۵ نمونه از عجیب ترین استعدادهای جهان: مردی که آینده را می بیند

قطعا داشتن یک استعداد خارق العاده میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در این مقاله به ۵ مورد از شگفت آورترین استعدادهای تاریخ بشریت میپردازیم.

در جهان ما، شاهد استعدادهای بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای هستیم که همیشه تعجب و حیرت ما را برانگیزانده‌اند. اما ما در این مطلب به عجیب ترین استعدادهای تاریخ میپردازیم که جهان را شگفت زده کرده است.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

اورلاندو سرل مردی با حافظه‌ی بی نظیر

آسیب مغزی برای هر شخصی بسیار ناراحت کننده خواهد بود، اما درصد کمی از افرادی که چنین آسیبی را تحربه کرده اند در نهایت با یک توانایی اخیر در خود روبرو میشوند. افرادی که به خاطر آسیب‌های مغزی قابلیت‌های جدیدی را به دست می‌آورند را دانایان اکتسابی acquired savants می‌نامند. در کل این افراد ممکن هست توانایی بی نظیر‌ای در محاسبات ریاضی پیدا کنند یا بتوانند نقشه‌ی یک شهر را با جزییات خارق العاده‌ای ترسیم کنند.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

در سال ۱۹۷۹ اورلاندو سرل در حال بازی بسکتبال در مدرسه‌ی ابتدایی بود که توپ به شدت به یک طرف سر او برخورد کرد. با این وجود ضربه‌ی فوق مشکل خاصی را برای وی ایجاد نکرده و وی توانست به بازی خود ادامه دهد. بعد از این حادثه و به مدت یک سال سِرِل سردرد‌های طولانی را تجربه کرد. در پایان سال دریافت که او میتواند محاسبات مربوط به تاریخ را به صورت غیر قابل باوری به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهد، برای مثال وی می‌توانست تعداد دوشنبه‌های سال ۱۹۸۰ را به راحتی بگوید. اضافه بر این استعداد بی نظیر وی می‌توانست اتفاقات روزمره‌ی خود را با کوچک‌ترین جزییات به یاد بیاورد. در مورد سِرِل آسیب مغزی بسیار خفیف بود، اما به هر ترتیب در زمره‌ی ضربات مغزی قرار میگیرد.

افراد معمولی همواره به استعداد‌های این افراد غبطه میخورند. در واقع علت اینکه دانایان اکتسابی چنین مغز‌های توانمندی دارند این هست که مغزشان تقریبا هر چیزی را ثبت می‌کند و فرد کوچکترین جزییات را نیز در نظر می‌گیرد، جزییاتی که افراد معمولی توجهی به آن‌ها ندارند. به همین علت این افراد در پاسخگویی به سوالات تستی مشکل دارند، زیرا معمولا این سوالات بسیار کلی میباشند و با ساختار فکری متمرکز و دقیق دانایان اکتسابی همخوانی ندارند.

تای انگوک مردی که نمیخوابد

تای انگوک یک کشاورز ویتنامی هست که در سال ۱۹۷۳ به یک تب شدید مبتلا شد که در ابتدا یک تب ساده به نظر میرسید. بعد از اینکه تب برطرف شد او به بی خوابی دچار شده بود. ابتدا فکر میکرد که این مشکل بعد از چند روز یا نهایتاً یک هفته برطرف خواهد شد بنابراین عمده به بی خوابی خود اهمیت نداد.

اکنون بعد از ۴۰ سال وی هنوز نتوانسته هست بعد از شبی که تب کرد بخوابد. شاید فکر کنید که بعد از ۱۲٫۰۰۰ شب بی خوابی وی باید می‌مرد، اما بعد از آزمایشات متعدد تنها یک اختلال ناچیز در کبد وی تشخیص داده شد. تنها چیزی که در این ۴۰ سال به خاطر بی خوابی در انگوک به وجود آمده کمی ترشرویی هست. وی تاکنون صد‌ها روش درمانی خانگی را تجربه کرده و حتی یکبار سعی کرد با مقادیر زیادی مشروبات الکلی به خواب برود، اما هیچ کدام موثر نبودند.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

اما علت اینکه وی چنین مدت طولانی را نتوانسته بخوابد چیست؟! یکی از توضیحاتی که برای این حالت وجود دارد پدیده‌ای به نام مایکرواسلیپ microsleep هست. چُرت‌های کوتاه زمانی اتفاق می‌افتند که یک قسمت از مغز شما خسته شده و تصمیم میگیرد که چندین ثانیه استراحت داشته باشد. بیشتر افراد چنین حالتی را در هنگام خستگی شدید حس کرده اند. در این حالت مغز ما برای مدت کوتاهی از فعالیت باز می‌ماند و بعد از مدت کوتاهی دوباره به کار میوفتد. خواب رفتن در هنگام رانندگی کردن یکی از بارزترین مشابه‌های مایکرواسلیپ هست. شاید مغز انگوک نیز با بهره گیری از همین روش توانسته باشد این همه‌ی مدت را با بی خوابی بسر ببرد.

در انگیزه بخوانید: تست شخصیت: با انتخاب یکی از این مثلث‌های عجیب، قدرت درونی خود را کشف کنید

الیزابت سولسر زنی که مزه‌ی صدا‌ها را درک می‌کند

در مورد الیزابت سولسر حس بینایی، شنوایی و چشایی او با هم ترکیب شده اند که به او اجازه می‌دهد رنگ‌ها را ببیند و مزه‌ی موسیقی را درک کند. وی بیشتر عمر خود را فکر می‌کرد که این استعداد کاملا عادی بوده و تمامی افراد توانایی مزه کردن و مشاهده موسیقی و صدا‌ها را دارند.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

بدین ترتیب وقتی که سولسر دریافت که هیچ کسی غیر از او چنین قابلیتی ندارد احساس تنهایی کرد، زیرا کسی وجود نداشت که وی بتواند این احساسات را با او شریک شود. با این وجود احساس متقارن عمده هم خوشایند نیست. افرادی که میتوانند صدا‌ها را ببینند در مناطق پر صر وصدا همواره تمرکز خود را از دست می‌دهند و همانگونه که میتوانید حدس بزنید همواره دچار سردرد می‌شوند.

خوشبختانه سولسر موسیقی دان هست بنابراین این قابلیت به وی کمک بسیاری در این اساس کرده و به وی اجازه داده که سمفونی‌ها و ملودی‌های زیبایی را از رنگ‌ها ساخت کند. هر چند علت این استعداد ذاتی سولسر مشخص نشده هست، اما این قابلیت تاثیرات منفی برای وی ندارد، زیرا تنها نت‌های موسیقی را میبیند نه صدا‌های معمولی را.

کریس رابینسون مردی که آینده را می‌بیند

یک روز صبح کریس رابینسون بعد از اینکه یک خواب بسیار واضح در مورد برخورد دو سیاره در آسمان دید از خواب بیدار شد. از آن تاریخ به بعد ادعا می‌کند که میتواند آینده را در خواب ببیند. اضافه بر این وی میتواند هر ساعتی که خواست بیدار شود و بعد از آن خوابش را در دفترچه‌ای که به ثبت خواب هایش اختصاص داده یادداشت کند.

در آزمایشی که بر روی رابینسون انجام گرفت به وی گفتند که روز بعد همراه با دو نفر دیگر به ۱۰ مکان برده خواهد شد و او باید در مورد این ۱۰ مکانی که برای وی مشخص نشده بود خواب دیده و نتیجه را به ان‌ها بگوید. روز بعد رابینسون اسم مکان‌ها و هر چه که در مورد ان‌ها را در خواب دیده بود یادداشت کرد و ان‌ها را در پاکت‌هایی جداگانه گذاشت.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

ان‌ها به هر مکانی که می‌رفتند پاکت مربوط به آن مکان را باز می‌کردند و در کمال تعجب دیدند که رابینسون همۀ‌ی جزییات آن مکان را به درستی در خواب دیده و یادداشت کرده هست. این نتایج برای محققان باورکردنی نبود و به این توانایی مشکوک شدند. در نتیجه آزمایشات خود را تکرار کردند. این بار از وی خواسته شد که حدس بزند درون جعبه‌ی روبرویش چه چیزی قرار داده شده هست. درمدت ۱۲ روز رابینسون ۱۲ حدس گوناگون زد که تنها ۲ مورد از ان‌ها درست بود و این درصد پایین برای ثابت قدرت بی نظیر‌ی رابینسون کافی نبود.

دین کارنازس مردی که هیچ گاه خسته نمی‌شود

هر شخصی که در دو‌های ماراتن شرکت کرده باشد میداند که در مراحلی از مسابقه برای کاستن از خستگی خود باید دقایقی استراحت داشته باشد. اما ماهیچه‌های دین کارنازس قابلیت عجیبی دارند که به وی اجازه میدهند بدون توقف به دویدن ادامه دهد.

این افراد استعداد‌های عجیب و غریبی دارند

در حالت نرمال بدن انسان انرژی خود را از طریق سوزاندن گلوکز به دست می‌آورد که ساخت لاکتات (ترکیبی از اسید لاکتیک) را نیز در پی دارد. اگر میزان لاکتات افزایش یابد ماهیچه‌ها اسید لاکتیک ساخت می‌کنند که باعث می‌شود ماهیچه دچار خستگی مفرط گردد. بدن دین کارنازس در مقابل افزایش میزان لاکتات در بدن کاملاً مصون هست و این موضوع باعث شده که وی هیچ وقت احساس خستگی نکند.

دین دویدن را از دوران دبیرستان شروع کرد و به تیم دوومیدانی مدرسه پیوست. در حالیکه هم تیمی‌های وی تنها بعد از ۱۵ دور دویدن به دور زمین خسته شدند وی بعد از ۱۰۵ دور به درخواست مربی شان از دویدن دست کشید. از آن زمان به بعد و تا سن ۳۰ سالگی وی دوومیدانی را کنار گذاشت.

تعدادی از محققان دانشگاه کلرادو از این قابلیت شگفت انگیز وی حیرت زده شده و توان خارق العاده‌ی او را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها گفتند که آزمایشات شان تنها ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید، اما وی به مدت بیش از یک ساعت با سرعت تمام به دویدن بر روی دستگاه تردمیل ادامه داد. به علت این قابلیت خارق العاده وی در ۵۰ مسابقه‌ی ماراتن در ۵۰ روز شرکت کرده هست.

و در پایان باید گفت، جهان هستی هر روز پرده دیگری از شگفتی های خود را رو میکند که انسان را با همه توانایی ها و پیشرفت های بشری که داشته است، همچنان متحیر می سازد.

اگر شما نمونه های دیگری از عجیب ترین استعدادهای جهان را میشناسید در این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید