میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان ؛ ایران کجای لیست است؟

میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان چگونه محاسبه می شود؟ دانشمندان برای بررسی میزان هوشمندی افراد از آزمون‌های ضریب هوشی استفاده می‌کنند. ضریب هوشی یا بهره هوشی، (IQ سرواژه Intelligence Quotient) عددی با میانگین صد و انحراف معیار ۱۵ است. انسان‌ها از لحاظ هوش در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و سطح هوش افراد یکسان نیست. البته که هوش انسان‌ها هم به جنسیت آن‌ها بستگی ندارد اما سوالی که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد، این است که هوش مردم کدام کشور بیشتر است و در واقع باهوش‌ترین کشورهای جهان کدام کشورها هستند. مثلا دانشمندان ضریب هوشی استفن هاوکینگ،…

میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان

میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان چگونه محاسبه می شود؟ دانشمندان برای بررسی میزان هوشمندی افراد از آزمون‌های ضریب هوشی استفاده می‌کنند. ضریب هوشی یا بهره هوشی، (IQ سرواژه Intelligence Quotient) عددی با میانگین صد و انحراف معیار ۱۵ است. انسان‌ها از لحاظ هوش در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و سطح هوش افراد یکسان نیست. البته که هوش انسان‌ها هم به جنسیت آن‌ها بستگی ندارد اما سوالی که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد، این است که هوش مردم کدام کشور بیشتر است و در واقع باهوش‌ترین کشورهای جهان کدام کشورها هستند.

مثلا دانشمندان ضریب هوشی استفن هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس بریتانیایی را حدود ۱۶۰، ضریب هوشی آلبرت اینشتین را بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ و ضریب هوشی گری کاسپاروف، قهرمان بلندآوازه شطرنج را ۱۹۰ ارزیابی کرده‌اند. اما بیشتر مردم ضریب هوشی حدود صد و کمتر از آن را دارند؛ چیزی بین نمره ۵۹ تا ۱۰۷!

 

میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان

ضریب هوشی یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.
میانگیبرای مثال در سالهای گذشته ضریب هوشی در آلمان، اتریش و ایتالیا حدود ۱۰۲ است. این عدد برای شهروندان هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایوان به ترتیب ۱۰۷، ۱۰۶، ۱۰۵ و ۱۰۴ است. برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین ۷۸ و ۹۰ و برای کشورهای آفریقایی پایین تر از صحرای آفریقا بین ۶۵ تا ۷۵ است.
جدای از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی متعددی روی ضریب هوشی تاثیر می‌گذارد وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در دوران کودکی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر ضریب هوشی تاثیر می‌گذارند.

جایگاه ایران در لیست باهوش ترین ملت دنیا (۲۰۱۹)

طبق آمار موسسه Intelligence related to income and climate در همکاری با World Population Review لیست باهوشترین کشور های دنیا که مردم آن کشورها از سواد و آگاهی روز و دانش زندگی جهانی و تحصیلات عالی برخوردار هستند به شرح زیر اعلام شده است.

میزان ضریب هوشی کشورهای مختلف جهان

کشور ایران جزء رو به کم هوشترین کشورهای جهان در رتبه ۹۶ قرار گرفته و صرفا از کشورهای افریقایی و بعضی عربی بالا می باشد.

 

رتبه بندی هوش کشورها بر اساس تعداد جوایز نوبل

ضریب هوشی مردم دنیا

تاکنون ۲۵ کشور دنیا توانستند جوایز نوبل را در زمینه‌های مختلف دریافت کنند. در واقع تعداد جوایز نوبل، میزان هوش و نبوغ این کشورها را نشان می‌دهد برای مثال کشور آمریکا تاکنون موفق شده تا ۳۶۸ بار در زمینه‌های مختلف جوایز نوبل دریافت کند و پس از آن شاهد کشور انگلستان با ۱۳۶ جایزه نوبل هستیم.

 

رتبه تست IQ در مدارس مختلف جهان

ضریب هوشی مردم دنیا در مدارس

با توجه به رتبه‌بندی تست IQ در مدارس، باز هم شاهد کشورهای آسیای شرقی هستیم که خوش درخشیده‌اند و پنج جایگاه اول را اشغال کرده‌اند. در واقع باز هم باید به سنگاپور، کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان و ژاپن اشاره کرد. البته پس از این کشورها، روسیه و چین جایگاه ششم و هفتم را خواهند گرفت. این در حالی است که آمریکا در جایگاه ۱۳ این لیست قرار دارد و به کلی خبری از انگلستان در این لیست نیست. البته در این لیست‌ها خبری از ایران هم نبوده است. در ادامه این لیست را به طور کامل در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در رابطه با این رتبه‌بندی با ما در میان بگذارید.

 

سخن آخر

یک نماینده مجلس در ایران گفته است با ادامه روند کاهش جمعیت کشورمان در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا IQ ایرانی‌ها به حالت نزولی رسیده است؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدواج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند.

جالب است بدانید که ضریب هوشی و ثروت ملت‌ها (IQ and the Wealth of Nations) نام یک کتاب جنجالی نوشته ریچارد لین و تاتو ون‌هانن است که در سال ۲۰۰۲ میلادی چاپ گردید. نویسندگان ایرلندی و فنلاندی این کتاب معتقدند که بین درآمد ملی کشورها (به صورت تولید ناخالص داخلی سرانه)، و ضریب هوشی (IQ) متوسط مردم آن کشور رابطه مستقیمی قابل استنتاج است. در این کتاب، رتبه ایران با ضریب هوشی ۸۴، در جایگاه ۵۷ جهانی قرار دارد.

نظر شما در این باره چیست؟ به داده های آماری اینچنین تحقیقاتی می توان اعتماد کرد؟ جایگاه واقعی کشور ایران در این لیست چیست؟ در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

در آخر توصیه می کنیم در همین راستا، خواندن مقاله تقویت ضریب هوشی را در انگیزه از دست ندهید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید