با این گیاه دم دستی، تمام عفونت‌های معده و روده را از بین ببر

برگ‌ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت داشتن این خاصیت برای درمان زخم‌ها، التهاب‌ها و جراحت ها کاربرد دارد.

گیاه بارهنگ یک علف چند ساله است. عصاره‌ای که از برگ بارهنگ و دانه بارهنگ استخراج می‌شود، فواید و خواص درمانی فراوانی دارد. برگ‌ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت داشتن این خاصیت برای درمان زخم‌ها، التهاب‌ها و جراحت ها کاربرد دارد.

بارهنگ به‌صورت خوراکی می‌‌تواند برای سلامت معده و دستگاه گوارش مناسب و مفید باشد.

خواص بارهنگ برای رفلاکس معده

یکی از بهترین راه‌های درمان طبیعی و گیاهی برای رفلاکس معده مصرف مخلوطی از یک لیوان عرق نعناع با تخم بارهنگ به اندازه یک قاشق چای خوری و مقداری عسل است.

برای بهره مندی از خواص بارهنگ و عرق نعنا این ترکیب بهتر است آن را یک ساعت بعد از خوردن وعده غذایی خود استفاده کنید.

خواص بارهنگ برای زخم معده

یکی دیگر از خواص بارهنگ، خاصیت ضد التهابی این داروی گیاهی است. بارهنگ با داشتن این خاصیت می‌تواند برای درمان زخم معده مفید باشد.

برای بهره‌مندی از این خاصیت بارهنگ برگ‌ خشک شده آن را با عسل ترکیب کنید و با معده خالی از آن مصرف کنید.

خواص بارهنگ برای میکروب معده

میکروب موجود در معده، میکروب هلیکوباکتر است. از بهترین راه‌های درمانی و بهره مندی از خواص بارهنگ و عرق نعنا برای میکروب معده استفاده از ترکیب عرق نعنا و بارهنگ است. مقداری تخم بارهنگ را حرارت دهید، وقتی که رنگ بارهنگ شروع به تغییر کرد و از آن بویی خارج شد، تخم بارهنگ بو داده شده است.

این تخم بارهنگ بو داده شده را آسیاب کنید و با عرق نعنا ترکیب کنید. به مدت دو هفته هر روز یک لیوان از این ترکیب را پیش از خوردن وعده غذایی، بنوشید.

بارهنگ، با خواص دارویی فراوان خود، نه تنها برای درمان سرفه و یبوست مفید است بلکه برای سلامت معده نیز فواید قابل توجهی دارد. این گیاه دارویی به دلیل داشتن موسیلاژ، می‌تواند به عنوان یک عامل تسکین دهنده برای دستگاه گوارش عمل کند.

موسیلاژ، با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی دیواره‌های معده و روده، باعث کاهش تحریک و التهاب ناشی از اسید معده می‌شود و در نتیجه به تسکین دردهای معده و ناراحتی‌های گوارشی مانند سوزش سردل و گاستریت یا ورم معده کمک می‌کند.

همچنین بارهنگ دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند در کاهش التهاب معده و روده‌ها مؤثر باشد. این خاصیت به ویژه برای افرادی که از بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش مانند کولیت و سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند، مفید است. فیبر موجود در بارهنگ، به بهبود فرآیند هضم کمک می‌کند.

خواص بارهنگ برای نوزاد

استفاده از بارهنگ برای نوزادان باید با احتیاط و تحت نظارت پزشک انجام شود؛ زیرا سیستم گوارشی و ایمنی نوزادان بسیار حساس است و ممکن است به مواد مختلف واکنش نشان دهند.

با این حال، در طب سنتی، بارهنگ به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ترمیم‌کننده‌اش، در موارد خاصی مانند: تسکین التهاب پوستی و درمان زخم‌ها و خراش‌ها، برای نوزادان استفاده می‌شود.

نکات احتیاطی: باید به علائم حساسیت یا واکنش آلرژیک در نوزادان، مانند قرمزی شدید، تورم یا خارش دقت شود. در صورت مشاهده هرگونه علامتی از این دست، استفاده از بارهنگ باید فوراً متوقف شود و با پزشک مشورت شود.

سایر خواص بارهنگ

بارهنگ، گیاهی با خواص دارویی گسترده است که علاوه بر موارد ذکر شده، خواص و کاربردهای دیگری نیز دارد که می‌توانند به سلامتی انسان کمک کنند. سایر خواص بارهنگ شامل موارد زیر است:

  • کاهش کلسترول
  • کنترل قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی
  • خواص ضد سرطانی
  • تسکین درد دندان و لثه
  • بهبود عملکرد کبد
  • تسکین علائم آلرژی
  • بارهنگ و عرق نعنا

ترکیب بارهنگ و عرق نعنا یکی از روش‌های سنتی و مؤثر برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و مقابله با مشکلات مختلف معده است. این موضوع به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و تسکین‌دهنده‌ای است که این گیاه دارد و هنگام ترکیب با عرق نعنا خواص آن‌ها دوچندان می‌شود.

بارهنگ و عرق نعنا را کی بخوریم؟

زمان ایده‌آل برای مصرف ترکیب بارهنگ و عرق نعنا، زمانی است که احساس ناراحتی یا سنگینی در معده دارید یا از مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه یا گاز معده رنج می‌برید.

مصرف این ترکیب قبل یا بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند و از تشکیل گاز و نفخ در معده جلوگیری کند. همچنین، در صورتی که دچار سردرد ناشی از مشکلات گوارشی هستید، مصرف این ترکیب می‌تواند مفید باشد.

بارهنگ و عرق نعنا برای میکروب معده

یکی از خواص قابل توجه ترکیب بارهنگ و عرق نعنا، تأثیر آن بر میکروب‌های معده است. این ترکیب به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی، می‌تواند در مقابله با عفونت‌ها و میکروب‌های مضر معده موثر باشد.

عرق نعنا هم به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی و تسکین‌دهنده‌ای که دارد، باعث کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از عفونت‌های معده می‌شود. بارهنگ نیز با خواص ضد التهابی و ترمیم‌کننده خود، به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده معده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید