مهم‌ترین تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی در چیست؟

این روزها مهم‌ترین موضوعی که مردم کشور ما در مورد آن صحبت می‌کنند، ویروس عجیب و ناشناخته کروناست. به دلیل ناشناخته بودنش ترس عجیبی در بین مردم به وجود آمده است. اما باید بدانید اگر پیشگیری‌های لازم و انجام بهداشت فردی و اجتماعی را انجام دهید، خطر دچار شدن به این ویروس بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که کرونا ویروس نیز یکی از انواع ویروس‌های سرماخوردگی است و با دانستن تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی و داشتن رژیم غذایی مناسب و تقویت کردن بدنتان، حتی در صورت ابتلا به آن مانند ویروس آنفولانزا…

تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی

این روزها مهم‌ترین موضوعی که مردم کشور ما در مورد آن صحبت می‌کنند، ویروس عجیب و ناشناخته کروناست. به دلیل ناشناخته بودنش ترس عجیبی در بین مردم به وجود آمده است. اما باید بدانید اگر پیشگیری‌های لازم و انجام بهداشت فردی و اجتماعی را انجام دهید، خطر دچار شدن به این ویروس بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که کرونا ویروس نیز یکی از انواع ویروس‌های سرماخوردگی است و با دانستن تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی و داشتن رژیم غذایی مناسب و تقویت کردن بدنتان، حتی در صورت ابتلا به آن مانند ویروس آنفولانزا می‌توانید از آن بدون خطر عبور کنید.

در این مطلب برای کسب آگاهی بیشتر هموطنان عزیزمان جدول تفاوت‌ها و علائم اصلی کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی را برای شما خواهیم آورد تا به راحتی آن‌ها را شناخته و ترس بی مورد به خود راه ندهید.

کرونا ویروس

جدول تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی

این جدول توسط گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گردآوری شده است و کاملا قابل استناد و صحیح است. بنابراین شما عزیزان می‌توانید با آگاهی داشتن نسبت به این علائم و تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی در مرحله اول آن را تشخیص داده و بدون نگرانی به دنبال معالجه توسط پزشک و درمان نهایی آن باشید.

ویژگی‌ها کرونا ویروس آنفولانزا سرماخوردگی
سرعت شروع تدریجی ناگهانی تدریجی
تب شایع (۹۹%) کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد شایع، بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد نادر، کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد
لرز نادر، خفیف شایع، شدید نادر، با شدت متوسط
سردرد نادر (۷%) خیلی شایع نادر
سرفه شایع (۶۰%)، خشک شایع، مرطوب نادر، خشک
گلودرد نادر ( ۲۰%) شایع شایع
درد عضلانی نسبتا نادر (۳۵%) خیلی شایع نادر
احساس خستگی شایع (۷۰%) با شدت متوسط خیلی شایع، شدید نادر، خفیف
آبریزش بینی بسیار نادر نادر خیلی شایع
احساس گرفتگی بینی نسبتا شایع نادر خیلی شایع
عطسه بسیار نادر بسیار نادر خیلی شایع
احساس ناراحتی در قفسه سینه شایع و شدید با شیوع و شدت متوسط نادر و خفیف
بی اشتهایی نسبتا شایع ( ۴۰%) شایع نسبتا شایع
شکم درد نادر (۳%) نادر خیلی نادر
تهوع و استفراغ نادر (کمتر از ۱۰%) نسبتا شایع (۲۵%) خیلی نادر
اسهال نادر (۱۰%) نسبتا شایع (۲۵%) معمولا عرض نمی‌شود
تاثیر عوامل زمینه ساز کاملا موثر کاملا موثر نه چندان موثر

نکات مهم  این جدول

  • گرفتاری دستگاه تنفسی تحتانی، بدون درگیری قسمت‌های فوقانی در بیماری کرونا شایع است.
  • تب شدید، سردرد و درد عضلانی شدید، در آنفولانزا از شیوع بالایی برخوردار است.
  • عطسه و آبریزش شدید بینی، در سرماخوردگی شایع است.

رعایت بهداشت فردی مهم ترین اصل برای پیشگیری از کرونا

مهم‌ ترین علائم کرونا

علائم در تمامی مبتلایان به این ویروس کاملا مشابه نیست. اما تب، سرفه خشک و تنگی نفس بین همه آن‌ها یکسان است. بنابراین علائمی مانند عطسه زیاد، آبریزش بینی و گلودرد بیشتر مربوط به سرماخوردگی ساده یا آنفولانزاست و نباید آن را با کرونا ویروس اشتباه گرفت.

روش‌ های درمانی کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی

  • کرونا

بسیاری از بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، درمان قطعی نداشته و آنتی‌بیوتیک‌ها نسبت به آن بی اثر است. تنها توصیه پزشکان برای از بین رفتن این ویروس در بدن، مصرف مایعات زیاد، استراحت کافی و داروهای ضد تب و سرفه هستند. همچنین تاکنون واکسنی برای آن شناخته نشده است و بهترین توصیه از طرف سازمان جهانی بهداشت مراقبت و پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

  • آنفولانزا

آنفولانزا نیز یک عفونت ویروسی و شدیدا مسری است که برای درمان سریع‌تر آن بهتر است تا زمان فروکش کردن علائم آن، در خانه بمانید و استراحت کنید. همچنین به مقدار فراوان از مایعات استفاده کرده و با نظر پزشک مسکن استفاده کنید. غرغره با آب نمک، مرطوب نگه داشتن هوای محیط خانه، نرم نگه داشتن بینی، گرم نگه داشتن عضلات، ماساژ پشت و خوردن غذاهای سبک از بهترین راهکارها برای درمان سریع‌تر آنفولانزا است.

  • سرماخوردگی

برای درمان سریع سرماخوردگی نیز می‌توانید از دوش آب گرم با بخار فراوان، غذای مقوی، بخورهای گیاهی متفاوت، نوشیدن مایعات فراوان و استراحت کافی استفاده کنید. همچنین از درمان‌های خانگی مانند استفاده از آویشن برای سرماخوردگی و خواص انار پخته برای درمان سرماخوردگی نیز می‌توانید بهره‌مند شوید.

آنفولانزا یک ویروس متفاوت از کرونا

پیام مهم: بسیاری از افراد تحت تاثیر موج بسیار شدید خبرهای مختلف و ناموثق در دنیای مجازی با کوچک‌ترین علائم ایجاد شده از بیماری در خود، دچار وحشت می‌شوند؛ به طوری که بیشتر کسانی که فکر می‌کردند دچار کرونا شده‌اند، تنها دچار ویروس آنفولانزا شده بودند؛ هرچند ویروس آنفولانزا نیز اگر شدید باشد نیاز به بستری شدن فرد دارد.

سخن آخر

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است بدون استرس تنها به نکات آموزشی وزارت بهداشت کشور توجه کرده و بدون نگرانی با انجام نکات پیشگیری‌کننده به مبارزه با این بیماری برویم؛ همچنین با داشتن سیستم ایمنی قوی، در صورت ابتلا، این بیماری را با سلامتی کامل پشت سر خواهیم گذاشت.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «طبع زنجبیل» نیز سری بزنید و روزانه یک لیوان دمنوش زنجبیل، برای تقویت سیستم ایمنی و گرم نگه داشتن بدن خود، میل کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید