رابطه قبل از ازدواج خوب است یا مشکل آفرین؟

همانطور که می‌دانید تغییرات اجتماعی و آشنایی بیشتر با دنیا از طریق اینترنت باعث شده است روابط امروزی دستخوش تغییراتی باشند. سیر رابطه قبل از ازدواج در حال تغییر است و در واقع آشنایی قبل از ازدواج به عنوان یکی از نقاط عطف به حساب می‌آید. اما همچنان داشتن رابطه به خصوص رابطه جنسی قبل از ازدواج یکی از معضلات جوانان محسوب می‌شود. باید بدانید که تصمیم گیری برای این موضوع به عوامل زیادی، چون کیفیت آشنایی، سنت‌های فرهنگی و خانوادگی، باور‌های مذهبی و … وابسته است. در ادامه قرار است راجع به رابطه قبل از ازدواج صحبت کرده و…

رابطه قبل از ازدواج

همانطور که می‌دانید تغییرات اجتماعی و آشنایی بیشتر با دنیا از طریق اینترنت باعث شده است روابط امروزی دستخوش تغییراتی باشند. سیر رابطه قبل از ازدواج در حال تغییر است و در واقع آشنایی قبل از ازدواج به عنوان یکی از نقاط عطف به حساب می‌آید. اما همچنان داشتن رابطه به خصوص رابطه جنسی قبل از ازدواج یکی از معضلات جوانان محسوب می‌شود. باید بدانید که تصمیم گیری برای این موضوع به عوامل زیادی، چون کیفیت آشنایی، سنت‌های فرهنگی و خانوادگی، باور‌های مذهبی و … وابسته است. در ادامه قرار است راجع به رابطه قبل از ازدواج صحبت کرده و نقاط منفی و مثبت آن را بازگو کنیم؛ پس با ما همراه شوید.

 

تعریف رابطه قبل از ازدواج

پیش از هر چیز خوب است در مورد اینکه رابطه چیست صحبت کنیم و معنی اصلی آن را تعریف کنیم. در تعریف کارشناسان ارتباط میان دختر و پسر یکی از ارتباطات میان فردی است که با ادامه پیدا کردن در طول زمان و حاکم شدن هنجار‌های خاص بر رفتار و گفتار طرفین یک رابطه شکل گرفته و عنوان رابطه می‌گیرد.

در واقع دوستی با جنس مخالف، زمانی که محتوی آن صحبت، صمیمیت، عشق و علاقه باشد و با برخورداری از تمایلات جنسی همراه شود، یک رابطه نامیده می‌شود.

در روابط دختر و پسر نفس ارتباط موضوعیت دارد و اولین اصل در رابطه ایجاد حس عاطفی در دو طرف است؛ و همه چیز به ایجاد رابطه جنسی بر نمی‌گردد.

تعریف رابطه

رابطه قبل از ازدواج ؛ درست یا نادرست؟

برای خیلی از جوانان سوالاتی از قبیل آیا داشتن رابطه قبل از ازدواج درست است؟ آیا باید برای پیشرفت رابطه جنسی برقرار کنیم؟ و دیگر درگیری‌های این چنینی همواره مطرح است.

با جامعه امروزی ممنوعیت رابطه بین دو جنس امری اجتناب ناپذیر است و قابل جلوگیری نیست. اما این به معنای آن نیست که نباید خط قرمز‌ها و ضوابطی را برای آن تعیین کرد. زیرا سرعت طی مسیر در کیفیت ازدواج نیز بسیار موثر است.

۱. دوستی‌های خیابانی قبل از ازدواج

اگر منظور از رابطه دوستی‌های خیابانی است باید بدانید که این نوع ارتباط نیز دارای حسن‌ها و معایب است.

  • فواید:
    درست است که این نوع دوستی در یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر است؛ سبب آشنایی بهتر با جنس مخالف می‌شود و کمک می‌کند که در برخی معیار‌های خود تجدید نظر کنید.
  • معایب:
    ولی این نوع وابستگی می‌تواند تاثیر منفی روی اخلاق و رفتار نیز داشته باشد. همچنین تجربه دوستی‌های متعدد باعث شکل‌گیری مقایسه ناخودآگاه می‌شود که در زندگی مشترک بسیار مضر است.
    همچنین افراد در این نوع ارتباط به تنوع طلبی عادت کرده و از بودن با یک نفر لذت کافی نبرده و ارضا نمی‌شوند.

دوستی خیابانی قبل از ازدواج

۲. شناخت واقعیت‌های جنس مخالف

ایجاد ارتباط بین دو جنس مخالف باعث آشنایی بیشتر شده و با ویژگی‌های مثبت و منفی، توانایی‌ها و ضعف‌ها و خصوصیات اخلاقی یکدیگر آشنا می‌شوند. این اتفاق امری مثبت و از فواید آشنایی قبل از ازدواج است.

۳. آغاز رابطه عاطفی و رومانتیک

اگر رابطه عاشقانه با شناخت کافی و عمیق صورت بگیرد اتفاق کاملا خوشایند و با نتیجه مثبت است. اما اگر قبل از جدی شدن رابطه و با شناخت کم این اتفاق بیافتد و فرصت کشف و درک به دو طرف داده نشود، ارتباط از هر لحاظ با مشکل مواجه می‌شود.

۴. رابطه جنسی قبل از ازدواج

هر چند که امروزه بسیاری از جوانان بدون اطلاع به خانواده وارد رابطه جنسی در دوران دوستی می‌شوند، اما در دین و فرهنگ ما برقراری چنین رابطه‌ای قبل از ازدواج مشروع و پذیرفته نیست. به گمان برخی افراد داشتن روابط جنسی متعدد پیش از ازدواج، باعث با تجربه شدن و بالا رفتن کیفیت رابطه جنسی می‌شود. اما در واقعیت تعداد روابط زیاد لزوما به معنای کیفیت بهتر زندگی زناشویی نیست. خوب است پیش از ازدواج برای این موضوع خط قرمز‌ها و محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. زیرا انجام این کار به طور کامل پیش از ازدواج می‌تواند عواقب و معایبی را به همراه داشته باشد که عبارت هستند از:

رابطه جنسی قبل از ازدواج

  • از دست دادت بکارت دختر
    چه بپذیریم چه انکار کنیم در جامعه کنونی همچنان برای بسیاری از خانواده‌ها بکارت دختر یکی از فاکتور‌های اصلی برای قضاوت کردن در مورد پاکی و نجابت است. شاید این طرز فکر به نظر بسیاری از افراد به خصوص دختر‌های امروزی اشتباه باشد، ولی همچنان در کشور ما امر مهمی محسوب می‌شود.
  • امکان بارداری ناخواسته
    یکی از احتمالاتی که در رابطه جنسی کامل و مقاربت وجود دارد بارداری است. این مسئله می‌تواند یک مشکل جدی به خصوص برای دختر به همراه داشته باشد. در جامعه ما علاوه بر اینکه فرزند حاصل را نامشروع می‌دانند از نظر قانونی هم حقوقی برای او در نظر گرفته نمی‌شود پس معمولا در چنین مواقعی اگر رابطه به ازدواج منجر نشود دختران مجبور به سقط جنین می‌گیرند.
  • سواستفاده جنسی
    بسیاری افراد برای داشتن رابطه جنسی حتی حرف‌هایی مانند دوستت دارم‌های بی ریشه می‌زنند که هیچ پایه و اساسی ندارد. اگر بخواهیم تجاوز را کنار بگذاریم منظور از سواستفاده جنسی این است که گاهی رابطه جنسی پیش از ازدواج تنها برای تجربه کردن است و ممکن است به ازدواج ختم نشود. در این صورت از لحاظ روحی و عاطفی به یکی از افراد ضربه بزرگی وارد می‌شود.
  • بدبینی و عدم اعتماد در زندگی مشترک
    زمانی که داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج را بپذیرید ممکن است بعد‌ها در زندگی طرف مقابل شما را به داشتن رابطه با افراد دیگر نیز متهم کرده و به این شکل عدم اعتماد خود را بروز دهد.
  • نگرانی و احساس گناه
    دیدگاه جامعه ایرانی به داشتن رابطه جنسی هنوز هم سختگیرانه است. احساس گناه، ترس از والدین و تلاش برای پنهان ماندن رابطه باعث می‌شود که فرد احساس تنش و اضطراب زیادی در زندگی داشته باشد. این اضطراب می‌تواند مانع از شناخت صحیح شود.
  • اختیار کمتر در ازدواج
    یکی از مهمترین دلایل صبر برای ایجاد رابطه جنسی شناخت کامل است. این امکان وجود دارد که بعد از مدتی از اخلاق‌ها و رفتار‌های طرف مقابل راضی نبوده و بخواهید فرد دیگری را برای ازدواج انتخاب کنید. در صورتی که رابطه جنسی داشته باشید ممکن است به مشکل بربخورید. همچنین رابطه با همسر قبل از ازدواج، می‌تواند به احساس اجبار و فشار برای ادامه دادن رابطه و ازدواج منتهی شود.

رابطه قبل از ازدواج درست یا نادرست؟

نتیجه گیری درباره رابطه قبل از ازدواج‌

می‌توان گفت که فرمول واحدی برای همه وجود ندارد، اما همانطور که گفته شد آشنایی قبل از ازدواج امری ضروری است. شناخت راجع به علایق و سرگرمی ها، باور‌های مذهبی، سطح فرهنگی و مالی، بررسی آینده و صحبت درمورد رابطه جنسی وعلایق جنسی باعث می‌شود زندگی مشترک موفق تری را تجربه کنید. مشاوران خانواده توصیه می‌کنند که ۳ تا ۶ ماه زمان مناسبی است تا دختر و پسر همدیگر را بشناسند که بهترین نوع شناخت نیز زیر نظر خانواده و با اطلاع پدر و مادر است.

تعامل دو نفر و رفت آمد خانوادگی و حتی مسافرت نیز به شدت پیشنهاد می‌شود، ولی باید رابطه کاملا کنترل شود. از داشتن رابطه جنسی به صورت کامل باید خودداری کرد. عجولانه عمل کردن در مورد رابطه جنسی می‌تواند با نداشتن احساس ایمنی روانی در ارتباط باشد. خوب است برای اطمینان بیشتر و رهایی از بلاتکلیفی در دوران دوستی یا نامزدی با یک مشاور مشورت کنید.

 

در آخر

امیدواریم از خواندن مقاله رابطه قبل از ازدواج لذت برده باشید. باید قبول کنیم که امروزه ارتباط با جنس مخالف بسیار راحت و آسان شده پس نمی‌توان افراد را محدود کرد و تنها با تفکر و تحقیق و شناخت می‌توان آینده درخشانی را در یک رابطه امیدوار بود.

همچنین در پایان شما می‌توانید مطلب مفید «علت تردید در تصمیم گیری ازدواج چیست و چگونه می‌توان با عواقب آن‌ مقابله کرد؟» را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید