند کار و وظیفه به صورت همزمان، عملکرد و میزان بهره‌وری شما را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد. سعی کنید، از انجام وظایف پیش پا افتاده خودداری کنید و تمام تمرکز اصلی خود را برای انجام یک کار مفید در طول روز بگذارید.

۸. کمال گرا نبودن

اصل پارتو یا همان قانون ۲۰/۸۰ حاکی از آن است، که حدود ۲۰ درصد از فعالیت‌های شما، ۸۰ درصد نتیجه موثر برای شما خواهد داشت. سعی کنید، در طول روز نگاهی به سایر فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید، بیاندازید و از انجام دادن کارهای غیر ضروری خودداری کنید و بدانید که کمال‌گرا بودن، شما را از پیشرفت باز خواهد داشت.

۹. مشخص کردن محدودیت زمانی

 سعی کنید برای شروع انجام یک کار، محدودیت‌های زمانی خود را بشناسید تا بتوانید کلیه فعالیت‌های خود را کنترل کرده و سریع‌تر به موفقیت دست یابید.

۱۰. داشتن اوقات فراغت

سعی کنید از اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. برخی از فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون شاید سرگرم‌کننده باشند، اما به عنوان اوقات فراغت سالم محسوب نمی‌شود. سعی کنید فعالیت‌های متنوعی مانند ورزش و سرگرمی‌های هنری را دنبال کنید تا بتوانید روحیه بهتری برای انجام دادن کارها داشته باشید.

۱۱. استراحت کردن بین کارها

خستگی و انجام دادن مداوم کارها و وظایف سنگین، میزان کارایی و بهره‌وری شما را کاهش خواهد داد. سعی کنید، وظایف خود را به چند بخش تقسیم کرده و بعد از تکمیل هر کار، قبل از شروع کار بعدی، مقداری از وقت خود را صرف آرامش ذهن خود کنید. حتی پنج دقیقه استراحت می‌تواند تفاوت قابل توجهی را قدرت ذهن شما ایجاد کند.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

۱۲. استفاده از شب‌ها و آخر هفته‌ها

انجام دادن یک مقداری از کارها در شب و تعطیلات آخر هفته می‌تواند برای پیشرفت و ادامه مسیر، به شما کمک کند. اما این کار به این معنا نیست، که اوقات فراغت خود را قربانی کنید! پس تعادل را رعایت کنید.

۱۳. داشتن سبک زندگی سالم

ممکن است بسیاری از افراد، اطلاعاتی در مورد مزایای یک رژیم غذایی سالم و ورزش نداشته باشند. اما بدانید که داشتن یک شیوه زندگی سالم، کارایی شما را افزایش خواهد داد. با این کار می‌توان اثرات بهبود مدیریت زمان را احساس کرد.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

۱۴. استفاده بهینه از موبایل

آیا لازم است در تمام زمان خود را از موبایل خود استفاده کنید؟ اگر به آن احتیاجی ندارید، برای چند ساعت آن را کنار بگذارید و استفاده نکنید.  یکی از بهترین کارهایی که ما می‌توانیم برای مدیریت زمان انجام دهیم این است که عواملی مانند تلفن همراه را در هنگام کار، از اطراف خود دور کنیم.

۱۵. داشتن برنامه بهینه

سعی کنید برای ساده‌تر کردن انجام کارها، برنامه‌های خود را سازمان‌دهی کنید. آیا همواره یک برنامه دقیق برای روز بعد خود دارید؟ آیا از ابزارهای کارآمد برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنید؟ سعی کنید، از لوازم و نرم‌افزارهای مناسب برای این کار استفاده کنید.

 

کلام آخر

بکارگیری ۱۵ تکنیکی که برای مدیریت زمان و برنامه ریزی در این مقاله ارائه شد، نظم برنامه‌های شما را به صورت چشمگیری بهبود می‌بخشد. همچنین شما می‌توانید با ۳ تکنیک اساسی در مدیریت زمان نیز در انگیزه آشنا شوید.

تجربیات و دیدگاه‌های شما در مورد مدیریت زمان چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید