۲۹ روش موثر در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

اگر همیشه در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن مشکل داشته و اغلب درون خود به بهانه تراشی برای به تعویق انداختن زمان ورزش می‌پردازید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در یک تحقیق صورت گرفته از عده‌ای وزشکار که نظم و تعهد خاصی به زمان ورزش کردن خود دارند، روش‌های آن‌ها برای ایجاد انگیزه مورد سوال قرار گرفته است. اگر به دنبال انگیزه برای ورزش کردن هستید، نکات بسیار جالبی در راهنمایی‌های ورزشکاران خواهید یافت.   رازهای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن ۱. موهای خود را تنها روزهایی که ورزش می‌کنید، شستشو دهید این باعث می‌شود که با دو…

ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

اگر همیشه در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن مشکل داشته و اغلب درون خود به بهانه تراشی برای به تعویق انداختن زمان ورزش می‌پردازید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در یک تحقیق صورت گرفته از عده‌ای وزشکار که نظم و تعهد خاصی به زمان ورزش کردن خود دارند، روش‌های آن‌ها برای ایجاد انگیزه مورد سوال قرار گرفته است. اگر به دنبال انگیزه برای ورزش کردن هستید، نکات بسیار جالبی در راهنمایی‌های ورزشکاران خواهید یافت.

 

رازهای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۱. موهای خود را تنها روزهایی که ورزش می‌کنید، شستشو دهید

این باعث می‌شود که با دو روز ورزش نکردن، موهایی نامرتب و آلوده داشته باشید. بنابراین برای روبرو نشدن با تمسخر اطرافیان و دوستان، لازم است که به طور منظم ورزش کرده و پس از آن مجوز شستشوی موهایتان نیز صادر شود!

۲. لباس ورزشی خود را بپوشید

با پوشیدن لباس ورزشی خود، می‌توانید در فضای ورزشی قرار گرفته و به هر صورت خود را در حال ورزش کردن خواهید یافت. این به شکل محرکی شما را به سمت تمرینات روزانه سوق می‌دهد.

ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۳. احساسات خود را پس از ورزش کردن یادداشت کنید

با یادداشت کردن احساسات خود پس از ورزش، روزهای دیگر نیز که هنوز به این قصد برنخاسته‌اید، با مطالعه این یادداشت‌ها انگیزه کافی پیدا می‌کنید. با مرور چیزی که قبلا پس از ورزش کردن مکتوب کرده‌اید، دوباره برای داشتن آن مشتاق خواهید شد.

۴. علت روی آوردن اولیه تان به ورزش را به یاد بیاورید

به یاد بیاورید که آیا به خاطر سلامتی، اضافه وزن و … به ورزش کردن روی آورده‌اید. به هر حال این‌ها اهداف شما بوده‌اند و با به یادآوری آن‌ها، انگیزه‌هایتان تقویت خواهند شد.

۵. از خود بپرسید که آیا از کنار گذاشتن این تمرینات پشیمان خواهید شد؟

از خود سوال کنید که آیا با ترک این تمرینات ورزشی، احساس پشیمانی خواهید داشت یا نه؟ اوضاع پس از کنار گذاشتن تمرینات چطور خواهد بود؟ این بسیار کمک خواهد کرد تا در ادامه راه ثابت قدم باشید.

۶. در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنید

با ثبت نام در کلاس‌های ورزشی، کمتر پیش می‌آید که از وقت ورزش خود صرف نظر کرده و زودتر از ۴۵ دقیقه‌ای که به شما اختصاص داده شده؛ محل را ترک کنید. این روش شاید ساده به نظر برسد، اما بسیار کارآمد خواهد بود.

۷. تمرینات دسته جمعی را امتحان کنید

تمرینات دسته جمعی انگیزه‌ها را بالا می‌برند. همراهی با دیگران، ورزش کردن را به نوعی لذت و تفریح تبدیل خواهد ساخت. به علاوه انرژی در این شرایط بالاتر رفته و شما هرگز نمی‌خواهید شخصی باشید که تیم در حال ورزش کردن را ترک می‌کند!

تاثیر تمرینات دسته جمعی در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۸. به هجوم اندورفین پس از ورزش، معتاد شوید

با هجوم اندورفین پس از ورزش کردن، خوشحال و پرانرژی خواهید شد. بد نیست که خود را به این احساس خوشایند عادت داده و با اعتیاد آن، به ورزش کردن خو بگیرید.

۹. خود را در مقابل جمعیتی از تماشاچی‌ها تصور کنید

حین ورزش کردن تصویر کنید که یک قهرمان هستید و جمعیتی از تماشاچی‌ها در حالت تشویق و تماشای شما هستند. این به شما روحیه و انگیزه تلاش بیشتر خواهد داد.

۱۰. خود را با محرک‌ها احاطه کنید

روی آینه، میز کار، یخچال و … یادداشت‌های انگیزه‌بخش قرار داده و با نگاه به آن‌ها برای ورزش کردن انگیزه پیدا کنید.

۱۱. برای خود چالش‌های کوچک فراهم سازید

با ایجاد چالش‌های کوچک برای خود، انگیزه و اشتیاق بیشتری در ورزش کردن به دست آورده و نوعی رقابت ایجاد می‌کنید.

۱۲. چالش‌های دراز مدت خلق کنید

با به وجود آوردن چالش‌های دراز مدت می‌توانید ورزش کردن خود را دنباله‌دار ساخته و ضمانتی برای ادامه یافتن آن ایجاد کنید.

ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۱۳. همراه با افرادی ورزش کنید که شما را تشویق می‌کنند

وقتی ورزش کردن خود را با تشویق و تهییج از سوی دیگران همراه سازید، به نوعی در این مسیر پیش رانده می‌شوید و با انگیزه بیشتری تمرینات را ادامه خواهید داد.

۱۴. به کتاب‌های‌ صوتی گوش دهید

گوش دادن به کتاب‌های صوتی حین تمرین کردن، باعث می‌شود تا با اشتیاق بیشتری ورزش خود را دنبال کرده و دیرتر خسته و کسل شوید.

۱۵. از توازن بین غذاهای خوشمزه و ورزش کردن لذت ببرید

اگر به خوردن غذاهای خوشمزه علاقه‌مندید، این را به خود یادآوری کنید که با ادامه دادن به تمرینات ورزشی، مجوز میل کردن غذاهای مورد علاقه‌تان را بدون ترس از افزایش وزن، پیدا خواهید کرد.

۱۶. به انگیزه عکاسی پیش بروید

به خود بگویید که با دویدن در مسیر پیش رو، شانس بیشتری برای عکس‌برداری از مناظر طبیعی جذاب خواهید داشت. پس چه چیزی می‌تواند مانع شما گردد؟

انگیزه برای ورزش کردن

۱۷. از اپلیکیشن‌های ورزشی بهره مند شوید

با استفاده از اپلیکیشن‌های ورزشی، شما یک مربی تناسب اندام را پیوسته کنار خود خواهید داشت و این در افزایش انگیزه برای ورزش کردن کمک خواهد کرد.

۱۸. موضوعات مورد علاقه‌تان را به تمرینات ورزشی اضافه کنید

با اضافه کردن موارد مورد علاقه‌تان به تمرینات ورزشی، از این زمان لحظاتی شاد و خوشایند می‌سازید. به طور مثال اگر به صخره نوردی علاقه‌ دارید، پس به آن پرداخته و شکل تمرینات خود را در آن قالب ادامه دهید.

۱۹. به فکر رفع معایب اندام خود باشید

اگر بخشی از اندام شما، برایتان خوشایند و مطلوب نیست، به انگیزه بهبود بخشیدن به آن؛ ورزش کردن را دنبال سازید. شما یک هدف مشخص دارید و آن رسیدن به تناسب اندام و بهبود شکل ظاهری عضله‌های بدنتان است.

۲۰. همراه با کودکان پرانرژی ورزش کنید

کودکان به راستی هیجان و انرژی را به هر محیطی تزریق می‌کنند و این موضوع در خصوص ورزش کردن نیز صادق است. با همراه ساختن ساعات تمرینات خود با کودکان شاد و پرانرژی، می‌توانید روحیه بیشتری به خود بخشیده و فعالیت‌های ورزشی را با انرژی سرشارتری دنبال کنید.

ورزش کودکان

۲۱. برای خود رقیب بتراشید

حتی اگر این رقیب، یک دوچرخه سوار غریبه باشد، در ذهن خود او را رقیب خودتان در مسابقه‌ای قلمداد کرده و با انگیزه پیروزی پیش بروید. داشتن رقیب، همیشه می‌تواند انگیزه‌ها را بالا ببرد.

تاثیر رقیب در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن

۲۲. به دریافت مدال فکر کنید

شاید شما در حال مسابقه دادن و در معرض دریافت مدال نباشید، اما می‌توانید چنین چیزی را برای خود شبیه سازی کرده و به ذوق دریافت آن، به تمرینات ورزشی خود با اشتیاق و هیجان ادامه دهید.

۲۳. برای رسیدن به خط پایان شتاب کنید

شما باید با خود تکرار کنید که قرار نیست آخرین نفری باشید که از خط پایان عبور می‌کند! پس به انرژی و شتاب بیشتری در انجام تمرینات ورزشی خود نیاز دارید.

ورزش

۲۴. تمرینات ورزشی را به ملاقات‌های دوستانه تبدیل کنید

احتمالا دوستان شما نیز مشکل مشابهی برای ایجاد انگیزه در خود، جهت پرداختن به تمرینات ورزشی دارند. اگر جلسات تمرینی را به قرارهای دوستانه تبدیل کرده و به شکل گروهی به ورزش بپردازید، احتمالا این زمان برایتان به مراتب خوشایندتر شده و از آن لذت هم خواهید برد.

۲۵. خود را در تله مسافت بیندازید

به طور مثال اگر قرار است زمانی را به دوندگی یا پیاده روی اختصاص دهید، مسافت بیشتری از منزل دور شوید که ناچار برای بازگشت نیز مسافت بیشتری را بپیمایید. این باعث می‌شود که بی چون و چرا مدت زمان بیشتری را به ورزش کردن اختصاص دهید.

۲۶. به خود بگویید: “فقط باید کمی نرمش کرده و سپس به خانه بازگردم!”

شما باید تمرینات ورزشی را برای خود ساده و راحت جلوه دهید. اگر از نخستین لحظه، خود را در حال انجام تمرینات سخت ورزشی تصور کنید شاید فرار کردن از آن بهترین راه حل برایتان باشد! اما به خود بگویید که فقط کمی نرمش کرده و به خانه بازمی‌گردم. سپس رفته رفته در مراحل آن جلو رفته و ناگهان خود را در حال انجام تمرینات جدی و سخت می‌یابید.

در نظر گرفتن مسافت بیشتر برای ورزش

۲۷. موفقیت‌های ورزشی خود را ثبت کنید

این کار به شما انگیزه زیادی می‌دهد! با ثبت موفقیت‌های ورزشی خود، اعم از این که پیاده روی در خیابان‌های اطراف باشد، روحیه زیادی پیدا می‌کنید. مهم این است که شما به برنامه‌های تدوین شده ورزشی خود عمل کرده باشید؛ این یعنی رسیدن به موفقیت!

۲۸. به قوی‌تر شدن خود فکر کنید

قوی شدن و قوی‌تر شدن، باعث می‌شود که به خود بالیده و احساس فوق العاده‌ای نسبت به وضعیت خویش داشته باشید. در حالی که به تمرینات ورزشی خود ادامه می‌دهید، قوی‌تر شدن را تصور کرده و از آن لذت ببرید.

۲۹. به ندای درونی خود که می‌گوید “من می‌توانم این را انجام دهم!”، گوش فرا دهید

تمرینات هر چه قدر سخت باشد، شما به ندای درونی خود گوش فرا دهید که می‌گوید: “من می‌توانم!”، و پیش بروید. ممکن است خود را برای انجام دادن الگوهای ورزشی ناتوان و ضعیف بیابید، اما با استفاده از قدرت درونی و روحیه خویش، به پیش تاخته و از پس هر چیزی که مقابلتان قرار گرفته است، با موفقیت برآیید.

من می‌توانم

راهنمایی آخر

گذشته از تمام موارد فوق، چیزی که باعث می‌شود تمرینات ورزشی تاثیر مثبتی در زندگی افراد گذاشته و موجب تقویت قوای جسمانی و روانی آنان گردد، لذت بردن از لحظه به لحظه آن است. شما باید تمرینات ورزشی را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل ساخته و آن را به شکل یک تفریح جذاب نگاه کنید.

شما از چه فاکتورهای دیگری در ایجاد انگیزه برای ورزش کردن استفاده می‌کنید؟ آن ها را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. حتما برایتان جالب خواهد بود اگر روش های کنترل عصبانیت با ورزش را نیز بدانید. با مطالعه در این رابطه، بی شک عزمتان برای ورزش کردن جزم‌تر خواهد شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید