اگه هر روز قهوه می‌خوری؛ بهتره بدونی با بدنت داره چیکار میکنه!

از نظر طب سنتی، قهوه فواید بسیار زیادی دارد؛ با این حال اگر در مصرف قهوه روزانه خود زیاده روی کنید؛ می‌تواند هم به جسم و هم به روان شما آسیب وارد کند. 

در ابتدا به صورت خلاصه وار به فواید قهوه از نظر طب سنتی می‌پردازیم و در ادامه در مورد مضرات این نوشیدنی محبوب حرف می‌زنیم.

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، متخصصان طب سنتی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قهوه مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

بهبود سیستم مغزی

تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند بهبود‌ی موقت در یادگیری، تمرکز و توجه ایجاد کند زیرا قهوه حاوی کافئین است که یک محرک مغزی است و می‌تواند اثرات مثبتی بر کارایی مغزی داشته باشد.

تناسب اندام

مصرف قهوه در مقدار مناسب می‌تواند برای ورزشکاران و افرادی که به تمرینات ورزشی می‌پردازند، مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند کارایی ورزشی را افزایش دهد. زمانی که با معیارهای مصرف معقول ترکیب شود. همچنین کافئین قهوه می‌تواند موجب افزایش تحرکات عضلانی و توان بدنی شود.

افزایش انرژی

افزایش انرژی یکی دیگر از فواید مصرف قهوه است. در واقع می‌توان گفت مصرف قهوه به خصوص زمانی که به دلیل مشغله‌های کاری و تحصیلی بسیار خسته هستید، می‌تواند با افزایش آدرنالین به افزایش انرژی و رفع خستگی کمک کند.

بهبود مشکلات گوارشی

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند در رفع یبوست و همچنین درمان سوء هاضمه می‌تواند مفید باشد. البته به شرطی که شما از سایر بیماری‌های مربوط به سیستم گوارش رنج نبرید. به عنوان مثال آن دسته از دوستانی که زخم معده دارند با مصرف قهوه بیماری‌شان تشدید خواهد شد. بنابراین بهتر است حتما در چنین شرایطی با متخصصان مشورت کنند.

تحریک قوای جنسی

مصرف قهوه می‌تواند بر روی قوای جنسی اثرگذار باشد. اینکه مصرف قهوه قوای جنسی فرد را تضعیف کند یا قوی کند به میزان قهوه مصرفی بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما در مصرف قهوه زیاده‌روی کنید، شاهد کاهش قوای جنسی خواهید بود و برعکس.

بهبود دستگاه تنفسی و بیماری‌های مربوط به سیستم تنفس

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مصرف قهوه می‌تواند به بهبود سیستم تنفسی و همچنین کنترل و درمان بیماری‌های مربوط به این سیستم کمک کند.

سرماخوردگی، کرونا و سایر ویروس‌های که دستگاه تنفس و گلو را درگیر می‌کنند با مصرف این نوشیدنی از بین خواهند رفت. بنابراین اگر از سرفه و سایر مشکلات تنفسی رنج می‌برید، مصرف قهوه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

رفع مسمومیت ناشی از الکل

اگر فردی به دلیل مصرف زیاد الکل دچار مسمومیت شده باشد، می‌تواند با مصرف قهوه این مسمومیت را تا حدودی کنترل کند. البته توصیه ما این است که در چنین شرایطی حتما با متخصصان طب سنتی مشورت شود و در صورت نیاز از قهوه برای کنترل و درمان مسمومیت الکلی استفاده شود.

جلوگیری از ریزش مو

کافئین موجود در قهوه با اثرگذاری بر روی فولیکول مو در زنان و مردان و تقویت ریشه مو می‌تواند از ریزش جلوگیری کند.

جالب است بدانید که همین موضوع باعث می‌شود تا در بسیاری از شرکت‌های داروسازی از قهوه برای ساخت محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده شود.

در انگیزه بخوانید: قهوه نخورید! این چای عربی هم استرس را کنترل میکند هم باعث تقویت سیستم ایمنی میشود

مضرات قهوه برای بدن از نظر طب سنتی

مضرات قهوه برای بدن
مضرات قهوه برای بدن از نظر طب سنتی

بهتر است بدانید که قهوه اعتیادآور است و مصرف زیاد آن می‌تواند شما را وابسته کند. با وابستگی به مصرف قهوه دیگر پس از مصرف احساس خشنودی و شادی نخواهید داشت. در چنین شرایطی عدم مصرف می‌تواند شما را آزرده و کلافه کند.

افزایش کلسترول

تحقیقات انجام‌ شده نشان داده است که مصرف زیاد قهوه می‌تواند رابطه مستقیمی با افزایش کلسترول خون داشته باشد. بنابراین اگر از چربی خون رنج می‌برید، بهتر است قبل‌ از مصرف این نوشیدنی حتما با پزشک صحبت کنید. چرا که مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند به تشدید این بیماری کمک کند.

ایجاد ناراحتی روده

ایجاد ناراحتی در روده یکی دیگر از مضرات مصرف قهوه است. مصرف این نوشیدنی می‌تواند علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را افزایش دهد و باعث احساس درد و سوزش در معده و سر دل شود. همچنین زخم معده و رفلاکس را نیز تشدید کند.

افزایش ریسک بیماری‌های قلبی

آن دسته از افرادی که در مصرف قهوه زیاده‌روی می‌کنند تقریبا ۳ برابر بیشتر از سایر افراد معمولی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. در واقع می‌توان گفت مصرف زیاد قهوه با ایجاد تنش و اضطراب به سلامت قلب و عروق شما آسیب وارد خواهد کرد. بنابراین اگر از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برید، بهتر است کنترل بیشتری بر روی مصرف قهوه داشته باشید.

ریسک ابتلا به افسردگی

همه ما از قهوه به‌ عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌های شادی‌آور و انرژی‌زا یاد می‌کنیم؛ اما جالب است بدانید که زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی رابطه مستقیمی با ابتلای فرد به افسردگی دارد. به‌ همین دلیل کسانی که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی می‌کنند، بسیار بیشتر از سایر افراد معمولی در خطر ابتلا به بیماری‌های روانی خواهند بود. این نکته را در نظر داشته باشید که تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف کم این نوشیدنی در کنار سایر روش‌های درمانی می‌تواند در بهبود افسردگی موثر باشد، با این‌ حال مصرف زیاد آن خود تشدید کننده این بیماری است.

سردرد

برخی از افراد با مصرف قهوه دچار سردرد و سرگیجه خواهند شد. این اتفاق بیشتر در کسانی که زیاد قهوه می‌نوشند یا کسانی که به این نوشیدنی حساسیت دارند، دیده می‌شود. افرادی که به نوشیدن قهوه اعتیاد پیدا می‌کنند ممکن است پس از مصرف تجربه‌گر سردرد و سرگیجه باشند.

اسپاسم عضلانی

ضعف و اسپاسم عضلانی از دیگر عواقب مصرف زیاد قهوه است. با اینکه ورزشکاران از قهوه برای افزایش قدرت بدنی خود استفاده می‌کنند اما مصرف زیاد این نوشیدنی نتیجه عکس دارد و باعث ضعف و اسپاسم می‌شود‌. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند بیمارانی که از ضعف عضلانی رنج می‌برند در هنگام مصرف این نوشیدنی دقت بیشتری به خرج دهد و سعی کنند زیاده‌روی نداشته باشند. چرا که مصرف این نوشیدنی ممکن است ضعف آن‌ها را چندین برابر کند.

 

بنابراین مشاهده می‌کنید که اگرچه کافئین موجب اعتیاد واقعی نمی‌شود، ولی زمانی‌که به‌طور منظم مقدار زیادی قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کنید، احتمال زیادی وجود دارد که به تأثیرات آن وابسته بشوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید