۱۶ دعا برای محافظت و سلامتی رانندگان ماشین و کامیون

اگر از اعضای خانواده و نزدیکان شما راننده ماشین درون شهری یا برون شهری وجود دارد و همیشه نگران سلامتی ایشان هستید، حتما این مطلب از سایت انگیزه را که به معرفی ۱۶ دعا از بهترین دعاهای سلامتی رانندگان است، را بخوانید.

رانندگانی که در صنعت حمل و نقل زمینی و برون شهری که مدت زمان زیادی را به دور از خانه و خانواده خود می‌گذرانند و با انواع استرس‌ها و اضطراب‌های شغلی سر و کله می‌زنند، نیاز به ریکاوری و آرامش بیشتری نیز دارند. ماهیت رانندگی چه درون شهری و چه برون شهری شغلی فرساینده و پر از اضطراب است. استرس‌های ناشی از تصادف، ترافیک، دیر رسیدن به مقصد، آسیب به خودرو و بار و زمان‌بندی فعالیت‌ها و… می‌تواند برای روان راننده بسیار مخرب و خردکننده باشد. از طرفی دیگر برای اعضای خانواده نیز بسیار نگران کننده است، ضمن رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان، دعا کردن یکی دیگر از راه هایی است که میتواند ضامن سلامتی راننده باشد.

در این مقاله قصد داریم تا با ۱۶ دعا برای سلامتی رانندگان آشنا شویم و برای صحت و سلامتی رانندگان به درگاه خداوند دعا کنیم.

۱۶ دعا برای سلامتی رانندگان

۱- ذکر ۱۰ مرتبه سوره «قل هو الله احد»


۲- «اَللّهُمَّ احْفَظْنى وَاحْفَظْ ما مَعِىَ وَ سَلِّمْنى وَ سَلِّمْ ما مَعِىَ وَ بَلِّغْنى وَ بَلِّغْ ما مَعِىَ بَلاغاً حَسَناً» «خدایا مرا و آنچه با من است حفظ کن، و مرا و آنچه با من است به سلامت دار، و مرا و آنچه با من است به نیکى برسان»

۳- {الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ} ﴿۱﴾ ستایش خدایى را که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی‌ها و روشنایى را پدید آورد با این همه کسانى که کفر ورزیده‏ اند [غیر او را]با پروردگار خود برابر مى کنند.{هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ} ﴿۲﴾ اوست کسى که شما را از گل آفرید آنگاه مدتى را [براى شما عمر]مقرر داشت و اجل حتمى نزد اوست با این همه [بعضى از]شما [در قدرت او]تردید مى ‏کنید.{وَهُوَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الْأَرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهْرَکُمْ وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ} ﴿۳﴾ و او در آسمان‌ها و زمین خداست نهان و آشکار شما را مى‏ داند و آنچه را به دست مى ‏آورید [نیز]مى‏ داند.

۴- «بسم اللَّه آمنت باللَّه تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، ما شاء اللَّه لا حول و لا قوه الا باللَّه» به نام خدا، ایمان آوردم به خدا، و بر خدا توکل کردم، آن‏چه خواستِ خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى ‏اى، مگر به خدا.

۵- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ خَرَجْتُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ لابِحَوْلٍ مِنّى وَ لا قُوَّتى» به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است، خارج شدم به قوت و نیروى خدا، نه به قدرت و نیروى خویش«بَلْ بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ یا رَبِّ مُتَعَرِّضاً لِرِزْقِکَ فَاْتِنى بِهِ فى عافِیَهٍ» بلکه به قدرت و نیروى تو، اى پروردگارم روزى‌ات را خواستارم، آن را در عین عافیت به من عنایت کن.

۶- «وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ ‏لایُبْصِرُونَ» (و [ما]فراروى آن‌ها سدى و پشت‏ سرشان سدى نهاده و پرده‏ اى بر [چشمان]آنان فرو گسترده‏ ایم در نتیجه نمى‏ توانند ببینند) لا ضَیْعَهَ عَلی ما حَفِظَهُ اللَّهُ «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لاإِلهَ إِلّا هُوَ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ» پس اگر روی گرداندند بگو خدا مرا بس است، خدایی جز او نیست، تنها بر او توکل کرده‌ام و او پروردگار عرش عظیم است.

۷- «بسم اللَّه خرجت و على اللَّه توکلت لا حول و لا قوه الا باللَّه» به نام خدا خارج شدم و بر خدا توکل کردم و هیچ قدرتی بالاتر از او نیست

۸- «بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ»«به نام خدا، ایمان آوردم به خدا، و بر خدا توکل کردم، آن‏چه خواستِ خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى ‏اى، مگر به خدا.»

۹- «اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ ‏ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل» خدایا مرا و آنچه با من است حفظ کن، مرا و آنچه با من است سالم بدار، و برسان مرا و آنچه با من است به رساندن نیکوى زیبایت.

۱۰- «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَهَ عَمَلِی» خدایا، من خودم و عیالم و مال و فرزندان و دنیا و آخرت و عاقبت امرم را به تو می‌سپارم. (و تو از آن‌ها مواظبت و نگهداری بفرما).

۱۱- «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الاْسْماءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الاْرْضِ وَ السَّمآءِ ، بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمُّ وَلا دآءٌ بِسْمِ اللَّهِ اَصْبَحْتُ وَ عَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ ، بِسْمِ اللَّهِ عَلی قَلْبی وَ نَفْسی بِسْمِ اللَّهِ عَلی دینی وَ عَقْلی بِسْمِ اللَّهِ عَلی اَهْلی وَ مالی ، بِسْمِ اللَّهِ عَلی ما اَعْطانی رَبّی بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْءٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ ، وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً

اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَ اَعَزُّ وَ اَجَلُّ مِمّا اَخافُ ، وَ اَحْذَرُ عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ وَلا اِلهَ غَیْرُکَ ، اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسی وَ منْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مَریدٍ ، وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضآءِ السّوُءِ وَ مِنْ کُلِّ دابَّهٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها ، اِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ اَنْتَ عَلی کُلِّشَیْءٍ حَفیظٌ اِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ ، وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّالِحینَ فَاِنْ تَوَلَّوْا ، فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ»

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانى اش همیشگى است، به نام خدا بهترین نامها، به نام خدا پروردگار زمین و آسمان به نام خدا که سمّى و دردى با نامش زیان نمى رساند، به نام خدا صبح کردم، و بر خدا توکلّ نمودم. به نام خدا بر دل و جانم، به نام خدا بر دین و عقلم، به نام خدا بر خاندان و دارایى ام به نام خدا بر آنچه پروردگارم به من بخشید، به نام خدا که نامش به چیزى در زمین و آسمان زیان نمى رساند و او شنواى داناست، خدا خدا پروردگار من است چیزى را شریک او نسازم،

خدا بزرگتر است. خدا بزرگتر است و عزیزتر و عظیم‌تر از آنچه مى ترسم و پرهیز مى کنم، عزیز است پناهنده ات، بزرگ است ثنایت، و معبودى جز تو نیست خدایا من به تو پناه مى آورم، از شرّ خودم، و از شرّ هر سلطان سرسخت، و از شرّ هر شیطان ستمگر و از شرّ هر سرکش لجباز، و از شرّ هر پیش آمد بد، و از شرّ هر جنبنده اى که تو گیرنده مهارش هستى. به درستى که تو بر راه استوارى، و بر هرچیز نگهبانى، به حق سرپرست من خداست که قرآن را نازل کرد و او شایستگان را سرپرستى مى کند پس اگر روى بگردانند بگو: خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست، بر او توکلّ کردم، و او پروردگار عرش عظیم است.

۱۲- «فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ ، وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِوَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ » خدا بهترین نگهدار است، و او مهربان‌ترین مى باشد، به راستى سرپرست من خدا است، که نازل کرد قرآن را و او شایستگان را سرپرستى مى کنید. پس اگر رو برگرداندند، بگو خدا مرا بس است، که معبودى جز او نیست، بر او توکّل نمودم و او پروردگار عرش بزرگ است.

۱۳- «بسم الله الرحمن الرحیم. اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَی حُسْنِ قَضَائِکَ ، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّی مِنْ بَلَائِکَ، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّی مِنْ رَحْمَتِکَ ، مَا عَجَّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ ، وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتُّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَهِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ ، وَ وِزْرٍ لاَ یَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِی مَا أَخَّرْتَ، وَ أَخِّرْ عَنّی مَا قَدَّمْتَ ، فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. » به نام خداوند بخشنده مهربان، بارخدایا، تو را سپاس بر خوبی سرنوشتی که مقدّر فرموده‌ای و بر بلایی که از من گرداندی، پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایی که به من ارزانی داشتی منحصر مکن، که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم، و دیگری به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد، و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده، یا شب را در آن به روز آورده‌ام مقدمه بلایی همیشگی، و وبالی دائم باشد. پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته‌ای پیش انداز و آنچه را که پیش انداخته‌ای به تأخیر افکن؛ زیرا چیزی که پایانش نیستی است، بسیار نیست و آنچه عاقبتش همیشگی و جاودانی است، اندک نباشد، و بر محمد و آلش درود فرست.

۱۴- «یا سَلامُ تَسَلَّمتَ بِاالسَّلامِ وَ السَّلامُ فی سَلامُ سَلامِکَ یا سَلامَ» بر تو سلام میکنم پروردگارا همانا که در پناه تو بودن سلامتی بر من می افزاید.

۱۵- «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا إِلَّا مَا سَلَّمْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ أَسْفَارِی فِی الْبَرَارِی وَ الْبِحَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْقِفَارِ وَ الْأَوْدِیَهِ وَ الْغِیَاضِ مِنْ جَمِیعِ مَا أَخَافُهُ وَ أَحْذَرُهُ إِنَّکَ رَوفُ رَحِیمٌ» خدایا! از تو درخواست می‌کنم به حقّ ولیت رضا، علی بن موسی (درود خدا بر او) که مرا در همه مسافرت هایم در خشکی‌ها و دریا‌ها و کوه‌ها و بیابان‌های خشک و درّه‌ها و بیشه‌ها از آنچه می‌ترسم و پرهیز دارم در امان بداری، همانا تو مهربان و مهرورزی

در انگیزه بخوانید: بهترین زمان برای دعانویسی چه زمانی است؟ جدول ساعات مخصوص نوشتن دعا در کل روزهای هفته

۱۶- تلاوت آیه الکرسی

در نهایت میتوان گفت، دعا برای سلامتی رانندگان آثاری مهم در سلامتی روحی و روانی این افراد دارد و می‌تواند باعث کم کردن اثرات استرس و اضطراب همیشگی در این شغل شود. بسیاری از رانندگان و خانواده‌های آنان نیز باورهای مذهبی دارند و از این طریق می‌توانند آرامش روحی بهتری را تجربه کنند. اگر شما هم دعای سلامتی دیگری برا رانندگان عزیز میدانید در همین صفحه برای ما و کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید