دعای گشایش بخت و ازدواج فوری | این سوره برای ازدواج دختران معجزه میکند

سوره احزاب یکی از سوره‌های است که نوشتن و نگهداری از آن در شرایط خاص باعث بخت گشایی می‌شود.

احزاب سوره‌ای است که خواندن آن برای بازگشایی بخت و ازدواج جوانان توصیه شده است. اما این نحوه ختم یا استفاده از آیات این سوره چگونه است؟ برای آگاهی از این موارد همراه انگیزه باشید.

معنای لغوی احزاب

در لغت کلمه احزاب به معنی گروه و دسته می‌باشد. احزاب و قبایل عرب که برای نابود کردن و از بین بردن اسلام باهم متحد شده بودند شهر مدینه را محاصره کردند و قصد حمله را داشتند که این امر موجب به وجود آمدن جنگ معروف خندق و نزول سوره احزاب شد.

واکنش مسلمانان در قبال این حادثه و سرانجام کارشان در آیات (٩ تا ٢٧) بیان شده‌است. این سوره از سوره های مدنی قرآن است که ۷۳ آیه دارد. در محتوای این سوره به:

  • پرستش و پیروی از خدا و پیروی نکردن از کافران
  • قوانین دوره جاهلیت (مثل پسرخواندگی و ظِهار)
  • وظیفه‌هایی که همسران پیامبر داشتند
  • شکست کفار در جنگ با مسلمانان
  • حجاب
  • معاد

و ماجرای ازدواج پیامبر (ص) اشاره شده‌است که باعث معروف شدن این دعای گشایش بخت دختر و استفاده از فواید سوره احزاب برای ازدواج دختران شده‌است.

خواص سوره احزاب برای ازدواج به روایت معصومین

در کتاب‌های‌ «البرهان فی تفسیر القرآن» و «خواص القرآن و فوائده» راجع به سوره احزاب برای بخت گشایی و دیگر خواص آن روایاتی به شرح زیر بیان شده است:

قال الصادق (علیه السلام): «من کتبها فی رق ظبی، و جعلها فی منزله جاءت إلیه الخطاب فی منزله، و طلب التزویج فی بناته، و أخواته، و جمیع أهله و أقربائه، بإذن الله تعالى»

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

«هر کسی [سوره احزاب] را بر پوست آهو بنویسد و آن را در منزلش قرار دهد، به اذن خدای تعالی خواستگاران به خانه‌اش می‌آیند و خواستار ازدواج با دختران، خواهران، جمیع خاندان و نزدیکانش می‌شوند.»

روی عن النبی (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) أنه قال: «… من کتبها فی رقّ غزال، و جعلها فی حُقّ فی منزله کثرت إلیه الخطاب، و طلب منه التزویج لبناته، و أخواته، و سائر قراباته، و رغب کل أحد إلیه، و لو کان صعلوکا فقیرا، بإذن اللّه تعالی»

از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است که فرموده‌اند:

« … هر کس [سوره احزاب] را بر پوست آهو بنویسد و آن را درون حُقّ در منزلش قرار دهد، به اذن الله تعالی تعداد خواستگاران به سوی او زیاد می‌شوند و خواستار ازدواج با دختران، خواهران و سایر نزدیکانش می‌گردند و هر کسی به او راغب و مایل می‌شود هرچند دارنده سوره، فقیر بوده هیچ مالی نداشته باشد.»

قال رسول الله (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم): «من کتبها فی رق غزال، و ترکها فی حق، و علقها فی منزله کثرت له الخطاب لحرمته، و رغب إلیهم کل واحد، و لو کانوا فقراء»

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «هر کس [سوره احزاب] را بر روی پوست آهو بنویسد، آن را درون حُقّ بگذارد و در منزلش بیاویزد، تعداد خواستگاران برای کسانی که به او مَحرَم هستند زیاد می‌شود و هر کسی به آن‌ها راغب و مایل می‌شود هرچند فقیر باشند.»

علاوه بر تاثیر زیاد این دعا برای گشایش بخت فوری خواندن این دعا برای براورده شدن حاجات نیز موثر است به طوری که هرکس در نماز صبح و مغرب پیش از آن‌که برخیزد یا با کسی سخن بگوید آیه ۵۶ سوره احزاب (ان الله و ملائکه…) را قرائت کند و بعد بگوید: اللهم صل علی محمد النبی و ذریته خداوند هفتاد حاجت او را در دنیا و سی حاجت را در اخرت برآورده خواهد کرد.

معنای کلمه «حُقّ» در روایات

«حُقّ»، در زبان عربی به معانی متعددی به کار رفته است. اما در این جا، معنایی که با توجه به قراینِ موجود در روایت، به بحث ما نزدیک‌تر است را بیان می‌کنیم.

«حُقّ» به ظرفی کوچک و دَر دار، که به شکل کاسه و از جنس‌های مختلفی مثل شیشه یا عاج فیل یا غیره ساخته شده باشد، اطلاق می‌گردد.

پس می‌توانیم بگوییم به کاسه کوچک دَر دار، «حُقّ» گویند.

بررسی قیود وارد شده در روایات خواص سوره احزاب

اگر قیدهای وارد شده در هر روایت را استخارج کنیم خواهیم داشت:

  • قیود روایت اول: روی پوست آهو + نگهداری در منزل
  • قیود روایت دوم: روی پوست آهو + قرار دادن در «حُقّ» + نگهداری در منزل
  • قیود روآیت سوم: روی پوست آهو + قرار دادن در «حُقّ» + آویزان کردن + نگهداری در منزل

مشاهده می‌شود هر سه روایت در قید پوست آهو مشترک اند پس این سوره برای تاثیر گذاری، حتما باید بر روی پوست آهو نگاشته شود. همچنین تمام روایت‌ها در قید نگهداری در منزل نیز اشتراک دارند یعنی این سوره برای تاثیر گذاری، حتما باید در خانه نگهداری گردد.

طبق سخنان ائمه جهت استفاده ازین دعای گشایش بخت فوری بایستی این سوره را بر روی پوست آهو نوشت و درون یک ظرف شیشه ای یا کوزه و در منزل نگهداری کرد و نیازی نیست که مانند بعضی دعاها و حرزها مثل دعای حرز امام جواد (ع) همیشه همراه خود داشته باشیم.

چاپ متن سوره احزاب برای ازدواج مشکلی ندارد ولی نوشتن دستی این دعا برای گشایش بخت دختر تاثیر بهتر و بیشتری دارد و آنچه در روایات آمده است نوشتن سوره احزاب برای گشایش بخت روی پوست آهو است نه چاپ آن. در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود آن را فقط خواند باید بگوییم اگر کسی آن را بخواند اشکال ندارد و خیر است ولی نوشتن سوره احزاب مطابق آداب توصیه معصومین می‌باشد.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید