خودت رو تو آینه ببین و مزاجت رو بشناس / تشخیص مزاج های چهارگانه در سریع ترین زمان ممکن

ساده ترین راه تشخیص مزاج از روی چهره است

اگر شما هم به دنبال تشخیص مزاج خود در سریع ترین زمان ممکن هستید همراه ما باشید.

تشخیص مزاج از روی صورت

ساده ترین راه تشخیص مزاج از روی چهره است:

بلغمی‌ها

افراد بلغمی معمولا پوست روشنی دارند. اغلب در دهان خود حس بی‌مزگی می‌کنند و دست و پایشان همیشه سرد است. عمدتا خواب آلودگی از ظاهرشان پیداست. هاضمه در آن‌ها با سرعت پایینی اتفاق می‌افتد. حین خواب بزاق دهانشان به بیرون می‌ریزد و ترشحات بینی زیادی دارند. میل جنسی در این افراد کمتر از سایر گروه‌هاست. بیماری‌ها و دردهایی مثل ضعف مثانه، تنگی نفس، تپش قلب بالا، نقرس، کمردرد، زانو درد، اسپاسم عضلانی، ضعف بدنی و… در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. ممکن است با مشکلاتی مثل عدم توجه و تمرکز یا فراموشی دست و پنجه نرم کنند.

دموی‌ها

افرادی که مزاج گرم و تر یا دموی دارند، معمولا در ظاهر، بدن درشتی دارند. پوست آن‌ها نیز سرخ و سفید بوده و موهای پرپشتی دارند. در دسته افراد خوش خواب قرار می‌گیرند و پوستشان نرم و مرطوب است.

صفراوی‌ها

افراد دارای مزاج صفراوی یا طبع گرم و خشک در ظاهر هیکل لاغری دارند و پوست آن‌ها متمایل به رنگ زرد است. بسیار گرمایی هستند و در فصول گرم سال کلافه می‌شوند. هم‌چنین در این مواقع مشکل خشکی دهان و تشنگی زیاد دارند. قد بلند هستند و صورتشان کشیده است. بدن‌ آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند کم مو بوده و بینی بزرگ و چشمان ریزی دارند. میل جنسی بالا و خشکی پوست از دیگر ویژگی‌های این افراد است.

سوداوی‌ها

افرادی که مزاج سوداوی یا سرد و خشک دارند در ظاهر پوستشان تیره‌ است. معمولا موهای آن‌ها کم پشت است و با مشکل خشکی بدن مواجه هستند. این افراد در عین خوش اشتهایی از نظر فیزیکی چاق محسوب نمی‌شوند. لکه‌های پوستی تیره نیز بعضا روی بدنشان دیده می‌شود.

مزاج و خصوصیات انواع طبع ها

اکنون به بررسی اقسام مزاج می‌پردازیم.

دموی یا گرم و تر

یکی از انواع طبع‌ها، طبع دموی می‌باشد. افراد دارای مزاج دموی یا گرم و تر از نظر شخصیتی انسان‌های بسیار شجاعی هستند. اعتماد به نفس بالای آن‌ها باعث می‌شود تا جسارت انجام بسیاری از کارها را پیدا کنند. با دیگران به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند و اهل خطر کردن هستند. دموی‌ها در دسته انسان‌های عصبانی نیستند اما در اوقات عصبانیت تبدیل به انسان خطرناکی می‌شوند. از نظر ذائقه، دلشان می‌خواهد بیشتر ترشی و شیرینی مصرف کنند. با این حال می‌توان گفت که انسان‌های خوش خوراکی هستند. اشتهای آن‌ها بالا بوده و استعداد ابتلا به بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی و عروقی و هم‌چنین فشار خون در آن‌ها زیاد است.

این افراد در میان دوستان و آشنایان غالبا بی‌خیال تلقی می‌شوند و همیشه سرزنده و پر شور هستند. خیلی آن‌ها را به عنوان انسان‌های منظم و با حساب و کتابی نمی‌شناسند. از نظر هوشی وضعیت آن‌ها عالی است و حافظه‌شان عملکرد پر قدرتی از خود نشان می‌دهد. این افراد برای تصمیم گیری در زندگی خود اهل فکر کردن نیستند و معمولا انتخاب‌های عجولانه‌ای دارند. دموی‌ها با توجه به خصوصیاتی که گفتیم، افراد برون گرایی هستند. اغلب افراد جامعه نیز دارای مزاج دموی یا گرم و تر هستند. در مورد خصوصیات ظاهری این دسته در انتهای مقاله صحبت خواهیم‌ نمود.

صفراوی یا گرم و خشک

مزاج صفراوی را به عنوان طبع گرم و خشک هم می‌شناسند. این دسته از افراد تعداد کمی از اجتماع را به خود اختصاص می‌دهند. آن‌ها در ارتباطات اجتماعی خود عملکردی قوی دارند و خیلی راحت می‌توانند با دیگران رابطه برقرار کنند. افراد وفاداری به حساب نمی‌آیند و قدرت طلب و بی‌باک هستند. معمولا در اعتقادات خود به شدت متعصب بوده و انعطاف پذیری کمی دارند. گاهی تفکرات ضد اجتماعی در آن‌ها دیده می‌شود.

به دلیل خصوصیاتی که در طبع این دسته از افراد دیده می‌شود، مشاغلی مثل آتش نشانی، خلبانی، پزشکی، سمت‌های مدیریتی و رهبری برایشان مناسب است. به دلیل اینکه طبیعت این افراد خشک است، در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مثل سنگ صفرا، اگزمای خشک، اختلالات و امراض روانی مثل اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و… قرار دارند. بهتر است این افراد از غذاهای فریز شده یا سرخ شده استفاده نکنند و مصرف نوشیدنی‌های با طبع گرم را به حداقل برسانند. هم‌چنین از مصرف چربی‌ها پرهیز نمایند.

سوداوی یا مالیخولیایی یا سرد و خشک

مزاج سوداوی را ممکن است به نام مالیخولیایی یا سرد و خشک هم شنیده باشید. این دسته از افراد معمولا رفتار محتاطانه‌ای دارند. ویژگی‌ کمال گرایی در آن‌ها بیشتر از سایر گروه‌ها دیده می‌شود. در انجام کارها یا مسئولیت‌ها وسواس بالایی دارند و بسیار روی نتایج حساسیت نشان می‌دهند. انسان‌های قانون مداری هستند و اغلب درون‌گرایی و منطقی بودن در رفتارهایشان به چشم می‌آید. هر جا صحبت از کمال گرایی و وسواس باشد، اضطراب هم راه خودش را پیدا می‌کند. از این جهت افراد مذکور اگر یک نقشه و مسیر مشخص روبرویشان نباشد، دچار اضطراب می‌شوند.

در مزاج شناسی این دسته معمولا اهل زیاد فکر کردن هستند و به همین خاطر هم از زندگی در لحظه حال و لذت بردن از آن غافل می‌شوند. شکاک بودن از ویژگی‌های بارز آن‌ها است. در دوستی‌ها و ارتباط گرفتن با دیگران نیز بسیار سرسخت هستند و قبل از هر اقدامی سعی در جمع آوری اطلاعات لازم دارند. سوزش معده، گرفتگی عضلات و گلو، غلظت خون بالا و… نیز در این دسته بیشتر است.

بلغمی یا سرد و تر

مزاج بلغمی معمولا با یک سری ویژگی‌ها همراه است. برای مثال افراد بلغمی یا سرد و تر معمولا دارای ویژگی‌ شخصیتی درون گرایی، صبر و خجالتی بودن هستند. این افراد که معمولا آن‌ها را به عنوان انسان‌های آرام می‌شناسیم، معمولا از جمع و رویارویی با دیگران دوری می‌کنند. سعی آن‌ها بر این است تا دیگران را شاد و از آن‌ها حمایت کنند. با این حال نمی‌توانند خیلی راحت ارتباط بگیرند و رفتار گرمی با اطرافیان داشته باشند. این مورد خود را در جمع‌های جدید بیشتر نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مثبت افراد بلغمی، مسئولیت پذیر بودن آن‌ها است.

هر وظیفه و مسئولیتی را که به این افراد بسپارید، بدون هیچ نقصی و در کمال دقت و حساسیت برایتان به انجام می‌رسانند. افراد متعهدی هستند و محال است که قولشان را فراموش کنند. معمولا کمی سخت تصمیم می‌گیرند و ترجیح می‌دهند دیگران این کار را به جای آن‌ها انجام دهند. ویژگی صلح جو بودن آن‌ها باعث می‌شود تا از هر تنش و دعوایی دوری کنند. در روابط عاطفی نیز فقط به دنبال پیوندهای احساسی پایدار هستند. این گروه ممکن است برخی ویژگی‌های ظاهری را به صورت مشترک داشته باشند که در انتها به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

آیا طبع و مزاج بر چاقی یا لاغری تاثیر دارد؟

با انواع خصوصیات افراد دارای مزاج‌های مختلف آشنا شدیم‌. حال می‌خواهیم ببینیم آیا این مسئله بر چاقی و لاغری افراد هم اثرگذار است یا خیر؟ بله کاملا درست است‌. به همین دلیل هم بهتر است قبل از این که رژیم غذایی مناسب برای کاهش یا افزایش وزن خود را شروع کنید، طبع بدنتان را تشخیص دهید. باید از برنامه غذایی پیروی نمایید که مطابق با مزاجتان طراحی شده باشد. متخصصین برای کاهش یا افزایش وزن شما به تعدیل و اصلاح طبع می‌پردازند تا کیفیت و سرعت نتیجه گیری شما افزایش یابد.

اگر بخواهیم خیلی ساده این موضوع را توضیح دهیم مثلا وقتی می‌خواهید از شر چاقی خلاص شوید، باید رطوبت بدنتان کاهش پیدا کند. هم‌چنین برای افزایش وزن و رهایی از لاغری میزان رطوبت بدن لازم است که افزایش یابد یا به حالت نرمال برگردد. متناسب با ویژگی‌های هر دسته از افراد، مصرف برخی از مواد غذایی ممنوع و مصرف برخی دیگر از آن‌ها افزایش می‌یابد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید