مشخصات زمین فوتسال در بازی‌های بین المللی و داخلی

فوتسال ورزشی با توپ شبیه فوتبال است که در محوطه کوچکتر انجام می شود و بخاطر فضای کمتر دارای تحرک بیشتر است. این ورزش پرتحرک و دوست داشتنی معمولا در زمینی سرپوشیده برگزار می شود که ابعاد و مشخصات آن مانند سایر ورزش ها از قوانین و مقررات خاصی تبعیت می‌کند. در این مطلب میخواهیم مشخصات زمین فوتسال را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.   ابعاد و مشخصات زمین فوتسال در ادامه به طور جداگانه به ابعاد عناصر موجود در زمین فوتسال خواهیم پرداخت. ۱. طول و عرض زمین فوتسال استاندارد بطور کلی طول زمین…

مشخصات زمین فوتسال در بازی‌های بین المللی و داخلی

فوتسال ورزشی با توپ شبیه فوتبال است که در محوطه کوچکتر انجام می شود و بخاطر فضای کمتر دارای تحرک بیشتر است. این ورزش پرتحرک و دوست داشتنی معمولا در زمینی سرپوشیده برگزار می شود که ابعاد و مشخصات آن مانند سایر ورزش ها از قوانین و مقررات خاصی تبعیت می‌کند. در این مطلب میخواهیم مشخصات زمین فوتسال را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

ابعاد و مشخصات زمین فوتسال

در ادامه به طور جداگانه به ابعاد عناصر موجود در زمین فوتسال خواهیم پرداخت.

۱. طول و عرض زمین فوتسال استاندارد

بطور کلی طول زمین فوتسال حداقل ۲۵ متر و حداکثر ۴۲ متر در نظر گرفته می شود. عرض این زمین بر اساس استاندارد فیفا حداقل ۱۵ متر و حداکثر ۲۵ متر است.
ابعاد زمین فوتسال در بازی های بین المللی بزرگ تر از بازی های غیر بین المللی می باشد. در مسابقات بین المللی طول زمین فوتسال حداقل ۳۸ متر و حداکثر ۴۲ متر در نظر گرفته می شود و عرض آن نیز حداقل ۱۸ متر و حداکثر ۲۵ متر می باشد. در حالی که در بازی های غیر بین المللی طول زمین فوتسال بین ۲۵ تا ۴۲ متر و عرض آن بین ۱۶ تا ۲۵ متر در نظر گرفته می شود.

مشخصات زمین فوتسال استاندارد

۲. خط کشی زمین فوتسال

در مورد خط کشی زمین فوتسال، باید گفت اندازه و رنگ خط کشی هم از استاندارد خاصی تبعیت می کند. بر اساس استاندارد زمین فوتسال فیفا، رنگ این خط کشی ها باید سفید بوده و پهنای کلیه خطوط زمین ۸ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

۳. محوطه جریمه

در زمین فوتسال دو نقطه پنالتی طراحی شده است که قوانین فوتسال مشخص می‌کند بازیکن حریف توپ را از کدام نقطه به سمت دروازه حریف شلیک کند. فاصله نقطه پنالتی اول تا خط دروازه زمین فوتسال ۶ متر می باشد. فاصله نقطه پنالتی دوم نیز تا خط دروازه ۱۰ متر می باشد.

۴. نقطه کرنر

در چهار گوشه زمین فوتسال، مانند زمین فوتبال، نقطه کرنر با ربع دایره هایی مشخص می شود. اندازه ربع دایره های گوشه زمین فوتسال یا همان نقطه کرنر ۲۵ سانتیمتر می باشد.

۵. دروازه ها

مشخصات زمین فوتسال
مشخصات زمین فوتسال و ابعاد دروازه فوتسال

فاصله بین دو تیر دروازه زمین فوتسال ۳ متر و ارتفاع تیر افقی تا سطح زمین نیز ۲ متر است.

۶. جنس زمین فوتسال

زمین های ورزشی با توجه به نوع بازی از کفپوش های مختلفی پوشیده می شوند. برای کفپوش سالن فوتسال نیز از کفپوشی استفاده می شود که هیچ اختلالی در روند بازی ایجاد نشود و حتی به بهبود عملکرد توپ و بازیکنان و در نهایت بهبود بازی کمک نماید.
کف سالن طراحی شده برای بازی فوتسال بایستی صاف و نرم بوده و لغزنده و زبر نباشد. برای پوشش کف این سالن از مصالحی چون چوب، یا مواد مصنوعی دیگر از جمله وینیل و P.V.C استفاده می شود . علائم روی زمین نیز بایستی بادوام بوده رنگشان قابل تمیز از رنگ زمین و علائم سایر زمین ها باشد.

 

سخن آخر

فوتسال با داشتن تحرک بیشتر به نوعی فوتبالی سرعتی است که با پیش نیازهای اختصاصی از جمله تکنیک های پایه، تاکتیک ها، چرخشها و انواع سیستم های دفاعی همراه است. بازی فوتسال برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در اروگوئه بازی می شد و بعد از آن به سرعت در برزیل محبوبیت پیدا کرد. اکثر بازیکنان معروف فوتبال در برزیل مانند پله، زیکو و به‌به‌تو ابتدا فوتسال بازی می کردند.

در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه مشخصات زمین فوتسال را که بر اساس استانداردهای فیفا تعیین شده است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم توانسته باشیم پاسخ سوالات شما عزیزان را در این صفحه محیا کرده باشیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید