علت و علائم بزرگ شدن رحم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

انگیزه – سلامت – رحم عضوی مهم و حیاتی در خانم ها است. محل پرورش تخمک از زمان لقاح تا تبدیل شدن به انسانی کامل. این عضو بدن قابلیت تغییر سایز را دارد. از اندازه نرمال که به اندازه یک مشت بسته است تا به ندازه یک هندوانه بزرگ می‌تواند رشد کند. اما علاوه بر بارداری، دلایل دیگری نیز برای بزرگ شدن رحم وجود دارد. بزرگ شدن آن می‌تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. در این حالت نه تنها اندازه این اندام بزرگ می‌شود، بلکه خونریزی و درد نیز به وجود می‌آید. تمامی شرایطی که موجب افزایش اندازه رحم می‌شوند…

بزرگ شدن رحم

انگیزه – سلامت – رحم عضوی مهم و حیاتی در خانم ها است. محل پرورش تخمک از زمان لقاح تا تبدیل شدن به انسانی کامل. این عضو بدن قابلیت تغییر سایز را دارد. از اندازه نرمال که به اندازه یک مشت بسته است تا به ندازه یک هندوانه بزرگ می‌تواند رشد کند. اما علاوه بر بارداری، دلایل دیگری نیز برای بزرگ شدن رحم وجود دارد. بزرگ شدن آن می‌تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. در این حالت نه تنها اندازه این اندام بزرگ می‌شود، بلکه خونریزی و درد نیز به وجود می‌آید. تمامی شرایطی که موجب افزایش اندازه رحم می‌شوند نیاز به درمان دارند.

بزرگ شدن رحم

علت بزرگ شدن رحم چیست؟

اغلب زنانی که به این عارضه مبتلا هستند، از آن بی اطلاعند. این عارضه را می‌توان از تغییر سایز لباس، مخصوصا دور کمر و ایجاد نفخ مکرر تشخیص داد. در کل برای اطمینان پیدا کردن از وجود این عارضه، باید معاینه لگنی انجام شود. در ادامه به شرح عوامل خطرناک بزرگ شدن رحم خواهیم پرداخت.

۱. فیبروئید ها

یکی از شایع‌ترین علل برای بزرگی رحم، فیبروئید‌ها هستند؛ فیبروئیدها توده‌های کوچک غیر سرطانی هستند که می‌توانند تا چندین کیلو وزن داشته باشند. این توده‌ها در امتداد دیواره‌های رحم یافت می‌شوند. این عارضه در زنان بالای ۴۰ سال و اوایل ۵۰ سالگی شایع‌تر است. اگر فیبروئیدها بیش از اندازه رشد کنند، موجب بزرگ شدن رحم خواهند شد و همچنین به تکرر ادرار و فشار به روده منجر می‌شوند.

۲. آدنومیوز

علائم وجود آدنومیوز مانند فیبروئید است و حتی ممکن است با وجود انجام سونوگرافی نیز باز هم اشتباه گرفته شود. این بیماری غیر سرطانی باعث می‌شود آستر رحم به طور مستقیم در دیواره عضلانی رحم رشد کند. در این حالت در طی دوره قاعدگی، سلول‌های عضلانی خونریزی می‌کنند و باعث درد و تورم می‌شوند.

بیماری آدنومیوز و بزرگ شدن رحم

۳. سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندرم نتیجه عدم تعادل هورمونی در قاعدگی و ریزش پوشش اندومتری رحم است. بدن معمولا پوشش اندومتر را در طی دوره قاعدگی از طریق خونریزی دفع می‌کند. اما در برخی از زنان، این پوشش کاملا از بین نمی رود و با چرخه ماهانه تداخل پیدا می کند. انباشت پوشش اندومتری باعث التهاب و بزرگ شدن رحم می شود.

۴. سرطان آندومتر

سرطان آندومتر اغلب در زنان یائسه و بین سنین ۵۵ تا ۶۵ سال رخ می‌دهد. از نشانه‌های این سرطان می‌توان به بزرگ شدن رحم اشاره کرد.

۵. یائسگی

به علت نوسان سطح هورمون‌های ایجاد شده قبل از یائسگی، رحم بزرگتر می‌شود. پس از وارد شدن به یائسگی رحم به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

۶. کیست های تخمدان

کیست‌های تخمدان، توده‌های پر از مایع هستند. این توده‌ها اغلب بی ضرر هستند اما در صورت متورم‌تر شدن موجب بزرگتر شدن رحم و مشکلات جدی‌تر می‌شوند.

 

علائم بزرگ شدن رحم

  • اختلالات چرخه قاعدگی
  • تغییر در اندازه فیزیکی این اندام
  • کم خونی، ضعف عمومی و رنگ پریدگی ناشی از خونریزی بیش از حد قاعدگی
  • گرفتگی و احساس فشار در ناحیه لگن
  • یبوست
  • کمر درد، تورم و گرفتگی در پاها
  • تکرر ادرار و ترشحات آبکی
  • خونریزی پس از یائسگی
  • درد هنگام رابطه جنسی

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس بر عقب افتادن قاعدگی


راه های درمان بزرگ شدن رحم

راه های درمان این عارضه به نوع آن بستگی دارد، ولی در اکثر موارد، در این خصوص درمانی انجام نمی‌شود مگر در شرایط وخیم. به طور کلی راه های درمان بزرگ شدن رحم را بیان می‌کنیم:

  • قرص‌های جلوگیری از بارداری و دستگاه های داخلی رحم (IUD)
  • انجام عمل هیسترکتومی در موارد شدید
  • در موارد سرطان رحم، برداشتن رحم، لوله های فالوپ، و تخمدان ها و پس از آن شیمی درمانی یا پرتو درمانی

توصیه مهم

در صورت وجود یکی از علائم بالا، خودسرانه دارویی مصرف نکنید و حتما به پزشک زنان رجوع کنید. پزشک با انجام سونوگرافی و سی تی اسکن می‌تواند تشخیص دهد که عارضه جدی است یا نه و سپس به درمان می‌پردازد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید