در مورد خواص زردک چه می‎دانید؟

زردک با نام‎های ‎دیگر هویج ایرانی و جزر نامیده می‎شود. این میوه که نوعی ریشه است، در فصل زمستان برداشت می‎شود. خواص زردک باعث شده تا طب سنتی از آن برای کاربردهای متعدد استفاده کند. هر چند بسیاری از ایرانیان با آن آشنایی ندارند، اما نوعی میوه ایرانی است که در سال‎های ‎اخیر مصرف کمتری داشته است. زردک طبع گرمی دارد و برای کسانی که به سردی مبتلا هستند، مناسب است. همچنین این ماده انرژی بخش و مقوی، برای کودکان و افراد ضعیف خوراک مناسبی است. در ادامه به بررسی خواص زردک می‎پردازیم.   خواص زردک برای سلامتی و زیبایی…

یکی دیگر از خواص زردک تقویت معده و روده است

زردک با نام‎های ‎دیگر هویج ایرانی و جزر نامیده می‎شود. این میوه که نوعی ریشه است، در فصل زمستان برداشت می‎شود.
خواص زردک باعث شده تا طب سنتی از آن برای کاربردهای متعدد استفاده کند. هر چند بسیاری از ایرانیان با آن آشنایی ندارند، اما نوعی میوه ایرانی است که در سال‎های ‎اخیر مصرف کمتری داشته است.
زردک طبع گرمی دارد و برای کسانی که به سردی مبتلا هستند، مناسب است. همچنین این ماده انرژی بخش و مقوی، برای کودکان و افراد ضعیف خوراک مناسبی است. در ادامه به بررسی خواص زردک می‎پردازیم.

 

خواص زردک برای سلامتی و زیبایی

۱. بهبود عملکرد کبد

زردک می‎تواند به بیماری انسداد کبد کمک کند. این ماده خوراکی با بازکردن رگ‎های ‎مسدود شده کبدی، قادر به درمان مشکلات کبدی است. اگر علائم کبد چرب را در خود مشاهده کردید؛ زردک را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۲. تقویت سیستم گوارش

یکی دیگر از خواص زردک تقویت معده و روده است. به طوری که با کمک به معده می‎تواند هضم غذا را آسان‌تر کند. این ماده خوراکی به بهبود زخم معده کمک می‎کند. همچنین به دلیل ملین بودن، باعث افزایش مخاط روده بزرگ می‎شود. در نتیجه از مواد طبیعی در درمان خانگی یبوست محسوب می‌شود. هضم و دفع این ماده خوراکی هم به راحتی انجام می‎شود.
با مصرف زردک میزان بزاق دهان افزایش می‎یابد. این موضوع باعث می‎شود تا مواد معدنی مهم و ویتامین هایی که به هضم غذا کمک می‎کنند،بیشتر از قبل تولید شوند. یکی دیگر از خواص زردک برای سیستم گوارش، پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ است. زیرا این ماده خوراکی حاوی مقدار زیادی فیتوکمیکال است. فالکارینول یکی از انواع فیتوکمیکال است که به سلامت روده بزرگ کمک می‎کند.

۳. کمک به رشد کودکان

کودکانی که زردک مصرف می‎کنند، از ضعف و بی حالی آنها پیشگیری می‎شود. همچنین احتمال ابتلا به ضعف بینایی در بزرگسالی در آنها کاهش می‎یابد. این ماده به دلیل داشتن طبع گرم مانع از سرد مزاجی و شب ادراری کودکان می‎شود.

۴. درمان بیماری‎های ‎جنسی

یکی دیگر از خواص زردک درمان بیماری‎های ‎جنسی از جمله اختلال نعوظ  و ناتوانی جنسی است. این ماده خوراکی باعث افزایش منی در مردان می‎شود. همچنین به دلیل خاصیت نعوظ آور بودن از ناتوانی جنسی جلوگیری می‎کند.

۵. پیشگیری و رفع سنگ کلیه

زردک ادرار آور است و در عین حال باعث خروج اسید اوره و سدیم اضافه از بدن می‎شود. این مواد از طریق کلیه از بدن دفع می‎شوند. در نتیجه از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‎کند. وجود پتاسیم در زردک نیز به این تاثیر کمک بیشتری می‌کند. اگر به سنگ کلیه‌ای مبتلا باشید که سنگ‎ها
در آن کوچک و قابل دفع باشند، با مصرف زردک از بدن دفع می‎شوند. البته برای دفع سنگ کلیه از خواص پوست هندوانه نیز می‌توانید بهره‌ بگیرید.

زردک

۶. مفید برای دوره بارداری

گیاه زردک با کاهش قند خون، مانع از ابتلا به دیابت بارداری می‎شود. همچنین در این دوره خطر افزایش فشار خون وجود دارد. اما با مصرف زردک می‌توان فشار خون را کاهش داد.

۷. جوانسازی پوست

یکی دیگر از خواص زردک رفع جوش و آکنه از پوست است. به این دلیل که زردک با خروج مواد زائد و سموم از بدن، باعث پاکسازی کبد می‎شود.
در نتیجه کمتر به جوش و آکنه مبتلا می‎شوید. از سوی دیگر در زردک مقداری بتاکاروتن وجود دارد. با مصرف این ماده خوراکی بتاکاورن به ویتامینA تبدیل می‎شود. این ویتامین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست صورت می‌گردد.
یکی دیگر از خواص زردک برای پوست، تصفیه خون است. زیرا این ماده خوراکی قادر است نسبت اسیدی و قلیایی بودن بدن را حفظ کند. در نتیجه به تصفیه خون بدن می‎انجامد. قطعا با پاک شدن خون، پوست زیباتری خواهید داشت.

۸. فشار خون

یکی از دلایلی که باعث ابتلا به فشار خون بالا می‎شود، مصرف بیش از حد نمک و سدیم بالا در بدن است. وقتی زردک میل می‎کنید، پتاسیم موجود در این ماده باعث دفع سدیم اضافه از بدن می‎شود. در نتیجه فشار خون هم درمان می‎شود.

۹. پیشگیری از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان

زردک می‎تواند به حفظ و جذب بهتر کلسیم در بدن کمک کند. در نتیجه با مصرف آن از پوسیدگی دندان و ابتلا به پوکی استخوان در امان خواهید ماند.

۱۰. التیام زخم و التهاب

از دیگر مزیت‎های ‎مصرف زردک التیام زخم و التهاب است. به طوری که می‎تواند سرعت بهبودی را بیشتر کند. اگر زردک را به صورت رنده شده و خام استعمال کنید، تاثیر آن بر روی زخم و التهاب بیشتر است.

۱۱. کاهش قند خون

کاهش قند خون و درمان دیابت از دیگر خواص زردک است. زیرا در این ماده خوراکی مقدار زیادی کارتنوئید وجود دارد. این ماده باعث ترشح بیشتر انسولین در بدن می‎شود. در نتیجه مقدار قند خون اضافه بدن از طریق کلیه‎ها ‎دفع می‎شود.

۱۲. کاهش کلسترول خون

به دلیل وجود مقدار زیادی فیبر در زردک، کلسترول بد (LDL) دفع می‎شود. در عین حال سطح کلسترول خوب (HDL) افزایش می‎شود. بنابراین با مصرف زردک، خطر حمله قلبی و انسداد عروق خونی تا حد زیادی کاهش می‎یابد.

۱۳. مفید برای چشم

زردک با تصفیه خون می‎تواند باعث سم زدایی بدن شود. همچنین به سلول سازی جدید هم کمک می‎کند. با این مزیت‎ها ‎زردک می‎تواند التهاب و عفونت‎های ‎احتمالی در چشم را درمان کند. همچنین این ماده خوراکی بینایی را تقویت می‎کند. به همین دلیل برای سالمندان و کسانی که به ضعف بینایی مبتلا هستند، زردک توصیه می‎شود.
زردک می‎تواند پیری سلول‎های ‎شبکیه را از بین ببرد. همچنین مصرف زردک می‎تواند شب کوری را هم درمان کند، زیرا باعث جذب بهتر ویتامین آ در بدن می‎شود. وجود این ویتامین به سلامت بینایی کمک می‎کند.

 

فواید زردک در طب اسلامی

در طب اسلامی سفارش زیادی به مصرف زردک شده است. از قول امام صادق (ع) در کتاب اصول کافی نقل شده که مصرف این ماده خوراکی باعث درمان بواسیر و قولنج می‎شود. همچنین توان جنسی و نعوظ را افزایش می‎دهد و کلیه‎ها ‎را گرم می‎کند.
امام کاظم (ع) در مورد خواص زردک فرموده اند: «زردک گرم است و می‎تواند سرد مزاجی و خشکی مخاط مقعد را درمان کند. اگر قادر به جویدن آن نیستید، حتما آن را بپزید و بخورید».

 

نحوه مصرف

یکی از روش‎های ‎مصرف زردک، درست کردن مرباست. البته بهتر است مربا را با عسل تهیه کنید. در این صورت اثر آن را بر روی سلامت بدن مشاهده خواهید کرد. مربای زردک با عسل می‎تواند سوء هاضمه را درمان کند.
روش دیگری که ایرانیان از دیرباز برای پخت زردک داشته اند، حلوا بوده است. ترشی این ماده غذایی نیز به همراه ادویه می‎تواند ورم طحال را از بین ببرد. شما در ماه می‎توانید ۲ تا ۳ بار زردک مصرف کنید.

حلوای زردک

نکات پایانی

با وجود تمام خواص زردک ممکن است مضراتی را هم به همراه داشته باشد. اگر به سوء هاضمه مبتلا هستید، بهتر است زردک را به صورت پخته مصرف کنید. همچنین مصرف بیش از حد این ماده غذایی ممکن است باعث زردی پوست شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید