روشن نشدن فن لپ تاپ ؛ علت ها و روش‌های حل این مشکل

روشن نشدن فن لپ تاپ می‌تواند صدمات پرهزینه‌ای به لپ تاپ وارد کرده و عمر آن را کوتاه کند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم برخی از علت‌ های احتمالی روشن نشدن فن لپ تاپ را بررسی کرده و روش‌های حل این مشکل را با شما در میان بگذاریم.   دلایل روشن نشدن فن لپ تاپ چیست؟ فن داخلی لپ تاپ در واقع بخشی از سیستم خنک کنند لپ تاپ است که قطعات داخلی مثل CPU و کارت گرافیک را خنک نگه می‌دارد. اگر به پشت لپ تاپ خود نگاهی بیندازید دریچه‌هایی می‌بینید که وظیفه انتقال حرارت به…

روشن نشدن فن لپ تاپ

روشن نشدن فن لپ تاپ می‌تواند صدمات پرهزینه‌ای به لپ تاپ وارد کرده و عمر آن را کوتاه کند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم برخی از علت‌ های احتمالی روشن نشدن فن لپ تاپ را بررسی کرده و روش‌های حل این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

 

دلایل روشن نشدن فن لپ تاپ چیست؟

فن داخلی لپ تاپ در واقع بخشی از سیستم خنک کنند لپ تاپ است که قطعات داخلی مثل CPU و کارت گرافیک را خنک نگه می‌دارد. اگر به پشت لپ تاپ خود نگاهی بیندازید دریچه‌هایی می‌بینید که وظیفه انتقال حرارت به بیرون لپ تاپ را بر عهده دارند و فن لپ تاپ باعث جریان این حرارت به بیرون می‌شود؛ در نتیجه روشن نشدن و از کار افتادن فن لپ تاپ می‌تواند باعث افزایش دمای درون لپ تاپ شده و به دنبال آن آسیب قطعات درون آن از جمله سی پی یو و مادر برد آن شود. در ادامه به صورت اجمالی دلایل روشن نشدن فن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم.

۱. موقعیت نامناسب لپ تاپ

بهترین سطوح برای قرار گیری لپ تاپ، سطوح صاف و مستحکم هستند. در بعضی موارد به علت قرار دادن لپ تاپ در سطح نامناسب و ناصاف پس از روشن کردن لپ تاپ فن آن روشن نمی‌شود. در این مواقع بهتر است ابتدا لپ تاپ را بر روی یک سطح مسطح و سفت قرار داده و بعد از دو الی سه دقیقه دوباره آن را روشن کنید. پس از این کار احتمالاً صدای روشن شدن فن لپ تاپ را خواهید شنید.

۲. انباشته شدن گرد غبار بر روی فن لپ تاپ

از دلایل دیگری که می‌تواند باعث اختلال در کار فن لپ تاپ شده و سبب از کار افتادن و روشن نشدن آن شود، انباشته شدن مقدار زیادی گرد و غبار و پرز بر روی فن و لا به لای پره‌های آن است. این گرد و غبار باعث جلوگیری از چرخش فن می‌شود و دمای داخلی لپ تاپ شما را بالا می‌برد.

روشن نشدن فن لپ تاپ

راه حل 

برای حل این مشکل شما باید با باز کردن درب لپ تاپ، فن‌های درون آن را کاملاً تمیز کنید. بهتر است برای کارایی بهتر فن لپ تاپتان آن را هر سه سال یک بار سرویس کرده و درون آن (به خصوص فن) را به دقت تمیز کنید و یا اگر فن آن نیاز به جایگزین دارد آن را تعویض نمایید. همچنین برای جلوگیری از انباشت گرد و غبار درون لپ تاپ بهتر است موقع استفاده، از قرار دادن آن بر روی فرش و قالی بپرهیزید و آن را بر روی سطوح صاف و عاری از گرد و غبار قرار دهید.

نکته مهم: چنانچه سر رشته‌ای از تجهیزات لپ تاپ و سخت افزار آن ندارید بهتر است سرویس لپ تاپ خود را به تعمیر کار معتبر یا نمایندگی لپ تاپ بسپارید.

تذکر

اگر فن لپ تاپ شما برای تمیز کردن یا تعویض، از لپ تاپ جدا شد بهتر است تا زمان قرار گیری آن درون لپ تاپ از دستگاه خود استفاده نکنید یا در صورت نیاز به استفاده از آن، خمیرهای خنک کننده سیلیکونی که در بازار موجود است را به طور موقت مورد استفاده قرار دهید.

روشن نشدن فن لپ تاپ


۳. دمیدن پرفشار هوا

دمیدن پر فشار هوا از طریق دریچه‌های پشت لپ تاپ گاهی به عنوان یک راه حل برای بر طرف کردن مشکل گرد و غبار فن به کار می‌رود. با این حال گاهی این روش نه تنها باعث زدودن گرد و غبار فن نمی‌شود بلکه نتیجه عکس داده و باعث از کار افتادن فن لپ تاپ می‌شود. در واقع دمیدن پر فشار هوا به فن می‌تواند باعث گیر کردن آن شده و دلیلی برای روشن نشدن فن لپ تاپ باشد.

راه حل 

اگر فن شما به خاطر دمیدن هوای پر فشار از کار افتاده است برای به راه انداختن دوباره آن کافی است چند بار با دهانتان از طریق دریچه‌های پشت لپ تاپ به فن بدمید پس از تکرار این کار فن لپ تاپ دوباره شروع به چرخیدن خواهد کرد.

تذکر

هیچ‌گاه فن لپ تاپ را برای تمیز کردن، از طریق دریچه‌های پشت لپ تاپ در معرض هوای پر فشار قرار ندهید؛ بلکه برای این کار باید ابتدا درب لپ تاپ باز و فن جدا شده و سپس با دمیدن هوای پرفشار تمیز شود.

روشن نشدن فن لپ تاپ


۴. نقص مادر برد

در مواردی نیز فن لپ تاپ شما به خوبی در حال کار کردن است اما به دلیل نقص در مادربرد لپ تاپ از کار کردن باز می‌ایستد. این نقص ممکن است به علت خرابی برخی از خازن‌های مادر برد باشد. این خازن‌ها، نیروی لازم برای کار کردن فن را فراهم می‌کنند و در صورت آسیب دیدن آن‌ها، فن از کار می‌افتد و روشن نمی‌شود.

راه حل

راه حل این مشکل تخصصی‌تر بوده و نیاز به مراجعه به تعمیرکار معتبر دارد. تعمیر کار ابتدا خازن‌های آسیب دیده را از برد اصلی جدا می‌کند و خازن‌هایی مشابه از نظر ولتاژ، درجه حرارت و ظرفیت را جایگزین می‌کند. البته توجه داشته باشید که نقص مادر برد از دلایل نادر روشن نشدن فن لپ تاپ است.

روشن نشدن فن لپ تاپ


۵. میزان شارژ کم باتری

در موارد کمی، هنگامی که شارژ باتری لپ تاپ زیر ۲۰ درصد می‌رسد، به خاطر کم بودن شارژ و قدرت باتری، فن لپ تاپ از کار می‌افتد بدون آنکه اخطاری داده شود و شما متوجه آن شوید. این مشکل معمولاً در لپ تاپ‌های ASUS و DELL Inspiron مشاهده می‌شود.

راه حل

اگر شما نیز دچار این مشکل شدید بهتر است ابتدا به سرعت لپ تاپ را خاموش کرده و باتری آن را جدا کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. سپس شارژر لپ تاپ را متصل کنید و آن را روشن کنید. همچنین می‌توانید در صورت داشتن پدهای خنک کننده لپ تاپ یا کول پد بلافاصله لپ تاپ خود را بر روی آن قرار دهید.

تذکر

هیچ‌گاه اجازه ندهید شارژ لپ تاپ شما از ۳۰ درصد کمتر شود. پس از رسیدن درصد شارژ لپ تاپ به حدود ۳۰ درصد بلافاصله شارژر آن را متصل کرده و اجازه دهید باتری به طور کامل شارژ شود.

۶. نوسانات الکتریکی

برخی مواقع نیز علت از کار افتادن فن لپ تاپ، نوسانات الکتریکی است. ری استارت سریع لپ تاپ می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

 

نتیجه گیری

در صورت روشن نشدن فن لپ تاپ یا از کار افتادن آن، دمای درون آن ممکن است تا ۶۵ درجه نیز افزایش پیدا کند و شما در قسمت زیرین لپ تاپ دمای بالایی را احساس خواهید کرد. هنگام مواجهه با این وضعیت معمولاً یکی از دلایلی که بررسی کردیم عامل از کار افتادن یا روشن نشدن فن به شمار می‌آید. بهترین کار این است که لپ تاپ را سریعاً خاموش کنید و علت از کار افتادن فن را بررسی کنید. حتما شما هم تجربه ای در این زمینه دارید. بخش ارسال نظرات سایت انگیزه را فراموش نکنید و سوالات و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب “مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ چیست؟” و “علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ چیست” را نیز از سری مقالات انگیزه مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید