آیا ارتباطی بین عفونت ادراری و تاخیر در پریود وجود دارد؟

انگیزه – آیا عفونت ادراری و تاخیر در پریود با یکدیگر ارتباط دارند؟ این امکان وجود دارد که عفونت دستگاه ادراری موجب تاخیر در پریود شود ولی این یک قانون حتمی نیست و بیشتر زنان مبتلا به عفونت دستگاه ادرار، دچار تاخیر در پریود نخواهند شد. در این مطلب به بررسی عفونت‌های ادراری، علائم و نشانه‌های آن، راه‌های پیشگیری و درمان عفونت ادراری و تأثیر عفونت ادراری بر پریود خواهیم پرداخت.   رابطه عفونت‌ ادراری و تاخیر در پریود عوامل استرس‌زا در بدن می‌تواند تخمک‌گذاری را به تاخیر اندازد که منجر به قطع یا تاخیر پریود می‌شود. در مجموع می‌توان…

عفونت ادراری و تاخیر در پریود

انگیزه – آیا عفونت ادراری و تاخیر در پریود با یکدیگر ارتباط دارند؟ این امکان وجود دارد که عفونت دستگاه ادراری موجب تاخیر در پریود شود ولی این یک قانون حتمی نیست و بیشتر زنان مبتلا به عفونت دستگاه ادرار، دچار تاخیر در پریود نخواهند شد. در این مطلب به بررسی عفونت‌های ادراری، علائم و نشانه‌های آن، راه‌های پیشگیری و درمان عفونت ادراری و تأثیر عفونت ادراری بر پریود خواهیم پرداخت.

 

رابطه عفونت‌ ادراری و تاخیر در پریود

عوامل استرس‌زا در بدن می‌تواند تخمک‌گذاری را به تاخیر اندازد که منجر به قطع یا تاخیر پریود می‌شود. در مجموع می‌توان گفت عفونت‌های دستگاه ادراری به طور معمول بر قاعدگی تأثیر نمی‌گذارند. هرچند، عفونت کلیه می‌تواند بر روی عملکرد بدن تأثیر بگذارد و از این رو موجب تاخیر در پریود یا تخمک‌گذاری و پریود شود. در صورتی که عفونت کلیه توسط پزشک درمان نشود، این عفونت می‌تواند منجر به بروز عفونت خون نیز شود.

عفونت خون که ناشی از وخامت عفونت دستگاه ادراری است، موجب کاهش فشار خون خواهد شد و از این رو، منجر به وارد شدن شوک به بدن می‌شود. عفونت خون می‌تواند سبب توقف عملکرد تمامی اعضای اصلی بدن نظیر ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد و حتی سیستم عصبی شود. از طرفی دیگر، عفونت خون می‌تواند بر روی عملکرد دستگاه تولیدمثل تأثیر بگذارد که این عامل باعث متوقف شدن چرخه قاعدگی خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت که عفونت ادراری و تاخیر در پریود می‌توانند به طور غیرمستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ در صورتی که عفونت از نوع کلیوی باشد،‌ این احتمال بیشتر است. برای داشتن اطلاعات از نحوه تأثیر این دو بر یکدیگر لازم است، درباره عفونت‌های ادراری، نشانه‌ها و انواع آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

مکانیسم بروز عفونت ادراری

عفونت ادراری گونه‌ای از بیماری‌های عفونی است که بر دستگاه ادرار تأثیر می‌گذارد. دستگاه ادرار شامل کلیه‌ها، مثانه، دو میزنای و مجرای ادراری است. بیشتر عفونت‌های دستگاه ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. با این وجود، این عفونت می‌تواند توسط میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز ایجاد شود. در بیشتر موارد، هنگامی که باکتری وارد دستگاه ادراری زنان می‌شود، اجابت مزاج و ادرار کردن موجب می‌شوند که باکتری به سرعت از بین رفته و هیچ گونه علائمی بروز پیدا نکند. با این وجود، در صورتی که تعداد باکتری‌ها بیش از حد باشند، می‌توانند بر روی مکانیسم دفاعی طبیعی بدن تأثیر بگذارد و موجب بروز عفونت شوند.

به  طور عمومی پریود باید به طور مرتب اتفاق بیفتد. با این وجود، در مواردی پریود به تاخیر می‌افتد و این موضوع موجب نگرانی می‌شود. عفونت ادراری (UTI) یکی از بیماری‌های شایع است که بر زنان بیشتر از مردان تأثیر می‌گذارد. چرا که آناتومی اندام خانم‌ها به شکلی است که مجرای ادرار آن‌ها کوتاه‌تر از مردان است و باکتری‌ها برای رسیدن به مثانه و ایجاد عفونت نیاز به پیمودن فاصله کوتاهی دارند. عفونت‌های ادراری‌ معمولی می‌توانند با آنتی بیوتیک درمان شوند، ولی انواع شدیدتر ممکن است به درمان و بستری در بیمارستان نیاز داشته باشند.

 

علائم و نشانه‌های ابتلا به عفونت ادراری

بیش از ۵۰ درصد از زنان، در طول عمر خود مبتلا به عفونت ادراری می‌شوند. علائم عفونت ادراری عبارت است از:

  • احساس درد یا سوزش در زمان ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • بوی بد داشتن ادرار
  • خروج مقدار کمی ادرار به طور مداوم
  • احساس درد، فشار یا گرفتگی در شکم
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • درد پهلو
  • احساس مداوم برای رفتن به دستشویی و تکرر ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب
  • ادرار تیره رنگ

عفونت ادراری و تاخیر در پریود

انواع عفونت ادراری

  • عفونت مثانه: این عفونت که آن را التهاب مثانه نیز می‌نامند، هنگامی اتفاق می‌افتد که باکتری از راه مجرای ادرار وارد مثانه می‌شود. در صورتی که التهاب مثانه درمان نشود، ممکن است باکتری وارد میزنای و کلیه‌ها شده و موجب عفونت آن‌ها شود.
  • عفونت مجاری ادرار: در صورتی که عفونت تنها بر روی مجرای ادرار تأثیر گذارد، به آن التهاب میزراه گفته می‌شود. بیشتر زنان مبتلا به التهاب میزراه، دچار عفونت مثانه نیز خواهند شد.
  • عفونت کلیه: این نوع عفونت، شدید‌ترین نوع عفونت دستگاه ادراری محسوب می‌شود. عفونت‌های شدید کلیه یا عفونت‌های پی در پی، در برخی موارد موجب آسیب دائمی به کلیه‌ها می‌شود و حتی می‌توانند منجر به بیماری مزمن کلیه شوند. در موارد کمیاب، عفونت کلیه می‌تواند منجر به عفونت خون نیز شود.

 

علت بروز عفونت ادراری در زنان

عوامل زیادی باعث بروز عفونت ادراری در بانوان می‌شود که مهم‌ترین این علت‌ها عبارت است از:

۱. رابطه جنسی

در زنان جوان فعال از لحاظ جنسی، فعالیت جنسی دلیل ۷۵-۹۰٪ عفونت‌های مثانه است و خطر عفونت با تعداد دفعات رابطه جنسی در ارتباط است.

۲. مصرف انواع خاص وسایل پیشگیری از بارداری

استفاده از اسپرم‌کش و دیافراگم برای پیشگیری از بارداری، علاوه بر تعداد دفعات آمیزش جنسی خطر ابتلا به عفونت ادرار را افزایش می‌دهد.

۳. بعد از دوران یائسگی

بعد از دوران یائسگی، عفونت ادراری به علت کمبود استروژن ممکن است افزایش پیدا کند.

۴. سوند ادراری

سوند ادراری خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش خواهد داد.

۵. سابقه خانوادگی و عامل وراثت

در صورتی که یکی از اعضای خانواده و اقوام نزدیک مبتلا به این بیماری باشند، احتمال بروز این بیماری در افراد دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند.

۶. بیماری دیابت

بیماری دیابت و سایر بیماری‌ها می‌توانند موجب بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و از این رو باعث خطر عفونت‌های ادراری می‌شود.

۷. سنگ کلیه

سنگ کلیه موجود در مجاری ادراری باعث حبس ادرار در مثانه و در نتیجه ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

 

راه‌های پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری

راه‌های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ادراری و درمان آن در خانه وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید از ابتلا به این بیماری و عوارض ناشی از آن مانند تاخیر در پریود، در امان باشید. در زیر به تعدادی از این موارد اشاره خواهد شد.

  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا کاندوم
  • ادرار کردن بلافاصله پس از برقراری رابطه جنسی
  • نوشیدن مقدار زیادی آب؛ این موضوع ادرار را رقیق می‌کند و موجب می‌شود بیشتر دستشویی بروید. این یک راه مؤثر برای خارج کردن باکتری‌ها از دستگاه ادراری است.

درمان عفونت ادراری با نوشیدن آب

  • رعایت بهداشت فردی: نوع لباس زیر مورد استفاده، شیوه‌های بهداشت شخصی بعد از ادرار کردن و یا مدفوع کردن و یا این که آیا فرد به صورت مداوم حمام می‌کند یا دوش می‌گیرد. نگه نداشتن ادرار، استفاده درست از نوار بهداشتی و شستشوی واژن
  • در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر، می‌توان از دوز پایین آنتی بیوتیک‌ها به‌عنوان اقدام پیشگیرانه استفاده کرد.
  • از مصرف الکل و سیگار به صورت جدی اجتناب کنید.
  • پاک کردن از جلو به عقب: این کار مانع از گسترش و انتشار باکتری از منطقه مقعد به واژن و مجرای ادرار می‌شود. همواره این کار را پس از ادرار کردن و حرکت روده انجام دهید.
  • دوش آب داغ بگیرید. با وجود اینکه این روش از لحاظ پزشکان و پزوهشگران علوم پزشکی اثبات نشده است، ولی تعداد زیادی از افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری پس از حمام آب داغ احساس می‌کنند، خارش، سوزش و درد آنها کاهش یافته است.
  • مصرف مرکبات و غذاهای دارای ویتامین C را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این نوع مواد به علت داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین می‌برند.
  • اشخاص مبتلا به عفونت اداری می‌توانند با نوشیدن آب قره قروت و یا زغال اخته بسیاری از باکتری‌های عفونت ادراری را نابود کنند.
  • از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین‌ و گازدار و غذاهای تند و پرادویه خودداری کنید.
  • در صورتی که درد و سوزش ناحیه دستگاه ادراری بیش از ۲۴ ساعت طول کشید، به طور حتم، به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید.

با وجود اینکه رعایت نکته‌های ارائه شده در بالا بسیار الزامی است، ولی در صورتی که علائم بیماری بعد از مدتی از بین نرفت، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مزمن (طولانی مدت) ادراری و یا پیشگیری از انتقال عفونت به بخش‌های دیگر بدن مانند کلیه، باید به سرعت اقدامات پزشکی انجام شود.

 

مهم‌ترین دلایل تاخیر در پریود کدامند؟

دلایل زیادی وجود دارند که موجب تاخیر در پریود می‌شوند، ولی احتمالا، عفونت رایج ادراری منجر به بی‌نظمی در چرخه پریود نمی‌شود. مهم‌ترین دلایل برای تاخیر در پریود عبارت است از:

  • استرس و اضطراب: هورمونهای پریود به تنظیم هیپوتالاموس می‌پردازد که تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرند و از این رو باعث تاخیر در پریود می‌شوند.
  • افسردگی
  • عدم تعادل هورمون‌ها به دلیل ابتلا به یک نوع بیماری مزمن: بیماری سلیاک به عنوان یک بیماری مزمن شناخته شده است که به طور کلی باعث استرس در سیستم بدن شده و می‌تواند بر پریودی شما تأثیر بگذارد.
  • انجام ورزش شدید و طاقت فرسا
  • عدم تعادل تیروئید: غده تیروئید وظیفه تنظیم متابولیسم بدن را بر عهده دارد و مشکلات آن می‌تواند بر پریود شما تأثیر بگذارد.
  • کاهش شدید وزن به دلیل رژیم غذایی: کاهش چشمگیر وزن بدن ممکن است به توقف پریود منجر شود. برای نمونه، آموزش ماراتن بدن را در استرس بیش از اندازه قرار می‌دهد و مانع از تخمک گذاری می‌شود.
  • وجود تخمدان پلی کیستیک
  • روش‌های جلوگیری از بارداری

آیا تا به حال به عفونت ادراری مبتلا شده‌اید؟ برای درمان آن چه اقداماتی انجام دادید؟ آیا این عارضه باعث به تاخیر افتادن پریود شما شد؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید