روانشناسی شخصیت: اگر این نشانه ها را دارید شما رهبری عالی هستید!

رهبری یکی از مفاهیم کلیدی و اساسی در هر سازمان و جامعه است که تأثیر گذاری عمیق بر عملکرد و پیشرفت آنها دارد. این مفهوم نه تنها در محیط‌های کسب و کار، بلکه در زندگی شخصی و اجتماعی نیز اهمیت دارد.

رهبری یکی از مفاهیم کلیدی و اساسی در هر سازمان و جامعه است که تأثیر گذاری عمیق بر عملکرد و پیشرفت آنها دارد. این مفهوم نه تنها در محیط‌های کسب و کار، بلکه در زندگی شخصی و اجتماعی نیز اهمیت دارد. رهبری نقشی بسیار حیاتی را در هدایت و راهنمایی اعضای یک گروه یا تیم دارد و توانایی‌های لازم برای ایجاد تغییرات مثبت و انگیزش برای دستیابی به اهداف مشترک را فراهم می‌آورد.

شاید برای شما هم مفید باشد: از کجا بفهمیم که اعتماد به نفس نداریم ؟

مدیران اجرایی، بنیانگذاران، روسای و مربیان زیادی وجود دارند که پست های رهبری دارند، اما دقیقاً رهبری نمی کنند. آنها الهام نمی گیرند. آنها نمی دانند. آنها فقط از موقعیت خود سوء استفاده می کنند.

از سوی دیگر، افراد زیادی هستند که   حتی اگر عنوانی نداشته باشند، پتانسیل واقعی خود را به عنوان رهبر نشان می دهند . بیایید در مورد علائمی که نشان می دهد شما چنین فردی هستید صحبت کنیم.

ویژگی های رهبران

در اینجا ۴ نشانه نادر وجود دارد که نشان می دهد شما یک رهبر عالی هستید، حتی اگر این عنوان را نداشته باشید:

۱.دوست دارید عمیقا افراد اطرافتان را بشناسید.

کوبی برایانت همواره به دنبال بهتر شدن در بسکتبال بود. حتی زمانی که با هم تیمی هایش دور و بر می‌پیچید، هدفش واضح بود. او می‌خواست هر فرد را به طور فردی بشناسد تا بتواند آنها را الهام بخش کند. این رویکرد به او کمک کرد تا به یک رهبر برجسته تبدیل شود که پنج بار قهرمانی NBA را به دست آورد.

در واقع، هدف مهم نیست؛ بلکه دلیل پشت هدف است که مهم است. هر فرد دلایل مختلفی برای تعقیب هدف خود دارد و این دلایل ممکن است متفاوت باشند. رهبران برجسته سعی می‌کنند از این دلایل استفاده کنند و به افرادشان الهام بخش باشند.

آن‌ها از کلمات عمومی و استاندارد استفاده نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند هر فرد را در عمق بشناسند و بعد، کلمات الهام‌بخش خود را مخصوص آن فرد بسازند.

بنابراین، اگر می‌خواهید بفهمید چه چیزی کسی را تحریک می‌کند – بدون توجه به این که او دوست یا همکار شما است – نشانه‌ای است که شما یک رهبر بزرگ هستید.

۲. برای تصمیم گیری آزادی می دهید

برخی از افراد مدیریت خرد را دوست دارند. آنها فقط به دیگران اجازه نمی دهند هر نوع تصمیمی بگیرند. چه در حال برنامه ریزی یک سفر یا کار بر روی یک پروژه باشید. این رهبری بد است. اجازه ندادن به دیگران برای تصمیم گیری آنها را باز می دارد.

اما رهبران بزرگ برعکس عمل می کنند.

آنها به دیگران اجازه تصمیم گیری می دهند. برادرم اغلب به من می‌گفت: «تصمیم بگیر و به من بگو. آزارم نده.” این عالی است زیرا این اجازه می دهد و من را مجبور می کند که خودم فکر کنم. اگر تصمیم اشتباه باشد، از نزدیک یاد خواهم گرفت.

با این حال، دادن آزادی به دیگران برای تصمیم گیری به دلایل زیر دشوار است:

  • شما باید با این واقعیت کنار بیایید که تصمیم آنها ممکن است با استانداردهای شما مطابقت نداشته باشد.
  • این تصمیم ممکن است باعث آسیب شود.

به همین دلیل است که رهبران بزرگ با واگذاری تصمیمات کم خطر شروع می کنند. و سپس، همانطور که مردم بهتر می شوند، به آرامی خطرات را بالا می برند. اگر این کار را در زندگی روزمره خود انجام دهید، این نشانه آن است که شما یک رهبر بزرگ هستید.

۳. در مورد گرفتن اعتبار و پذیرش سرزنش، سوگیری سالمی دارید

مهندر سینگ دهونی یکی از موفق ترین و محبوب ترین کاپیتان های کریکت هند در تاریخ این ورزش بود.

و این جزئیات کوچکی وجود دارد که مردم در مورد او دوست دارند: در هر عکسی که با یک جام قهرمانی یا جامی که به دست آوردند، دانی در یک طرف ایستاده بود. او هرگز وسط نمی ایستاد. او هرگز جام را در عکس تیمی در دست نداشت. این به این دلیل است که به عنوان یک فرد و یک رهبر، او همیشه نسبت به اعتبار دادن به تیم خود مغرضانه بود – حتی اگر به وضوح کسی بود که تیمش را به پیروزی رساند.

در عین حال، او اغلب زمانی که تیمش در مسابقه ای شکست می خورد، مقصر بود. به اشتباهات خود اشاره می کرد و تمرکز خود را بر اشتباهات دیگران کاهش می داد.

رهبران بزرگ این کار را انجام می دهند، زیرا بر خلاف دیگران، برایشان مهم نیست که در مقابل مردم “باحال” ظاهر شوند. آنها به روحیه تیمشان و درس گرفتن از اشتباهاتشان اهمیت می دهند.

بنابراین، اگر تمایل به پذیرش سرزنش دارید، اما اعتبار را رها می کنید، این نشانه آن است که شما یک رهبر بزرگ هستید.

۴. ماهیت مسری رشد نمایی را درک می کنید

رهبران واقعی به رشد همه اطرافیان خود اهمیت می دهند. آنها درک می کنند که همه اطرافیانشان بخشی از تیم آنها هستند.

  • شما و همسرتان یک تیم هستید.
  • خانواده شما یک تیم هستند.
  • تیم دفتر شما
  • حتی اعضای تیم مقابل – در تصویر بزرگتر – در واقع تیم شما هستند. (چرا در زیر توضیح خواهم داد.)

این به این دلیل است که رشد مسری است. همانطور که رشد می کنید، رشد شما به شکل الهام و درس برای مردم موج می زند و آنها نیز رشد خواهند کرد. و هنگامی که رشد کردید، شما نیز رشد خواهید کرد.

افرادی که رهبران بزرگی نیستند اشتباه می کنند. آنها با رشد دیگران تهدید می شوند. آنها فکر می کنند که این کار به نوعی از ارزش آنها می کاهد. از این رو، آنها به رشد خود اهمیت می دهند اما در عین حال سعی می کنند دیگران را پایین بکشند. این ممکن است در کوتاه مدت کمک کند، اما در دراز مدت، این افراد ضرر می کنند.

از سوی دیگر، رهبران واقعی حقیقت واقعی رشد را درک می کنند. آنها درک می کنند که رشد مسری است. به همین دلیل، آنها به رشد همه اطرافیان خود اهمیت می دهند، همانطور که می دانند، این در نهایت به آنها باز می گردد – و منجر به رشد خودشان می شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید