روش شستن صحیح دست‌ ها برای مقابله با کرونا (فیلم)

یکی از مهم‌ترین موارد رعایت بهداشت که در سرتاتر جهان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس خطرناک کرونا بسیار به آن توصیه می‌کنند، شستن مرتب دست‌ها است. اما شستن صحیح دست ها باید با روشی صحیح، انجام شود تا حداکثر کارایی را داشته باشد و بتواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. در این مطلب می‌خواهیم بگوییم چندبار در روز باید دست‌هایتان را بشویید و روش صحیح شستن دست ها و ضد عفونی کردنشان برای جلوگیری از ویروس کرونا را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید به بهترین شکل، در این روزها از سلامتتان مراقبت کنید.   آموزش روش…

زمان شستن دست ها برای کرونا حداقل 20 ثانیه

یکی از مهم‌ترین موارد رعایت بهداشت که در سرتاتر جهان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس خطرناک کرونا بسیار به آن توصیه می‌کنند، شستن مرتب دست‌ها است. اما شستن صحیح دست ها باید با روشی صحیح، انجام شود تا حداکثر کارایی را داشته باشد و بتواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.

در این مطلب می‌خواهیم بگوییم چندبار در روز باید دست‌هایتان را بشویید و روش صحیح شستن دست ها و ضد عفونی کردنشان برای جلوگیری از ویروس کرونا را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید به بهترین شکل، در این روزها از سلامتتان مراقبت کنید.

 

آموزش روش صحیح شستن دست ها همراه با فیلم

برای شستن دست‌های خود به روش صحیح باید پنج مرحله را دنبال کنید. دست‌های تمیز می‌تواند مانع از انتشار میکروب‌ها از یک شخص به فرد دیگر و انتقال آن در کل جامعه شود.

در هر بار شست و شوی دست‌‌ها، باید ۵ مرحله زیر را رعایت کنید:

۱. دستان خود را با آب تمیز و گرم (ولرم) مرطوب کنید، شیر را ببندید و به دست‌هایتان صابون بزنید. بهتر است در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، از صابون‌های جامد به دلیل انتقال ویروس جدا خودداری کرده و از صابون مایع استفاده کنید.

۲. دست‌ها را کاملا به همدیگر مالش دهید تا کاملا کف کند و سپس قسمت پشتی دست‌ها، بین انگشتان دست و زیر ناخن‌های خود را کاملا بشویید.

۳. مالش دادن دست‌ها باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد تا کاملا میکروب‌ها و ویروس‌های احتمالی از بین بروند. برای این کار می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید. روش بهتر آن است که یکی از آهنگ‌های مورد علاقه خود را بخوانید تا خسته نشوید.

۴. سپس دست‌های خود را به خوبی زیر آب ولرم بشویید تا کاملا همه کف‌ها شسته شود.

۵. دستان خود را با یک حوله تمیز یا هوای آزاد خشک کنید. در این روزها بهتر است دست‌هایتان را با دستمال حوله یک بار مصرف خشک کرده و سپس آن را در یک سطل درب‌دار بیندازید.

 

اگر آب و صابون در دسترس نباشد، چگونه از ویروس کرونا در امان باشیم؟

وقتی نمی‌توانید از صابون و آب استفاده کنید، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. شستن دست‌ها با آب و صابون بهترین راه برای خلاص شدن از شر میکروب‌ها و ویروس کروناست، اما اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست، می‌توانید از یک ضدعفونی کننده دستی با الکل استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. میزان درصد الکل روی بسته آن نوشته شده است و می‌توانید از مسئول داروخانه نیز در این مورد کمک بگیرید. اگر محلول ضد عفونی نیز در دسترس نباشد به راحتی می‌توانید یک محلول ضد عفونی کننده خانگی تهیه کنید.

 

نکات مهم درباره مواد ضدعفونی کننده دست

  • ضد عفونی کننده‌ها در بسیاری از مواقع می‌توانند به سرعت تعداد میکروب‌ها و ویروس‌های دست را کاهش دهند. با این حال، ضدعفونی‌کننده‌ها شما را از همه انواع میکروب و ویروس در امان نگه نمی‌دارند.
  • زمان‌هایی که دست‌ها به وضوح کثیف یا چرب باشند، ضدعفونی کننده‌ها موثر نیستند.
  • ضدعفونی کننده‌های دستی ممکن است مواد شیمیایی مضر، مانند سموم دفع آفات و فلزات سنگین را از بین نبرند.
هشدار مهم:  بلعیدن ضدعفونی کننده‌های دست الکل‌دار می‌تواند باعث مسمومیت با الکل شود. به همین جهت آن را دور از دسترس کودکان خردسال نگه دارید و بر استفاده از آن‌ها نظارت کنید.

روش صحیح ضد عفونی کردن دست

روش استفاده از ضدعفونی کننده دست

  • محصول ژل را روی کف دست خود بمالید (برچسب را بخوانید تا مقدار صحیح برای یک بار ضد عفونی کردن دست با  آن را یاد بگیرید).
  • دستان خود را با هم کاملا مالش دهید، طوری که مواد ضدعفونی کننده به تمام قسمت‌های دستتان مثل لابه لای انگشتان نیز به خوبی برسد.
  • باید حدود ۲۰ ثانیه به صورت مداوم دست‌هایتان را به هم مالش دهید تا ژل خشک نشود و روی تمامی قسمت‌های دستتان نیز کشیده شود.
  • در پایان اجازه دهید ژل به صورت طبیعی روی دستتان خشک شود و خودتان آن را خشک نکنید.

روش صحیح شستن دست‌ها

چندبار در روز دست‌ ها را بشوییم؟

برای سالم ماندن نسبت به ویروس کرونا و بیماری‌های واگیردار عفونی، بهتر است هر یکساعت یک بار دست‌هایتان را بشویید. با این کار به سلامت خود و عزیزانتان کمک بزرگی کرده‌اید. اما در صورتی که حساسیت پوستی دارید و یا به هر دلیلی برایتان مقدور نیست که هر ساعت دست‌هایتان را بشویید، پس حداقل در زمان‌های زیر حتما دست‌هایتان را با آب و صابون به روشی که در ادامه آموزش می‌دهیم بشویید.

  • قبل، حین و بعد از تهیه غذا
  • قبل از خوردن غذا
  • قبل و بعد از مراقبت از شخصی در خانه که دچار استفراغ یا اسهال شده است.
  • قبل و بعد از درمان برش یا زخم
  • قبل و بعد از استفاده از توالت
  • بعد از تعویض پوشک یا تمیز کردن کودکی که از توالت استفاده کرده است.
  • بعد از پاک کردن بینی، سرفه یا عطسه
  • پس از تماس با حیوانات، خوراک حیوانات یا زباله‌های حیوانات
  • بعد از دست زدن به غذای حیوانات خانگی
  • بعد از لمس زباله‌ها
  • بعد از آمدن به خانه از سر کار، خرید و …

 

سخن آخر

شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان ایران همه ما را بسیار نگران کرده است. اما همانطور که پزشکان در رسانه‌های ملی و فضای مجازی نیز بر آن تاکید کرده‌اند، مهم‌ترین عامل برای از بین بردن این بیماری استفاده از روش‌های پیشگیرانه و دقت در نحوه انجام آن توسط تک تک افراد جامعه است تا این ویروس به طور کامل فروکش کرده و سلامتی دوباره به همه خانه‌های هموطنان عزیزمان برگردد. امیدواریم همه افراد جامعه این موضوع را جدی گرفته و به آن اهمیت دهند، تا با انجام کارهای ساده مثل شست و شوی صحیح و مداوم دست‌ها این بیماری ریشه کن شود.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری و درمان بهتر بیماری‌های شایع فصول سرد، حتما مطلب مهم‌ترین تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید