ارتباط خوب با همسر با ۱۰ نکته طلایی و کاربردی

آمارها نشان می‌دهند که امروزه افراد توانایی برقراری ارتباطی خوب با همسر خود ندارند و در نهایت برخی از ازدواج‌ها به جدایی و طلاق می‌انجامند. با وجود این، بسیاری از افراد نیز تلاش می‌کنند تا ازدواجی شاد داشته و ارتباط خود با همسرشان را بهبود ببخشند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ روش ساده برای برقراری ارتباطی مناسب با همسر را ارائه دهیم.   برقراری ارتباط خوب با همسر با ۱۰ روش کاربردی ۱. احترام گذاشتن به همدیگر یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ و تداوم ازدواج و همچنین بهبود روابط طرفین، احترام متقابل است. بنابراین توجه…

ارتباط خوب با همسر

آمارها نشان می‌دهند که امروزه افراد توانایی برقراری ارتباطی خوب با همسر خود ندارند و در نهایت برخی از ازدواج‌ها به جدایی و طلاق می‌انجامند. با وجود این، بسیاری از افراد نیز تلاش می‌کنند تا ازدواجی شاد داشته و ارتباط خود با همسرشان را بهبود ببخشند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ روش ساده برای برقراری ارتباطی مناسب با همسر را ارائه دهیم.

 

برقراری ارتباط خوب با همسر با ۱۰ روش کاربردی

۱. احترام گذاشتن به همدیگر

یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ و تداوم ازدواج و همچنین بهبود روابط طرفین، احترام متقابل است. بنابراین توجه داشته باشید که حتی در مواقع عصبانیت، سخنان خود را در قالب احترام به طرف مقابل و بدون حمله به شخصیت وی بیان کنید. در حقیقت، احترام گذاشتن به همسرتان این امکان را به شما می‌دهد تا از بروز تنش‌ها و فشارهای روانی ناشی از رفتارهای نادرست بین هر دو طرف جلوگیری کنید.

ارتباط خوب با همسر؛ احترام گذاشتن به همدیگر

۲. عدم مقایسه همسر با دیگران!

برای داشتن رابطه‌ای خوب با همسرتان، هرگز او را با همسران اطرافیان یا دوستان‌تان مقایسه نکنید. به طور معمول، بسیاری از ما عادت داریم تا زندگی زناشویی دوستان یا آشنایان خود را بر اساس اطلاعات اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی آنان مانند تصاویر اینستاگرام و … قضاوت کنیم.

به خاطر داشته باشید که افراد تصاویری غیرواقعی یا اغراق‌آمیز از زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند که به احتمال زیاد با شرایط واقعی حاکم بر زندگی و روابط‌شان تفاوت بسیاری دارد! بنابراین برای بهبود روابط خود با همسرتان، بهتر است چنین تصاویری را مبنای زندگی دیگران قرار ندهید، رفتارهای همسر و همچنین زندگی خود را با آنان مقایسه نکنید.

ارتباط خوب با همسر؛ عدم مقایسه با دیگران

۳. اهمیت دادن به ظاهر و مراقبت از خود

برای داشتن ارتباطی مناسب با همسرتان باید همواره مراقب سلامتی خود باشید. همچنین برای حفظ شادابی زندگی زناشویی خودتان سعی کنید تا همیشه در خانه جذابیت‌های ظاهری خود را حفظ کنید. در واقع، می‌توان گفت که اصلی‌ترین عامل تداوم ازدواج و برخورداری از یک زندگی مشترک شاد، اهمیت دادن به جذابیت‌های ظاهری و تلاش برای بهبود روابط زناشویی به شیوه‌ای مناسب است. این قانون هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها صادق است؛ به طوری که هر دو طرف لازم است تا از سلامتی و جذابیت‌های ظاهری خود مراقبت کرده و برای برقراری روابط زناشویی مناسب با یکدیگر تلاش کنند.

اهمیت دادن به ظاهر برای ارتباط خوب با همسر

۴. اولویت دادن به همسر در مقابل فرزندان

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که با بچه‌دار شدن نیاز است تا همه چیز را برای خوشبختی و شادی فرزندان خود فدا کنند. این در حالی است که برای تداوم و بهبود زندگی مشترک باید اولویت اول را به همسر خود بدهید و زندگی زناشویی خود را هرگز فدای فرزندان‌تان نکنید!

به عبارت بهتر، توجه زیاد به فرزندان و فدا کردن همه چیز برای آنان هم برای تربیت فرزندان و هم زندگی مشترک شما با همسرتان نامناسب است! به علاوه، برای برخورداری از خانواده‌ای خوشبخت و شاد باید بتوانید رابطه‌ای خوب با همسرتان داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که فرزندان‌تان روزی بزرگ شده و خانه را ترک می‌کنند؛ پس تنها فردی که به احتمال زیاد تا آخر عمرتان با شما می‌ماند، همسرتان است! در چنین شرایطی، افرادی که اولویت کمتری به همسر خود داده‌اند، مجبور خواهند بود تا زندگی مشترک خود را با فردی ادامه دهند که هیچ علاقه متقابلی به یکدیگر ندارند!

ارتباط خوب با همسر؛ اولویت دادن به او در مقابل فرزندان

۵. بخشیدن همدیگر

به یاد داشته باشید که هیچ فردی کامل نیست و‌ همه ما ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم. همچنین سوءتفاهم،‌ مشکلات و اختلافات ممکن است در همه رابطه‌ها به وجود آمده و موجب صدمه دیدن طرفین گردد. در چنین شرایطی، اگر زوجین نتوانند همدیگر را ببخشند، دلخوری‌ها و رنجش‌ها به تدریج ممکن است منجر به آسیب دیدن روابط شده و در نهایت زندگی مشترک افراد از هم بپاشد.

ارتباط خوب با همسر با بخشیدن همدیگر

۶. عدم تلاش برای تغییر دادن همسر

به طور معمول، بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پس از ازدواج می‌توانند همسر خود را به روش مورد نظرشان تغییر دهند. این در حالی است که تغییر شخصیت افراد تقریباً امری غیرممکن است. به خاطر داشته باشید که همه افراد ممکن است یکسری عادت‌های بد، افکار اشتباه یا نواقصی داشته باشند. بنابراین هرگز سعی نکنید تا ابعاد شخصیتی همسرتان مانند دیدگاه‌های مذهبی، نوع روابط با والدین، سرگرمی‌ها، نوع نگرش به دنیای پیرامون و … را در او تغییر دهید.

در چنین شرایطی، بهترین کار این است که یکسری عادت‌ها، قوانین و روال‌های مشترک تعریف کنید که مورد تأیید هر دو طرف هستند. در واقع، تنظیم قوانین متقابل و مورد تأیید زوجین تا حدودی موجب دوری از عادت‌های نادرست در طرفین شده و از سوی دیگر به حفظ روابط مشترک کمک می‌کند.

ارتباط خوب با همسر؛ عدم تلاش برای تغییر دادن او

۷. پرهیز از بیان کلماتی مانند «طلاق»

یکی دیگر از نکات مهم در حفظ ارتباط خوب با همسر این است که تحت هیچ عنوان جملات یا عبارات تهدیدآمیزی مبنی بر ترک خانه یا جدایی را به زبان نیاورید! برای مثال، بیان جملاتی مانند «اگر این کار را ادامه دهی، من خانه را ترک خواهم کرد.» یا «اگر شرایط را تغییر ندهی،‌ از تو طلاق می‌گیرم!» زمینه جدایی و از بین رفتن زندگی مشترک را فراهم می‌کنند.

به علاوه، چنین جملاتی معمولاً در هنگام عصبانیت بیان می‌شوند و همسر فرد ممکن است این سخنان را هرگز فراموش نکند. در چنین شرایطی، روابط زوجین آسیب دیده و به تدریج ممکن است زندگی مشترک افراد مورد تهدید قرار گیرد.

ارتباط خوب با همسر؛ پرهیز از تهدید برای جدایی

۸. کنترل کردن احساسات

در هنگام بروز مشکلات و درگیری‌های لفظی با همسرتان سعی کنید تا احساسات خشم خود را به هر نحو ممکن کنترل کرده و به طرف مقابل اهانت نکنید. در چنین شرایطی، اگر احساس می‌کنید که قادر به کنترل خشم خود نیستید، می‌توانید روش‌هایی مانند ترک محل، پیاده‌روی، تنفس عمیق و … را امتحان کنید. به همسر خود بگویید که در صورت آرام شدن، بحث را ادامه می‌دهید.

کنترل احساسات برای ارتباط خوب با همسر

۹. عدم بدگویی در مورد همسر

هرگز در میان دوستان و آشنایان خود از همسرتان بدگویی نکنید. به یاد داشته باشید که بعد از هرگونه بحث یا مشاجره با همسرتان می‌توانید همه چیز را فراموش کنید؛ اما دوستان، مادر یا سایر افراد سخنان شما در مورد همسرتان را فراموش نخواهند کرد! در چنین شرایطی، همسرتان از دید دیگران فردی منفی به نظر می‌رسد که چنین دیدگاهی موجب می‌شود تا دوستان و اطرافیان‌تان رفتارهای نامناسبی با همسرتان داشته باشند.

بنابراین در شرایط تنش‌زا و دشوار بهتر است در ابتدا گفتگویی صمیمانه با خود همسرتان داشته باشید. همچنین اگر احساس می‌کنید که نیاز به مشورت با اشخاص دیگری دارید، بهتر است که به مشاوران خانواده، روانشناسان و افراد حرفه‌ای مراجعه کنید.

رابطه خوب با همسر؛ عدم بدگویی در مورد وی

۱۰. درک کردن احساسات همسر

به طور معمول، هر یک از افراد احساسات و روش‌های متفاوتی برای بیان عواطف درونی خود دارند. برای مثال، یک فرد ممکن است برای ابراز عشق از روش‌هایی مانند پشتیبانی مداوم از همسر، تمجید، برقراری ارتباط فیزیکی، خرید هدیه و … استفاده کند. به همین ترتیب ممکن است که روش همسرتان برای ابراز عشق و محبت به شریک زندگی‌اش با شما متفاوت باشد. بنابراین برای حفظ ارتباط مناسب با همسرتان سعی کنید تا احساسات او را درک کرده، روش ابراز محبتش را یاد بگیرید و از این روش در بهبود و پیشبرد زندگی مشترک‌تان استفاده کنید.

رابطه خوب با همسر با درک احساس او

جمع‌بندی

در این مقاله روش‌های کاربردی برای داشتن ارتباط خوب با همسر را تشریح کرده و دیدیم که چگونه می‌توان زندگی مشترک شادی داشت. نظر شما در مورد روش‌های حفظ روابط مشترک چیست؟ چه نکاتی را در زندگی زناشویی خود مد نظر قرار می‌دهید؟ نظرات و پشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در پایان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات بهبود زندگی مشترک می‌توانید به مطالبی مانند «آیا رابطه دوستی صمیمانه بین زن و شوهر لازم است؟» یا «با نامزد خود چگونه رفتار کنیم؟» مراجعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید