هشدار: مصرف روزانه این ادویه کبد را نابود میکند!

آیا می‌دانستید که مصرف روزانه دارچین می‌تواند باعث آسیب به کبد شود؟

دارچین یکی از مواد غذایی است که در بسیاری از داروها، دمنوش‌ها و غذاها از آن استفاده می‌شود. پودر و چوب دارچین محبوبیت زیادی در اکثر فرهنگ‌ها دارد. اما مصرف بی‌اندازه دارچین نیز مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد.

عوارض مصرف دارچین برای کبد

در حالی که مصرف گهگاه مقدار کمی از دارچین بی‌خطر به نظر می‌رسد، مصرف روزانه یک قاشق چایخوری دارچین کاسیا (شایع‌ترین شکل مصرفی دارچین یا همان دارچین ادویه‌ای) می‌تواند برای کبد خطرناک باشد.

به این دلیل که دارچین ادویه‌ای حاوی مقدار قابل توجهی کومارین است که برای کبد سمی بوده و بالقوه سرطان‌زاست.

حداکثر مقدار مجاز مصرف کومارین برای بزرگسالان، روزانه ۷ میلی‌گرم است. آزمایش‌ روی مارک‌های معروف دارچین نشان داد که یک قاشق چای‌خوری (حدود ۲.۵ گرم) دارچین کاسیا بسته به برند، حاوی ۸.۵ تا ۱۵.۵ میلی‌گرم کومارین است.

یعنی در صورت استفاده از یک قاشق چای خوری کامل، همه آنها بالاتر از حد مجاز روزانه کومارین بودند. شکل دیگری از دارچین تحت عنوان دارچین سیلان، به طور طبیعی دارای کومارین بسیار کمتری است – در واقع آزمایش‌ها حتی نتوانستند کومارین را در این محصول تشخیص دهند – و حد تشخیص کمتر از ۰/۰۰۱ میلی‌گرم در هر قاشق چای‌خوری بود.

دارچین سیلان به نام دارچین واقعی نیز شناخته می‌شود و نام گونه آن Cinnamomum verum یا Cinnamomum zeylanicum است و برای استفاده روزانه بسیار ایمن‌تر است. دارچین مورد استفاده در تهیه سینابتیک، همان دارچین سیلان و به عبارتی دارچین بدون کومارین بوده و مصرف آن بی خطر است.

دیگر عوارض جانبی مصرف بیش از حد کبد

مشکلات قلبی: مصرف دارچین موجب افزایش ضربان قلب می‌شود در نتیجه افراد مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی از خوردن آن به شدت اجتناب کنند.

حرارت بدن: استفاده از دارچین مانند موادی از قبیل الکل، فلفل، گل کلم، قهوه، لابستر، زنجبیل، سیر، برنج، پیاز و کدو موجب افزایش حرارت بدن می‌شود. به علت سردی هوا در زمستان استفاده از آن با خطرات کمتری همراه است. بر اساس توصیه متخصصان افراد یائسه از مصرف دارچین پرهیز کنند.

آلرژی: افراد دارای آلرژی و حساسیت نسبت به دارچین از مصرف آن به شدت اجتناب کنند. از جمله علائم افراد مبتلا به آلرژی نسبت به دارچین می‌توان به آبریزش بینی، چشمان مرطوب، درد معده، تشکیل و ایجاد جوش در صورت و دست‌ها اشاره کرد.

رقیق سازی خون: یکی از خاصیت‌های دارچین کاسیا خاصیت رقیق کنندگی و عدم لخته شدن خون است به همین دلیل افرادی که از دارو‌های رقیق کنندگی خون استفاده می‌کنند از مصرف آن خودداری کنند.

مضر برای زنان باردار: دارچین موجب ایجاد درد زایمان زودهنگام و باز شدن دریچه رحم می‌شود؛ بنابراین بانوان باردار از خوردن این ادویه خودداری کنند. علاوه بر تمامی فواید دارچین استفاده مداوم و بیش از حد آن نیز موجب بروز انواع مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.

بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان: یکی از مضرات کومارین در انواع گیاهان، بالا بردن احتمال ابتلا به سرطان در انسان است. کومارین ماده بسیار سمی که در بسیاری از گیاهان وجود دارد و برای انسان‌ها بسیار خطرناک است. این آزمایش اولین‌بار بر روی حیوانات انجام شده و دانشمندان کشف کردند که کومارین باعث سرطان در بسیاری از جانداران می‌شود. کومارین در دارچین کاسیا وجود دارد و مصرف زیاد از حد دارچین کاسیا موجب اتبلا به سرطان می‌شود. اگر دارچین را به‌صورت مداوم استفاده می‌کنید؛ خطر ابتلا به سرطان را در خود بالا می‌برید. پس در هنگام استفاده از دارچین، به این نکات توجه و از این ادویه به حد معمولی استفاده کنید.

احتمال تداخل دارویی با مصرف دارچین: اگر از دارو‌های کلیوی، قند خون، کبد و غیره استفاده می‌کنید؛ بهتر است که از مصرف زیاد دارچین خودداری کنید. مصرف کم دارچین، تداخل دارویی ندارد و از خاصیت داروها کاسته نمی‌شود. اما اگر دارچین را به‌صورت مدام استفاده می‌کنید، ممکن است که با داروهای شما تداخل و مشکلاتی در بدن شما ایجاد کند. به عنوان مثال اگر برای بهبود کبد از انواع قرص‌ استفاده می‌کنید؛ با مصرف زیاد دارچین، داروها را بی‌ ثمر و مشکلات کبد خود را افزایش می‌دهید. پس اگر از داروهای مختلفی بهره می‌برید، مصرف دارچین را کم تا داروها تاثیر بیشتر و بهتری پیدا کنند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید