به نقل از پیامبر؛ این میوه علاوه بر از بین بردن بلغم موجب قوی شدن اعصاب میشود

زیتون میوه ای است که خداوند در شش آیه از قرآن از آن نام برده است و به آن قسم یاد می کند. این میوه صلح دارای خواص و ارزش غذایی بالایی است.

زیتون یک ماده غذایی ارزشمند است که مقدار زیادی چربی مفید، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات را در خود جای داده است و از نظر داشتن ویتامین های «آ»، «ب» و «د» بسیار غنی است. در ادامه به جایگاه و اهمیت این میوه به لحاظ خاصیت فراوانی که دارد، در روایات اشاره خواهیم کرد.

خواص زیتون از منظر ائمه اطهار

زیتون میوه ای مبارک وبهشتی است و روایاتی در این باب وارد شده است.زیتون میوه‏اى بیضی شکل، سفت و گوشتى به اندازه توت است. درخت زیتون نیز همانند درخت توت می باشد.در روایات، درخت زیتون، درختى مبارک شمرده شده و روغن آن غذاى پیامبران معرفى گردیده است و از آن در باب زکات و تجارت سخن گفته ‏اند.از برخى قدما نقل شده که زکات به روغن و میوه درخت زیتون کاشته شده در زمین عشریه تعلّق مى‏گیرد.

زیتون در قرآن

۱- وهوالذی انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه خضرا نخرج منه حبا متراکبا و من النخل من طلعها قنوان دانیه و جنات من اعناب والزیتون و الرمان مشتبها وغیرمتشابه انظروا الی ثمره اذا اثمر وینعه ان فی ذلکم لایات لقوم یومنون.( انعام / ۹۹ )

” اوست خدایی که از آسمان باران فرستاد و بدان باران هر گونه نباتی را رویانیدیم، و از آن نبات ساقه ای سبز و از آن دانه هایی بر یکدیگر چیده و نیز ازجوانه های نخل خوشه هایی سر فروهشته پدید آوردیم، و نیز بستانهایی از تاکها و زیتون و انار، همانند و ناهمانند. به میوه هایش آنگاه که پدید می آیند و آنگاه که می رسند بنگرید که در آنها عبرتهاست برای آنان که ایمان می آورند. “

۲- و هوالذی انشا جنات معروشات و غیرمعروشات والنخل و الزرع مختلفا اکله و الزیتون و الرمان متشابها و غیرمتشابه کلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقه یوم حصاده ولا تسرفوا انه لا یحب المسرفین. (انعام / ۱۴۱)

و اوست که باغهایی آفرید نیازمند به داربست و بی نیاز از داربست، و درختخرماو کشتزار، با طعمهای گوناگون، و زیتون و انار، همانند، در عین حال ناهمانند. چون ثمره آوردند از آنها بخورید و در روز درو حق آن را نیز بپردازید و اسراف مکنید که خدا اسراف کاران را دوست ندارد.

۳- ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل والاعناب و من کل الثمرات ان فی ذلک لایه لقوم یتفکرون. ( نحل / ۱۱)

و با آن برایتان کشتزار و زیتون ونخلها و تاکستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می اندیشند.

۴- وَ شَجَرَهً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناء تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلاکِلینَ. (مومنون / ۲۰)

و درختی است که در طور سینا می روید. روغن می دهد و آن روغن برای خورندگان نان خورشی است.

۵- اللهُ نور السّمواتِ و الارضِ مثلُ نورهِ کمشکوهٍ فیها مصباحٌ المصباحُ فی زُجاجهٍ الزُّجاجهُ کانّها کوکبٌ دریٌ یوقد من شجرهٍ مبارکهٍزیتونهٍ لا شرقیهٍ ولاغریبهٍ یکادُ زَیتها یُضیءُ و لو لم تمسسهُ نارٌ نورٌ علی نورٍ یهدی الله لنورهِ مَن یشاءُ و یضربُ اللهُ الامثالُ للناسِ و الله بکلِّ شیءٍ علیمٌ. (نور / ۳۵)

خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ درون آبگینه ای و آن آبگینه چون ستاره ای درخشنده. از روغن درخت پر برکتزیتونکه نه خاوری است و نه باختری افروخته باشد. روغنش روشنی بخشد هر چند آتش بدان نرسیده باشد. نوری افزون بر نور دیگر. خدا هر کس را که بخواهد بدان نور راه می نماید و برای مردم مثلها می آورد. زیرا بر هر چیز آگاه است.

۶- و زیتونا و نخلاً.( عبس/۲۹)

و زیتون و نخل.

۷- والتّینَ والزّیتون. و طُور سینین. و هذا البلدِ الامین. لقدْ خلقنا الانسانِ فی احسنِ تقویمٍ. (تین / ۱- ۴)

سوگند به انجیر وزیتون، سوگند به طور مبارک، سوگند به این شهر ایمن، که ما آدمی را در نیکوتر اعتدالی بیافریدیم.

نام زیتون شش مرتبه در قرآن آمده است و یک بار در سوره مؤمنون، آیه۲۰ اشاره غیر مستقیم به درختی شده که روغن می دهد و در کوه سینا می روید. نام زیتون به تنهایی فقط دوبار آمده است در حالی که پنج بار همراه با دیگر میوه ها یعنی خرما، انار، انگور و انجیر از آن یاد شده است.

نام علمی زیتون « الیا یوروپیا» است و در سرتاسر منطقه ی مدیترانه ای کاشته می شود. اما مرکز عمده ی تولید آن اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، تونس و مراکش می باشد. بر اساس تخمینی در سال ۱۳۴۳/ ۱۹۶۴ حداقل ۲۰۰ میلیون درخت زیتون در اسپانیا و ۱۲۳ میلیون در ایتالیا وجود داشته است.

زیتون در احادیث

زیتون میوه ای است که خداوند در شش آیه از قرآن از آن نام برده است و به آن قسم یاد می کند. درخت این میوه در میان مردم جهان معروف به درخت صلح است.تعداد زیادی روایت در رابطه با مصرف زیتون به صورت خوراکی و مصارفی همچون استعمال روغن آن به شکل غیر خوراکی وجود دارد در ادامه احادیث مربوط به این میوه بهشتی و خواص آن را مطالعه کنید.

پیامبر اکرم (ص)

«روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.»

امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص)

«زیتون بخورید و به بدن خود بمالید که درخت مبارکی می باشد.»

امام صادق(ع)

زیتون، بادهای بدن را بیرون می راند.

امام صادق (ع)

محبوب ترین غذای رنگی بر رسول خدا (ص) سرکه و زیتون بود که غذای انبیاء است.

امام رضا(ع)

«زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می کند و بلغم را می زداید و رنگ چهره را روشن می گرداند و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می نشاند.»

رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) در وصیتی فرمود

«از روغن زیتون بخور و آن را به بدن خود بمال. هرکس روغن زیتون بخورد، چهل روز از شیطان در امان خواهد بود.»

امام صادق (ع)

امیرالمومنین علی (ع) شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم بود در غذا، ایشان نان و سرکه(خمری) و روغن زیتون می خورد و مردم نان و گوشت می خوردند.

درنهایت میتوان گفت،در روغن زیتون ترکیبات شیمیایی وجود دارد که تمایل خون به لخته شدن را متوقف می کند . از رسوب کلسترول در شریانی جلوگیری می کند و برای پیشگیری از حمله های قلبی ، حتی بعد از وقوع اولیه حمله برای جلوگیری از حملات بعدی قلب توصیه می شود. این میوه همچنین یک عامل ضد پیری و ضد سرطان و کمی ملین نیز است. 

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید