خواص معجزه آسای حرز و دعای ابی دجانه برای دفع اجنه و حل و فصل دعوا

حرز ابودجانه (دعای ابی دجانه) یکی از ادعیه و حرزهایی است که شخص پیامبر برای دفع اجنه و رفع درگیری و دعوا بیان کرده‌اند.

حرز ابی دجانه دعایی است که از جانب پیامبر اکرم (ص) به یکی از یارانشان به نام ابو دجانه برای در امان ماندن از شر جن و پری، رفع کابوس شبانه و حل و فصل اختلافات عطا شده است. این دعا که در دو نسخه “صغیر” و “کبیر” روایت شده، خواص شگفت‌انگیزی دارد و در متون دینی از آن به عنوان حرز و تعویذی کارآمد یاد شده است.

در این نوشتار قصد داریم به بررسی متن این دعا، آداب نگارش و همراه داشتن آن و همچنین شرح خواص و فواید بی‌شماری که برای آن برشمرده شده است، بپردازیم.

خواص دعای حرز ابی دجانه

در روایتی از کتاب حیاه‌الحیوان بیان شده که ابی‌دجانه (یا ابی دجانه) از آزار اجنه به ستوه آمده‌بود، پس به نزد پیامبر (ص) رفت و از ایشان درخواست کمک کرد. پیامبر نیز این دعا را برای دفع جن به او سفارش کرد. البته بجز دفع جن، خواصی دیگری نیز برای این حرز ثبت شده‌است؛ در کل می‌توان گفت که خواص این دعا به شرح زیر است:

  • دفع خیالات منفی
  • دفع اجنه
  • رفع عصبانیت
  • تقویت خواب شبانه
  • حل و فصل دعوا و درگیری
  • تقویت حصار معنوی افراد
  • افزایش رزق و روزی
  • ادای قرض

روایت ملاقات ابی دجانه با پیامبر

ابو دجانه روایت کرده است که من به رسول خدا (ص) شکایت بردم از اینکه چون در بستر میخوابم صدای سوتی مانند سوت آسیا و جنجالی چون جنجال مگس بشنوم و پرتوی چون برق، و سر بردارم و در برابر خود سیاهی می بینم که بالا رود به درازی صحن خانه‏ ام و دست بپوستش کشم مانند پوست خارپشت است، و به چهره ‏ام مانند شراره آتش افکند.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: این جن خانه تو است ای ابو دجانه و آنگاه دوات و کاغذ خواست و به امام علی (ع) فرمود دعا را بنویسید، سپس دعا را گفت.

ابی دجانه گفت: نامه را گرفتم و تا کردم و به خانه آوردم و زیر سرم نهادم و شب را آسوده خوابیدم و بیدار نشدم جز از فریاد کسی که می‏گفت:ای ابو دجانه ما را با این کلمات آتش زدی تو را بحق سرورت که این نامه را از ما بردار که ما را بازگشتی به خانه ‏ات و در کنارت و در هر جا این نامه باشد نباشد.

برش ندارم تا رسول خدا (ص) اجازه دهد. از این ناله و شیون و گریه پریان که شنیدم شبم دراز گذشت و بامداد نماز صبح را با رسول خدا (ص) خواندم و آنچه آن شب از پریان شنیدم بودم‏ گزارش دادم.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: ای ابو دجانه دست از این قوم بردار بدان که مرا به راستی فرستاده آنان تا روز رستاخیز درد کشند.

(کتاب “جن‏ها همه جا هستند”، سید محمد مهدی حسینی ص۳۲و۳۳؛ کتاب” آسمان و جهان” ترجمه کتاب “السماء و العالم بحار”، محمد باقر کمره ای‏ ج ‏۷ ص ۹۸ و ۹۹؛ “بحارالأنوار”، ج ۶۰ ص ۱۲۵ و ۱۲۶؛ “المصباح”، کفعمی، ص ۲۲۹)

این حرز یکی از معتبر ترین حرز ها است که روایت های زیادی دارد.

۱. منقول از خود شخص پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله)

۲. کتابت توسط امام علی الیه السلام به دستور پیامبر

۳. نشر و انتقال این روایت و داستان از افراد مطمئن و کتابت این دعا از کتاب های شیعه و سنی

۴. عظمت راوی این حرز(ابی دجانه انصاری)

متن دعای حرز ابی دجانه (ابی دجانه)

حرز ابی دجانه شامل دو دعای متفاوت است. یکی از آن‌ها با عنوان “دعای حرز ابی دجانه صغیر” و دیگری با عنوان “دعای حرز ابی دجانه کبیر” شناخته می‌شود:

متن دعای حرز ابی دجانه صغیر

بسم الله الرّحمن الرّحیم؛

هذا کتابُ من محمّد رسول الله رَبّ العالمین

اِلی مَن طَرَق الدّار مِن العّمار والزرّار الاّ طارقا” یَطرُق بِخِیر

اَمّا بَعد فاِنَّ لَنا وَ لَکُم فی الحَیواهالحق سَعَه ُ. فاِنّ یَکُن بَک غاشِقا” مولِعا”

اَو فاجِرا” اَو مُقتَحِما ” فَهذا کِتاب الله یَنطِق عَلَینا وَ عَلَیکُم بالحَق

اِنّا کُنّا نَستَنسَخ ُ ما کُنتُم تَعمَلون وَ رُسُلُنا یَکتُبون ما یَمکُرون

اترکوا صاحب کِتابی هذا وانطَلَقوا اِلی عَبدَه الاوثانِ

وَ اِلی مَن یَزعَم اَنَّ مَعَ اللهِ الها” اخر

لا اله الا هُوَ کُلَّ شیءٍ

هالِکٌ الاّ وَجهَه لهُ الحُکم وَ اِلیه تُرجَعون

حم لا یَنصَرون حمعسق تفَرّقت اَعداالله وَ بَلَغَت حجّه الله

وَ لا حَول ولا قوّهَ الاّ بالله العَلی العَظیم فَسَیَکفیکَهُمُ الله وَ هُوَ السَّمیع العَلیم.

متن دعای حرز ابی دجانه کبیر

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ ومنالله وَ إِلَى اللَّهِ. وَ لَا غالِبَ إِلَّا اللَّهُ

وَ لَا أَحَدٍ سِوَى اللَّهُ. وَ لَا أَحَدُ مَثَّلَ اللَّهُ

وَ أَسْتَفْتِحُ بِاللَّهِ وأتوکل عَلَى اللَّهُ صَاحِبَ کتابی هَذَا فی حِرْزِ اللَّهِ

حیث ماکان وحیث مَا تَوَجَّهَ لَا تُقَرِّبُوهُ ولاتفزعوه وَ لَا تضاروه قَاعِداً

وَ لَا قَائِماً ولافی أکل وَ لَا فی شَرِبَ وَ لَا فی إغتسال ولافی جِبَالٍ

وَ لَا باللیل وَ لَا بِالنَّهَارِ؛ و کلما سَمِعْتُمْ ذکر کتابی هَذَا فَأَدْبِرُوا عَنْهُ

بِلَا إِلَهَ إلاالله غَالِبٍ کل شی وَ هُوَ أَعْلَى مِنَ کل شی

وَ هُوَ أعزمن کل شی. وَ هُوَ عَلَى کل شی قدیر.. اللَّهُمَّ أَحْفَظُ

یارب مَنْ عَلَّقَ علیه کتابی هَذَا بالأسم الذی هُوَ مکتوب

علی سُرَادِقِ الْعَرْشِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ الْغَالِبُ الذی لایغلبه شی. ولاینجو مِنْهُ هَرَبَ.

وأعیذه بالحی الذی لایموت. وبالعین التی لَا تَنَامُ.

والکرسی الذی لایزول وَ بِالْعَرْشِ الذی لایضام وأعیذه بالأسم المکتوب فی التَّوْرَاهِ والإنجیل

وبالأسم الذی هومکتوب فی الزَّبُورِ وبالأسم

الذی هُوَ مکتوب فی الْفُرْقَانِ وأعیذه بالأسم الذی حَمَلَ بِهِ عَرْشِ بلقیس

إِلَى سلیمان بْنِ داوود علیهما السَّلَامُ قَبْلَ أَنْ یرتد إلیه طَرْفَهُ.

وبالأسم الذی نَزَلَ بِهِ جبرائیل علیه السَّلَامَ

إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ علیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فی یوم الإثنین

وبالأسماءالثمانیه المکتوبه فی قَلْبِ الشَّمْسِ

وبالأسم الذی یسیربه السَّحَابِ الثِّقالَ

وبالأسم الذی یسبح الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ

والملائکه مِنْ خیفته وبالأسم الذی تَجَلَّى

الرَّبِّ عَزَّ وَجَلٍ لِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ علیهما السَّلَامُ فَتُقْطَعُ الْجَبَلِ مِنْ أَصْلِهِ

وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً. وبالأسم الذی کتب عَلَى وَرَقِ الزیتون وألقی فی النَّارِ فَلَمْ یحترق

وبالأسم الذی یمشی بِهِ الْخَضِرُ علیه السَّلَامُ علی الْمَاءَ فَلَمْ تَبَتَّلْ قَدَمَاهُ

و بالأسم الذی نَطَقَ بِهِ عیسى علیه السَّلَامُ فی الْمَهْدِ صبیا وأبراْالأکمه

وَ الْأَبْرَصِ وأحیى الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى وأعیذه بالأسم الذی نَجَا بِهِ یونس

علیهالسلام مِنَ الظَّلَمَهَ. وبالأسم الذی فَلَقَ بِهِ الْبَحْرُ لِمُوسَى علیه السَّلَامُ وبنی إسرائیل.

فکان کل فُرِّقَ کالطود العظیم. وأعیذه بِالتِّسْعِ آیات التی نَزَلَتْ عَلَى مُوسَى بطورسیناء

وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ کل عین ناظِرَهُ وَ أَذَّنَ سَامِعَهً

وَ أَلْسُنِ نَاطِقَهُ وَ أَقْدَامٍ ماشیه وَ قُلُوبُ واعیه

وَ صُدُورَ خاویه وَ أَنْفَسِ کافره وعین لَازِمَهُ ظَاهِرَهً وَ بَاطِنَهً

وأعیذه مِمَّنْ یعمل السَّوْءِ ویعمل الخطایا ویهم لَهَا مِنْ ذکر وَ أُنْثَى.

و أعیذه مِنْ شَرِّ کل عَقْدِهِمْ ومکرهم وَ سِلَاحَهُمْ وبریق أعینهم

وَحَرِ أَجْسَادِهِمْ وَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ والشیاطین والتوابع

وَ السُّحْرَهَ وَ مَنْ شرمن یکون فی الْجِبَالِ والغیاض وَ الْخَرَابَ وَ الْعُمْرَانِ

وَ مِنْ شَرِّ ساکن العیون أَوْ ساکن الْبِحَارُ أوساکن الطُّرُقُ

وأعیذه مِنْ شَرِّ الشیاطین. وَ مِنْ شَرِّ کل غَوْلُ وغوله.

وَ سَاحِرُ وَ سَاحِرَهُ. وساکن وساکنه

وَ تَابِعُ وَ تَابِعَهُ. وَ مَنْ شَرَّهُمْ وَ شَرَّ أبائهم وَ أُمَّهَاتِهِمْ

وَ مِنْ شَرِّ الطیارات. وأعیذه بیاأهیا شراهیا

وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَّ مِنْ شَرِّ الدیاهش

الدهانش والأبالس وَ مِنْ شَرِّ الْقَابِلِ وَ الْفَاعِلِ

وَ مِنْ شَرِّ کل عین سَاحِرَهُ وخاطیه وَ مِنْ شَرِّ الدَّاخِلِ وَ الْخَارِجُ

وَ مِنْ شَرِّ کل طَارِقٍ. وَ مُنْشِرَ کل عَادٍ وَ باغٍ وَ مِنْ شَرِّ کل عفاریت الْجِنِّ وَ الْأُنْسَ

وَ مِنْ شَرِّ الریاح. وَ مِنْ شَرِّ کل عجمی. وَ نَائِمُ ویقظان

وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ شَرِّ ساکن الْأَرْضِ

وَ مِنْ شَرِّ ساکن البیوت والزوایاوالمزابل

وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یصنع الخطیئه أَوْ یولع بِهَا و أعیذه مِنْ شَرِّ ماتنظر إلیه الْأَبْصَارِ.

وَ أَضْمَرْتَ علیه الْقُلُوبِ. وَ أَخَذَتْ علیه الْعُهُودُ

وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یولع بالفراش والمهود

وَ مِنْ شَرِّ منلایقبل العزیمه

وَ مِنْ شَرِّ إِذَا ذکر اللَّهِ ذَابَ کما یذوب الرَّصَاصِ و الحدید

وأعیذ صَاحِبُ کتابی هَذَا مِنْ شَرِّ إبلیس وَ مِنْ شَرِّ الشیاطین

وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یعمل الْعَقْدِ. وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یسکن الهواءوالجبال وَ الْبِحَارِ وَ مَنْ فی الظُّلُمَاتِ.

وَ مَنْ فی النُّورِ. وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یسکن العیون

وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یمشی فی الْأَسْوَاقِ وَ مَنْ یکون مَعَ الدَّوَابِّ والمواشی وَ الْوُحُوشِ

وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یکون فی الْأَرْحَامِ والأجام وَ مِنْ شَرِّ مَنْ یوسوس فی صُدُورِ النَّاسِ ویسترق السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ

وأعیذ صَاحِبُ کتابی هذامن النَّظِرَهِ واللحمه

وَ الْخُطْوَهَ والکره وَ النَّفْخَهُ وأعین الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ المترده

المتمرده وَ مِنْ شَرِّ کل عَقْدُ أَوْ سَحَرَ أَوْ إستیحاش أَوْ هُمْ أَوْ حُزْنٍ أَوْ فکر أَوْ وَسْوَاسُ

وَ مِنْ دَاءٍ یفتری لبنی آدَمَ وَ بَنَاتِ حَوَّاءَ مِنْ قِبَلِ الْبَلْغَمَ أَوِ الدَّمِ

أَوِ الْمِرَّهَ السَّوْدَاءَ وَ الْمِرَّهَ الْحَمْرَاءِ وَ الصَّفْرَاءِ.

أَوْ مِنَ النُّقْصَانِ والزیاده وَ مَنْ کل دَاءٍ دَاخِلُ فی جُلِدَ أولحم أَوْ دَمٍ

أَوْ عِرْقٍ أَوْ عَصَبٍ أَوْ فینطفه أَوْ فی رُوحَ أَوْ فی سَمِعَ أَوْ فی بَصُرَ

أَوْ فی شَعْرُ أَوْ فی بِشَرٍّ أَوْ أَ ظُفُرُ أَوْ ظَاهِرٍ أَوْ بَاطِنَ

وأعیذه بِمَا إستعاذ بِهِ آدَمُ علیه السَّلَامُ أَبُو الْبَشَرِ وشیت

وهابیل وإدریس وَ نُوحٍ وَ لُوطٍ وإبراهیم وإسماعیل وَ إِسْحَاقَ ویعقوب.

وَ الْأَسْباطِ وعیسى وأیوب ویوسف وَ مُوسى وَ هارُونَ وداوودوسلیمان

وزکریا ویحیى وَ هُودٍ وشعیب وإلیاس وَ صَالِحِ والیسع وَ لُقْمَانَ وَ ذُو الکفل

وَ ذُو القرنین وَ طالُوتَ وعزیر وعزرائیل والخضرعلیهم السَّلَامَ

وَ مُحَمَّدُ صَلَّى اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین وکل ملک مُقَرَّبُ

ونبی مُرْسَلُ ألاما تباعدتم وَ تَفَرَّقْتُمْ وتنحیتم عَمَّنْ عَلَّقَ علیه کتابی هَذَا.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم الجلیل الجمیل الْمُحْسِنُ الْفَعَّالِ لِمَا یرید

وأعیذه بِاللَّهِ وَ بِمَا أستنار بِهِ الشَّمْسِ. وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ

وَ هُوَ مکتوب تَحْتَ الْعَرْشِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُژ

مُحَمَّدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ أجمعین

فسیکفیکهم اللَّهِ وَ هُوَ السمیع العلیم

نَفَذَتْ حُجَّهُ اللَّه وظهرسلطان اللَّهُ.

وَ تَفَرَّقَ أَعْدَاءِ اللَّهِ وبقی وَجْهُ اللَّهِ وَ أَنْتَ یاصاحب کتابی هَذَا فی حرزالله….

وکنف اللَّهُ وَ جِوَارِ اللَّهُ وَ أَمَانِ اللَّهِ اللَّهُ جارک وولیک وحاذرک اللَّهِ ماشاء اللَّهِ

کان وَ مَا لَمْ یشأ لَمْ یکن أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى کل شی قدیر وَأَنْ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بکل شی عِلْماً

وَ أَحْصَى کل شی عَدَداً وَ أَحَاطَ بالبریه خیرا إِنَّ اللَّهَ وملائکته

یصلون عَلَى النبی یاأیهاالذین أَمِنُوا صَلُّوا علیه وَ سَلِّمُوا تسلیما

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خَتَمْتَ هَذَا الکتاب بِخَاتَمِ اللَّهُ الذی خَتَمَ بِهِ أَقْطَارِ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ

وَ خَاتَمِ اللَّهِ المنیع وَ خَاتَمِ سلیمان بْنِ داوود وَ خَاتَمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین

أَلَا أَنْ أولیاء اللَّهِ لا خَوْفُ علیهم وَلَّاهُمْ یحزنون و کل ملک مُقَرَّبُ أونبی

مُرْسَلُ بِاللَّهِ الذی لَا إِلَهَ إلاهو رَبِّ الْعَرْشِ العظیم

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إلابالله العلی العظیم وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطیبین الطاهرین.

آداب استفاده کردن از دعای حرز ابی دجانه

دعای ابی دجانه، کاربرد‌های زیادی دارد. برای هر کاربرد، باید آداب متفاوتی را رعایت کنید:

یکی از کاربرد‌های حرز ابی دجانه دفع اجنه از شخص جن‌زده است.

شیوه استفاده از این حرز برای دفع جن، به ترتیب زیر است:

قبل و بعد از نگارش دعا، سه فاتحه برای روح پیامبر (ص) و امام علی (ع) بفرستید.

  • وضو بگیرید و رو به قبله بنشینید.
  • دقت کنید که لباس و بدنتان هنگام نگارش دعا، پاک باشد.
  • دعای ابی دجانه را بر تکه کاغذی بنویسید. (دعای صغیر یا کبیر را بنویسید.)
  • دعا را روز‌ها با خود حمل کنید و شب‌ها به هنگام خواب، به زیر سر خود قرار دهید.
  • نکته: هر ماه، باید دعای ابی دجانه را با آداب گفته شده، مجددا بنویسید و دعای قبلی را نیز از بین ببرید.

آداب استفاده از حرز برای دفع دعوا و درگیری

در روایتی گفته شده که برای دفع دعوا نیز می‌توان از حرز ابی دجانه استفاده کرد. شیوه استفاده از این حرز به منظور رفع دعوا به شرح زیر است:

  • پیش از شروع نگارش دعا، وضو بگیرید، از طهارت خود مطمئن شوید و رو به قبله بنشینید.
  • حرز را بر روی کاغذی سفید بنویسید.
  • حرز را داخل ظرف آبی بیندازید.
  • آب ظرف را به طرفین بنوشانید تا مشکل حل شود.

بهترین ساعت برای نگارش حرز ابی دجانه

بهترین اوقات برای نوشتن این حرز، دو زمان مشخص است:

  • یک‌شنبه ابتدای ماه، در ساعت ۶ صبح (معروف به ساعت شمس)
  • پنج‌شنبه ابتدای ماه، در ساعت ۶ صبح (معروف به ساعت مشتری)

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید