خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوزهای مختلف

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید مهارتی است که معمولاً افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این روش علاوه بر تسریع عمل خاموش و روشن کردن لپ تاپ می‌تواند مهارت و توانایی شما را در استفاده از این وسیله نشان دهد. البته گاهی نیز دکمه پاور لپ تاپ دچار نقص می‌شود و یا آسیب می‌بیند و باید راه دیگری مثل استفاده از صفحه کلید را برای روشن کردن لپ تاپ مورد استفاده قرار داد. در ادامه آموزش خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوزهای مختلف را بررسی خواهیم کرد.   خاموش کردن لپ…

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید مهارتی است که معمولاً افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. این روش علاوه بر تسریع عمل خاموش و روشن کردن لپ تاپ می‌تواند مهارت و توانایی شما را در استفاده از این وسیله نشان دهد. البته گاهی نیز دکمه پاور لپ تاپ دچار نقص می‌شود و یا آسیب می‌بیند و باید راه دیگری مثل استفاده از صفحه کلید را برای روشن کردن لپ تاپ مورد استفاده قرار داد. در ادامه آموزش خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوزهای مختلف را بررسی خواهیم کرد.

 

خاموش کردن لپ تاپ با کیبورد در ویندوز ۷

ممکن است در هنگام استفاده از لپ تاپ تاچ پد آن دچار مشکل شود و از کار بیفتد و همچنین شما دسترسی به موس برای اتصال به لپ تاپ نداشته باشید. در این صورت ممکن است خاموش کردن صحیح لپ تاپ برایتان تبدیل به یک چالش و مشکل دست و پا گیر شود. البته راه‌های زیادی برای خاموش کردن لپ تاپ وجود دارد ولی یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها استفاده از کیبورد یا صفحه کلید لپ تاپ است. برای خاموش کردن لپ تاپ با صفحه کلید در صورتی که لپ تاپ شما از ویندوز ۷ پشتیبانی می‌کند می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

روش اول

پس از اتمام کارتان در ویندوز ۷ و ذخیره فعالیت‌هایتان، برای خاموش کردن لپ تاپ باید ابتدا دکمه ویندوز در کیبورد خود را فشار دهید تا منوی استارت ویندوز باز شود.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


پس از این کار دکمه جهت نمای راست را فشار دهید و در انتها Enter را بفشارید. با انجام مراحل ساده ذکر شده ویندوز لپ تاپ شما شات داون شده و خاموش خواهد شد.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


روش دوم

روش دوم یک روش رایج‌تر برای خاموش کردن لپ تاپ با استفاده از کیبورد است. ابتدا وارد دسکتاپ ویندوز خود شوید. در صورتی که می‌خواهید برای وارد شدن به دسکتاپ از کیبورد استفاده کنید می‌توانید کلیدهای ترکیبی Win+D را فشار دهید. در دسکتاپ ویندوز ۷ کلید Alt و F4 را هم‌زمان فشار دهید.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


با زدن کلیدهای نامبرده، صفحه ای به شکل زیر برای شما باز خواهد شد.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


حال می‌توانید با استفاده از کلیدهای جهت نمای بالا و پایین هریک از گزینه‌های Switch user، Log off، Restart و Shut down را انتخاب کرده و دکمه Enter را فشار دهید.

ری استارت لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوز ۷

اگر قصد ری استارت لپ تاپ خود را با استفاده از کیبورد دارید می‌توانید پس از فشردن کلید ویندوز کیبورد، کلید جهت نمای راست را دو بار فشار داده و سپس کلید جهت نمای بالا را بزنید و Enter را فشار دهید.

 

خاموش کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوز ۸

برای خاموش کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوز ۸ نیز چند روش وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

روش اول

در این روش ابتدا کلیدهای Win+I را هم‌زمان فشار دهید تا وارد تنظیمات ویندوز ۸ شوید. پس از آن کلید Space Bar صفحه کلید را فشار دهید و جهت نمای بالا را دو بار بزنید و در انتها Enter را بفشارید تا ویندوز ۸ لپ تاپ شات داون شود.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


روش دوم

تنها کاری که در این روش باید انجام دهید این است که ابتدا کلیدهای ترکیبی WIN + X را در کیبورد خود به طور هم‌زمان فشار دهید تا صفحه مانند شکل زیر باز شود. سپس باید دو بار کلید U را در کیبورد فشار دهید تا لپ تاپ خاموش شود.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


همچنین اگر قصد دارید از حساب کاربری خود در ویندوز ۸ خارج شوید یعنی برای Sign out شدن، باید پس از اینکه WIN + X را فشار دادید یک بار کلید U را فشرده و سپس کلید i را فشار دهید. برای ری استارت شدن لپ تاپ هم پس از فشردن کلید U باید کلید R را بفشارید.

روش سوم

در این روش هم مثل ویندوز ۷ باید در دسکتاپ ویندوز کلیدهای Alt و F4 را هم‌زمان فشار دهید و سپس از صفحه باز شده با استفاده از کلیدهای جهت نما گزینه Shut down را انتخاب کرده و در انتها Enter را فشار دهید.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


خاموش کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰، نسخه ارتقا یافته ویندوز ۷ و ۸ است اما مسلماً شباهت‌های زیادی با دو نسخه قبلی خود دارد. در ویندوز ۱۰ نیز چند روش برای خاموش کردن لپ تاپ تنها با استفاده از کیبورد وجود دارد که تعدادی از این روش‌ها مشترک با ویندوز ۷ و ۸ هستند.

روش اول

این روش دقیقاً مانند روش خاموش کردن ویندوز در ویندوز ۸ است. برای اجرای آن در ویندوز ۱۰ باید کلید ویندوز در صفحه کلید را به همراه کلید X فشار دهید تا صفحه‌ زیر برایتان باز شود و سپس دو بار کلید U را فشار دهید تا لپ تاپ خاموش شود.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


همچنین برای اجرای کارهای دیگر مثل ری استارت (Restart) و اسلیپ (Sleep) می‌توانید از کلیدهای زیر استفاده کنید:

  • برای ریست کردن: فشردن Windows key + X سپس U و بعد از آن R
  • بردن لپ تاپ به حالت hibernate: فشردن Windows key + X سپس U و بعد H
  • قرار دادن لپ تاپ در حالت sleep: فشردن Windows key + X سپس U و سپس S

روش دوم

مانند دو نسخه قبل ویندوز یعنی ۷ و ۸ در ویندوز ۱۰ نیز شما این امکان را دارید که در دسکتاپ ویندوز با فشردن کلیدهای Alt و F4 صفحه زیر را باز کرده و بعد با استفاده از کلیدهای جهت نما گزینه Shut down را انتخاب کنید و در انتها Enter را فشار دهید.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


روش سوم

یکی از روش‌های پر استفاده در خاموش کردن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ استفاده از کلیدهای CTRL+ALT+DEL است. در این روش برای خاموش کردن لپ تاپتان کافیست کلیدهای نامبرده را دو بار پشت سرهم فشار دهید.

 

روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید در ویندوزهای مختلف

در مطالب بالا روش‌های خاموش کردن لپ تاپ را با استفاده از صفحه کلید آموزش دادیم اما گاهی شما نیاز دارید تا به غیر از به کار بردن دکمه پاور لپ تاپ، بتوانید آن را با استفاده از صفحه کلیدتان روشن کنید. این روش تخصصی‌تر از خاموش کردن لپ تاپ با صفحه کلید بوده و دانش فنی بیشتری از جانب شما در رابطه با لپ تاپ را می‌طلبد.

تنظیمات بایوس برای روشن کردن لپ تاپ با کیبورد

برای روشن کرد لپ تاپ با صفحه کلید خود لازم است تا تغییراتی در تنظیمات بایوس لپ تاپ خود اعمال کنید. برای رفتن به صفحه بایوس لپ تاپ باید در هنگام روشن کردن لپ تاپ و به اصطلاح بوت شدن آن کلید Delete یا F2 را فشار دهید. البته ممکن است کلید مورد استفاده در برندهای مختلف لپ تاپ متفاوت باشد که در جدول زیر تعدادی از این کلیدها به همراه برند و مدل لپ تاپ برای شما جمع آوری شده است.

نام برند لپ تاپ مدل لپ تاپ کلید مورد استفاده
Acer Aspire One ZG5, ZG8,Timepne, v3,v5,v5 F2
Asus VivoBook f200ca, f202e, q200e, s200e, s400ca, s500ca, u38n, v500ca, v550ca, v551, x200ca, x202e, x550ca, z202e Delete
Asus N550JV, N750JV, N550LF, Rog g750jh, Rog g750jw, Rog g750jx,Zenbook Infinity ux301, Infinity ux301la, Prime ux31a, Prime ux32vd, R509C, Taichi 21, Touch u500vz, Transformer Book TX300 F2
Dell همه مدل‌ها F2
HP Pavipon g4,Probook 4520s, 4525s, 4540s, 4545s, 5220m, 5310m, 5330m, 5660b, 5670b F10
Lenovo ThinkPad edge, e431, e531, e545, hepx, l440, l540, s431, t440s, t540p, twist, w510, w520, w530, w540, x140, x220, x230, x240, X1 carbon F1
Samsung Ativ Book 2, 8, 9 F10

پس از ورود به تنظیمات بایوس دستگاه در قسمتی که با عنوان Power Management مشخص شده، با گزینه‌ای به نام Power On By Keyboard رو به رو خواهید شد.

خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید


این قسمت به طور پیش فرض در حالت Disabled یعنی غیرفعال قرار دارد. با انتخاب این گزینه می‌توانید تعیین کنید که لپ تاپ شما با کدام کلید کیبورد روشن شود. پس از انتخاب کلید مورد نظر تنظیمات اعمال شده را ذخیره کرده و خارج شوید. از این پس می‌توانید لپ تاپ خود را با کلید انتخاب شده در صفحه کلید روشن کنید.

 

نتیجه گیری

همانگونه که مشاهده کردید، می‌توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی، در مواقع اضطراری لپ تاپتان را با کیبورد خاموش کنید. همچنین با ایجاد تغییراتی در تنظیمات بایوس، روشن کردن لپ تاپ با کیبورد نیز امکان‌پذیر است. در صورتیکه سوال یا دیدگاهی در این رابطه دارید، می‌توانید آن را با ما و مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب “علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست” را از سری مقالات تکنولوژی انگیزه مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید